Wat is er nieuw

Mijn Dario Dario's

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mimimimi
  • Startdatum Startdatum
M

Mimimimi

Guest
Na een paar jaar pauze heb ik weer een aquarium gekocht. Ik had me voorgenomen dat pas weer te doen als ik met pensioen ga, maar ik kon het niet laten. Ik heb nu wel een veel kleinere bak dan vroeger,maar dat mag de pret niet drukken.

Ik had al wat over mijn Dario's verteld in het voorstel-forum. Nu heb ik een eigen topic gemaakt zodat ik ook wat fotos kan plaatsen.

In mijn bak zitten nu waarschijnlijk drie mannetjes. Ik heb in eerste instantie een koppeltje gekocht maar dat bleken twee mannetjes te zijn. Vorige week heb ik er weer een "vrouwtje" bij gekocht maar ik vind dat ze verdacht veel kleur krijgt. De zoektocht naar vrouwtjes is dus nog niet voorbij. Mocht iemand iets weten: ik hoor het graag!!

In het voorstel-topic vroeg iemand om fotos. Dat vind ik best leuk maar ik ben geen fotograaf en ook bepaald geen "aquascaper". Ik heb gewoon water met plantjes en visjes. Maar ik zal mijn best doen. 😀

Wordt dus vervolgd.
 
Wat leuk dat je de hobby weer hebt opgepakt. Ik ben benieuwd naar de foto's :foto:
 
Het valt nog niet mee om foto's te maken. Bij deze de beste tot nu toe.

792891_0_82_dsc_0017_2.jpg


Een mannetje en een "vrouwtje" Dario dat hoogstwaarschijnlijk ook een mannetje is. Gisteren werd er nog wat geflirt maar nu heeft de mannen-man het ook wel door, geloof ik. Hij kijkt wat teneergeslagen uit zijn oogjes. ;(

De mannen-man heeft trouwens wel een rare zwarte vlek op zijn flank. Ik zie dat op veel foto's van Darios maar ik vind het toch wat vreemd. Op zijn andere flank heeft hij geen vlek.
 
Die zwarte vlek hoort idd niet, en dat vrouwtje is volgens mij wel een man.
Wat eten ze bij jou?
 
Ze eten vooral artemia. Daar heb ik zo'n artemiaschaal voor gekocht. Dat bevalt heel goed. Gisteren hebben ze ook Mysis gehad. Dan zie je goed wat voor een rovers het eigenlijk zijn. Supermooi! En dan heb ik nog wat verschillend diepvriesvoer. Maar dat blieven ze niet. 🙄

Die met die zwarte vlek heb ik ook als "vrouwtje" gekocht. Ik weet wel dat de kans dan heel groot is dat het toch een mannetje is maar ik wil het toch af en toe proberen. Wat ik wel vervelend vind is dat die bleke mannetjes uit de winkel dan wel de kneusjes van de bak zijn. Misschien zijn ze gewoon wat minder stoer, maar het kan ook goed dat ze ziek zijn. Dat zou ik met een gezelschapsbak niet zo snel doen.

Ik heb er nu in totaal drie. Eerst een "koppeltje" en daarna nog een "vrouwtje".Dat blijken nu dus allemaal mannetjes te zijn. De enige die ik als man gekocht heb staat niet op de foto.
 
Hier eten de Dario dario alleen maar levend voor, en de Dario hysginon eten af en toe wel eens een diepvries mug.
Alleen al om hun eetgedrag zijn het geen visjes voor een gezelschap aquarium, moeilijke en trage eters.

Dat ze bleek zijn in de lfs is normaal, heb er nog nooit gezien die in goede staat verkocht worden. Ze zien er meestal vrij miserabel uit, maar ziek zijn ze niet hoor als ze wat bleker zijn.

Met genoeg schuilplaatsen kunnen de onderdanige mannen het nog wel overleven, anders worden ze letterlijk dood gepest door de dominante.
 
Die bleke mannetjes kunnen wel degelijk ziek zijn. Dat is het probleem bij Dario's. Je wilt vrouwtjes kopen, maar vaak koop je zieke of onderdanige mannetjes. Lastige rakkers. Het liefst koop je ze bij een hobbykweker, maar die zijn er niet (veel).

Die zwarte vlekjes zijn niet erg, dat hebben ze vaker. Hadden een paar D. hysginon bij mij ook. Bij mij aten deze zonder problemen diepvriesvoer. Ik bleef gewoon diepvries voeren, uiteindelijk aten ze het wel en bleken ze het nog lekker te vinden ook.

Ik heb trouwens toentertijd een groep van 10 gekocht en uiteindelijk bleken er voldoende vrouwtjes tussen te zitten. Misschien geluk gehad, misschien is het omdat D. hysginon is, maar ze zijn er vast wel. Mannetjes zitten vrouwtjes ook niet al te veel achterna. Ze komen van hun plekje af, tikken het vrouwtje aan en proberen haar mee te lokken (boefjes zijn het ook wa), het vrouwtje kan doodleuk door zwemmen als ze wilt, ze wordt niet echt achterna gejaagd. Je kan dus gerust een groepje kopen en hopen op enkele vrouwtjes. Ze zijn minder opdringerig dan dwergcichliden bijvoorbeeld.
 
Jeppo zei:
Die bleke mannetjes kunnen wel degelijk ziek zijn. Dat is het probleem bij Dario's.
Ze kunnen idd ziek zijn. Maar het feit dat ze er zo uit zien wil niet zeggen dat ze ziek zijn.
Die van mij zagen allemaal lijkbleek toen ik ze kreeg, en er zijn er geen ziek geworden.
 
Jeppo zei:
Misschien geluk gehad, misschien is het omdat D. hysginon is, maar ze zijn er vast wel.
Geen geluk en zeker wel omdat het de hysginon is.
Is iets specifieks van D. Dario,nauwelijks vrouwen deze kant op.

~ Ivo
 
@backplay: ik heb even doorgeklikt naar je foto's. Wat mooi! Zowel de foto's zelf als de vissen en planten. Een van je vissen is volgens mij een Aphyosemion Funge toch? Die heb ik vroeger ook gehad en gekweekt. Die vond ik geweldig!

Jij hebt dus ook Dario's? Wat voor levend voer geef je ze? Ik heb eerder vissen gehad die liefst levend voer wilden maar nooit zulke kleintjes die all��n levend voer willen. Dat maakt het wel even wat lastig. Alleen artemia lijkt me niet zo goed. En om goed levend voer te kopen moet ik best een eindje rijden.

En de hamvraag: is het jou wel gelukt een vrouwtje te vinden?

En verder: uit het feit dat die bleke mannetjes hier binnen een paar dagen weer kleur hebben maak ik op dat er genoeg schuilplaats is. Dat is dan toch wel fijn om te weten.
 
@jeppo: bij mij zal ook wel eens een tijd komen dat ik even geen levend voer heb. Ik ben benieuwd of ze dan wel diepvriesvoer lusten.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je ook van Dario Dario vrouwtjes had?

Edit: ik zie nu pas dat je het alleen over een andere dario-soort hebt. Ik heb er even naar gegoogled. Dat zijn ook wel erg mooie visjes! Ik kende ze niet.
 
Mimimimi zei:
@backplay: ik heb even doorgeklikt naar je foto's. Wat mooi! Zowel de foto's zelf als de vissen en planten. Een van je vissen is volgens mij een Aphyosemion Funge toch? Die heb ik vroeger ook gehad en gekweekt. Die vond ik geweldig!

Jij hebt dus ook Dario's? Wat voor levend voer geef je ze? Ik heb eerder vissen gehad die liefst levend voer wilden maar nooit zulke kleintjes die all��n levend voer willen. Dat maakt het wel even wat lastig. Alleen artemia lijkt me niet zo goed. En om goed levend voer te kopen moet ik best een eindje rijden.

En de hamvraag: is het jou wel gelukt een vrouwtje te vinden?

En verder: uit het feit dat die bleke mannetjes hier binnen een paar dagen weer kleur hebben maak ik op dat er genoeg schuilplaats is. Dat is dan toch wel fijn om te weten.
Bedankt!
Heb ze als Chromaphyosemion bivittatum gekocht, maar denk dat het idd de "Funge" variant is. Mooie visjes, maar ze kweken helaas als konijnen. Vind er niet altijd een geschikt onderkomen voor, dus ben niet zo blij met het kweekgedrag.

Geef de Dario's levende witte mug, watervlooien, artemia en kleine garnalen. Zwarte en rode diepvries mug lusten de D. hysginon ook wel. Zie ze ook wel van alle kleine beestjes tussen de planten eten.

Ik denk dat ik 1 vrouw heb van de D. hysginon, maar zeker geen van de D. dario.

HIER en HIER kan je ze in actie zien.
 
backplay zei:
Heb ze als Chromaphyosemion bivittatum gekocht, maar denk dat het idd de "Funge" variant is. Mooie visjes, maar ze kweken helaas als konijnen. Vind er niet altijd een geschikt onderkomen voor, dus ben niet zo blij met het kweekgedrag.
Gaan die Aphyosemion zo hard bij jou? :petjeaf: Ik hield er in de gezelschapsbak heel af en toe eentje over. Als ik er wat meer wilde moest ik echt met een kweekbak aan de slag. Ik vond ze wel prachtig. Vooral hoe die mannen met die grote vinnen tegen elkaar stonden te bluffen.

Ik had niet gedacht dat de Darios watervlooien aten. Die leken me veel te groot. Maar dat ga ik nu zeker eens proberen. Er zitten volop jonge vuurgarnalen in de bak maar volgens mij krijgen ze die nooit te pakken. 🙂

Die films zijn ook al weer zo mooi! Super!
 
Er staat een kweekgroepje (4 mannen, 3 vrouwen) Bengaalse vuurtjes op MP te koop voor �10, maar wel in Groningen ;-( Beetje ver weg, maar als je echt pers� vrouwtjes wil..
 
Ja dat heb ik gezien. Bedankt voor de tip. Maar dat is wel heel ver weg. Maar ik was het wel aan het overwegen.
 
Ja dat heb ik gezien. Bedankt voor de tip. Maar dat is wel heel ver weg. Maar ik was het wel aan het overwegen.
 
Mijn broertje heeft laatst nog 2 Dario Dario vrouwtjes gekocht in de winkel.
 
Bij D. dario moet je niet kijken naar de kleur, maar naar de vorm. Vrouwen zijn een stuk "ronder" gebouwd.
Mijn ervaring is dat er meestal wel een redelijk aantal vrouwen aanwezig zijn in de winkels tussen nieuw binnen gekomen D. dario, het is alleen moeilijk om tussen +-50 visjes de vrouwen te vinden, zeker wanneer er een netje het water in gaat.

Als je aquarium groot genoeg is maakt het ook weinig uit of je alleen maar mannen hebt, tenzij je wilt gaan kweken natuurlijk.
 
Die foto van dat mannetje en vrouwtje is echt heel duidelijk. Die hou ik goed in gedachten.

Uit de laatste twee posts maak ik op dat er toch soms wel vrouwtjes aankomen in de winkel. Ik hou het gewoon goed in de gaten.

Ik denk niet dat een vrouwtje ook rood kan worden. Toch? Ik denk dat je niet op de kleur moet letten omdat ze die in de winkel gewoon niet hebben. Behalve die paar dominante mannen dan.

@Dargine: Ik heb naar je topic gekeken. Mooi! En leerzaam voor me om die Dario-vrouw(tjes?) te zien. Heb jij ze gewoon in de winkel gevonden?
 
jessicapilon zei:
Dus ook vrouwen kunnen rood zijn begrijp ik??
Volgens mij wordt bedoeld dat het bleek zijn niet meteen betekent dat her vrouwen zijn. Dat is iets anders uiteraard.

~ Ivo
 
Ook vrouwen hebben soms rood, maar dat komt minder vaak voor dan dat mannen bleek zijn.


Mimimimi zei:
@Dargine: Ik heb naar je topic gekeken. Mooi! En leerzaam voor me om die Dario-vrouw(tjes?) te zien. Heb jij ze gewoon in de winkel gevonden?




"tjes" inderdaad. Ja ik heb ze gewoon in de winkel "gevonden", ik kocht er gewoon meerdere te gelijk, bak is groot genoeg, dan zitten er altijd wel enkele vrouwen bij. De laatste keer dat ik ze kocht waren dit de laatste 6 die er nog waren en hiervan bleken er 2 vrouw te zijn.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan