Wat is er nieuw

mijn aquarium wordt heel snel vuil

• Onderwerp starter Onderwerp starter SteffiB
  • Startdatum Startdatum
S

SteffiB

Guest
Hallo allemaal,

ik had eens een vraagje.
Ik heb een aquarium van 210 liters met 3 sluierstaarten en 2 parelschubjes in.
Er staan al heel wat snelgroeiende planten in.
Water wordt elke week voor 1/3 ververst waar ik bij de verversing ook aquatan en nitrivec toevoeg.
Heb de zwaarste filter genomen met uv licht. Zou de algen doden.
Is een bio-buitenfilter.
Lamp is ledverlichting en brandt nu al 9 uur.
aquarium staat niet in direct zonlicht.

Toch wordt mijn aquarium na een aantal dagen na de verversing heel erg vuil.
Planten komen onder de bruine algen te zitten, bruine aanslag aan de ruiten en op de steentjes. Ook de buizen van mijn buitenfilter hangen vol met bruine aanslag.
Heb dit probleem uitgelegd in de speciaalzaak. Zij hebben mijn water getest en dit was zelfs heel goed. Zeker omdat goudvisjes zulke vervuilers zijn.

Heb al alles geprobeerd... weet iemand raad?

Hoi steffiB

Sluierstaarten zijn inderdaad grote vervuilers en je mag met het verversen wel 50% per keer doen. En dan het liefst 2x in de week omdat je vissen een beetje te klein zitten. Ik denk dat dat al een deel van je problemen oplost. Voor de reat moet je maar even afwachten wat de anderen zeggen

HOE,En hoe vaak maak je het filter schoon?
Uv helpt niet tegen algen.

Ben met frederika dat het verversen wel 50% per keer kan. Met het visbestand is verder niets mis. Dus ik denk dat het verversbeleid veranderen al een boel scheelt. Ik zou het filter pas schoonmaken als je doorstroom minder wordt en dat alleen met aquariumwater te doen.

Rikkert zei:
Ben met frederika dat het verversen wel 50% per keer kan. Met het visbestand is verder niets mis. Dus ik denk dat het verversbeleid veranderen al een boel scheelt. Ik zou het filter pas schoonmaken als je doorstroom minder wordt en dat alleen met aquariumwater te doen.
:thumbs:

Ik ververs de filter elke week.
Dan verander ik de filterwatten en spoel ik alles goed uit.
om de zoveel maanden verander ik dan ook de kool,suporax en de super peat.

Om de 2 weken haal ik er 5o% en soms ook zelfs meer... al weet ik ook dat dat niet goed is maar als het echt te vuil wordt durf ik dat wel te doen 🙂

frederika20 zei:
Hoi steffiB

Sluierstaarten zijn inderdaad grote vervuilers en je mag met het verversen wel 50% per keer doen. En dan het liefst 2x in de week omdat je vissen een beetje te klein zitten. Ik denk dat dat al een deel van je problemen oplost. Voor de reat moet je maar even afwachten wat de anderen zeggen

ik dacht dit ook al maar een aantal maanden geleden zaten ze zelfs maar met 3 en had ik dit probleem ook al... maar ga inderdaad al eens proberen met wat vaker mij water te verversen.

Bedankt ☺

Ik zou gewoon elke week 50 % verversen.

SteffiB zei:

Dan alleen de waten uitspoelen ,of vervangen.
Kool eruit halen, En nog een spons erin.
Voor de rest zo min mogenlijk aankomen.
Daar zitten de bacterie in.

Bertus zei:
SteffiB zei:

Dan alleen de waten uitspoelen ,of vervangen.
Kool eruit halen, En nog een spons erin.
Voor de rest zo min mogenlijk aankomen.
Daar zitten de bacterie in.

Oke, dank je voor het advies maar waarom de kool eruit halen? 🙂
En ik heb overal sponzen onderliggen.

De kool haalt ook het nitraat uit het water,, Nitraat is ook voeding voor planten.

Bertus zei:
De kool haalt ook het nitraat uit het water,, Nitraat is ook voeding voor planten.

kan ik dan eventueel iets anders in de plaats steken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan