Mijn Betta haat stroming


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!


Mijn Betta heeft een verschrikkelijke hekel aan stroming. Ik heb verschillende pompen gebruikt met en zonder spraybar en verschillende stromingsrichtingen geprobeerd, zelfs tegen de achterwand laten stromen. Zodra er een pompje aanstaat blijft hij in de planten liggen, zijn de vinnen gerafeld en wil hij niet eten. Ik heb nu de pomp uitstaan (uiteraard veel waterwissels) en hij is weer vrolijk, zijn vinnen groeien weer aan en als ik 2x op de ruit klop, komt hij aangezwommen om te eten. Ik heb 2x de pomp aangehad toen was hij depressief en nu 2x de pomp uitgezet en hij is weer zichzelf en een blij ei.

De laatste pomp was een Aquaflow 100, maar met minder krachtige was hij ook depressief. Hij heeft drijfplanten, waar hij zijn schuimnesten in maakt. Temperatuur van het water is rond de 23 graden.

Moet ik maar gewoon de pomp uithouden? En het water goed in de gaten houden?
 
En dan gaat hij dood.
Je moet toch een filter hebben om de pies en de poep om te zetten.

Dus nooit uitzetten.
Hoe zie jij dat hij depressief is.
 
Zoals Steven al aangeeft de spraybar plaatsen op de Aquaflow en daar een spons om.
 
Zit je wel vaak met een luchtpompje die lawaai maakt.
 
Als je wat beter in de slappe was zit neem je een luchtpomp met een zuiger (meeste luchtpompen werken met een membraam wat die brom en trillingen veroorzaakt) Nitto is één van de merken die met een zuiger werkt
 
Of wat meer in de aquaflow stoppen dat het wat remt .
 
En dan gaat hij dood.
Je moet toch een filter hebben om de pies en de poep om te zetten.

Dus nooit uitzetten.
Hoe zie jij dat hij depressief is.




Deze man heeft honderden bakken en de meeste zonder filter
 
Ja.als zijn bodem daar op in gericht is , kan dat.
Als hij de bodem eruit haalt is het ook af gelopen.
 


Deze man heeft honderden bakken en de meeste zonder filter


Diepe zucht...
Dat is pas constructieve raad:
Laat die filters maar achterwege, allemaal kapitalistisch gedoe!! Is allemaal niet nodig!
Haha, en dien kerel adviseert dan ook nog om amper te verversen want in de natuur gaat het ook zo...
Laten we een beetje ernstig blijven?
Want ik lach wel maar eigenlijk is het intriest.
Die man heeft honderden bakken, ja?
Maar newsflash: Vissen zijn geen postzegels hé!
Want dit is dus een dierenverzamelaar en echt geen dierenvriend!
Wat een hoop trieste overbevolkte bakken heeft dienen gast eigenlijk?

"Let nature go it's way" zegt hij vaak.
Maar hij speelt zelf voor moeder natuur. In een glazen bak nature can't go it's way!
Dat weet je toch al hoop ik?
Dat processen in de natuur net iets anders gaan dan in een afgesloten glazen bak? Dat je in een afgesloten bak de natuur een beetje moet sturen als het ware?

Ik zie in deze video een zielig individu, iemand die foute raad geeft aan andere mensen. Iemand wiens collectie zo groot is dat hij geen geld en geen tijd meer heeft om alles correct te onderhouden. Dus dan maar zonder filters en zonder waterverversingen en dan ook maar direct zichzelf opwerpen als "the man with the plan!" Net alsof hij het warm water heeft uitgevonden!
Zo een persoon zou nooit een rolmodel mogen zijn dus kan je dat best niet teveel promoten...
't Is gewoon degoutant in mijn ogen!

Hij eindigt met: "I hope you guys learned something today!"
LoL LoL LoL
Wat een arrogante Amerikaan...
Ik heb geleerd hoe het zeker niet moet!

En zonder filter werken is in mijn ogen niet zo'n strak advies, T!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het ook niet zonder aandurven hoor. Amerikanen doen het wel vaker net iets anders volgens mij;)
 
Diepe zucht...
Dat is pas constructieve raad:
Laat die filters maar achterwege, allemaal kapitalistisch gedoe!! Is allemaal niet nodig!
Haha, en dien kerel adviseert dan ook nog om amper te verversen want in de natuur gaat het ook zo...
Laten we een beetje ernstig blijven?
Want ik lach wel maar eigenlijk is het intriest.
Die man heeft honderden bakken, ja?
Maar newsflash: Vissen zijn geen postzegels hé!
Want dit is dus een dierenverzamelaar en echt geen dierenvriend!
Wat een hoop trieste overbevolkte bakken heeft dienen gast eigenlijk?

"Let nature go it's way" zegt hij vaak.
Maar hij speelt zelf voor moeder natuur. In een glazen bak nature can't go it's way!
Dat weet je toch al hoop ik?
Dat processen in de natuur net iets anders gaan dan in een afgesloten glazen bak? Dat je in een afgesloten bak de natuur een beetje moet sturen als het ware?

Ik zie in deze video een zielig individu, iemand die foute raad geeft aan andere mensen. Iemand wiens collectie zo groot is dat hij geen geld en geen tijd meer heeft om alles correct te onderhouden. Dus dan maar zonder filters en zonder waterverversingen en dan ook maar direct zichzelf opwerpen als "the man with the plan!" Net alsof hij het warm water heeft uitgevonden!
Zo een persoon zou nooit een rolmodel mogen zijn dus kan je dat best niet teveel promoten...
't Is gewoon degoutant in mijn ogen!

Hij eindigt met: "I hope you guys learned something today!"
LoL LoL LoL
Wat een arrogante Amerikaan...
Ik heb geleerd hoe het zeker niet moet!

En zonder filter werken is in mijn ogen niet zo'n strak advies, T!!

Je hebt in deze helemaal gelijk. Ik zag eigenlijk bijna overal groen water.........


En als deze in alle bakken al luchtstenen heeft, dan is een bob filter toch zo erin te hangen??
 
En als deze in alle bakken al luchtstenen heeft, dan is een bob filter toch zo erin te hangen??


Ergens halverwege passeert hij een stelling waar de luchtstenen maar in één bak meer werken (de andere zitten waarschijnlijk dicht door vervuiling :rolleyes:). Bakken vol jonge visjes met een kaamlaag waar je amper door kan kijken.... Dus beslist hij en passant dat de luchtpomp zelfs ook niet noodzakelijk is. Allemaal prima!
"It's perfectly fine to let nature have it's way..."

Het ergst van dit alles is dan nog dat dienen kerel dus een eigen kanaaltje heeft waar hij aan iedereen dergelijk advies geeft. Filters zijn bvb een kapitalistisch placebo zonder toegevoegde waarde lijkt hij te beweren.
En aan de reacties te zien lijkt de interesse voor bakken vol vis maar zonder (te dure :stars: en onnodige) filters bijzonder groot. Ik ben maar snel gestopt met lezen en kijken, dergelijke mensen zouden moeten genegeerd worden tot ze vanzelf beslissen te zwijgen.
 
Ik heb nog een filterspons liggen. Ga ik gelijk proberen. Zoals op dat filmpje wat sschot gedeeld hebt. Raar eigenlijk dat de stroming weg is, maar nog steeds goed filtert. Ik nam aan dat de filter capaciteit ook drastisch naar beneden ging.
 
Als de spons beetje grof is, blaast hij er wel doorheen.
strookje voor de uitstroom. elastiekje er om heen.
 
Een filter werkt mechanisch, biologisch en chemisch. Mechanisch als zeef om fijne deeltjes uit het water te filteren, biologisch als oppervlak waar de bacteriën zich op hechten om de ammonia om te zetten nitriet en de nitriet weer in nitraat. En eventueel chemisch als je er actieve kool en zeoliet in hebt.
Het gaat helemaal om de verhouding; met veel vissen in een klein aquarium heb je veel filtering en veel doorstroming nodig. Met weinig vissen in een groot beplant aquarium kan de filtering in verhouding ook wel wat minder. Het oppervlak van de bladeren, de bodem en het glas zorgen ook voor voldoende oppervlak voor de bacteriën. Wel blijft enige doorstroming wel belangrijk, er moeten geen hoeken met dood water ontstaan.
 
Ik heb grove spons op de filter geplaatst en hij kwam weer eten :D Hij komt ook uit de plantjes als het licht aan gaat ipv in de plantjes blijven liggen.
 
Een betta heeft weinig stroming nodig. in die velden en plassen is ook haast geen stroming.

daar hangen ze op luwe plaatsen. om de schuimnesten te blazen.
 

Terug
Bovenaan