Mijn aquariumvisbestand (hulpvraag)


J

Jampie

Guest
Hallo mede aquarianen,

Een vraag: ik heb een Rio125 overgenomen van iemand (half jaar terug), met nogal een bijzonder samengesteld Visbestand.

1 Vuurstaartlabeo
8 kardinalen
1 Ancistrus man
2 roodneuszalmen
2 fantoomzalmen

Mijn vragen:
1. Regelmatig valt er een kardinaal weg die nooit meer terug te vinden is. In twee maanden 3 stuks. Wie of wat is de boosdoener?
2. De kardinalen wil ik sowieso houden. Hoe kan ik het beste mijn visbestand opbouwen en met welke vissen?

Alvast jullie dank!
 
Om een redelijk antwoord te kunnen geven, zou het fijn zijn als je de waterwaardes en de afmetingen van je bak zou kunnen posten. Ook een fotootje zou fijn zijn.
Het is namelijk van groot belang om dit te weten, omdat de dieren die je eventueel wil gaan houden, wel moeten kunnen leven met de waterwaardes die in jouw bak gelden.
Een Labeo EN een Anchritus zijn niet zo'n heel beste combinatie.....!
Als je de gegevens hebt gepost, dan zal er wel van menigeen een lijstje gepost worden en kun je je verder inlezen.
 
Je hebt de bak overgenomen weet jij hoelang de vissen er al inzitten?
 
Om een redelijk antwoord te kunnen geven, zou het fijn zijn als je de waterwaardes en de afmetingen van je bak zou kunnen posten. Ook een fotootje zou fijn zijn.
Het is namelijk van groot belang om dit te weten, omdat de dieren die je eventueel wil gaan houden, wel moeten kunnen leven met de waterwaardes die in jouw bak gelden.
Een Labeo EN een Anchritus zijn niet zo'n heel beste combinatie.....!
Als je de gegevens hebt gepost, dan zal er wel van menigeen een lijstje gepost worden en kun je je verder inlezen.

Labeo en Ancistrus gaat tot nu toe prima. Labeo heeft erg veel respect voor de Ancistrus moet ik zeggen.
Het is meer dat ik me er ook van bewust ben dat de ruimte misschien beperkt is.

Even uit mn hoofd
pH is 7,2.
Hardheid is 6

Andere dingen moet ik vanavond even nakijken.

IMG_4319.JPG

De bak is overigens nu meer begroeid. Dit was aan het begin.

Nog een toevoeging: bak is 81x36x50
 
Om een redelijk antwoord te kunnen geven, zou het fijn zijn als je de waterwaardes en de afmetingen van je bak zou kunnen posten. Ook een fotootje zou fijn zijn.
Het is namelijk van groot belang om dit te weten, omdat de dieren die je eventueel wil gaan houden, wel moeten kunnen leven met de waterwaardes die in jouw bak gelden.
Een Labeo EN een Anchritus zijn niet zo'n heel beste combinatie.....!
Als je de gegevens hebt gepost, dan zal er wel van menigeen een lijstje gepost worden en kun je je verder inlezen.

Labeo en Ancistrus gaat tot nu toe prima. Labeo heeft erg veel respect voor de Ancistrus moet ik zeggen.
Het is meer dat ik me er ook van bewust ben dat de ruimte misschien beperkt is.

Even uit mn hoofd
pH is 7,2.
Hardheid is 6

Andere dingen moet ik vanavond even nakijken.
 
Je tetra's voelen zich erg ongemakkelijk, die horen hoger te zitten, drijfplanten zal ze helpen zich wat prettiger te voelen
 
Om een redelijk antwoord te kunnen geven, zou het fijn zijn als je de waterwaardes en de afmetingen van je bak zou kunnen posten. Ook een fotootje zou fijn zijn.
Het is namelijk van groot belang om dit te weten, omdat de dieren die je eventueel wil gaan houden, wel moeten kunnen leven met de waterwaardes die in jouw bak gelden.
Een Labeo EN een Anchritus zijn niet zo'n heel beste combinatie.....!
Als je de gegevens hebt gepost, dan zal er wel van menigeen een lijstje gepost worden en kun je je verder inlezen.

Hey

Waarom zou een vuurstaart labeo niet overeen komen met een Ancistrus?

Mvg
Arend
 
Oke, een completer lijstje waterwaarde:


No3: 25
No2: 1
GH:6
KH: 5
PH: 7,2
CL2: 0

Maar kunnen jullie mij helpen met mijn vissenbestand?

Dit is hoe het aquarium nu is.

IMG_4430.JPG
 
Oke, een completer lijstje waterwaarde:


No3: 25
No2: 1
GH: 6
KH: 5
PH: 7,2
CL2: 0

Maar kunnen jullie mij helpen met mijn vissenbestand?

Dit is hoe het aquarium nu is.
 
Ik zou eerst die no2 naar 0 brengen door te verversen en dan zien dat ik die labeo en de eenzame roodneusjes en fantoomzalmen bij de lfs kwijtraakte. Vervolgens kun je dan de groep kardinalen wat uitbreiden en kijken wat je verder wilt. Een groepje bijlzalmen zou goed kunnen en dan nog een blikvanger onderin zoals een dwergchiclide.
 
Ik zou eerst die no2 naar 0 brengen door te verversen en dan zien dat ik die labeo en de eenzame roodneusjes en fantoomzalmen bij de lfs kwijtraakte. Vervolgens kun je dan de groep kardinalen wat uitbreiden en kijken wat je verder wilt. Een groepje bijlzalmen zou goed kunnen en dan nog een blikvanger onderin zoals een dwergchiclide.

Super, daar heb ik wat aan.

Maar wat is een lfs? #durftevragen

Wat gek is, ik heb maandag 1/3 van het water vervangen. En gisteren dus het water gemeten.
Ik ververs wekelijks 20 - 25 % van het water.
Dus dat snap ik niet helemaal.
 
Super, daar heb ik wat aan.

Maar wat is een lfs? #durftevragen

Wat gek is, ik heb maandag 1/3 van het water vervangen. En gisteren dus het water gemeten.
Ik ververs wekelijks 20 - 25 % van het water.
Dus dat snap ik niet helemaal.
Wss te veel vis of een ophoping van zooi. Of je meet met een stripje, die zijn niet altijd even betrouwbaar
 
Hoe met je deze waarden want als dat met druppels is dan moet je flink verversen om de no2 omlaag te krijgen.
 
Wanneer die bak al een jaar draait en je wekelijks ververst dan is het met dit bestand haast onmogelijk om die NO2 waarde te hebben. Of poets je ook wekelijks je hele filter schoon?
 
Ik meet inderdaad met een stripje.

Maar mijn theorie is dat de vorige eigenaar nogal de boel verwaarloosd heeft waardoor er heel veel troep in de bodem is gekomen, waardoor het water steeds vervuild.

Filter poets ik iedere maand tot zes weken. Ik was het filter in het aquariumwater.
 
Achteraf had je dan beter eerst de bodem kunnen aanpakken maar goed als de bacteriecultuur op orde is wordt vuil in de bodem vrij snel omgezet.
Ik zou de waterwaarden eens laten testen met druppels als dat kan.
 
Ik meet inderdaad met een stripje.

Maar mijn theorie is dat de vorige eigenaar nogal de boel verwaarloosd heeft waardoor er heel veel troep in de bodem is gekomen, waardoor het water steeds vervuild.
Die theorie kun je overboord gooien, want onderstaande is de oorzaak van je nietriet

Filter poets ik iedere maand tot zes weken. Ik was het filter in het aquariumwater.

Je filter is het hart van je aquarium waar je zoveel mogelijk van af moet blijven, hoe viezer je filter hoe beter de balans, poets je je filter, gooi je massa's goede bacterien weg die dus opnieuw opgebouwd moeten worden, dus dan breng je zelf maandelijks onbalans in je bak
 
Die theorie kun je overboord gooien, want onderstaande is de oorzaak van je nietriet



Je filter is het hart van je aquarium waar je zoveel mogelijk van af moet blijven, hoe viezer je filter hoe beter de balans, poets je je filter, gooi je massa's goede bacterien weg die dus opnieuw opgebouwd moeten worden, dus dan breng je zelf maandelijks onbalans in je bak

Dat is ook wel weer wat kort door de bocht. De boel eens in de vier tot zes weken uitspoelen in aquariumwater hoeft echt niet tot nitriet te leiden. Je moet hem niet brandschoon maken, maar het filter moet natuurlijk wel blijven lopen.
 
Het is inderdaad een kwestie van uitspoelen met beleid en dat wil zeggen lichtjes uitspoelen. De bodem vervult hierin ook een grote rol en die vangt vaak het eea wel op.
Het beste is om de filter pas te doen als je uitstroom zichtbaar minder wordt.
 
Interessante discussie, met waterwaardes ben je volgens mij nooit klaar.

Maar om toch weer even bij mijn vraag terug te komen.

Ik ga mijn Labeo en Ancistrus opruimen. Wie heeft er interesse? Omgeving Apeldoorn.

Ik heb de suggestie hierboven goed gelezen om een dwergcichilide te nemen. Dat ga ik overwegen.
Hebben jullie meer ideeën?
 
Iemand nog ideeën? Of heb ik een hele moeilijke vraag gesteld?
 

Terug
Bovenaan