Mijn bakkie (van Lagerwerf)


Maar, zowel inrichting als vissenbestand gaat ook veranderen

In de kleine bak heb ik nu tijdelijk zitten:
11 Geo's
4 Heros
4 Bujurquina Oenolaemus
2 L 397

Voor een aantal maanden gaat dit denk ik wel goed komen.

Vissenbestand in het 3.25 bakkie word voor aankomende maanden:
4x Cincelichthys Pearsei
3x Paraneetroplus synspilus
2x Roccio Octofasciatus
X Aantal L-nummers waar ik in de kleine bak geen ruimte voor heb.
 
In de kleine bak heb ik nu tijdelijk zitten:
11 Geo's
4 Heros
4 Bujurquina Oenolaemus
2 L 397

Voor een aantal maanden gaat dit denk ik wel goed komen.

Vissenbestand in het 3.25 bakkie word voor aankomende maanden:
4x Cincelichthys Pearsei
3x Paraneetroplus synspilus
2x Roccio Octofasciatus
X Aantal L-nummers waar ik in de kleine bak geen ruimte voor heb.
gewoon houden dat nieuwe bestand, veel beter :DD :deal:
 
Nee.
Dat is het met opvang, ik zorg voor ze totdat de eigenaar het zelf weer kan, op voorwaarde dat hij ze wel terug wil.

Maar, zeg nooit, nooit.
 
20210522_211620.jpg
 
Zien jullie nog verbeterpunten, of dingen die jullie anders zouden doen?
 


De eerste eitjes zijn alweer gelegd. En de Pearsei is druk bezig met kuilen graven en territorium verdedigen. Dus daar verwacht ik binnenkort ook wel iets van.
 
Erg mooi om te zien en als ik het zo bekijk dan zijn de medebewoners nogal vreedzaam en rustig ondanks al dat jonge grut.
 
Klopt inderdaad, al scheelt het natuurlijk ook wel heel veel dat ze links in de hoek zitten. Buiten het territorium blijft er voor de medebewoners nog steeds 250cm van de bak over, dus ze hebben ook wel de ruimte.

Het 2e koppel Pearsei heeft ook eieren, dus die houden de andere vissen ook al op afstand.

Beide koppels hebben nu een territorium van ongeveer 75cm, wat dus betekend dat de 3 Synspilum en het koppel nog steeds een ruimte van 1,5meter over hebben waar ze vrij kunnen bewegen.
 
Ja ze hebben dan inderdaad wel de ruimte en dat scheelt al veel denk ik. Nou ik ben benieuwd hoeveel het gaan overleven en misschien moet je al gaan uitkijken naar een opkweekbak van minimaal 2.50 meter ;)
 
Als ik het goed zie dan is er nog voldoende klein grut over.
 
Mooie foto en welke L nummer mag dat zijn?
 
Is inderdaad een L075 van inmiddels +-15cm
 
Ivm corona zit ik even thuis, dus dan moet je jezelf toch bezig zien te houden....

Ik zat al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een nieuw bioloog te gaan bouwen.
War wil ik hiermee bereiken:
- betere isolatie waarde ivm warmte verlies
- minder condensatie door betere isolatie
- beter toegankelijk, door iets lager te bouwen
- mogelijkheid tot ingebouwde quarantainebak.

De bak word gebouwd van dubbelwandig multiplex, met er tussenin 20mm tempex.
Maten van de bioloog worden 244x72x46(buitenmaten)
234x62x41(binnenmaten)

In het bioloog wil ik dus een ingebouwde quarantainebak verwerken.
Mijn plan is als volgt:
Vak 1 van het bioloog ga ik 125cm breed (125x63x37wh) maken. En in de overloop van het hoofdaquarium een extra kogelkraan.
Hiermee kan ik kiezen of ik de overloop in vak 1, of in vak 2 van het bioloog wil laten uitkomen.
In de tussenkamer na vak 1 komt een opvoerpomp, waarmee ik kan kiezen of ik de uv-c op de hoofdbak wil laten lopen of, als "intern bioloog" op vak 1 kan laten draaien.

Wat ik hiermee wil bereiken is, dat als het nodig is, ik per direct vissen in quarantaine kan zetten, (aangezien vak 1 normaal gesproken gewoon meedraaid met de hoofdbak) en kan kiezen om ze alleen een rustperiode te geven, of evt. In geval gerichte medicatie een stand alone quarantainebak klaar heb staan. Zonder dat dit extra ruimte in beslag neemt.

In normale situatie zal vak 1 van het bioloog dus gewoon mee gaan draaien met de hoofdbak, en voornamelijk dienen als extra watercapaciteit in het systeem.
Het daadwerkelijke filter gedeelte is met 110x62x30wh denk ik nog steeds ruim voldoende.




20211211_152257.jpg
20211213_150255.jpg
20211215_130915.jpg
20211215_130923.jpg
 
Eigenlijk is het veel te koud voor epoxy en om te verven, maar aangezien op bed de meeste mensen dood gaan, toch nog maar even verder gegaan aan de nieuwe bioloog. (Wel met een heater aan natuurlijk):cool:

Leiding voor automatisch water verversen zit er ook gelijk op.
En ook gelijk maar pvc mantelbuisjes gemaakt voor bedrading voor heaters en pompen.

Uvc en mogenlijkheid voor co2 reactor komen tegen de bodemplaat van de hoofdbak aan via een eigen pomp (door de opstaande pijp)

Nu geduld hebben voor het uithardingsproces...:koffie:
:cool:
20211228_172833.jpg
 
Nu zit ik alleen nog met 1 ding.
Wat zouden jullie doen, vak 1 (met mogelijkheid tot quarantainebak) bare botom houden, of toch zand er in knikkeren?
Het tussenschot erna word zowieso voorzien van filtermatten, zodat de bak ingedraaid is op het moment dat ik het omschakel.

Mijn gedachtengang is, dat ik met bodemzand erin,een toch wat vertrouwdere omgeving kan creeren, op het moment dat er vissen in moeten.
2e gedachte is, baat het niet, dan schaad het niet. Of hebben jullie andere argumenten?
 
prachtig gaat dat nie op langer termijn dingen aan je water afgeven epoxy ? weet dat je veel water ververst etc dus zal geen probleem zijn
 
Nee, op het moment dat epoxy is uitgehard, geeft het geen stoffen meer af aan het water.
Preventief laat ik de bak wel altijd even 24h over aktief kool filteren, bij een eerste opstart.
 
Is de Q-bak een gesloten systeem van de rest?

Bij mijn geo's had ik wel wat zand omdat het bodemhappers zijn. Verder zou ik geen zand erin doen.
 

Terug
Bovenaan