Wat is er nieuw

Mijn aqua 60 is troebel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roelof89
  • Startdatum Startdatum
R

Roelof89

Guest
Hallo,
Heb sinds kort een aqua 60 aquarium gekocht en heb hier 8 visjes in zitten gewoon normale goudvissen.
De eerste paar dagen is hij helder geweest maar na een paar dagen werd hij troebel ( geen bruin water maar lijkt net of er allemaal hele kleine witte bolletjes in het water zitten)
Ik heb geen idee wat ik er aan kan doen ben al 5 keer terug geweest naar de winkel.
Eerst kregen we te horen dat het water niet goed was en kregen we PH/KH minus mee.
Dacht dat dit ging helpen maar bleek dus niet zo te zijn want nu komen de vissen ineens continu boven zwemmen. .

Geef ze 1 keer per dag eten.
Heb er een pomp inzitten van 100L.
Heb 3 verschillende soorten bacteri�n ( bio nitrivec,aquatan,florena)
Heb grove steentjes op de bodem
Ververs 1 keer in de twee weken 1/3 tot 1/4 van mijn water en spoel de filter uit in water van het aquarium.

Wat kan ik nog doen?
Zou echt niet weten wat ik nog kan of moet doen en vind het zo jammer..
Hoop dat jullie me raad kunnen geven.

Groetjes

Welkom op het forum Roelof.

Om maar met de deur in huis te vallen. Goudvissen vereisen verschrikkelijk veel ruimte. Er zullen wel wat goudvissenliefhebbers meer over zeggen, maar ga ervanuit dat je een op termijn onhoudbare situatie hebt. Ik ben erg bang dat het niet bij problemen met je troebele water zal blijven. Maar je kunt natuurlijk ingrijpen!

Ga in ieder geval flink verversen. Tweemaal wekelijk 50 - 70% is niet overdreven.

Ik heb nog nooit gehoord dat pH/KH minus goed zou zij voor goudvissen. Dat kan aan mij liggen uiteraard. Maar laat dat spul maar even in de kast staan en haal het er pas weer uit als anderen zeggen dat je er wel wat aan hebt.

Even uit nieuwsgierigheid: die 8 goudvisjes, kon dat volgens je winkel?

~ Ivo

Welkom, goed dat je je hebt aangemeld 😉

Een aqua 60 is veelste klein voor goudvissen, daarom is de bak ook zo troebel.
De goudvissen produceren veel meer afval dan dat het filtertje verwerken kan.

Goudvissen horen eigenlijk thuis in een flinke vijver, vanwege de grootte die ze kunnen bereiken (25cm en nog veel groter), de hoeveelheid afval die ze produceren en de zwemruimte die ze nodig hebben.

Hun broertje de sluierstaartgoudvis past ook niet in zo'n bakje en hoort in grotere aquaria thuis van eigenlijk minstens 1,20m.

Het is moeilijk te zeggen wat op dit moment het beste is, in dit bakje houden kan niet: Met veel verversen houden ze het wel even uit, maar ze groeien dan ook heel snel en dan zijn ze zo uit het bakje gegroeid. Minder verversen is geen optie, dan groeien ze weliswaar minder hard, maar dan gaan ze vergroeien = buitenkant lichaam groeit niet of weinig, maar ingewanden en vinnen groeien wel, waardoor de vis vergroeit en veel pijn gaat lijden (ingewanden komen in de knel of gaan op een verkeerde plek zitten).

Normaal zou ik zeggen, zoek iemand met een vijver die ze wil overnemen, maar het is nu veel te koud om ze nog over te wennen. Dan kun je ze nog terug brengen naar de winkel, ben jij van het probleem af, maar een paar dagen later zitten de vissen weer ergens in een veelste kleine bak...moeilijk...

Trouwens al die middeltjes zijn onzin, alleen nitrivec zou wellicht nog bruikbaar zijn, dit haalt schadelijke stoffen uit het water. aquatan..tsja.. over het algemeen is ons leidingwater wel geschikt, dus zou aquatan niet nodig zijn. En Florena, waarom heb je dat gekregen? Dat is plantenvoeding en doet voor de rest niks voor je bak. En al zou je planten in je bak hebben, veel planten worden op den duur opgegeten door goudvissen en als je er wel makkelijke planten bij in zet, die hebben vaak wel genoeg aan de voedingsstoffen die zo al in het water zitten. Ph/KH min lijkt me ook niet nodig tenzij je een PH van 9 hebt 😉

8 goudvissen hebben in totaal 1600l. water nodig om een fatsoenlijk leven te kunnen hebben en normaal te kunnen groeien. Als je deze in een 60l. bakje stopt (1540l. te weinig), kan je problemen verwachten.

Vissen die zo groot kunnen worden horen gewoon in een ruime vijver thuis.

H-QGcB8bCAxz6dkyyG36QItuMmNNkltE.jpeg

1x per dag voeren is veel te weinig. De goudvisjes die in winkels verkocht worden zijn nog babyvisjes. Baby's voer je niet 1x per dag, dan krijgen ze groeistoornissen.

Ik zou dagelijks 80% verversen en 4 per dag voeren, maar wel met voer waar ze wat aan hebben (korrels) en geen vlokken o.i.d. Verder als de wiedeweerga een betere huisvesting voor de vissen regelen.

Grove steentjes zijn ongeschikt voor eigenlijk alle aquaria, omdat al het vuil ertussen zakt en daar gaat liggen rotten. Ik zou deze eruit halen en er niets voor in de plaats doen.

Mascha&Ivo zei:
Even uit nieuwsgierigheid: die 8 goudvisjes, kon dat volgens je winkel?

~ Ivo

Volgens de winkel konden er ongeveer 15 vissen in?

Als je ze aanstampt wel. Schandalig zeg.

Dus het komt er opneer dat mijn bak 60x30x32 niet groot genoeg is voor het aantal vissen wat erin zit ?

Er kan niet eens 1 goudvis in.

Roelof89 zei:
Volgens de winkel konden er ongeveer 15 vissen in?
15 (klein blijvende) visjes wel, 15 goudvissen no way.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan