Mijn aquarium reis in vogel vlucht.


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Wij waren al een hele tijd bezig over een aquarium. Alleen kwam er iets tussen zodat dot project moest wachten.
Begin van het jaar kreeg ik een post op facebook te zien van een Biorb aquarium die nog vrij nieuw zou zijn. Deze dan ook gekocht

Mijn man had hem opgehaald en kwam met een kleine stinkende ronde bol binnen. De schrik was best groot, aangezien er levende vissen en garnalen in zaten! Na een flinke schoonmaken beurt en alle soorten alg die in de Biorb een hotel hadden gevonden deze eruit gehaald. Na een paar test strips met goede waardes was die dan klaar voor vissen. Toen wist ik amper iets, behalve wat voor voer de vis nodig had.

De twee visjes die erin zaten, deden het best prima (corydoras albino) en toch voelde het niet goed. Dezelfde dag nog naar een speciaal zaak gereden om een nieuw aquarium aam te schaffen. Ik kwam thuis met een Superfish Home 80, soil bodem en aardig wat planten. De garnalen konden naar iemand met een net ingedraaide garnalen bak verhuizen en ook de Corydoras mochten mee.

Het water in die Biorb was alles behalve goed. En waren alle waardes meer dan slecht.

Al snel kwam ik erachter dat de strippen test niet echt betrouwbaar zijn. Ik had al voor de Nitriet,KH en GH een druppeltest zodat we niet zo vaak naar de aquarium zaak moesten rijden. De GH en KH waren hier ook een probleem. Dit werd ons iedere keer gezegd met de nodige middeltjes die daar wel goed voor zouden zijn. Na eenmaal hier vragen, werd mij al vrij duidelijk verteld dat die wonder middelen alleen goed zijn voor de kassa, en niet voor mij. Alleen al door de bodem, die wij in het aquarium hebben.

Dus dan toch meteen een heel koffer besteld . Alle water verbeteraar, gh+ en kh+ flesjes de deur uit. Had ik dit eerder geweten, had ik nu minder grijze haren op mijn hoofd.

Na de opstart fase van dik 5 weken langzaam visjes in het aquarium los gelaten met hier en daar vragen en onzekerheid. De meeste vragen heb ik dan ook hier gesteld en al snel oplossingen kunnen vinden.

Nu zijn wij goed 5 maanden verder en kom erachter dat ik als beginner ben gestart, alleen er dwars doorheen ben gevlogen. Niet alleen door de vissen, maar ook door de planten keuze. De meeste planten zijn gekozen op uiterlijk met de nodige zorg die je niemand in een winkel vertelt.Ondertussen kwam familie alg weer in trekken met de nodige belemmeringen. Co2 zou de oplossing zijn, werd in de zaak vertelt. Aangezien ik veel deed om alles netjes te houden in het aquarium. En genoeg bemesting in huis te vinden was, die ik zeker ook allemaal gebruikte. Zo gezegd, zo gedaan. Een Co2 systeem kwam erbij en de
Planten bloeiden al iets beter alleen de Alg deed mee. Ik kreeg hier al veel te lezen over de filter die in het aquarium zat, maar hier kom ik straks nog op terug!

Na 3 weken kijkend naar bruine plekken die sneller terug kwamen, dan dat ik kon poetsen. Een kast vol bemesting die zou helpen met een mooie en goede bloei van de planten. Dan toch verder onafhankelijk informatie verzamelen en door lezen. Ook hier weer de nodige tips kunnen vinden

Na alle aanpak tips die ik vond kon ik maar nog een ding doen. De interne filter aanpakken, want ik had me toch wel veel dode plekken in het aquarium. Ook al zei de speciaalzaak dat dit niet de oorzaak was, en dit gewoon zo zou kunnen ontstaan(de alg). Best logisch ook. Hun zwaaien met alle soorten Algen ex middeltjes.

Goed dan. De keuze was al snel gemaakt voor een buitenfilter, die dan dikke 3 weken zou mee draaien met de oude. Alleen was ik toch net wat te onvoorzichtig en liet deze vallen. Waardoor een schuur door de kunststof liep een een stuk af gebroken was.

Dus dan maar alles op alles nemen en de nieuwe alleen laten draaien met mijn focus op de water waardes. Door dat ik de filter heb gesloopt, zijn wij meteen verder gaan slopen. Die lelijke houder van de oude filter ging snel mee de deur uit, zeker ook met de nodige tips van hier!

Maar toen de nieuwe filter een maal liep, zag ik al snel hoe slecht de oude filter het heeft gedaan in het aquarium. Alle dode plekken kregen nu de nodige stroming, met de bijbehorende rotzooi.



Niet alleen het filter werd onder handen genomen. Ook de bemesting! Mede ook door jullie werd ik aardig op weg geholpen en vloog alles de deur uit toen de nieuwe bemesting introk.



Ook ben ik gaan kijken voor een andere led verlichting. Ik kwam maar niet in een lijn met de bijbehorende led verlichting. Na even neuzen de keuze gevallen op een retro led lamp met rood,groen en blauw licht. Wat was dit toch een wel doen voor de ogen!

Nu draait alles 2 weken en ik weet dat ik er nog lang niet ben, toch zie ik al aardig verschil.
Ik wilde jullie wel nog eens bedanken voor de informatie!

Fotos van het begin tot nu (de voorlaatste is meteen na het laatste is van vandaag)
 

Bijlagen

  • 5571E044-F15F-4FDC-B352-9BA62CC08D61.jpeg
    5571E044-F15F-4FDC-B352-9BA62CC08D61.jpeg
    101.3 KB · Weergaven: 135
  • B59B8616-1990-4F71-8D56-B43FD0CB4F0B.jpeg
    B59B8616-1990-4F71-8D56-B43FD0CB4F0B.jpeg
    145.5 KB · Weergaven: 136
  • 4671C82E-185F-4716-AE72-8F09128C94C0.jpeg
    4671C82E-185F-4716-AE72-8F09128C94C0.jpeg
    135.6 KB · Weergaven: 133
  • D2B4CED6-4558-4612-9416-D2820F142CD8.jpeg
    D2B4CED6-4558-4612-9416-D2820F142CD8.jpeg
    182.1 KB · Weergaven: 127
  • 661C15DD-FE86-4FAE-BF7B-94441A39B21C.jpeg
    661C15DD-FE86-4FAE-BF7B-94441A39B21C.jpeg
    254.5 KB · Weergaven: 122
  • 2E50FFD8-725D-4880-914B-9CF70D323B0B.jpeg
    2E50FFD8-725D-4880-914B-9CF70D323B0B.jpeg
    126.6 KB · Weergaven: 128
  • 186B7499-598D-4141-B36D-068A4C35FFFA.jpeg
    186B7499-598D-4141-B36D-068A4C35FFFA.jpeg
    154.4 KB · Weergaven: 153
  • 8A3B315D-EE0E-4404-8268-CCC6DD9768C2.jpeg
    8A3B315D-EE0E-4404-8268-CCC6DD9768C2.jpeg
    190.2 KB · Weergaven: 138
Wat een avonturen en wat goed dat je hebt doorgezet. Want dat is een prachtige groene bak!
 
Dankjewel @Joff
Het waren bloed, zweet en tranen maanden.
 
Als ik jou verhaal zo lees dan doet mij dat heel sterk denken aan mijn beginnende aquarium avontuur 17/18 jr geleden. ?. Schitterend verhaal en zo herkenbaar (voor velen van ons denk ik wel).

Gr. Ed
 
:petjeaf:Dankjewel @Ed Tensen. Ik was eerst erg onzeker om dit te plaatsen. Eigelijk wel altijd al als ik iets plaatste. Als ik hier al die mooie bakjes zie en ik keek dan hier naar de bak. Nouja. Nu vind ik hem goed uit zien en kijk met een ander oog.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal, maar ik denk dat vele zo zijn begonnen en uiteindelijk overwonnen hebben en nu door ervaring met van alles kunnen mee praten.
 
Dank jullie wel allemaal! Voor een maand geleden was ik er bijna mee gestopt hoor.
gelukkig heb ik me even de tijd genomen om rustig alles uit te zoeken en te lezen.
 
Wat een week niet kan brengen.
mee en mee zie je alles bloeien en nieuwe stekjes komen. De kleine tijger lotus gaat de grote achterna.
alleen krijg ik nog een punt hoogt van de fosfaat. Die wil maar niet onhoog of samen trekken met de nitraat. Nu van 1x weeks na dagelijks gegaan om te kijken wat de planten en waardes doen.
Ik merk ook echt verschil aan de vissen. Ze lijken vrolijker rond te zwiemelen dan voorheen. Ook Doragon is een stuk activeer!

nitraat is nu op 5
En fosfaat op 0,4/0,5
 

Bijlagen

  • 9B746E35-A63E-4780-916C-43AF49F6CB2D.jpeg
    9B746E35-A63E-4780-916C-43AF49F6CB2D.jpeg
    204.3 KB · Weergaven: 107
  • 4B97F0F0-1E0A-414B-817E-88195B3AACEE.jpeg
    4B97F0F0-1E0A-414B-817E-88195B3AACEE.jpeg
    245.2 KB · Weergaven: 118
Kan zijn dat je bodem nog steeds PO4 en mogelijk andere stoffen nog aan het opslaan is.

Schitterende Betta trouwens 😍.

Gr. Ed
 
@Ed Tensen dit vermoeden heb ik ook zo lichtjes. En door een mini nitriek piek ivm de nieuwe filter met veel water verversen lijkt de bak een soort “herstart” te maken.
als dit eigelijk kan:book:
 
Op advies van de LFS heb ik nu ook naast 60 liter water ververst wat ik al heb gedaan een bruissteentje op een luchtpomp erin gelegd. Hoe staan jullie daar tegenover?
 
@Friesian het steentje ging erin op het moment dat het weet warmer werd.
tijdens die mini piek had ik er geen in liggen Maar wel zo een 2x daags een flinke waterwissel ondernomen.
Eigelijk zou bij mijn bezetting geen extra steentje erin. Alleen nu met die mega temperaturen. Ok. Ik ben ook nog een groentje onder de aquarianen.
 
Het begint langzaam een AquaBos te worden. Hier en daar een beetje last van bruinalg, voornamelijk onder op de ruit en de Anubia op het grote hout stuk. Verder groeit alles goed en zelfs al stekjes kunnen steken.
waardes blijven onveranderd en het licht toch nog iets gedimd onderin. Oh en sinds een week een nieuwe drijf plant erbij
49CEB067-B013-4B27-B9B5-B60FD9A7D424.jpeg
 
Mooi groen Suzanna (ja ik vergis me niet weer met je naam hoor). Staan de Anubias niet met de wortelstok in de bodem?
 
Jouw prachtige omschrijving schetst precies dat Aquarium ervaring een hobbelweg vol met gaten en keien is die je leert te bewandelen met een helder verstand en voortschrijdend inzicht

Ik denk dan ook echt dat je nieuwe onderneming dan ook alle kans van slagen heeft, dit bakje is al een pracht dat gaat straks helemaal goed komen met de grote
 
Mooi groen Suzanna (ja ik vergis me niet weer met je naam hoor). Staan de Anubias niet met de wortelstok in de bodem?
Hij staat op een platte steen die zo niet zichtbaar is. Soms word die wel eens iets bedenkt door de bodem (met dank aan Wals de Corydora)

en bedankt voor het compliment :petjeaf:
 
@M. Schot Dankjewel!

ik heb ook menig leergeld en frustratie momenten in zitten. Al bij al was deze bak duurder dan dat ik een 1,20 nieuw had aangeschaft :LOL: :confused:
 
Al een tijdje niks meer geschreven dus werd het nog eens tijd. Om eerlijk te zijn, heb ik de neus vol van de bodem en wordt deze vanavond vervangen door een filterzand bodem. Gisteren bij de werkelijke waterwissel een plantje eruit gehaald, die er goed uitzag. Alleen de wortels uit elkaar vielen toen ze eenmaal buiten de bodem waren. Dit heb ik ook bij een ander plantje gezien. Alleen dacht ik dat er slakken gefeest hadden. Zo aan zich ruikt het aquarium niet vies, en toch ruik ik iets. Warm water met een soort bos achtig luchtje. Niet extreem sterk, en n toch aanwezig. Ik denk persoonlijk dat de bodem een klap heeft gehad met de oude filter, en de blauwalg die er in zat.
Het voor bereiden is in volle gang. Grote action box van 60Liter twee 12 liter emmers en kleibolletjes in de vriezer staan en liggen al te springen om in action te komen. Alleen de zenuwen zijn niet voor bereid.

zelf denk ik ook dat deze bodem geen waarde meer heeft aan de ph, eigelijk zou hij juist lager moeten worden (volgens verkoper) nou als de co2 leeg is of uit staat gaat de ph vrolijk naar 8, net zoals de ph uit de kraan. Dus er zal nu ook een zakje turf in de filter komen.
Wish me luck!🤞🏻
Ps. Op de foto’s zien jullie hoe de bodem eruit ziet van voren, zijkant en schuin boven.
 

Bijlagen

  • 5394A47D-43B2-4170-9F09-D7B48E52EC34.jpeg
    5394A47D-43B2-4170-9F09-D7B48E52EC34.jpeg
    128.6 KB · Weergaven: 110
  • 41ED1F29-19BB-44EA-8F17-9D5E65CCCF0B.jpeg
    41ED1F29-19BB-44EA-8F17-9D5E65CCCF0B.jpeg
    171.4 KB · Weergaven: 102
  • 55E9AB22-B16A-4C32-84C8-0B719F58929B.jpeg
    55E9AB22-B16A-4C32-84C8-0B719F58929B.jpeg
    132.3 KB · Weergaven: 95
Wel weer lachen om die Betta.. :love:
Zo grappig herkenbaar zijn die ventjes, als er wat beweegt, gelijk checken 'was ist lös, Mahlzeit vieleicht', potje boksen ?? 'kom maar op'.. hahah

Een kennis van mij had ook die Colombo bolletjes, de werking is inderdaad beperkt in tijdsduur, is toen ook overgegaan op substraat met kleibolletjes

Ik heb zelf een 1 op 1 mix van substraat bodem en substraat zand, pak em beet een cm. of 4 - 5 en daar de bodem over, die ik dus ook ga vervangen..
 
was ist lös, Mahlzeit vieleicht', potje boksen ?? 'kom maar op'.. hahah
Hahaha. Eerder het eten of aandacht vragen. Boxen? Hij? Neeeee! Als hij zijn eigen spiegelbeeld ziet, is die weg! Dan zie ik hem goed 4uur niet meer.

En ivm de plannen vandaag, hebben ze gisteren en vandaag geen eten gehad, en dit is voor hem best een straf🤣
 

Bijlagen

  • FE4466DA-F72E-4567-B24B-B683F96E7C1B.jpeg
    FE4466DA-F72E-4567-B24B-B683F96E7C1B.jpeg
    178.8 KB · Weergaven: 71
Een kennis van mij had ook die Colombo bolletjes, de werking is inderdaad beperkt in tijdsduur, is toen ook overgegaan op substraat met kleibolletjes
Ik krijg er echt een punthoofd van! Ik hou de bodem altijd netjes. Zie ik een vies blad of dergelijke, haal ik het er meteen uit. En nog doet die raar.
 
Ik krijg er echt een punthoofd van! Ik hou de bodem altijd netjes. Zie ik een vies blad of dergelijke, haal ik het er meteen uit. En nog doet die raar.

Het zal ongetwijfeld fantastisch spul zijn, maar misschien gebruiken wij het wel niet goed :)
 
Het zal ongetwijfeld fantastisch spul zijn, maar misschien gebruiken wij het wel niet goed :)
Dit zal het zijn! Een plantje in zetten is al niet zo simpel. In die grote bak met zand “hupsake” en het blijft zitten🤣🤣 deze bodem is niks voor blonde mensen hahaha
 
Heb ook deze bodem en ik ben er erg op gesteld. In combinatie met mijn CO² heb ik em nu bijna 5 maanden op ph 6.5. Ondanks de wekelijkse waterwissel van 50%. De corydorassen vinden het heerlijk wroeten. Ze komen ongeveer 1.5cm diep.
Volgens de gebruiksaanwijzing gaat ie 6 tot 12 maanden mee als actieve bodem.
 
@Joff helaas weet ik zo niet waarom. Denk dat de start alleen al niet top was. En de oude interne filter die aan die bak zat. Was niet echt bepaalt een topper. Elke maandag doe ik een wissel van 50%. Kleibollen bij de planten die ze nodig hebben, en iedere week planten voeding ( all in one). De water waardes veranderen amper, behalve de PH. Als de co2 uit staat gaat de PH langzaam omhoog. 🥺
 

Terug
Bovenaan