Wat is er nieuw

Mijn Betta..

GioMorgan

Member
Lid geworden
19 juni 2022
Leeftijd
26
Hallo allen en leuk dat ik eindelijk een account heb gemaakt op dit forum waar ik al heel wat uurtjes op rond gespeurd heb..

Sinds een aantal weken ben ik in bezit van een aquarium met 4 corydoras, 5 rosbora’s en een betta, aquarium netjes 2,5 week laten indraaien en na het testen van water de visjes toegevoegd.. het ging allemaal prima tot 1 voor 1 de rasbora’s verdwenen (de betta had een erg grote buik dus ik ga ervanuit dat ze zijn opgegeten) Nu kom ik na het weekend weer thuis en tref ik mijn betta aan met de vinnen die aan elkaar geplakt zijn en een wit sliertje (wormpje?) wat uit de anus van de betta komt, qua gedrag lijkt er niet echt wat veranderd maar na wat onderzoek begin ik me toch erg zorgen te maken..

De temperatuur zit rond de 23/24 graden, het water wordt wekelijks ververst (40/50%) en ook zijn er genoeg planten aanwezig in ‘t aquarium..

Wat kan ik ‘t beste doen?

Mvg. Gio
AD7B0ED2-EBAD-42C3-AC9C-807484842B11.jpeg
49A83448-FC69-4CCE-B45A-2AD86AD75E8F.jpeg

Om je niet af te schrikken: ik ben nogal direct in mensen benaderen.

Anyway: 2,5 week indraaien was helaas te kort, pas in week 3 gaat er een nitrietpiek komen, dan in week 4 is de boel redelijk stabiel en kan je bewoners toevoegen, dat je waardes in week 2,5 goed waren klopt, want dan is het nog in transitie.

Dat je vis dus ziek is komt naar alle waarschijnlijkheid dus door een nitrietpiek, meten=weten en ku je het beste de komende week dagelijks 50% water verversen

Om je niet af te schrikken: ik ben nogal direct in mensen benaderen.

Anyway: 2,5 week indraaien was helaas te kort, pas in week 3 gaat er een nitrietpiek komen, dan in week 4 is de boel redelijk stabiel en kan je bewoners toevoegen, dat je waardes in week 2,5 goed waren klopt, want dan is het nog in transitie.

Dat je vis dus ziek is komt naar alle waarschijnlijkheid dus door een nitrietpiek, meten=weten en ku je het beste de komende week dagelijks 50% water verversen

Als wat jij zegt klopt vind ik dat een hele kwalijke zaak van de aquariumwinkel in Heemstede die mij hebben verteld wat ik 't beste kan doen m.b.t. indraaien etc.
Ik zal meteen beginnen met de verversingen is dat momenteel het enigste wat ik kan doen? Is er eventueel antibiotica o.i.d. aangezien ik kan aannemen dat dit niet lekker zal voelen voor de vis?
i.i.g. heel erg bedankt voor de hulp!

Als wat jij zegt klopt vind ik dat een hele kwalijke zaak van de aquariumwinkel in Heemstede die mij hebben verteld wat ik 't beste kan doen m.b.t. indraaien etc.
Ik zal meteen beginnen met de verversingen is dat momenteel het enigste wat ik kan doen? Is er eventueel antibiotica o.i.d. aangezien ik kan aannemen dat dit niet lekker zal voelen voor de vis?
i.i.g. heel erg bedankt voor de hulp!
Zomaar antibiottica in je bak gooien maakt het probleem aalleen maar groter plus dat juist doordat mensen massaal preventief antibiotica gebruiken is er een steeds grote groeiend wereldwijd probleem (recistente bacterien), niet doen dus. Wat je wel veilig kan doen is easylife van voogle in je bak doen, dat ondersteunt de weerstand en verhoogt het herstellend vermogen

Zomaar antibiottica in je bak gooien maakt het probleem aalleen maar groter plus dat juist doordat mensen massaal preventief antibiotica gebruiken is er een steeds grote groeiend wereldwijd probleem (recistente bacterien), niet doen dus. Wat je wel veilig kan doen is easylife van voogle in je bak doen, dat ondersteunt de weerstand en verhoogt het herstellend vermogen
Ik zal beginnen met het verversen en ik zal ook water tests kopen, ik heb dit gevraagd bij de winkel maar die gaven aan dat ik beter bij hun kon testen omdat ik nog niet zo ervaren ben.. Welke tests raad jij aan?

Zoals Antje zegt is het minimaal 4 wk indraaien. Echter zijn plakvinnen vaak een gevolg van een bacteriele infectie dus ik zou als het kan de Betta in quarantaine behandelen tegen bacterien. Ik heb een keer Tetra s gehad met plakvinnen maar zonder behandeling legden die het loodje.

Kan de vis nog zwemmen zonder geknepen vinnen want echte plakvinnen zijn vaak een gevolg van een bacterie als ik het goed heb.

Ik zal beginnen met het verversen en ik zal ook water tests kopen, ik heb dit gevraagd bij de winkel maar die gaven aan dat ik beter bij hun kon testen omdat ik nog niet zo ervaren ben.. Welke tests raad jij aan?
Druppeltest en absoluut niet die jbl proscan (wijkt enorm af omdat het lichtinval enorm fluctueert)

Even een ander vraagje:
Op de foto zie ik geen corydoras zwemmen maar otoclincus?
Wat zeggen anderen hiervan?

Hallo allen, even een kleine update:
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de hulp!

Ik heb het advies gevolgd en ben begonnen met het verversen van het water (echter is dit wel de 4e week dat ik 't aquarium heb dus de nitrietpiek zou over moeten zijn?) Mijn betta zwemt nog steeds vrolijk rond, het witte sliertje is verdwenen uit het achterwerk van de vis, de vinnen plakken nog steeds maar ik heb wel 't idee dat de vis er ietsjes beter uit ziet.

Vandaag heb ik mijn water getest, dit zijn de resultaten:
no3= 0
no2= 0
gh= +/- 12d
kh= +/-17d (update: bij 2e test tussen de 6/10)
ph= +/- 7,8
cl2= 0
(Ps. de test is gedaan met strips want dat was het enigste wat ze hier in de dierenwinkel in 't dorp hadden liggen)

Laatst bewerkt:
Strips zijn onbetrouwbaar en een kh van 17 lijkt me erg hoog. Je kan beter testen met druppels en voor 35 euro heb je al een goede koffer van Colombo.

Kan de vis nog zwemmen zonder geknepen vinnen want echte plakvinnen zijn vaak een gevolg van een bacterie als ik het goed heb.
Ja de vis zwemt nog, de vinnen zien er ook beter uit als gisteren alleen nog niet goed genoeg..
29240459-93CC-43DC-9781-273A7CAE4FEC.jpeg

Strips zijn onbetrouwbaar en een kh van 17 lijkt me erg hoog. Je kan beter testen met druppels en voor 35 euro heb je al een goede koffer van Colombo.
Heb een 2e test gedaan en nu zit de kh tussen de 6 en 10 dus ben tot de conclusie gekomen dat ik geld heb lopen te verspillen..

Dat witte sliertje is geen worm. Is teken dat het even niet goed gaat in spijsverteringssyteem of stress.

Als watertje niet goed is kan het watertje beide oorzaken geven dus niet druk over maken. Vis moet even tijd krijgen om zich te herstellen. Dat is niet in een dagje gebeurd.

Nu weet ik niet zeker, dat weten de andere wel, zijn die dwerg cory s niet giftig en als Betta dit kan opeten zou dit neem ik aan ook niet erg gezonde maaltijd zijn? Eet een Betta uberhaupt vis genoten?

Dat witte sliertje is geen worm. Is teken dat het even niet goed gaat in spijsverteringssyteem of stress.

Als watertje niet goed is kan het watertje beide oorzaken geven dus niet druk over maken. Vis moet even tijd krijgen om zich te herstellen. Dat is niet in een dagje gebeurd.

Nu weet ik niet zeker, dat weten de andere wel, zijn die dwerg cory s niet giftig en als Betta dit kan opeten zou dit neem ik aan ook niet erg gezonde maaltijd zijn? Eet een Betta uberhaupt vis genoten?
De Cory’s zijn idd giftig (althans dat is mij verteld) maar de betta laat hun ook met rust, alleen de barbelen worden opgegeten maar de laatste 2 worden nu al een week met rust gelaten, best sneu want nu vormen ze geen school natuurlijk met z’n 2en maar als ik nieuwe koop ben ik bang dat hun lot ook hetzelfde is als de voorgangers..

Bedankt voor je reactie trouwens

Update:
Ondertussen een paar dagen verder, waterwaardes zijn voor alsnog goed. De Betta ziet er ook al beter uit (oordeel zelf en zeg me ajb als ik 't fout zie). Echter zit ik nu met het volgende.. ik heb nu momenteel 2 Rasbora's (waren er 5, 3 lijken te zijn opgegeten) en 4 Corydoras. Ik zit te twijfelen wat ik nu het beste kan doen, toch Rasbora's bij kopen of de laatste 2 "aan hun lot overlaten". Ze worden voor nu met rust gelaten en ze ogen ook rustig maar ze kunnen nu natuurlijk geen school vormen..

cca187be-0b9e-478e-9fb2-09d6a6a99e9c.jpg

Voor andere visjes behalve je betta is je bakje te klein eigenlijk (zet een adhd'er in de doucheruimte 24/7 en hij word zwaar depressief wegens hij niet kan bewegen) zo werkt het met visjes ook, die hebben graag veel bewegingsruimte, dus zou er zeker niks bijzetten

Update:

Het leek beter te gaan echter is het de afgelopen 2 dagen ineens erg achteruit gegaan, hij hangt alleen nog maar bij de grond en heeft vandaag z’n maaltijd(en) overgeslagen. Water is gewoon netjes ververst en heb ook niks afwijkends gemeten. Wie heeft er enig idee wat ik kan doen..
BBE1E6CC-7D0C-418F-BBD5-0480CCFBCE50.jpeg

Ik zie weinig verschil met goed 2 weken geleden. Je hebt geen medicatie gebruikt neem ik aan? Ook lastig denk ik als je de reden niet weet.
Hoe oud is de betta?

Mijn vorige betta had vinrot en wat mij hielp was een berg catappa bladeren toevoegen. Nou zie ik hier niet direct vinrot maar dat plakken kan wel een indicatie zijn. Catappa heeft een antibacteriële werking

Heb je misschien een foto van toen de Betta nog gezond was? Dit helpt vergelijken (met kleur, vorm van vinnen etc). Ik zie rafels in zijn vinnen maar ik neem aan dat dit altijd al zo was?

Groetjes Sam

Ik zie weinig verschil met goed 2 weken geleden. Je hebt geen medicatie gebruikt neem ik aan? Ook lastig denk ik als je de reden niet weet.
Hoe oud is de betta?
Ik heb inderdaad geen medicatie gebruikt omdat ik de reden niet kan achterhalen, de betta heb ik 1,5 maand geleden gekocht denk ik? Toen was aangegeven dat ze net oud genoeg waren om mee te nemen.

Mijn vorige betta had vinrot en wat mij hielp was een berg catappa bladeren toevoegen. Nou zie ik hier niet direct vinrot maar dat plakken kan wel een indicatie zijn. Catappa heeft een antibacteriële werking
Dankjewel voor het advies, ik ga eens informeren waar ik die kan halen.

Heb je misschien een foto van toen de Betta nog gezond was? Dit helpt vergelijken (met kleur, vorm van vinnen etc). Ik zie rafels in zijn vinnen maar ik neem aan dat dit altijd al zo was?

Groetjes Sam
ja die heb ik, deze foto is genomen kort na aankoop:
8BAE7768-E62D-4C51-93B7-00084F925FD0.jpeg

Ik heb 1x plakvinnen gehad bij Tetra s en zover ik weet is dat een bacteriele aandoening maar goed of dat hier speelt weten we niet zeker natuurlijk.
Als dit al een poosje sukkelt dan zou ik zelf denk ik de betta wel behandelen met iets van Bactopur Direct.
Liefst apart in een bak omdat je zo de bacteriecultuur niet aantast.

De betta lijkt in kleur en vorm van vinnen niet veranderd. Al vind ik die spleet in zijn buikvin wel apart, hij lijkt dit nergens anders te hebben. Wellicht is dit een beschadiging waardoor een bacterie uit je aquarium (die er sowieso in zitten, is normaal) je vis heeft geïnfecteerd?

Ik heb zelf een goede ervaring met mijn betta en bactopur direct, en dan wel de tablet vorm. Licht uit en indd in een aparte bak, ik heb nu te maken gehad met een nitrietpiek, omdat de bacteriecultuur (net als de eventueel aanwezige bacterie in je betta die deze symptomen kan veroorzaken) wordt vernietigd. Bactopur direct is antibiotica.

Sterkte met de vis en houd ons op de hoogte!

Groetjes Sam

Ik heb 1x plakvinnen gehad bij Tetra s en zover ik weet is dat een bacteriele aandoening maar goed of dat hier speelt weten we niet zeker natuurlijk.
Als dit al een poosje sukkelt dan zou ik zelf denk ik de betta wel behandelen met iets van Bactopur Direct.
Liefst apart in een bak omdat je zo de bacteriecultuur niet aantast.
De betta lijkt in kleur en vorm van vinnen niet veranderd. Al vind ik die spleet in zijn buikvin wel apart, hij lijkt dit nergens anders te hebben. Wellicht is dit een beschadiging waardoor een bacterie uit je aquarium (die er sowieso in zitten, is normaal) je vis heeft geïnfecteerd?

Ik heb zelf een goede ervaring met mijn betta en bactopur direct, en dan wel de tablet vorm. Licht uit en indd in een aparte bak, ik heb nu te maken gehad met een nitrietpiek, omdat de bacteriecultuur (net als de eventueel aanwezige bacterie in je betta die deze symptomen kan veroorzaken) wordt vernietigd. Bactopur direct is antibiotica.

Sterkte met de vis en houd ons op de hoogte!

Groetjes Sam

Ik ben ermee aan de slag gegaan, en nu hopen dat het zich op kort termijn uitpakt want ik denk dat het geen goed teken is dat ie niet eet.. In ieder geval opnieuw bedankt voor de snelle reacties, en ik zal jullie updaten 😉

Update: 4 van de 5 rasbora’s zijn dood, 1 lag aan de waterrand, 2 zijn spoorloos verdwenen (dit was een maand terug) de laatste gesneuvelde heb ik net uit z’n lijden verlost omdat ie half aangevreten was en scheef zwom..

Ik ben dus zo dom geweest als beginner om mijn vissen toen niet in quarantaine te doen en nu denk ik niet dat het hoge wiskunde is om te begrijpen dat er hoogstwaarschijnlijk daar iets goed fout is gegaan.

De Betta leeft nog situatie lijkt ietjes beter (hij heeft wel iets gegeten) Maar is denk ik ook moeilijk om zo snel al te oordelen?

Kortom ik dacht dat ik me goed had ingelezen, dat heb ik nu ondertussen de afgelopen weken wel redelijk gedaan en ben er achter gekomen dat kleine bakken moeilijker schijnen te zijn zelfs. Positief puntje: ik vind het nog wel leuk en doe er een hoop aan om die vis er boven op te krijgen nu denk ik.

Dat hij iets eet is al een kleine verbetering te noemen. Hopelijk zet dit door!

Nou update iets eerder als gehoopt..
De laatste rasbora is ondertussen ook dood (spoorloos verdwenen), ik hoop dat de betta honger had en 'm heeft opgegeten anders heeft mijn betta nu in 6 dagen tijd 1x gegeten en zit de afgelopen 2 dagen alleen nog maar verstopt in een holletje en is er toevallig vandaag 1x uitgekomen.
De 4 cory's leven allemaal nog wel en daar lijkt niks mee aan de hand te zijn, maar de situatie is na de antibiotica (begin v/d week) nog niet verbeterd op de betta.
Misschien kan ik zelfs wel concluderen dat het verder achteruit is gegaan.

Ondertussen ben ik een beetje radeloos aan het raken en het is vervelend om te zien dat het laatste beetje levensvreugde weg lijkt te zijn bij de betta en ik vraag me af wat ik nog zou kunnen doen om die vis beter te krijgen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan