Mijn drama aquarium


I

Ilze

Guest
Haiii,

Door een enorm drukke periode heb ik geen tijd gehad voor mijn aquarium waardoor het er nu totaal niet uitziet. De vissen zijn nog gezond maar voor de rest is het niet veel goeds. Alle planten die in de bak zaten zijn kaal gevreten of dood gegaan. De 2 grote algeneters halen steeds de planten wortels uit de bodem dus die drijven door de bak heen. Ik weet niet meer waar ik moet beginnen.

Het gaat om een +- 60 liter bak van superfish. In de bak zit een filter die 60 tot 100 liter per uur filtert. Qua bewoners zitten er in 2 platjes, 2 grote algeneters, 15 tot 20 guppen waaronder veel mannen, 2 black mollies, 6 tot 10 neon tetra's en nog 1 botia lohachata . Er zit 1 mm grint in en dan 3 4 tot 5 cm hoog. Er zaten een stuk of 30 levende planten in maar die zijn allemaal opgegeten. Ik heb geen verwarming in de bak omdat het hier in huis altijd wel tussen de 20 en 22 graden is. het licht is ook stuk.

ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen en weet niet of ik de bak nog wel wil houden. het water is gewoon goed op het vuil op de bodem na. Ik zit er aan te denken om gewoon helemaal opnieuw te beginnen en al deze vissen weg te doen en dan opnieuw te beginnen maar ik weet niet hoe. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mvg, Ilze
 
Dat zijn wel veel vissen voor zo'n klein bakje, als je van je vissen af wilt, zet ze voor een klein bedrag op marktplaats, ben je zo kwijt.

Ik heb regelmatig Endler guppen en Borstelneuzen, die ben ik binnen een dag kwijt (Ik bied ze dan wel gratis aan)
 
ik denk dat dat veel te veel vissen zijn voor zon bak.
Botia's passen niet in 60 liter en leven in groepen. Grote algeneters zijn ook te groot.
met zon visbestand is het bijna onmogelijk om van al het poep aftekomen. Als je 60% van je vissen weg doet zal je zien dat zon bak onderhouden erg makkelijk is.
 
zijn wel flinke algeneters dan als ze alles losrukken.

Ja... heel simpel gezegd:

Bak is te vol & dat de planten afsterven is niet zo heel gek als de verlichting het niet doet :)
filter is ook erg krap bemeten.

Wat ik zou doen, is wat je zelf ook al voorstelt: vanaf punt 1 opnieuw beginnen.

Vissen weggeven, bak leegtrekken, bodem reinigen (is het geen scherp grind?), bodem terug, nieuwe planten, iets groter filter en dan weer lekker 4 weken laten draaien.
voor de planten is een all in one plantenvoeding ook wel aan te raden denk ik zo, maar heb niet zoveel verstand van planten :)
 
Het zijn inderdaad best veel vissen. Ik had iemand gevonden die ze zou komen ophalen vorige week maar die is niet komen opdagen. Dit filter is aangeraden door de mensen in de aquarium winkel. Ik zal de de vissen alweer op marktplaats zetten en hopelijk kan iemand ze een grotere bak bieden. Ik wil graag dat de algeneters en de botia samen blijven omdat ze elkaar steeds opzoeken en naast elkaar liggen slapen. Alle vissen hebben prachtige kleuren maar wil als ik echt opnieuw ga beginnen wel een andere soort vis die niet zo makkelijk kweekt anders heb ik weer snel dit probleem. Ik dacht eraan om vuurgarnalen te nemen en een paar appelslakken. en als bodem aquarium mos of gras en dan 1 groot ornament zodat alle besten zich kunnen verstoppen.

Ik had in deze bak een voedingsbodem gedaan en de bak stond bij het raam maar niet in te vel direct zonlicht. Ook stond er een lamp op de bak zodra de zon weg was. Het is geen scherp grind aangezien slakken had en heb gelezen dat dat gevaarlijk is voor ze. het is grint van 1mm afgerond grind met een natuurlijke kleur.
 
Te veel vis en geen licht van betekenis tja das vragen om problemen zonde
zorg als je begint dat je het licht in orde hebt met en gewone lamp gaat het niet redden
heb je enig idee welke algen eter je er in hebt mischien een :foto: van bak en vissen
 
ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen en weet niet of ik de bak nog wel wil houden. het water is gewoon goed op het vuil op de bodem na. Ik zit er aan te denken om gewoon helemaal opnieuw te beginnen en al deze vissen weg te doen en dan opnieuw te beginnen maar ik weet niet hoe. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ja hoor, wij willen je daarbij best helpen. Er staat hierboven al goed advies beschreven om je op weg te helpen.
Nu is het aan jou om te gaan bepalen wat je exact wilt gaan doen met je 6o liter. Als je dat eenmaal weet dan kunnen forumleden je ook beter helpen om dat te realiseren.
 
Het zijn inderdaad best veel vissen. Ik had iemand gevonden die ze zou komen ophalen vorige week maar die is niet komen opdagen. Dit filter is aangeraden door de mensen in de aquarium winkel. Ik zal de de vissen alweer op marktplaats zetten en hopelijk kan iemand ze een grotere bak bieden. Ik wil graag dat de algeneters en de botia samen blijven omdat ze elkaar steeds opzoeken en naast elkaar liggen slapen. Alle vissen hebben prachtige kleuren maar wil als ik echt opnieuw ga beginnen wel een andere soort vis die niet zo makkelijk kweekt anders heb ik weer snel dit probleem. Ik dacht eraan om vuurgarnalen te nemen en een paar appelslakken. en als bodem aquarium mos of gras en dan 1 groot ornament zodat alle besten zich kunnen verstoppen.

Ik had in deze bak een voedingsbodem gedaan en de bak stond bij het raam maar niet in te vel direct zonlicht. Ook stond er een lamp op de bak zodra de zon weg was. Het is geen scherp grind aangezien slakken had en heb gelezen dat dat gevaarlijk is voor ze. het is grint van 1mm afgerond grind met een natuurlijke kleur.
Ja, heel vervvelend voor je! ik had ook iemand die mijn sluiers zou overnemen en niets meer van zich liet horen.
Maar je bak is veel te klein en veel te vol. Barst het niet van de ammonium en nitriet? Ik gebruik een 40 literbakje als quarantainebak en moet elke keer in het begin een gevecht leveren tegen de slechte waterwaardes. En dan zit er maar 1 visje in!!
In ieder geval heel goed dat je de algeneters en de botia samen wil laten blijven. Ik hoop dat dat lukt. Ik denk dat wij veel te makkelijk vissen maar van elkaar scheiden als ons dat zo uitkomt.
Sterkte
 
Okayyy ik heb nu besloten dat ik eerst heel vissen weg ga doen en dan verder kijk. Als ik door wil blijven gaan met een aquarium ga ik denk ik een andere bak kopen omdat het maken van het licht al tussen de 20 en 30 euro zal worden ( Het snoer is stuk). Ik doe eigenlijk niet echt iets met waterwaardes omdat mij is verteld dat dit onzin is en je aan je vissen kan zien of ze gelukkig zijn. Ik heb pas een keer een dode vis gehad maar dat was een 2 jarige black molly die aan een oog blind was. Ik denk dat ik dan gewoon een hele hoop geluk heb gehad. Ik heb geen idee hoe ik een foto erbij moet krijgen maar ga even wat dingetjes uit proberen dus misschien staat er zo een foto eronder
 
$_86.JPG
 
Wie heeft je gezegd dat het meten van waterwaardes onzin is?:stom:

Snoertje hoeft de kop niet te kosten hoor.

Dat plantje linksvoor is een Anubias, die staat te diep in het grind.
En dat andere plantje moet je even verlossen van dat mandje wat er aan zit
Maar wel een goede keus om wat vissen weg te doen:petjeaf:
 
Jaa het is een superfish aqua 60. Een vriend van mijn moeder had dat verteld ik heb van hem alles geleerd over aquaria wat ik nu weet. Hij vertelde dat ik daar pas aan moest gaan denken zodra ik een grotere bak wil met duurdere en moeilijkere vissen. Een vriendin van mij komt deze week nog de 2 algeneters en de botia ophalen misschien neemt ze ook wat andere vissen mee dat bekijkt ze dan.
 
Klopt! Ik heb voor nu besloten dat het hele aquarium weg gaat. Mijn vriendin neemt de hele bak over.
 
Jammer hoor. Stop je helemaal me aquaria?

De Superfish Aqua 60 is anders een bakje waar echt wat leuks van te maken is.
 
voor nu stop ik wel. Misschien in de toekomst dat ik er toch weer een neem maar voor nu is het gewoon niet praktisch.
 
Jammer, maar ik kan het wel begrijpen na de tegenslagen.
Mocht je ooit weer beginnen, weet je waar je een forum met veel kennis over aquaria kunt vinden :)
 
Ik doe eigenlijk niet echt iets met waterwaardes omdat mij is verteld dat dit onzin is en je aan je vissen kan zien of ze gelukkig zijn.
Correct, iemand die 15 jaar dezelfde vissoort heeft, dagelijks bestudeert en ermee kweekt kan perfect zien welke waterwaarden er goed zijn en welke niet.
Maar ik kan je verzekeren dat zelfs hier op AF, het slechts een paar tiental mensen zijn die dat kunnen.
 
Jammer, maar ik kan het wel begrijpen na de tegenslagen.
Mocht je ooit weer beginnen, weet je waar je een forum met veel kennis over aquaria kunt vinden :)

Dat zal zal ik zeker mijn weg terug vinden! Bedankt
 
De vissen zijn vandaag opgehaald en komen met ze alle in een grote 500 liter bak. Veel beter dan mijn 60 liter bakje. De planten en decoratie heet hij ook meegenomen. Ik heb dus alleen nog de stenen en de bak zelf.
 

Terug
Bovenaan