Mijn bakkie (van Lagerwerf)


Normaal gesproken zal de Q-bak meedraaien met de rest van het systeem. Maar ik kan hem dus ook stand-alone laten draaien.
 
IMG-20220109-WA0003.jpg
IMG-20220109-WA0002.jpg
 
Zo dat is een hele klus maar je bent goed voorbereid als ik het zo bekijk. Leuk klusje voor de zondag.
 
De achterwand bleek lek te zijn, dus bleef vol water staan. Dus toch maar eruit slopen, inmiddels zijn er 7 vuilniszakken vol aan tempex, en tegellijm uit.

Achterwand gaat nu gewoon zwart worden, met rood zand in de epoxy gesmeerd.
Ook gaat er gelijk een nieuw (groter) bioloog onder.
Dus ben weer even lekker bezig
 
Nieuwe bioloog is geinstalleerd en draait.
De achterwand is ook nagenoeg weer klaar, dus die staat nu lekker met een luchtheater erop te drogen.
De uv-c heb ik weer op een eigen pomp gemonteerd, zodat deze het water aanzuigt vanuit vak 1, en uitblaast in de zelfde pijp als de hoofddopvoerpomp.
Ook heb ik nu 3 doorvoeren voor aanvoer naar het bioloog,
20220316_171705.jpg
20220326_131736.jpg
20220326_131722.jpg
 
Had alleen gehoopt dat het grot stuk gelijk weer zou zinken. Maar 2 maanden droog liggen was toch net te veel. Maarja, iets met geduld....

Nu druk bezig met de 3e bak leeg te halen, en alles over te zetten. Maar daar hebben de Geo's andere gedachten over.
20220401_214435.jpg
 
IMG-20220517-WA0017.jpg

Bedoel je deze?
Hoe groot is je bakje dan? Sjakie (blue phantom) heb ik nu inmiddels bijna 1.5 jaar, en is een heel langzame groeier. (Is nu bijna 1cm groter dan 1.5 jaar geleden.

Qua groeisnelheid zit er tussen de verschillen namelijk mega veel verschil. Zo heb ik Arie (de Gibbiceps) 2 jaar geleden gekocht op 7-8cm, en hij/zij is nu rond de 30cm.

Makkelijk verschil kun je eigenlijk verschil in de voorkeur van eten. De alles/vlees eters zijn de snelgroeiende soorten. En de "vegetariërs" zijn de langzaamgroeiende soorten.
 
Bekijk bijlage 343886
Bedoel je deze?
Hoe groot is je bakje dan? Sjakie (blue phantom) heb ik nu inmiddels bijna 1.5 jaar, en is een heel langzame groeier. (Is nu bijna 1cm groter dan 1.5 jaar geleden.

Qua groeisnelheid zit er tussen de verschillen namelijk mega veel verschil. Zo heb ik Arie (de Gibbiceps) 2 jaar geleden gekocht op 7-8cm, en hij/zij is nu rond de 30cm.

Makkelijk verschil kun je eigenlijk verschil in de voorkeur van eten. De alles/vlees eters zijn de snelgroeiende soorten. En de "vegetariërs" zijn de langzaamgroeiende soorten.
Ik bedoel deze. Mijn grootste bak is ongeveer 140 liter
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220506-191913_Chrome.jpg
    Screenshot_20220506-191913_Chrome.jpg
    181.1 KB · Weergaven: 58
Dat is degene op de achterste foto. Alleen dan een aantal jaren ouder.
IMG-20210119-WA0006.jpg


140l zou ik hem nu namelijk makkelijk in durven zetten. Ik heb die van mij rond de 5-6cm gekocht, en zal nu rond de 7cm zijn.

Kleur van de verlichting, moment van de dag en tijd van het jaren schelen ook veel in welke kleuren ze laten zien. Ik zie vaak bij een aantal soorten dat ze in de winterperiode een stuk donkerder, tegen zwart gekleurd zijn, om in de zomerperiode alle kleuren weer te laten zien.

Het blijven hele bijzondere dieren
 
Bekijk bijlage 343886
Bedoel je deze?
Hoe groot is je bakje dan? Sjakie (blue phantom) heb ik nu inmiddels bijna 1.5 jaar, en is een heel langzame groeier. (Is nu bijna 1cm groter dan 1.5 jaar geleden.

Qua groeisnelheid zit er tussen de verschillen namelijk mega veel verschil. Zo heb ik Arie (de Gibbiceps) 2 jaar geleden gekocht op 7-8cm, en hij/zij is nu rond de 30cm.

Makkelijk verschil kun je eigenlijk verschil in de voorkeur van eten. De alles/vlees eters zijn de snelgroeiende soorten. En de "vegetariërs" zijn de langzaamgroeiende soorten.
Ja hoe doe je dat met voeren vraag ik me af? Of blijven de 'echte' vegetariërs van het dierlijke voedsel af of maakt het allemaal niet zoveel uit.
Die L264 is dan weer een echte vleeseter natuurlijk, flink verschil met sommige anderen
 
Dat is degene op de achterste foto. Alleen dan een aantal jaren ouder.
Bekijk bijlage 343888

140l zou ik hem nu namelijk makkelijk in durven zetten. Ik heb die van mij rond de 5-6cm gekocht, en zal nu rond de 7cm zijn.

Kleur van de verlichting, moment van de dag en tijd van het jaren schelen ook veel in welke kleuren ze laten zien. Ik zie vaak bij een aantal soorten dat ze in de winterperiode een stuk donkerder, tegen zwart gekleurd zijn, om in de zomerperiode alle kleuren weer te laten zien.

Het blijven hele bijzondere dieren
Nou ja wie weet ooit 😊. Ben nu mijn man aan het overtuigen om naar een bak van 1.50 meter te gaan, dus als je nog goede argumenten weet 🤣🤣. Hij is helaas niet zo aquarium gek als dat ik dat ben. Hij zegt: je hebt al 2 bakken, wat een onzin 🤭
 
Ja hoe doe je dat met voeren vraag ik me af? Of blijven de 'echte' vegetariërs van het dierlijke voedsel af of maakt het allemaal niet zoveel uit.
Die L264 is dan weer een echte vleeseter natuurlijk, flink verschil met sommige anderen

Qua voeren hou ik er wel iets rekening mee.
Als ik diepvries of levend voer, zorg ik dat ik er eerst een stuk komkommer of courgette ingooi.
Dan mogen ze zelf kiezen welke voorkeur ze hebben.
Diepvries, of levend geef ik ook maar maximaal 1 tot maximaal 2 maal per week, de rest van de week gevarieerd granulaat voer van Sera, en 1 of soms 2 dagen in de week niets.
Een hele komkommer en courgette gaan er eigenlijk altijd wel in de week doorheen, aangevuld met spirulina "munten"

Al met al een behoorlijk gevarieerd dieet, en wat de vissen vervolgens kiezen om te eten heb ik verder geen zeggenschap over, maar ik denk wel dat ik op deze manier de vegetariers niet te veel dierlijk voer, en de carnivoren niet te weinig aanbied.

De L264 (Jackie) heb ik bijvoorbeeld nog niet op de komkommer gezien, en ook de L018 (stippie) komt er zn holletje niet voor uit.
De L137 houdt het meestal na een minuut of 5 gezien op de komkommer, en gaat liever voor het granulaat. Ik zie dus wel gebeuren dat ze hun voorkeur ook daadwerkelijk in de bak laten zien.

Maarja, ik heb ook zo mn voorkeur. Doe maar een groot stuk biefstuk van de bbq, en het liefst zo rood als mogelijk.
 
Haha oke, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Goed om te weten als ik hier de "verzameling" nog een keer zou uitbreiden
 
Ik zou wat investeren in spirulinatabletten, die l264 bijv. is helemaal niet zo'n dierlijk voer eter als hier nu beweerd word (heb zelf een groep van 12) hier heb ik 1 stelling met 6 bakken waarvan 5 zogenaamde vleeseters toch krijgen die maar max 2x p/w dierlijk voer en de rest van de week groenvoer
 

Terug
Bovenaan