Mijn 300L bakkie (jeroentjuh)


J

jeroentjuh

Guest
Hier dan het fotoboek!


Heb gister dan eindelijk weer een aquarium op kunnen halen.
Na jaren lang switchen van bakken, beginnend bij 60 liter eindigend bij 240 nu gegaan voor een extra maat erbij.
Heb sinds kort een eigen woning, en na lang wachten dan eindelijk een aquarium kunnen halen.
Zoals vermeld is het een 300 liter bak die in de woonkamer komt te staan.
Afmetingen zijn ongeveer 120x50x50 (lxbxh) en heb het aqua meubel er mooi bij gekregen.
Hier wat foto's van het aquarium en de plaats waar hij staat.

4JO1nXAtt-0AqX2HuYiL1CqbtLlMsa-O.jpeg

4JO1nXAtt-0AqX2HuYiL1CqbtLlMsa-O.jpeg


Het enige nadeel van deze bak is dat er op de voorkant een (redelijk) vervelende kras zit.
Hier een foto van de kras (weet niet of het duidelijk is).

4JO1nXAtt-0AqX2HuYiL1CqbtLlMsa-O.jpeg


Het lijkt alsof het gehele oppervlakte wazig is maar dit komt omdat ze hebben geprobeerd de kras weg te polijsten.
Nu heb ik kleine ideeën om het probleem op te lossen alleen heb ik totaal geen ervaring met bekrast glas dus misschien dat iemand hier me daarmee kan helpen.

- of ik laat het voor wat het is.
- kan proberen iemand te vinden die goed glas kan polijsten om zo de kras weg te krijgen
- Zou kunnen proberen de achterwand aan de andere kant te bevestigen, de lichtkap om te draaien en dan het aquarium 180 graden draaien. Echter weet ik niet of de hele lichtkap met alles eromheen verwijderd kan worden.

Verder ben ik nog niet helemaal uit over wat ik erin ga houden.
Iemand misschien leuke ideeën?
Morgen ga ik
in ieder geval een filter ophalen en wat andere zaken, update volgt dan vanzelf :)


Groetjes,
Jeroen
 
Misschien valt het reuze mee met de kras als het aquarium gevuld is met water. Mooi formaat bak zeg, daar kun je veel kanten mee uit.
Heb je wel al een idee welke richting je op wilt? Cichliden? Leuk gezelschapsbakje? Biotoop nabootsen?
 
Las gisteren hier op het forum dat iemand de achterwand en de lichtkap loshaalde en de bak omdraaide. Als je glas echt zo mat gepoetst is doe je daar volgens mij niets meer aan ben ik bang.
 
Het glad wordt gewoon helder als j er water in doet.
Alleen de kras zit er nog in.
Zal Carglass egt een aquarium polijsten? :p

En heb nog niet egt een idee wat ik ermee wil.
Zat aan maamvissen te denken of misschien een grote school vissen.
 
Las gisteren hier op het forum dat iemand de achterwand en de lichtkap loshaalde en de bak omdraaide. Als je glas echt zo mat gepoetst is doe je daar volgens mij niets meer aan ben ik bang.
Ik lees nog eens terug en zag dat je daar ook al aan gedacht had. :D
 
De eerste update!!

Heb vandaag het filter opgehaald (marktplaats), gaat om een eheim proffesional 2 2026.
Ook maar gelijk even langs de dierenwinkel gereden om wat extra spullen op te pikken.
En dan komt natuurlijk de eerste keer vullen.
Bak zit nu helemaal vol, moet zeggen dat 300 liter vullen toch nog aardig lang duurt xD
hier wat foto's om alles duidelijk te maken :)

ORFp6L-aOLvRh9egavF4c1lFxVSYaHYf.jpeg


Dit zijn de spullen die ik hoe dan ook nodig had voor het aquarium, zat helaas geen verwarming en maar 1 lamp bij.

ORFp6L-aOLvRh9egavF4c1lFxVSYaHYf.jpeg


mijn eheim filter! hij heeft een pompapaciteit van 950 en een circulatie van 650.
Hij zou geschikt moeten zijn voor deze bak, wellicht dat ik er een kleinere bij zet.
Vind de stroming nog niet heel geweldig.

ORFp6L-aOLvRh9egavF4c1lFxVSYaHYf.jpeg

ORFp6L-aOLvRh9egavF4c1lFxVSYaHYf.jpeg


en dan de bak gevuld en wel! eerst aanzicht is vanwaar ik de meeste tijd doorbreng.
Moet zeggen dat de kras waar ik het over had niet extreem storend is.
Uiteraard als je dicht op het glas staat zie je hem zitten, echter van een afstand moet je weten dat ie er zit en je dan nog aardig concentreren om hem te zien! :)

Ik laat de bak nu 24 uur gevuld hopen dat er geen druppeltje op de grond valt en dan is het weer leeg halen en kan het feest beginnen.
De bak staat echter nog niet helemaal 100% waterpas, iemand nog goede ideen om dit makkelijk voor elkaar te krijgen?
 
In de Doe Het Zelf verkopen ze meestal zakjes met een assortiment houten wigjes in verschillende diktes. Kost maar een paar euro, ik denk zelfs minder dan €6 :D
Door de verschillende diktes zit er altijd wel ets tussen dat past...
 
dan zullen we daar maar is naar moeten gaan kijken. Ik had het meubel wel waterpas staan echter tijdens het vullen zakte het steeds meer weg. Zal wel komen door de oneven vloer en het samenpersen van de pads die er nu onder zitten.
 
iemand overigens enig idee hoe je de gehele bovenkant (sierlijsten) los kan krijgen?
denk tog dat ik alles om ga draaien, voorkant ziet er tog wat dof uit na mijn idee.
 
iemand overigens enig idee hoe je de gehele bovenkant (sierlijsten) los kan krijgen?
denk tog dat ik alles om ga draaien, voorkant ziet er tog wat dof uit na mijn idee.

Toen ik mijn vision leeg had en uitspoelde in de tuin. Liet de bovenkant gewoon los. Dit frame komt er in zijn geheel af. En zit een beetje klem.
Dus je zou het er volgens mij gewoon vanaf kunnen tillen.
Steeds stukje voor stukje omhoog duwen. Wel evenredig, dus niet aan 1 kant.
 
bedankt voor de reactie, maar ik heb al gezien dat hij op sommige plekken gekit zit!
ga vandaag proberen om dat kit rustig los te snijden en hem dan om te draaien.
in ieder geval goed om te weten dat hij in zijn geheel eraf moet kunnen :)
 
vandaag weer aan het klooien geweest en heb het aardig staan nu.
Aquarium hebben we waterpas gezet door een mdf plaat aan de voorkant onder de kast te leggen (zie op de foto de witte plank).
Heb het aquarium omgedraaid en de achterwand verwijderd.
De open gaten die je nu ziet ga ik dicht maken met een plakstrip in dezelfde kleur, aan de achterkant zal ik 2 nieuwe gaten boren voor de filter buizen.

Iuc95iRU9zoVvHT8GL2uf0loRjNwEpgF.jpeg


Nu nog even een vraag aan jullie, zoals je ziet op de foto hieronder heeft de achterwand aardig wat schilicoon achter gelaten.
Ik kan dit makkelijk weg krabben met een verfkrabber, echter zie je wel doffe ringen over het gehele glas (waar het schilicoon gezeten heeft).
Waarmee kan ik deze doffe cirkeltjes wegpoetsen? het glas is veel minder bekrast aan deze kant dus wil deze kant egt voor hebben.

Iuc95iRU9zoVvHT8GL2uf0loRjNwEpgF.jpeg
 
Denk dat ik het aquarium maar naar een egte glas polijster ga brengen.
Morgen even wat middeltjes proberen, maar als ik het internet zo mag geloven wordt het een probleem
 
Ja balen is dat,is ook niet zo dat er tweedehands geen prima bakken te vinden zijn voor een mooie prijs :juggle:
 
seabait dit is al een 2e hands aquarium, en nee je vind niet zomaar een aquarium van deze afmetingen in het bruin voor een normale prijs.
 
zijn we weer!

Het heeft even geduurd voor deze update maar heb eindelijk de bak up and running.
Er is veel gebeurd afgelopen weken, helaas niet de tijd gehad om tussendoor een update te plaatsen.
Als eerste heb ik een ander aquarium kunnen bemachtigen, 1 waarvan het glas nog tip top in orde was.
Na een tijdje te hebben moeten wachten i.v.m. het financiële aspect was er dan genoeg geld over om alles op te starten.

Allereerst ben ik gaan kijken wat ik als inrichting wil, gezien ik een enorme fan ben van drakensteen en grote stukken hout is dit waar ik voor gegaan ben.

Dit is overigens niet de definitieve set up van de stenen en het hout.
Vervolgens ben ik na gaan denken over de beplanting en heb er voor gekozen om een volle bak met planten te nemen.
De bodem die ik gebruikt heb is ongeveer 40 liter aquasoil pro, voor mij een eerste keer dat ik werk met soils.
Verder heb ik besloten om er een co2 systeem bij aan te schaffen.
Na een tijdje zoeken op marktplaats heb ik voor een mooie prijs een systeem weten te bemachtigen.
Enige wat er nog moet gebeuren is het vullen van de flessen en de aanschaf van een bellen teller.
Als ik dit heb gedaan zal ik het co2 systeem direct mee laten draaien.


Na een tijdje piekeren en rond kijken ben ik tot de volgende lijst van planten gekomen:

6x naaldgras
4x ammannia senegalensis
4x rotala rotundifolia
3x echinodorus bleheri
3x cryptocoryne nevellii

Niet alle planten zijn erin gekomen, er was een soort waar ik toch niet zo over te spreken was.
Verder zijn alle planten in de bak beland.
het heeft me aardig wat tijd gekost om alles in te delen na mijn smaak en ik denk dat het goed gelukt is, wat vinden jullie?

Excuses voor de langdradige post, ik hoop dat jullie er doorheen kunnen lezen.
Ik zal voortaan proberen wat vaker en korter te updaten!

p.s. weet iemand een bedrijf/persoon in gelderland die goedkoop flessen kan vullen?
 
Mooie bak hoor!!
Ff een tip!!!

Heb je goed naar de trekstrips/ stabilsatoren gekeken??

Ik heb ook een tweedehandse rio 300 gekocht waar ik na een paar weken achter kwam dat de trekstrips los waren gekomen van het glas, gevolg! Bolle voorruit
 
@Tinus1arm wat ik zo op het oog heb kunnen zien is alles in prima staat. helaas weet je pas egt hoe goed een bak is na een paar weken. hij heeft echter al langere tijd met water erin gestaan voor alles erin ging, dus heb er wel vertrouwen in.

en xfixit bedankt voor de link ik zal eens even gaan kijken!
 
Ziet er strak uit, ik vind het mooi om te zien hoe het soort van afloopt kwa hoogte van rechts naar links.
Benieuwd hoe dit eruit ziet als het volgroeid is, dan zul je de hoogteverschil mooi over zien lopen denk ik!
 
Ziet er strak uit, ik vind het mooi om te zien hoe het soort van afloopt kwa hoogte van rechts naar links.
Benieuwd hoe dit eruit ziet als het volgroeid is, dan zul je de hoogteverschil mooi over zien lopen denk ik!

dank je wel! dit is ook precies het effect wat ik wilder hebben. De rechterkant van de bak lekker dicht laten groeien, en aan de voorkant en linkerkant de ruimte hebben voor de vissen :)
 
Heb je mooi gedaan.
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, laat de planten maar groeien.

dank je wel! ben zelf ook enorm benieuwd :) er zijn al wat planten die aanslaan, meeste hoop ik op een mooi grasveld!
 
Hierbij even een kleine foto update!

Er is over het algemene niet veel veranderd aan de bak.
Behalve dat ik er een 2e filter bij aangehangen heb.
Had hier nog een JBL Crystalprofi E701 staan, ik wou al meer stroming in de bak krijgen door een wavemaker.
Gezien ik het filter toch al had, kon ik net zo goed deze erbij aan plakken :)
Hier wat foto's zoals de bak er na een weekje draaien bij staat:

Bak gezien vanaf de rechterzijde:

Bak gezien vanaf de linkerzijde:

En zo ziet het geheel er nu uit:


Zoals op de foto's te zien is slaat vooral de rotala rotundifolia erg goed aan en deze is al flink aan het groeien.
De rest van de planten hebben denk ik nog wat meer tijd nodig, hoewel het naaldgras wat bruine plukjes begint te krijgen.
Nu ook al een paar dagen me waardes aan het meten, hier het resultaat van vandaag:

No3 - 10
No2 - 0
GH - <3*d
KH - 3*d
PH - 6,4
CL2 - 0

Zijn er nog waardes waar ik me direct zorgen om moet maken na een week? Ben nogal paniekerig bij de opstart xD
Ik ververs op dit moment elke 3 dagen zon 50% water, i.v.m. de aquasoil die erin ligt.
 
Ik gebruik het volgende water ververs schema met aqua soil:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 50% water verversen.

Ga aub niet in paniek schieten met de waardes. Je kunt er wat van leren hoe processen gaan maar ga niet in de paniek schieten en een oordeel aan waardes hangen. De test sets zijn niet helemaal accuraat. Kijk liever naar je planten en vissen hoe ze zich gedragen. Wat ik persoonlijk wel fijn vindt is om te kijken of de cycle goed verloopt van ammoniak -> nitriet --> nitraat zodat het veilig is om vissen toe te voegen.
 
@Nigel Heb dit ook inderdaad gelezen, maar de jongen waar ik alles bij gehaald hebt vertelde mij dat zoveel verversen niet direct nodig is. En het is ook niet zo dat ik zware paniek heb haha, het is meer overbezordheid :) Van wat ik nu aan de planten zie doen ze het goed, vissen komen er pas over een maand ofzo in. Ik neem aan dat je je cycle verloopt meet met aparte druppel testers?
 
@Nigel Heb dit ook inderdaad gelezen, maar de jongen waar ik alles bij gehaald hebt vertelde mij dat zoveel verversen niet direct nodig is. En het is ook niet zo dat ik zware paniek heb haha, het is meer overbezordheid :) Van wat ik nu aan de planten zie doen ze het goed, vissen komen er pas over een maand ofzo in. Ik neem aan dat je je cycle verloopt meet met aparte druppel testers?

Idd ik gebruik aparte druppel testers. Deze zijn een stuk accurater dan strips.

Ik ben wel een fan van het veel verversen in het teken van afvoeren van algen sporen. Maar ik ken ook genoeg mensen die het iets minder frequent doen tijdens de opstart ;)
 
Idd ik gebruik aparte druppel testers. Deze zijn een stuk accurater dan strips.

Ik ben wel een fan van het veel verversen in het teken van afvoeren van algen sporen. Maar ik ken ook genoeg mensen die het iets minder frequent doen tijdens de opstart ;)

Ah zo had ik er inderdaad nog niet tegen aan gekeken, idd een goede manier om algen sporen tegen te gaan. Echter komt er nog wel een uv sterelizer aan de bak. Licht heb ik nu 8 uur op een dag aan en ik probeer direct zonlicht te beperken tot 0. Bedankt voor de reacties :) wat vind je van de bak zelf? :)
 
Ah zo had ik er inderdaad nog niet tegen aan gekeken, idd een goede manier om algen sporen tegen te gaan. Echter komt er nog wel een uv sterelizer aan de bak. Licht heb ik nu 8 uur op een dag aan en ik probeer direct zonlicht te beperken tot 0. Bedankt voor de reacties :) wat vind je van de bak zelf? :)

Ik begin met 6 uur verlichting en dan iedere week een kwartier of half uur erbij en dan even kijken hoe het met de algen gaat.

Bak ziet er al leuk uit ben benieuwd over een tijdje als de planten wat meer gegroeid zijn. Persoonlijk vind ik het linkse stuk hout en steen niet helemaal in het geheel aansluiten. Maar das mijn mening. Jij moet vooral blij zijn met de bak!
 
Kleine update!


Ben een paar dagen weg geweest dit weekend.
Bewust alles thuis dicht gehouden om de zon wat te blokkeren.
Kwam ik thuis heeft moeders alle gordijnen vanaf dag 1 open gezet xD
Nu heb ik mijn aartsvijand wederom in een bak kunnen spotten, Jahwel er zitten algen in :p

Het is bruine draad alg en sommige planten lijken zwarte alg te hebben.
Wat kan ik hier tegen doen?
Heb al meteen de verlichtingsduur naar beneden geschroefd.
Ook heb ik direct een flinke hoeveelheid water ververst.
Ik neem aan dat dit niet voldoende is, wat helpt hier het beste tegen??
 

Terug
Bovenaan