Mijn aquarium optimaliseren


C

Cuypers

Guest
Hallo

Ik heb een aquarium van 60 liter met afmetingen 60x30x33. Deze aquarium heb ik al enkele jaren, maar ik ben er nooit heel actief mee bezig geweest en ik ken er dus ook niet veel van. Net zoals al de waterwaardes, ben ik van plan op te volgen, want dit heb ik nog nooit gedaan. Het wordt tijd om daar eens wat werk van te maken.

WG6b550.jpg


Vissenbestand:
- 1 maanvis (de andere is enkele weken geleden plots gestorven)
- 1 kardinaal tetra (enkele jaren geleden waren het er zo'n 6-7)
- 2 ancistrus (enkele jaren terug waren het andere)
- 2 corydoras (weet niet juist welke soort)
- nog 1 kleine vis waarvan ik niet weet welke soort het is (de andere is al enige tijd dood)

Ik weet nu ondertussen dat een maanvis en kardinaal tetra niet de perfecte combinatie is en dat kardinaal tetra's met meerdere samen moeten zitten.

Nu wil ik dus wat vissen bijkopen en eventueel wegdoen (naar mijn nonkel zijn aquarium), maar ik weet ook niet welke combinaties mogelijk zijn en ook of mijn aquarium groot genoeg is.

Enkele idee�n die ik heb:
- Maanvis wegdoen en 2 Indische modderkruipers erbij zitten (ze hebben wel een andere Gh waarde dan de andere vissen denk ik, maar is dit een groot probleem?). Hierbij een 7-tal kardinaal tetra's extra bijzetten.
- 1-2 maanvissen bijkopen en eventueel de kardinaal tetra wegdoen
- Enkele dwergklauwkikkertjes en/of wat vuurgarnaaltjes lijken me ook leuk, maar hier ken ik niet veel van.
- Nog andere idee�n of zaken die ik best anders kan aanpakken?

Planten:
Van beplanting heb ik wat cabomba met een klein beetje waterpest tussen. Zelf lijkt dit me redelijk weinig. Waarschijnlijk ga ik ook een halve kokosnoot met eventueel java mos erbij in plaatsen. Zou wat kienhout hier ook nog bijpassen?

Bodem:
Ik heb een dunne bodem van fijn grind. Ik weet ook niet of dit genoeg is en goed is voor de corydoras (en eventueel toekomstige Indische modderkruiper).

Tips/idee�n/feedback/... zijn zeer welkom!
 
Ten eerste mijn complimenten voor hoe je dit aan wil pakken! Je begint hier op het forum in ieder geval heel gestructureerd ;)

Als ik jou was zou ik met een heel nieuw bestand beginnen, eventueel met de corydoras erin.

Het formaat van de bak is voor de maanvis eigenlijk niet prettig, dus die zou ik weg doen en geen bijkopen.
Ook kardinaal tetra's zitten beter in een grotere bak.
Volgens mij zijn er ook maar weinig Ancistrussoorten die in een 60cm kunnen, maar daar heb ik niet zoveel verstand van. Daar kan iemand anders vast goed antwoord op geven.

Per Corydoras verschilt het ook welke bakmaat geschikt is, dus probeer er even een goede foto van te maken, zodat te zien is welke soort het is. Probeer dat ook met die andere kleine vis, dan kunnen we eveneens bepalen wat dat is.
 
WElkom,Cuypers op het Af.
Nou, Begin dan eerst met dat stuk Kalk er uit te halen, wat meer in een Malawibak thuis hoort.
En er een stuk kienhout voor in de plaats.
En doe er meer zuurstofplanten in.
En ook drijfplanten, dat het licht niet zo scherp is,in de bak.
 
Dit is de vis waarvan ik niet weet wat het juist is. Hier had ik er eerst 2 van, maar nu nog maar 1:

YbNfvAs.jpg


De corydoras:
OBZuZpz.jpg


De Ancistrus:
rnhXOKJ.jpg



Hopelijk kun je hier al wat mee verder.
 
Bedankt voor de feedback. Wel jammer van de kalksteen als die weg moet, want deze heeft een 25 euro gekost en de kleinere vissen kunnen ook in de steen zelf zwemmen omdat hij hol is vanbinnen.

Wat voor soort stenen zouden er wel goed in passen? En wat heb je in gedachte in verband met de vissen?
 
Vis van foto 1 is een Puntius pentazona, vis die houd van veel planten en schaduwplekken.

Kardinaaltetra's zitten liever groter. de Puntius pentazona eigenlijk ook. Ancistrus zit ook liever groter.

Je kan 2 dingen doen, of je hele visbestand wegdoen en opnieuw starten of een 80 cm aquarium halen waarbij de genoemde vissoorten wel passen (met als uitzondering de maanvis)

Die vulkaan kan je beter wegdoen, net zoals die steen. Die luchtbubbels nemen CO2 weg waardoor je planten minder groeien. Als je de corydoras zou willen houden, overweeg dan een zandbodem ;). Corydorasjes houden namelijk van 'grondelen' in het zand. Ze kunnen dan wel eens met hun hele kop in het zand zitten.
 
Cuypers zei:
Bedankt voor de feedback. Wel jammer van de kalksteen als die weg moet, want deze heeft een 25 euro gekost en de kleinere vissen kunnen ook in de steen zelf zwemmen omdat hij hol is vanbinnen.

Wat voor soort stenen zouden er wel goed in passen? En wat heb je in gedachte in verband met de vissen?

Meet jij de hardheid van je water maar.
Kalk lost langzaam op.


Malawi .
j5Eru_lajpJGqPTgP8wNAeONCdnAY6jH.jpeg

Meer gaten dan in kaas.

Je zou wat lavabrokken kunnen nemen.en of groot stuk hout.
Juist voor bodemvissen,die daar van eten.
 
Bedankt voor je reactie. Ik had ook al het gedacht om naar een zandbodem te veranderen voor de corydoras en eventueel Indische modderkruipers (maar die zullen ook wel een grotere bak nodig hebben zeker?)

In verband met die vulkaan, die is dus nooit voor iets goed? Of wanneer zou ik deze nog wel kunnen behouden?

Ik was niet van plan meteen een nieuwe grotere aquarium te kopen, maar pas als ik wat meer ervaring heb opgedaan en dan een goed idee heb.

Indien ik dit aquarium behoud en de vissen wegdoe die jij net zei, welke vissen zouden hier dan wel allemaal in gaan?
 
De corydoras wil idd graag een zandbodem ivm het grondelen. De corydoras die jij hebt zal denk ik de Corydoras leucomelas zijn. Al ken ik deze soort niet en weet ik dit niet helemaal zeker. Een paar leuke suggesties voor een schooltje vissen, waarbij ze eigenlijk allemaal naar mijn idee wel in een 60cm bak passen:

vuurtetra (Hyphessobrycon amandae)
Rasbora hengeli
Rasbora galaxy
Boraras brigittae
Boraras merah
Boraras maculatus
Microrasbora erythromicron
Microrasbora kubotai
valse neon (Paracheirodon simulans)

Er zijn meer soorten welke je kan houden, maar hierbij heb je iig een idee. De ancistrus wordt wss te groot, al ken ook ik de specifieke namen niet. Wel weet ik dat de meeste ancistrussen en algeneters te groot worden voor een 60cm bak. Naar mijn idee zijn alleen de otocinclussen klein genoeg voor een bak van deze maat, alleen is dit over het algemeen wildvang waarbij een groot deel komt te overlijden tijdens transport. Ook is het vaak moeilijk om ze aan vissenvoer te laten wennen.

Evt kun je kijken naar een groepje leuke garnaaltjes. Denk hierbij dan aan vuurgarnalen oid. Deze zullen mos en hout zeker op prijs stellen en zijn, in mijn ogen, een erg leuke aanwinst in het aquarium. Met niet te grote medebewoners (zal in eeen 60cm niet snel gebeuren) zul je hier erg lang plezier van hebben.

Mocht je dan nog ruimte overhebben, kun je evt mss nog even kijken naar een leuke vis voor aan de oppervlakte. Denk hier bij aan de epiplatys annulatus of marmerbijlzalmpjes.

Denk je hierbij genoeg denk- en zoekstof gegeven te hebben.

Wil je aanraden eerst hier te vragen welk bestand je wil nemen, waarbij er in de lfs vaak wordt gekeken naar het geld en niet zozeer naar het welzijn van de vissen.

Ook ik wil je dan aanraden overnieuw te beginnen met je bestand, waarbij je evt de corydoras kunt houden en aanvullen
 
Killerfish zei:
...

Ook ik wil je dan aanraden overnieuw te beginnen met je bestand, waarbij je evt de corydoras kunt houden en aanvullen

Alvast bedankt voor al je info, er zitten een paar leuke soort visjes tussen waarvan ik het bestaan nog niet kende en die beter geschikt zijn voor mijn aquarium.

Ik snap wat je bedoelt dat er vaak eerder naar geld gekeken wordt ipv de welzijn van de vissen, maar momenteel ben ik nog niet van plan om een groter aquarium te kopen (en heb hier de ruimte ook nog niet voor).

Net zoals enkele anderen raad je me aan om met een nieuw vissenbestand te beginnen, maar die ene vijfstreepbarbeel en die ene kardinaal tetra kan ik zo alleen moeilijk kwijt geraken denk ik.

Nog iets wat ik vreemd vind, men zegt vaak dat mijn vissen te groot worden voor een aquarium en tot een bepaalde grootte volgroeien. Ik heb mijn vissen al 3 jaar en die vissen die zogezegd groter worden, zijn bij mij allemaal veel kleiner dan hun zogezegde grootte? In mijn aquarium lijken ze mij niet te groot te zijn. Dus ik weet niet hoe het daarmee zit.
 
Een visje van 3-4 cm groeit niet meer.vijfstreepbarbeel en kan in 60-80 cm.

En goudvis van 6 cm wordt 30 cm. doe die in 60 cm, raad jij wel wat er gebeurt.
Hij groeit naar de bak,dus vergroeit.

vijfstreepbarbeel is een afstandzwemmer, dus liefst 80-100 cm. kan hij baantjes trekken.
 
Oh, ik dacht gewoon bij goudvissen dat ze dan kleiner bleven, maar wist niet dat dit echt een groot probleem voor de vis was met die vergroeiing.
 
Bertus zei:
vijfstreepbarbeel is een afstandzwemmer, dus liefst 80-100 cm. kan hij baantjes trekken.
Nee hoor. Vijfstreepbarbeel hangt rustig rond. Kan wel in 60cm.
 
Was in de war met een andere.

Ook stom,had ik ook al gezegt,met youtube erbij.
 
De vijfstreep en kardinaal zou je evt hun leven kunnen laten slijten in je bak als het ware. Fijn dat je niet alle soorten die ik gegeven heb kende, wordt nog leuk met kiezen :D

cuypers zei:
Nog iets wat ik vreemd vind, men zegt vaak dat mijn vissen te groot worden voor een aquarium en tot een bepaalde grootte volgroeien. Ik heb mijn vissen al 3 jaar en die vissen die zogezegd groter worden, zijn bij mij allemaal veel kleiner dan hun zogezegde grootte? In mijn aquarium lijken ze mij niet te groot te zijn. Dus ik weet niet hoe het daarmee zit.
Zoals ook al eerder genoemd, vissen vergroeien/groeien naar de maat bak waarin ze gehouden worden. Van buiten lijkt dan alles vaak oke, maar van binnen blijven ze meestal doorgroeien wat tot vergroeiingen lijdt. Mss had je een hele jonge maanvis en groeit deze door de bakmaat niet zo snel. Doe je dezelfde vis in een grotere bak dan zal deze al veel sneller veel groter worden.

Wat betreft het niet groter aan willen schaffen van een aqua, ik bedoelde ook niet dat dit moest. Ook van deze maat kun je hele leuke bakjes maken. Let wel, hoe kleiner de vissen die je houdt, hoe groter de bak lijkt. Wat ik bedoelde was met 'dat er vaak eerder naar geld gekeken wordt ipv de welzijn van de vissen', bedoelde ik voor de verkopers. Deze raden vaak verkeerde bestanden aan, waarbij ik de grote fout heb begaan een maanvis in een aqua 40 te hebben gehouden :stom: Gelukkig weet ik nou beter en was dit heel lang geleden. Op dat moment was ik nog zo'n jong jochie dat graag wat vissen wou. Altijd het beste voorgenomen, maar ja; verkeerde info kan slecht uitkappen
 
Ja ik denk ook dat het leuker is om een schooltje kleine visjes te zien rondzwemmen dan een grotere vis wat te zien ronddobberen omdat hij niet genoeg plaats heeft.

Wat je zegt over de verkopers was bij mij ook het geval, ze zeiden dat maanvissen bij kardinaal tetra's samen konden toen ik dat expliciet vroeg. Ik ben gisteren ook een test set gaan kopen voor mijn waterwaarden te testen en zag daar enkele tientallen kleine maanvisjes te koop in een mini bak. Dat kan toch ook niet goed zijn als ze niet snel verkocht worden? Na hoeveel tijd kunnen vissen eigenlijk al last hebben van het vergroeien?
 
Mijn tijger barbelen zaten in een 60x40x40 en hingen rustig rond. Nu hebben ze 170x65x50 en scholen heel me bak door. In een 60 bakkie zal kunnen maar zie nu het verschil wel.
 

Terug
Bovenaan