Mijn 70x70x70 bakje..... (Rogerke45)


Roger, je hebt 2 easy-leds gebruik je ook de controler van aquatlantis. Zoja welke instellingen?
 
Roger, je hebt 2 easy-leds gebruik je ook de controler van aquatlantis. Zoja welke instellingen?


Veel aan af te stellen is er niet. Led 1 gaat om 11 uur aan en om 21.30 uur weer uit. Led 2 gaat om 11.30uur aan en om 22.00uur weer uit. Ik heb dus 1,5uur zonsopkomst en 1,5uur zonsondergang op deze manier. Beide staan op 100% lichtsterkte.

Ik werk met 2 controllers.
 
Knap dat je ze zo op de foto hebt gekregen je tetra's! Bij mij lukte dit nooit, al helemaal niet van zo dichtbij, Veel te snel die visjes! Prachtige bak trouwens!


Dit zijn 2 gelukte foto's op 10-tallen mislukte. Kardinalen zijn idd erg snel en beweeglijk, bijna onmogelijk om zo close scherp op de foto te krijgen.
 
Je bak blijft een genot om naar te kijken, Roger.
Persoonlijk vind ik de techniek niet storend in je bak, maar ik kan je ook geen tips geven wat betreft het wegwerken.

De Eheim skimmer is er al uit en de co2 difusser verhuist dit weekend naar achteren. Die lelijke thermometer is er ook al uit. Dat scheelt al enorm en is alleen de co2 indicator nog zichtbaar.
 
Wat een bak!!
 
Goed bezig!
Het is sowieso het belangrijkste dat jij tevreden bent.
 
Vandaag een groepje van 8 halfsnavelbekjes toegevoegd aan mijn bestand, 2 mannen en 6 vrouwen. Was nog een hele kluif om die uit te zoeken in de winkel. De verkoopster herkende de vrouwen en mannen niet, ik wel :)

Foto's volgen dit weekend.
 
Vandaag zeer groot onderhoud gedaan.

De Ranunculus inundatus helemaal eruit gehaald. Deze had inmiddels 6-7 laagjes gevormd op de voorgrond waardoor de onderste lagen aan het rotten waren. Snoeiafval was ook niet de moeite waard om er iets van te maken. Ik bedenk me nog of ik een andere voorgrondplant ga gebruiken.

6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


De Alternanthera doet het verrassend goed voor een rode plant in mijn bak. Ook deze vandaag verplaatst, gestekt en er een mooi groepje van kunnen maken.

6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


Alle soorten Javavarens doen het goed.

6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg


Na het grote onderhoud, kwam een flinke emmer snoeiafval uit. De 2 10watt floodlights heb ik terug gezet, kwam toch nog wat licht tekort achterin. Deze worden nog vervangen door nog een Aqualantis ledbalk van 6800k waardoor het aantal straks op 3 komt.

6x9HEmYsn8JyBCAdxioXGG_pfARB0ylQ.jpeg
 
Knap aquarium en veel liefde en tijd ingestoken. Doe zo verder.
 
Tja, voorgrond plantjes. Het blijven lastige dingen.

Ik had een heel mooi tapijttje Hemiantus. Maar op het mooiste punt, dan komt de boel los.

Waternavel woekert ook heel erg.

Ik heb dus geen voorgrond plantjes meer. Het laatste rommelhoekje heb ik pas opgeruimd.
Heb er een groene lotus neergezet.

Trouwens, zelf vind ik het kale zand vooraan ook wel mooi.
Bij jou nu ook trouwens. Het zorgt ervoor, dat de focus nu meer op jou mooie middenstuk ligt.

Persoonlijk zou ik het zo laten.
 
Eindelijk mijn eigen "waterruimte". Ons washok en cv ruimte lag al tijden vol met zooi die we niet meer gebruikten. Gisteren heb ik er eens werk van gemaakt om heb het hok omgetoverd tot mijn "waterruimte";)

Hier maak ik mijn osmosewater, doe ik mijn watertestjes en kweek ik Artemia op. Meteen maar gezorgd voor een werkblad zodat ik niet meer hoef te kliederen in de keuken. Morgen hang ik nog een kleine tl boven het werkblad op en binnenkort plaats ik een regenton van 250 liter zodat ik altijd genoeg osmose op voorraad heb. Het idee is dan om door middel van een opvoerpomp de osmose vanuit de regenton rechtstreeks het aquarium in te pompen.

Mijn osmosefilter:

yL9d_qyunTfMV66xQ9xjLHscJRWyjHGm.jpeg


2 oude keukenkastjes, deurtjes eruit gehaald en een zee aan opbergruimte om mijn testjes, flessen osmosewater, flesjes voeding en andere benodigdheden in op te bergen.
yL9d_qyunTfMV66xQ9xjLHscJRWyjHGm.jpeg


Mooi groot werkblad om watertestjes en dergelijke te doen:
yL9d_qyunTfMV66xQ9xjLHscJRWyjHGm.jpeg


Artemiakweek. Hier komt later nog een grote bak bij om de jonge artemia's in groot te kweken.
yL9d_qyunTfMV66xQ9xjLHscJRWyjHGm.jpeg


Tot slot mijn bak hoe ie er nu de grote snoei bijstaat:
yL9d_qyunTfMV66xQ9xjLHscJRWyjHGm.jpeg
 
Heel erg mooi en als ik zo terug kijk vind ik het zonder voorgrondplantjes ook wel heel mooi. Vierkant heeft ook echt wel wat!
 
Handig hok!

Ik zou dat osmose filter wel wat beter ophangen. En niet aan het dunne slangetje. Dat gaat echt een keer mis, dan heb je echt een nat hok. Er zaten toch ophangbeugels bij?
 
Ik ga je aquarium volgen. Een genot om naar te kijken de foto's. Dat de bak vierkant is maakt hem ook speciaal. Weer eens wat anders.
 
Wat een prachtige bak!
 
Handig hok!

Ik zou dat osmose filter wel wat beter ophangen. En niet aan het dunne slangetje. Dat gaat echt een keer mis, dan heb je echt een nat hok. Er zaten toch ophangbeugels bij?

Die moet ik idd nog beter gaan ophangen :)
 
Ik ga je aquarium volgen. Een genot om naar te kijken de foto's. Dat de bak vierkant is maakt hem ook speciaal. Weer eens wat anders.

Ik heb me al suf gegoogled maar volgens mij ben ik de enige in ons land met zo'n grote kubusbak. Groter dan een Lido 200 heb ik ze nog nergens gezien.
 
@Rogerke45 je topic zal mij nooit vervelen. Wederom een genot om naar je foto's te kijken.
 
Ik heb me al suf gegoogled maar volgens mij ben ik de enige in ons land met zo'n grote kubusbak. Groter dan een Lido 200 heb ik ze nog nergens gezien.
In NL wel ja :p
Google het maar eens in inch maten en in het Engels ;)
Je bent sws 1 van de weinige met zo'n grote kubus die hem privé heeft zegmaar
 
Ik kom wat cm's te kort, heb een eheim incipria 200.
Prachtige bak Rogerke
 
Even snel met de telefoon een update van 2 uur na de 50% waterwissel van vandaag.

Sterrenkruid in z'n geheel eruit gehaald, groeide veel te snel en nam daardoor te veel licht weg. Eheim skimmertje weer erin gehangen, de enige manier om de massa's aan luchtbelletjes aan het oppervlak weg te werken.
De Hydro 40 doet zijn werk uitstekend, sinds ie erin hangt is alle bruin alg verdwenen als sneeuw voor de zon.

p3srNo6O574Az5T-J2wBrjUEbiEod2QF.jpeg


p3srNo6O574Az5T-J2wBrjUEbiEod2QF.jpeg


p3srNo6O574Az5T-J2wBrjUEbiEod2QF.jpeg


p3srNo6O574Az5T-J2wBrjUEbiEod2QF.jpeg
 
Heel gaaf!

Aan de rechter kant zie ik een Alternanthera soort?
 
Heel gaaf!

Aan de rechter kant zie ik een Alternanthera soort?


Dat is Alternanthera reineckii, ik probeer van 1 potje een mooi groepje op te kweken. Groeit tamelijk langzaam maar blijft alg vrij dit keer :)
 
Dat is Alternanthera reineckii, ik probeer van 1 potje een mooi groepje op te kweken. Groeit tamelijk langzaam maar blijft alg vrij dit keer :)
Hier het zelfde. Heb de Alternanthera reineckii 'rosanervig', schijnt een iets compactere groei te hebben. Ben benieuwd hoe het gaat groeien bij jou :)
 
Ik merk dat mijn 5 jaar oude Tetratec 1200EX flink terug is gegaan qua opbrengst. Ik denk zelfs dat het pompvermogen inmiddels ver beneden peil is, minder dan de helft!

Als vervanger is mijn oog gevallen op de Fluval FX4 of zelfs FX6. Welke zouden jullie nemen? Moet ik nog rekening houden met de opvoerhoogte van bijna 2 meter? De rand van mijn bak waar de uit- en instroom komen te hangen is 189cm hoog namelijk.

Ik wil het filter zo snel mogelijk gaan vervangen, het liefst deze week al.
 
Eén van mijn kegelvlekbarbeeltjes:

17390421_798281373663272_3153952898078030382_o.jpg
 
Mooie foto Roger!
 
FX6.
Meer is beter, en als het teveel is kan je het altijd nog terug schroeven.
Hoewel het lastig word een kraan op een 1" dikke slang te zetten is er altijd wat op te verzinnen.
 
Ik vind dat wel een behoorlijke overkill voor een plantenbak.

Er zitten geen discus in!

Plantenbak kan zelfs zonder filter, enkel met stromingspomp.

Het is een 350 liter bak. Dus effectief 500 liter per uur zou zeer ruim zijn.
Dan moet je naar een pompcapaciteit kijken van 1500 liter per uur.

Nagenoeg alle pompen behouden netto 1/3 van de pompcapaciteit. Dat komt door slangen en filter materiaal.
 
Vandaag mijn oude Tetratec vervangen door 2 Eheims 350 eXperience.

Natuurlijk blijft het oude filter nog even meedraaien met één enkele Eheim, na een maand wordt die dan vervangen door de 2de Eheim.
 
  • Leuk
Waarderingen: dice
Blijft prachtig je kubus :) .. en je pomp keuze is zeker niet verkeerd ;)
 
Ik wil eens peilen of er iemand is die mijn bak graag wil overnemen op de korte termijn. Na 5 jaar deze prachtige kubus te hebben gehad wil ik weer terug naar een grote lange bak, vooral ook omdat mijn rug deze hoge kubus niet meer trekt.
Mocht iemand hem over willen nemen hoor ik dat graag. Dat zou dan zijn incl. meubel, 2 aqualantis ledbalken met 2 controllers, verwarming en Tetratec 1200EX filter.
 
Trappertje en langer gereedschap is geen optie?

Ik mag helaas geen nieuwe bak van de commissie :(
 

Terug
Bovenaan