Mijn 700L (looney)


looney

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2010
Berichten
62
Locatie
Amersfoort
Een mooie plek voor een flink aquarium in het nieuwe huis.
Het is een 160x65x75geworden van Crystallum. Echt een mooie bak en kast om te zien.

Er zit een gewone grindbodem in. Geen voedingsbodem, wel flink wat kleibollen gemixed met leem en lateriet. Bemesten doe ik via de EI methode. Hiervoor ga ik uit van 400L omdat er weinig snelgroeiers in zitten.

Momenteel zit er een klein groepje van 30 kardinalen, een groepje van 10 Corydoras Juli, een koppeltje ancistrussen, 8 kuhli's en een stapel vuurgarnalen. De bedoeling is om dit de komende maanden uit te breiden met een groep van 10 Pterophyllum scalare sp Rio Nanay nog eens 50 kardinalen en een flinke groep bijlzalmen.

De verlichting bestaat nu nog uit 2 stuks 24W EasyLed RGB in 1 balk. Het plan is om dit minimaal te verdubbelen.

Er staan 2 filters onder. Een jbl e1901 en een eheim2213. Samen goed voor bruto 2400l/h.
Ik zie echter nog onvoldoende stroming., met name in het middenstuk.
Er zit een droogkamer in het midden van de bak waardoor de slangen mooi weggewerkt zijn, maar het erg moeilijk is om een goede watercirculatie te creëren. Wie ideeën heeft, graag!

De meeste planten staan er nu een weekje in. Het begint te groeien en veranderen :)

Fotootje:
IMG_5099.JPG
 
Mooie grote bak hoor!
De filtratie is maar heel karig idd en zou zelf 2 filters van 1500 liter per uur nemen oid.
 
Zo das een aardige bakmaat met z'n bruto 780 liter inhoud.
 
Tips kan ik je niet echt geven, maar ga je zeker wel volgen. Heel benieuwd hoe dit er uit gaat komen zien!
 
mooi aquarium maar het merk Crystallum zegt mij niks, waar heb jij die gekocht of laten bouwen

gr Wim
 
Fijne kerst iedereen!

Hierbij een kleine update.

image.jpg


De planten en vissen doen het goed. Ook de waterwaarden lijken stabiel te zijn. Het zijn echter geen fijne waarden

Ph 6,1
Kh 1
No3 20
Po4 2

Die kh van 1 zorgt met deze Ph voor een goed CO2 gehalte... maar een kh van 1 is natuurlijk helemaal niet zo fijn. Uit onze kraan krijg ik ook een kh van 1 dat met verschillende druppeltesten is bevestigd.

Ik wou deze week de p. Scalares Manucapura halen maar dat gaat dus niet door..
 
Bak staat er mooi bij alleen jammer dat je zo'n lage kh hebt,misschien een apart topic openen met de vraag hoe je die kh omhoog kunt laten gaan.
 
Waterwaarden bleken gewoon goed. Kh4, PH6,8. 2 testen werkte niet goed.

2 weken terug zijn er een acht-tal jonge manucapuras en zestal geophagus altispinosa ingekomen .

1 scalare was na een dag overleden. De andere 7 doen het erg goed!

Komende week ontvang ik de tc420 en 2 nieuwe ledbalken.

Foto’s!
6C8B3E99-198F-45B4-88E0-5D4C7871A15A.jpeg
6C37F079-2BCA-430B-B536-2647014B3104.jpeg
 
Zeer mooie foto's , jouw bak straalt een zekere rust uit.:thumbs:
 
mooie bak, drijft dat hout?
 
Ben er ook erg blij mee!
Met de nieuwe lampen moet ook het drijfgroen fatsoenlijk gaan groeien.

Nu is er nog vrij veel zweefvuil in de bak. Dat komt doordat de instromen van beide filters naast de droogkamer zitten. de uitstroom van het grote filter moet naar de rechter zijwand.

Het hout drijft niet. al het hout dat niet op de bodem uitkomt is opgehangen aan de glasstroken over de bak.


Vraag
Mijn grote filter zit nu helemaal vol met keramische pijpjes van HS. in het voorfilter zitten watten die ik wekelijks vervang.
Nu lees ik van alles over siporax en dat dit veel effectiever is. Is het aan te raden om over te stappen?
 
Vraag
Mijn grote filter zit nu helemaal vol met keramische pijpjes van HS. in het voorfilter zitten watten die ik wekelijks vervang.
Nu lees ik van alles over siporax en dat dit veel effectiever is. Is het aan te raden om over te stappen?
Ik ga dit antwoord ook even afwachten, leest hier de laatste tijd steeds meer over idd..
 
Zeer goeie vraag Looney.:thumbs:
 
Nu lees ik van alles over siporax en dat dit veel effectiever is. Is het aan te raden om over te stappen?
Dat Siporax is zo 2007. we zijn inmiddels al aanbeland bij MechPRO. Volgens mij gebruikt @tuinkabouter ook zoiets dergelijks.

mechpro.jpg

MechPRO
 
Keramische pijpjes is uiterst ongeschikt als biologisch materiaal.
Het werkt goed in een voorfilter om vuil uit te vangen maar meer ook niet.

Voor biologisch media is gesinterd glas het beste (lees siporax, biohome, eheim substrat)

En @robru ik gebruik idd een synthetisch medium, K1 micro.
Maar dit is enkel “leuk” in een bewegend bed, in een statisch filter is het net zo zinvol als keramische buizen..
 
Dat ziet er mij wel een hele goeie en degelijke filter uit toch ?
 
Inmiddels een behoorlijke tijd verder.
Betere verlichting, extra filtratie, volledig pvc en een beter CO2 systeem.

Tot nog toe groeit en bloeit alles erg goed. Blijft een goede keuze een maatje groter te hebben genomen!

89D96619-CEBD-4068-8143-841C6D4E9F47.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer wat maanden later dus weer eens een update.

Alles groeit redelijk door.
Ik vermoed dat mijn ledbalken te weinig lichtopbrengst hebben waardoor veel planten onderin troubles hebben maar boven op hout en trage groeiers BBA zit.

Ik ben nu langzaam de CO2 naar de max aan het pushen om te bezien of dat gaat helpen. Ook heb ik 2,5l carbo besteld om de BBA te lijf te gaan.

Sinds vorige week doseer ik de Tenso cocktail icm MgSO4, kno3, kpo4, kso4. Ik vermoed dat ik ook een calcium tekort heb maar wil eerst eens zien waar het heengaat met de Tenso.

TDS ziet er ook prima uit.
Voor verversen 275 ppm
Kraanwater 135 ppm
Na 50% verversen 217 ppm
Na toevoegen macros 230 ppm

Beide filters zitten nu volledig vol met siporax.

Ook met de vissen gaat het goed. De manen zijn goed gegroeid. Ik weet vrij zeker dat er 1 verstekeling tussen de manucapuru’s zit.
De ancistrussen maken om de haverklap nestjes en ook de altispinosa heb ik al 4x een legsel (zonder succes) zien verdedigen.

Het is geen mooie bak en er moet nog veel gebeuren voordat het naar Mn zin gaat worden. Toch kunnen we er van genieten waar het om gaat! :)


B6E3B199-5AAE-4CAD-9735-8FCD1804B7B7.jpeg

04F4076B-E2B0-4125-996A-FBD4E1C819B4.jpeg
 
Het is geen mooie bak
Ziet er zo de foto prima uit hoor!

Tenso bevat calcium idd dus wellicht lost dat je probleem op.

Kalium hoef je volgens mij niet apart te doseren, dat doe je al met KNo3
 
Prachtig! Ik heb nog wel een flinke school van de reuze bijlzalm te koop mocht je nog interesse hebben.
 
Op het moment niets te klagen.
Voeg sinds 2 weken separaat extra mgso4 h2o2 toe en dat begint zijn vruchten af te werpen.

Daarnaast mijn CO2 zover opgeschroefd dat mijn reaktor het niet meer aankan. Zit nu op een Ph-drop van 0,9. Dit moet nog naar de 1,2/1,3.

We raken uitgekeken op de tetra’s en omdat deze school in een jaar tijd van ca. 120 naar 40 stuks is uitgedund zijn we op zoek naar een nieuwe school.

image.jpg
 
De tetra’s worden gegeten door de maanvissen, althans bij mij gebeurde dat wel...
In 1 week van 40+ naar 10 gegaan..

Maar een drop van 0,9 is netjes hoor waarom wil je over de 1 gaan?
 
De manen zijn lekker gegroeid. Dat maakt de tetra’s nu duur levend voer ja. Heb er nog nooit 1 dood op de bodem gezien.

De reaktor kan schoon nu 0,9 aan. Dat ding wordt alleen zo snel smerig... en dan blaast die binnen enkele dagen weer niet opgeloste bellen de bak in.
Misschien toch maar eens de cerges afmaken...
 
Voeg sinds 2 weken separaat extra mgso4 h2o2 toe en dat begint zijn vruchten af te werpen.
Wat waren de symptomen van het tekort aan magnesium?
 
Wat waren de symptomen van het tekort aan magnesium?

0A082E79-FEEA-4821-B842-F9407E9ACD96.jpeg

Die extreem gekrulde bladeren.
Ik voegde 0ppm Mg toe.
In mijn kraanwater zit 35ppm ca en 3ppm Mg. Nu voeg ik na de 50% wissel 4ppm Mg toe om op een verhouding van ca. 1:3 te komen
 
Oké, de reden waarom ik dit vraag is omdat mijn bladeren ook iets verdraaien, maar magnesium voeg ik al toe (3 ppm) plus wat er nog in het kraanwater zit, dus zal het probleem bij mij ergens anders zitten.

Zie mijn Belgisch groen.

P3200004.JPG
 

Terug
Bovenaan