Wat is er nieuw

mijn arme visje..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Vorige week hebben we kardinaal tetra's gekocht. Een visje was al gelijk overleden en de dag erna volgde er nog 1. Ik gelijk contact gehad met de winkel, maar volgens hun helemaal niets aan het handje. Toch volgde er nog meer dode kardinaal tetra's en ik zag dat de vinnen samen knepen en aan de uiteinde wit werden. Na advies van de dierenwinkel ben ik gaan behandelen met colombo femsee. En ook weer contact gehad met de andere dierenwinkel die bleef volhouden dat er niets aan de hand was en wilde ons water testen. Nou ons water gewoon helemaal perfect en daar in die bak gekeken en dus inderdaad zieke vissen. Hun nu ook op behandeling over gegaan tegen schimmelinfectie. Ondertussen bij ons nog een paar dode visjes van de nieuwe kardinalen, maar ook onze eigen kardinalen werden nu ziek. Op advies van de dierenwinkel daarom gister een kuur aquaboline gestart. Nu groen water en vanmorgen 2 dode garnalen. Net keek ik ligt mijn gourami opeens op de grond! Hij stort zo naar beneden. Erna ging ie weer zwemmen maar af en toe valt ie naar de bodem. Het lijkt wel alsof ie even uit moet rusten. Ook eet hij nu niet meer. Vanmorgen at hij nog wel en zwom hij vrolijk rond. Ook was hij een nest aan het bouwen. De dierenwinkel zegt dat het gewoon tijd nodig heeft en dat hij niet lekker is van het medicijn. Wat denken jullie? We zijn bang dat hij het niet haalt 🙁..

Groetjes

Tussen de behandelingen over kool gefilterd?
De waterwissels zoals volgens de gebruiksaanwijzing behoren te worden gedaan uitgevoerd?
Diverse medicijnen vermelden in de bijsluiter dat ongewervelden er niet tegen kunnen, hoe zit het hiermee?
Je hebt het over 'nieuwe' kardinalen en 'eigen' kardinalen. Begrijp ik goed dat de oude groep is aangevuld?
Hoe hebben jullie de dieren overgewend?

~ Ivo

Tussen de behandeling niet over kool gefilterd. Wel een waterwissel gedaan voor de behandeling met aquaboline.
Beide medicijnen zijn niet schadelijk voor ongewervelden. Expres navraag hiernaar gedaan. Dierenwinkel verklaard dan ook de dood van de 2 garnalen als gevolg van stress/toeval..
De oude groep is inderdaad aangevuld. Dieren laten wennen door eerst zakje een half uur in het aquarium te hangen en elke 10 min eigen water toe te voegen.

Alleen sommige van de kardinalen vertonen tekenen van schimmel. De rest van de vissen niet. Aan de gourami is verder ook niets te zien. En opeens gaat hij zo achteruit. Hij hangt nu lusteloos links bovenin bij zijn nest.

Komen ze uit dezelfde winkel als die van Stefano ?

Weet niet welke winkel dat is?

Ik lees in de bijsluiter van femsee dat je het niet moet combineren met aquaboline. Nu je niet hebt gefilterd over kool en alleen een waterwissel hebt gedaan zullen er nog in meerdere of mindere mate resten van de femsee zijn achtergebleven. Klinkt niet te best.

Misschien verklaart dat het gedrag van de gourami en de garnalen, terwijl de kardinalen er los van staan en 'elkaar' hebben aangestoken?

~ Ivo

Dit hebben we juist nog meerdere keren nagevraagd bij de dierenwinkel.. of de combinatie van de medicijnen echt geen kwaad kon. Pff... De gourami zwemt op het moment een beetje en heeft zijn vaste slaapplekje weer opgezocht.

Bij mijn vorige topic staat een foto van een zieke kardinaal tetra en zijn symptomen.

Volgende keer toch zelf de bijsluiter goed even lezen, die zijn er niet voor niets. Nogmaals, of dit de reden is, is lastig te zeggen, maar een gewaarschuwd mens...

De bijsluiter: http://www.cichlidenkwekers.nl/images/2 ... femsee.pdf
COMBINATIES:
Cerpofor� FEMSEE� kan niet gecombineerd worden met Cerpofor � AQUABOLINE.Wel met de andere Colombo preparaten, zoals Cerpofor� BACTIFEC tegen bacteri�n, Cerpofor� FLAGELLEX � tegen flagellaten en Cerpofor� DACTICYD tegen wormen. Een toepassing van meer dan 2 preparaten (in ��n
combinatie) is voor eigen risico.
Wellicht ten overvloede: Cerpofor = Colombo (voor praktische doeleinden).
Wel typisch dat je dan net de pech hebt de enige combi te maken die expliciet wordt afgeraden.

Syl&Ar zei:
Bij mijn vorige topic staat een foto van een zieke kardinaal tetra en zijn symptomen.
Zet die foto ook hier even neer, wel zo fijn als je het degenen die je willen helpen een beetje makkelijk maakt 😉

~ Ivo

Nou, inderdaad. En dat noemt zich een aquarium speciaalzaak. Morgen dan maar gelijk gaan verversen denk ik en over kool filteren? Is het raadzaam om een 2e pomp erbij te zetten en die over kool te laten filteren?

Ik zit momenteel op mijn mobiele telefoon en het lukt me niet om zo de foto te posten. Zal het morgen via de laptop proberen.

Ik heb contact gehad met de dierenwinkel.. garnalen sterkte komt door de aquaboline. Winkel zegt van niet, maar dat is wel wat er in de bijsluiter staat. De 2 middelen samen moet volgende hem wel kunnen. Dus gister iets minder dan de helft water ververst en een halve dosering aquaboline erbij, omdat er nog geen verbetering was. 'S avonds is er een van onze grote kardinalen overleden. Deze was er opeens erg slecht aan toe (witte dotten aan vinnen, wit uitgeslagen oog en wit/vaal bij kieuwen). 🙁

Wat een toestand, en wat een kl*&zak in die dierenwinkel, hij is toch mede verantwoordelijk, en maar blijven volhouden dat hij het goed weet.
Dit middel helpt dus ook niet, en zomaar medicijnen gebruiken, en ook nog eens verkeerd gebruiken kan een drama veroorzaken wat nu aan de hand is in de bak.
Ik zou even niks gebruiken en de bak eerst op orde krijgen met een waterwissel en filteren over aktive kool.
De vissen zijn verzwakt, ook omdat wat Ivo hier al verteld heeft, dat die 2 medicijnen niet samen kunnen.
Ik ben bang dat er nog wel wat vissen sneuvelen, en ik snap dat je het beter wil maken, maar dit werkt zo niet.
Dus eerst je bak maar even rust gunnen, zoveel mogelijk vers water erin.
Schimmel en vinrot kan ook veroorzaakt worden door slechte waterkwaliteit.
Daarna ( ongeveer een kleine week) zou je toch weer moeten behandelen, een middel tegen vinrot en schimmel is bactifec, een goed middel die in mijn ervaring goed helpt, alleen weet ik niet of je garnalen er tegen kunnen, misschien zou je die dan uit moeten vangen.

ps: ook vaak gelezen dat als je nieuwe kardinalen bij een groep toevoegt die je al hebt ook niet altijd gunstig uitpakt. Hoe dat komt weet ik niet, maar wel vaak gehoord hier op het forum.

Hmm. Das vreemd inderdaad. Dat wist ik niet. We staan nu voor de keus om de kardinalen er allemaal uit te halen en apart te behandelen. En ook de rest van de bak nog even te behandelen. Het lijkt erop dat het zich toe nu toe alleen verspreid onder de kardinalen.

Het geeft veel stress om de kardinalen uit te vangen, en als je geen verbetering ziet in de bak, waarom niet bovenstaand advies opvolgen?
Ik ben bang dat je meer zieke dan gezonde maakt door nu uit te gaan vangen. Alle vissen hebben al een klap door de verkeerde medicijnen, dus waarom eerst niet rust in de bak brengen, ze aan laten sterken, kool erin waterwisselen en na een dag of 5 bactifec te gebruiken? Dan wel eerst de kool verwijderen, anders helpt het niet.

Waar in Rotterdam wonen jullie? Op dit moment is het lastig oordelen eigenlijk. Als het een beetje te doen is kunnen Mascha en ik eens meekijken? (*)

astrid j zei:
ps: ook vaak gelezen dat als je nieuwe kardinalen bij een groep toevoegt die je al hebt ook niet altijd gunstig uitpakt. Hoe dat komt weet ik niet, maar wel vaak gehoord hier op het forum.
Gokje: kruisbesmetting.

~ Ivo

(*) als jullie het liever niet hebben, ook prima. Adres/wijk kan natuurlijk ook via p.b., om het niet open en bloot neer te zetten.

Mascha&Ivo zei:
Waar in Rotterdam wonen jullie? Op dit moment is het lastig oordelen eigenlijk. Als het een beetje te doen is kunnen Mascha en ik eens meekijken? (*)

astrid j zei:
Gokje: kruisbesmetting.

~ Ivo

(*) als jullie het liever niet hebben, ook prima. Adres/wijk kan natuurlijk ook via p.b., om het niet open en bloot neer te zetten.
Aardig voorstel, ik zou er gebruik van maken als ik jullie was 😉

Dat zou heel fijn zijn als jullie dat willen! Wij wonen in Hoogvliet/boomgaardshoek.

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen, dus ik hoop dat er feedback over komt 😉

Alle tetra's zijn uiteindelijk overleden... gelukkig is er daarin tegen tot nu toe, nog geen andere vis ziek geworden. Wel bijna alle garnalen hebben het loodje gelegd en 1 jonge corridora heeft een klein wit bolletje in zijn staartvin zitten. Het is moeilijk hier een goeie foto van te maken helaas.

Als ik hier nu bij dit onderdeel de berichten lees, is er best wel veel aan de hand met die tetra's, in bijzonder de kardinaaltjes en neons.
Het is toch niet zo'n makkelijk visje dan we denken, veel mee aan de hand.
Jammer , maar het komt steeds vaker voor dat er iets mee is.
Ik weet niet waar het aan ligt. 🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan