Wat is er nieuw

mijn 3 vrijgezellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter roelien
  • Startdatum Startdatum
R

roelien

Guest
goedenmorgen,

eind vorige week heb ik 2 rode koraal platys gekocht, heb gekozen voor mannen omdat ik geen overbevolking wil. heb nogal veel planten dus er zal wel wat overleven.

ze zwommen zo leuk door de bak, soms waren ze het even niet met elkaar eens maar hadden hun meningverschillen al snel opgelost 😛

vond 2 toch erg weinig en heb er maandag dus nog 1 man bijgehaald, dit is een baasje. hij gaat achter de andere 2 aan ( terwijl vechten voor dames hoeft niet )

heeft dit even tijd nodig, of heeft iemand dezelfde ervaringen? of tips ?

hij hapt wel naar ze soms, maar de vinnen van de andere 2 zijn nog helemaal intact.

Ik heb het al vaker gezegd op het forum. Platy's hou je beter niet met alleen mannen bij elkaar. En als je al meerdere mannen hebt, dan minimaal een stuk of 6. Zo zal het dominante dier niet steeds achter de zwakkere aangaan en is de agressie goed verdeeld.

Ook als je vrouwen bij de mannen hebt dan heb je dit gedrag of nog bij minder dan 5 dieren.

Geef ze trouwens veel plantaardige kost te eten. Guppyvlokken voldoen bv perfect met 2x per week wat diepvries voer.

Ik heb zelf 1 man (Geert) op 10 dames maar hij doet er niets mee. Ik vermoed dat ik 10 lekkere kerels erbij moet kopen. 😛

😛 mischien is je man wel veeleisend, of je vrouwen.

hmm dit wist ik niet, had nog op het internet gezocht en kwam meerdere keren tegen dat alleen mannen of vrouwen wel kon,

dus nog 3 erbij is de beste optie ? vind het dan zo vol worden in mijn bak.

achteraf mischien beter voor alleen vrouwen kunnen kiezen 😛

mijn platys komen bij de dierenwinkel uit een bak met ongeveer 80% man, dus ze zijn natuurlijk gewend om te vechten voor de dames. ik zal er nog 2 a 3 bij halen ( liefst uit een andere bak ) en dan verwacht ik dat het wel minder word

Als je in de bak van de dierenwinkel kijkt zal je nauwelijks gebakkelei zien tussen de mannen. Juist weinig mannen samen leidt tot dit gedrag.

Dit gedrag wordt weinig vermeld in de informatie over deze vissen. Ik heb deze vissoort al 28 jaar en beroep me dus op ervaring. Bij Zwaarddragers heb je dit gedrag ook. En zelfs nog heftiger.

Vrouwen samen gaat probleemloos, en omdat ze niet bevrucht worden door mannen worden ze vaak ook nog 2x zo oud als normaal.

hmm, ben ik weer wat wijzer,

alleen vrouwen is idd dan een betere optie, alleen aangezien ik een lekker beplant aquarium heb en dames van 1 bevruchting een half jaar jongen kunnen werpen heb ik maar gekozen voor mannen.

ik zal er nog een aantal bijhalen, denk dat 6 dan wel een mooi aantal is,

als ik de mannen voer zijn het dikke maatjes 😛 vreetzakken 😀

Ik hou ze samen met Rouwtetra's de Rouwtetra's vreten 99.9%van alle jongen op.

Voeren is het enige moment dat ze elkaar volledig zullen accepteren.

Mijn opmerking over plantaardige voeding is trouwens zeer belangrijk.Ze eten in de natuur vooral algen, en je ziet ook dat ze een stuk ouder worden met plantaardige voeding.

wil geen andere soorten in het aquarium, dus dat word hem ook niet. geef plantaardig voedsel kan alleen niet voorkomen dat ze af en toe wat dierlijk spul meeeten. ook geef ik algentabletjes aan mijn slakken maar mijn platys vinden dit ook heerlijk.

echt vechten doen ze niet, zie schieten achter elkaar aan. eigenlijk best een grappig gezicht. bij een grotere groep zullen ze wat meer rust krijgen denk ik

2x per week een flinke portie dierlijk voedsel of af en toe een beetje is absoluut geen probleem naast plantaardige vlokken. Alleen gewone vlokken zoals veel mensen ze alleen geven zijn niet zo heel goed. Het bestaat uit vooral graan en vismeel en de vis kan het amper opnemen.

Een grotere groep zal hen goed doen. Al heb ik zelf nooit alleen mannen samen gehad vermoed ik dat, dat wel goed zal gaan.

idd veel toegevoegde rommel in de meeste vlokken, als er graan op de eerste plek staat hoef ik het al niet . dit is gewoon een goedkoop vulmiddel.
gebruik ook veel gedroogde mixen

had al wat gekeken op engelse forums en meestal gaat het prima met een groepje van 5 a 6 platys, 3 is gewoon te weinig.

beetje een late update, geen tijd voor gehad 🙂 ,

heb er meteen nog 2 bijgehaald en het was oorlog !bij de 3 die ik al had zat een pestkop, en bij de nieuwe 2 zat ook een wat grotere. 2 uren lang vlogen ze achter elkaar aan. daarna waren ze moe en ging het licht uit . kennelijk hebben ze alles uitgevochten want het is nu echt een heel leuk groepje, ze zwemmen samen door de bak op zoek naar voedsel.
5 a 6 is idd echt een minimun vind idd, en als ik ooit een grotere bak kan plaatsen zal ik kijken of een leuk groepje met mannen en vrouwen lukt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan