Wat is er nieuw

Mijn Biomaster 850

Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Leeftijd
46
Hoi,

Ik heb dit filter nu al ff draaien en herken de verhalen vwb t geluid en de luchtbellen maar heb dat grotendeels weten te verhelpen.
Nu ik aan het eerste onderhoud toe was heb ik alles even goed bekeken en kan niets anders zeggen dan dat t voorfilter vooral erg goed zn werk doet.

Maar nu komt het;
T valt me nu erg op dat de outflow zeer sterk gereduceerd is en ik kan maar niet uitvogelen waar t van komt. T voorfilter is na n week ook erg vies maar zelfs dan haalt de flow niet wat het in t begin was.

Zouden het de slangen al zijn? Na nog geen 2 maanden draaien lijkt me dat erg sterk.

Verder heb ik alle sponze vervangen voor keramisch materiaal en 1 bakje gevuld met Matrix. Dit gaf in t begin totaal geen problemen iig.

Maar heb zojuist dus t voorfilter gedaan en dr komt maar weinig flow uit. Kan t ook zien aan de inlaat in de bak en de hoeveelheid aan materiaal in de buurt van dat gebied. T wordt maar slecht opgezogen.

Herkent iemand dit en wat kan ik evt doen?
Dit is mn eerste uitstap Oase na altijd Eheim gehad te hebben en of ik t nogmaals zou doen...

Yep.. Die heb ik eruit gehaald en schoongemaakt. Ik heb n klein vermoeden hoe t komt en dat is dat ik in t begin nogal veel bladeren etc in de bak heb gehad.

Heb je enig idee of ik nog verder dan de rotor kan kijken? Of wat kan er aan de kop nog meer schoongemaakt? Heb de slangen zojuist bekeken en die verdienen t eigenlijk al wel om schoongemaakt te worden.

Nu ik t er zo over heb denk ik dat de hoeveelheid bladeren en ander natuurlijk materiaal icm zon sterk filter niet ideaal lijkt. Maar dat hij daardoor zo drastisch verminderd..

Het kunnen de slangen wel zijn na twee maanden. Ik ben een van die mensen die de slangen regelmatig schoonmaakt. Toevallig ook biomaster, maar eerder met mijn JBL had ik daar ook al last van.
Na twee maanden is niet alles helemaal dicht geslibd, maar er komt een hoop prut uit..

Thanks!
Ik heb vanmiddag bij mijn LFS ff het eea gehaald om die slangen te reinigen. Ga er morgenochtend mee aan de slag en hopelijk maakt t verschil.
Bij mn LFS herkenden ze geen van de problemen eigenlijk en boden ze me ook aan om t filter bekijken wanneer ik er morgen nog niet uit kom, wel fijn.

Thanks!

Het kunnen de slangen wel zijn na twee maanden. Ik ben een van die mensen die de slangen regelmatig schoonmaakt. Toevallig ook biomaster, maar eerder met mijn JBL had ik daar ook al last van.
Na twee maanden is niet alles helemaal dicht geslibd, maar er komt een hoop prut uit..

Liep bij jou ook de doorstroming zo drastisch terug dan?

Liep bij jou ook de doorstroming zo drastisch terug dan?
Ja, dan weet ik dat het tijd is om de slangen te doen. Óf er zit lucht in het filter, dat kan ook.
Meestal na het schoonmaken van het voorfilter doe ik een paar keer per dag/avond het filter even een beetje links schuin naar voren kantelen. En een paar keer op die knop duwen.

Ja, dan weet ik dat het tijd is om de slangen te doen. Óf er zit lucht in het filter, dat kan ook.
Meestal na het schoonmaken van het voorfilter doe ik een paar keer per dag/avond het filter even een beetje links schuin naar voren kantelen. En een paar keer op die knop duwen.

Ok thanks, ik ga morgen even flink schoonmaken dan. Zelfs de knop werkt momenteel niet helemaal naar behoren. Had vanmorgen t voorfilter schoongemaakt en je merkt gewoon dat t filter moeite heeft de lucht kwijt te raken. Dus ik begin op tijd zodat ik rustig aan kan doen.

Dank!!

Ok thanks, ik ga morgen even flink schoonmaken dan. Zelfs de knop werkt momenteel niet helemaal naar behoren. Had vanmorgen t voorfilter schoongemaakt en je merkt gewoon dat t filter moeite heeft de lucht kwijt te raken. Dus ik begin op tijd zodat ik rustig aan kan doen.

Dank!!
Doe je wel weer water in het voorfilter? Dat scheelt ook al een hele hoop.

Doe je wel weer water in het voorfilter? Dat scheelt ook al een hele hoop.
Nee eigenlijk niet maar zal t morgen even doen.

Vroeg me nog wel af of t verstandig is om en t filter en mn wekelijkse verversing te gaan doen. Donderdags doe ik vaak mn wekelijkse namelijk maar t filter heeft nu ook echt even mn aandacht nodig.

Nee eigenlijk niet maar zal t morgen even doen.

Vroeg me nog wel af of t verstandig is om en t filter en mn wekelijkse verversing te gaan doen. Donderdags doe ik vaak mn wekelijkse namelijk maar t filter heeft nu ook echt even mn aandacht nodig.
Ik doe het altijd tegelijk. Zolang je het niet uitspoelt onder een hard stromende (koude) waterstraal zal het wel mee vallen.
Filtermedia doe ik altijd in een emmer water (kraanwater op temperatuur of aquariumwater, net wat voor handen is) uitschudden.
Het voorfilter en de slangen zou ik me sowieso geen zorgen om maken.

Ik denk dat er wel t eea in de slangen zit.. dit kwam eruit door er enkel op te blazen😁

Bijlagen

• 16372296348487309613290036425201.jpg
    16372296348487309613290036425201.jpg
    251.1 KB · Weergaven: 94
Ik denk dat er wel t eea in de slangen zit.. dit kwam eruit door er enkel op te blazen😁
Ja, dit haal ik dus ook regelmatig uit de slangen 🤷🏼‍♀️ en ik heb echt geen zwaar visbestand 😅

Nee ik ook niet.. oorzaak lag in de vele bladeren die ik erin had. Dit icm t sterke filter. Leek wel op dotteren zoveel dat erin zat. Maar t draait weer als een zonnetje en ik ben superblij!

Nee ik ook niet.. oorzaak lag in de vele bladeren die ik erin had. Dit icm t sterke filter. Leek wel op dotteren zoveel dat erin zat. Maar t draait weer als een zonnetje en ik ben superblij!
Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden 😄 ene kant vind ik dat het meest vervelende klusjes, aan de andere kant is het ook heel bevredigend om te zien hoe die slang schoon raakt 🤣 inderdaad een soort dotteren.

Ik heb enorm veel planten en ik haal ook echt niet elke dag rotte blaadjes weg. Dit doe ik 1x per week tijdens onderhoud. Wat tussendoor in het filter komt zal ook wel daar gaan ontbinden. Misschien is dat de oorzaak wel dat ik de slangen regelmatig schoon moet maken.

Dat bevredigende herken ik wel haha maar had nooit verwacht dat t zo snel zou gaan.
Wel heeft t voorfilter zn werk echt goed gedaan want t filtermedium is echt spatzuiver gebleven. Echt blij mee!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan