Mijn allereerste Zeeaquarium (Altispinoza)


A

Altispinosa

Guest
Vandaag mijn allereerste zeeaquarium gekocht voor een zeer mooi koopje wat ik niet kon laten schieten plus gratis thuis bezorgd.
De bak zelf is een Aqua Medic en is een open bak met 3 Led lampen en een mooie onderkast die ik misschien wel wit ga verven in dezelfde kleur als de bak.
Toebehoren wat mee in de prijs zaten zijn als volgt:
Led verlichting.
Afschuimer Tunze Doc Skimmer 9012.
Verwarmingselement.
Stromingspomp Aqua Medic Oceanrunner OR 1 200.
Propeller Pump RW-4.
Coole Breeze 4 ventilator.
28 kg dood steen.
De persoon waar ik hem van gekocht heb gaat mij helpen bij de opstart die binnen enkele maanden zal gebeuren.
Eerst wat sparen voor ik er aan begin want ik wil geen of bitter weinig beginnersfouten maken.
Ik heb me zelf deze week een Marine Test Lab van Colombo gekocht ook.
Hierbij wat foto's van de bak die genomen zijn bij de verkoper thuis en bij mij thuis.
Eerste 7 foto's zijn bij de verkoper thuis genomen.
Knipsel.PNG

Knipsel1.PNG

Knipsel5.PNG

Knipsel6.PNG

Knipsel7.PNG

Knipsel2.PNG

Knipsel3.PNG

Deze foto's zijn bij mij thuis genomen. Was een zware klus naar de 2 de verdieping via de trap zonder lift.
Zeeaquarium Aqua Medic 001.JPG

Zeeaquarium Aqua Medic 002.JPG

De hond heeft het al goed gekeurd hahahaha.
Zeeaquarium Aqua Medic 003.JPG

Zeeaquarium Aqua Medic 004.JPG

Ik weet dat de datum op mijn foto's niet correct is maar dat moet ik nog wel eens veranderen.
 
Dank u John & Ton de bak is 250 liter.
 
Goed bezig leuke maat bak ook :)
Tip: gooi de colombo testen in de vuilbak en neem salifert voor no3, kh, ca en mg. Voor fosfaat neem een hanna checker en dan wel de phosphorus variant (ultra low range)
Succes.
 
Dank je Erwin en Dirk.
Ik ga mijn best doen.
John ik heb 28kg steen.
 
Super veel succes kerel! Ik volg je :)

Mooi bakje om mee te starten!

Ik moest een beetje lachen omdat je 2 weken geleden tegen me vertelde dat je echt niet een zeebak wilde :D

Ik dacht toen. Wedden van wel, wedden van wel. NIEMAND kan zeewater weerstaan :)

Echt super veel plezier gewenst en lekker veel fotos plaatsen! Als ik je ergens mee kan helpen moet je het zeggen. Doe ik met liefde en plezier!!
 
Super veel succes kerel! Ik volg je :)

Mooi bakje om mee te starten!

Ik moest een beetje lachen omdat je 2 weken geleden tegen me vertelde dat je echt niet een zeebak wilde :D

Ik dacht toen. Wedden van wel, wedden van wel. NIEMAND kan zeewater weerstaan :)

Echt super veel plezier gewenst en lekker veel fotos plaatsen! Als ik je ergens mee kan helpen moet je het zeggen. Doe ik met liefde en plezier!!
Dank je vriendelijk WC en ik zal zeker hulp vragen indien nodig want iedereen kan wel goede raad gebruiken toch.
 
Zo toe maar die Johnnie die verliefdheid is nu om geslagen in houden van dus:smitten:
Succes enne zet de bak wel op een betere plaats als de vorige eigenaar of doe de tv weg:D:D
 
Ik vraag me af of Dirk zwanger is want die heeft het maar over zuur en is waarschijnlijk verliefd op de pot met augurken:D:D:p
 
Zo toe maar die Johnnie die verliefdheid is nu om geslagen in houden van dus:smitten:
Succes enne zet de bak wel op een betere plaats als de vorige eigenaar of doe de tv weg:D:D
Als ik genoeg ervaring op gedaan zal hebben dan kan het zijn dat ik na X aantal jaren de tv zet waar deze bak nu staat en dat er een laatste grote bak komt waar nu de tv staat maar das echt maar over een aantal jaren hoor.
Nu eerst maar eens langzaam aan met deze mooie bak beginnen en de nodige ervaring opdoen (er is geen haast bij zeker niet)maar al bij al de tv zal altijd een plaats hebben in huis.
 
Wat ik nog vergeten te vermelden ben dat zijn de afmetingen en die zijn.
Lengte 90cm.
Diepte 60cm.
Totale hoogte met kast is 131cm.
 
Binnen paar weekjes eens gaan kijken wat het kost voor een paar stukken levend steen.
En wat het kost om hem te vullen met zeewater zodat de opstart sneller gaat dan met osmosewater.
Tips zijn meer dan welkom alsook namen van koralen en anemonen en poliepen voor een beginner.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor zeewater bedoel je dan want als je de osmose aanmaakt met zout heb je goed water toch? Bacterien zitten meer in je stenen en je bodem.
 
De verkoper heeft mij een adres gegeven van een zeer goede winkel een paar km van mijn deur dus das mooi mee genomen.
En daar kun je zeewater kopen en als ik daar in die winkel bidons huur dan kan ik de bak volgooien met zoutwater wat bij de winkel al in orde is.
 
Binnen paar weekjes eens gaan kijken wat het kost voor een paar stukken levend steen.
En wat het kost om hem te vullen met zeewater zodat de opstart sneller gaat dan met osmosewater.
Tips zijn meer dan welkom alsook namen van koralen en anemonen en poliepen voor een beginner.


Meh opstarten met zeewater gaat je niet weken schelen. Het zal inderdaad iets of wat schelen maar geen bergen. Je kunt dat gewoon bestellen en dan komen ze het thuis brengen. Ergens aan de uitmonding van het ijselmeer word het dan op 50 meter van de kust en 4 meter diep opgezogen. Je hoeft het enkel op temperatuur te brengen.

Ik zou er alleen niet aan beginnen. Het is heel leuk als je een koudwaterzeeaquarium hebt, maar met een tropisch gewoon lekker zelf aanmengen. Investeren in een fatsoenlijk Osmose apparaat met TDS meter is denk ik je grootste probleem nu. Die dingen zijn niet goedkoop, maar super tof. Je kunt uiteraard beginnen met een simpel model, maar als je toch nog even kunt sparen zou ik een wat serieuzere nemen. Dat is de beste investering die je kan doen voor nu.

Zeewater = aquarium, lampen, skimmer, pompen en osmose. In theorie heb je NIKS anders nodig als je maar in balans blijft.
 
Laatst bewerkt:
Meh opstarten met zeewater gaat je niet weken schelen. Het zal inderdaad iets of wat schelen maar geen bergen. Je kunt dat gewoon bestellen en dan komen ze het thuis brengen. Ergens aan de uitmonding van het ijselmeer word het dan op 50 meter van de kust en 4 meter diep opgezogen. Je hoeft het enkel op temperatuur te brengen.

Ik zou er alleen niet aan beginnen. Het is heel leuk als je een koudwaterzeeaquarium hebt, maar met een tropisch gewoon lekker zelf aanmengen. Investeren in een fatsoenlijk Osmose apparaat met TDS meter is denk ik je grootste probleem nu. Die dingen zijn niet goedkoop, maar super tof. Je kunt uiteraard beginnen met een simpel model, maar als je toch nog even kunt sparen zou ik een wat serieuzere nemen. Dat is de beste investering die je kant doen voor nu.
Heb je een link of foto van een goed osmose apparaat wat ik nodig zou hebben ? Dan kan ik al eens kijken.
 
Ik zweer bij dit soort apparaten
Dan gaat het lekker snel en is fijn in onderhoud en heeft alles aan boord. Je hebt die van heel veel merken. Op de bekende nederlandse websites staan ze ook.

upload_2018-6-29_20-46-34.png
 
Welk merk is deze dan WC ? want dat kan ik op de foto niet duidelijk zien.
 
Owja en heel belangrijk!

Waarom verkoopt hij dit aquarium? Is het toevallig gecrashed? Heeft hij het weken aan een stuk verwaarloosd voordat hij het te koop heeft gezet? Had hij last van plagen?
Anders zou ik of dat steen helemaal de pest pleuris uitkoken of chemisch naar de knoppen helpen, Als je er niet achterkomt, weggooien en nieuw halen. Serieus je wilt niet steen hebben wat in een gecrashte bak heeft gezeten of een bak met plagen.
 

Terug
Bovenaan