Wat is er nieuw

Mijn Alpen salamander

elleseajay

New member
Lid geworden
4 juni 2025
Ik doe hierbij mijn bijdrage aan dit forum. Voor wie na mij komt en dit heeft gevonden.
Ik merk dat er gevoelsmatig maar weinig mensen zijn die alpenwatersalamanders hebben. Ik kan maar weinig ervaringen vinden online, op een enkele post op Caudata na.

Ik heb zelf nu nog maar redelijk recent alpenwatersalamanders. De salamanders zijn klein, maar actief. Natuurlijk geld altijd the bigger the better, maar ik zou vooral focussen op een aquarium en minder paladarium. De alpines zijn echt een aquatisch soort en zwemt het liefst, al zijn het natuurlijk individuen. Je doet er goed aan om bijvoorbeeld een drijver te hebben of om iets van een plankje vlak onder het wateroppervlakte hebt. Ik zit zelf op ongeveer 3 alpenwatersalamanders voor iets minder dan 60 liter water.

Ze eten van alles, levend, ontdooid, en af en toe een korrel (ik heb nu axonew). De korrels zijn minst favoriet. Ik voer elke keer wat anders, zodat ze altijd wat anders krijgen, zowel qua type voer (bevroren/levend/korrel) als het soort dat ze krijgen (bloedworm/watervlo/etc). Ik voer ze om de dag, maar soms krijgen ze 2 dagen na elkaar eten, en sla ik daarna een dagje over.

Ik heb mijn tank redelijk vol met spiderwood, wat stenen (om ook schuilplekjes te maken) en dus drijvers. Verder heb ik oppervlakte plantjes en gewone waterplanten. Mijn salamanders hebben nog huisgenootjes. Wat garnalen en een aantal slakken om te helpen met alles schoon houden. Dit gaat super samen, hier was ik wat bang voor omdat de salamanders met name de garnalen best als hapje kunnen zien. Je ziet de garnalen niet snel, maar dat is meer omdat ze schuw zijn voor mij/beweging buiten de tank. Als ik stil zit zie ik ze wel, als ik aan kom lopen schieten ze snel weg. Zij hebben hun stukje met java mos om helemaal lekker te kunnen verstoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan