Mijn dwergkogelvis bakje


W

Woezel

Guest
Hallo allemaal

Ik had een paar maanden geleden gelezen over de dwergkogelvis op het internet. Ik was op slag verliefd en ging aan de slag met het opzetten van een speciaalbak voor dit guitige visje!

Op marktplaats had ik een Superfish Aqua 60 opgehaald. De vorige eigenaar zei dat de lamp stuk was. Hm, vervelend! Ik dacht dat het een kwestie was van een nieuwe lamp halen, maar helaas kwam ik er na aankoop achter dat veel superfish lichtkappen last hadden van kapotte techniek. Omdat ik geen techneut ben, heb ik uiteindelijk maar een LED lamp gekocht en die er boven gehangen (zonder kap). Hierdoor heb ik wel wat minder lichtopbrengst en ziet het er wat minder 'af' uit, maar het werkt.

M6eGkIJbbIoGS3anBDs7FubHZElyR0Ii.jpeg


Het visbestand is:
- 1 x C. travancoricus
- 10 x C. margaritatus (hemelse pareldanio)
- 20 x N. heteropoda (vuurgarnaal)

Ik heb er toen een filter en verwarming voor gehaald en de plantjes besteld bij aquaplantsonline (super levering!) Bij de plaatselijke dierenwinkel had ik 2 mooie stukjes hout gekocht en het inrichten kon beginnen!

Net gevuld:
M6eGkIJbbIoGS3anBDs7FubHZElyR0Ii.jpeg


M6eGkIJbbIoGS3anBDs7FubHZElyR0Ii.jpeg


M6eGkIJbbIoGS3anBDs7FubHZElyR0Ii.jpeg


Na 2 weken:
M6eGkIJbbIoGS3anBDs7FubHZElyR0Ii.jpeg


Het water is nu nog steeds bruin, ik krijg het niet helder. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb het hout wel een aantal dagen laten weken in een emmer maar het is schijnbaar niet genoeg. Ik heb uiteraard elke week een waterwissel gedaan van zo'n 1 of 2 emmers per keer, maar het wordt maar niet helder. In het filter zit trouwens al actieve kool.

Na 2,5 week waren de waterwaarden goed en kwam als eerste het kogeltje er in. Hij heet Beer:
Filmpje klik klik!

Na nog een aantal weken volgden de vuurtjes en de pareldanio's en ze zijn nu nog allemaal tevreden samen! :) Helaas is het plantje vlak voor het hout helemaal afgestorven en daar krijg ik binnenkort vervanging voor (bedankt pukkiepok!)

Ik zit nu na te denken over wat ik met mijn grote bak ga doen, waarschijnlijk maak ik daar een brakwater bak van en komen er 2 F8 kogelvissen in! Maar dat is iets voor later.

Wat vinden jullie er van?
 
Leuk!

Een aantal jaar geleden zelf ook een dwergkogeltje in m'n aqua 65 gehad met zebradanio's (wist toen niet dat die in een grotere bak moesten) en een verdwaalde Molly maar ging uitstekend! Zeer leuke beestjes om naar te kijken en ook nieuwsgierig naar wat er buiten de bak gebeurd echt heel leuk!
 
Beer heeft inderdaad echt contact met me door het glas soms. Hij (eigenlijk is het een 'zij' maar hij klinkt beter voor een vis :p) kan me echt volgen met zijn oogjes als ik me heen en weer beweeg. Dit doet hij ook lang niet bij iedereen, bij sommige mensen weigert hij tevoorschijn te komen. Ik voer hem altijd, dus als ik voor het aquarium zit en hij ziet me komt hij altijd even kijken of er wat te halen valt!
 
Iemand nog tips wat betreft het bruine water?
 
Leuk aquarium heb je staan!! Vind de dwerg kogeltjes ook altijd hele leuke visjes maar als ze ouder worden worden dit toch brakwater vissen of kun je ze ook goed op zoetwater blijven houden?

Ik heb in mijn 1,20 meter aquarium ook een aantal flinke stukken hout en die geven na 3 maanden nog steeds af. Door wekelijks te verversen haal je weer een gedeelte van de uitlooizuren (hier word het water bruin van) uit het aquarium en voeg je weer helder water toe. Dus als het goed is moet het aquarium net na het verversen wel wat helderder zijn. Na verloop van tijd zal je hout minder van deze zuren afgeven en je water dus ook minder bruin worden. Of dit ooit helemaal zal stoppen weet ik niet 100% zeker.
De zuren kunnen verder geen kwaad het zal er alleen voor zorgen dat je water wat zachter is dus een lagere KH.

Gr. Kevin
 
Nee de kogels die op brakwater moeten zijn (de bekendsten) de f8 en de gsp, waarvan de laatste op zwaar brak moet op latere leeftijd en de eerste op licht brak oud wordt.

Ik hoop dat het water na een aantal maand wat helderder is geworden inderdaad. Ik heb trouwens ook iets gelezen over de crystal clear filter cartridges van Superfish. Heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat geldklopperij?
 
F8, fluv en GSP moeten op brak (de laatste 2 later zwaarbrak/zout).

Ik vind het ook een erg leuk bakje! Dat bruine water vind ik juist leuk :D.

Die filters zijn denk ik hele fijne filters met misschien nog kool erin...
 
Ow okeej haha wel grappige visjes maar denk dat ze in mijn aquarium niet echt tot hun recht komen en totaal niet op vallen of kun je deze wel in grotere aantallen houden?

Ik vind bruin water ook altijd wel mooi maar herken de ergernis ergens ook weer wel. Ik heb dat op het moment namelijk ook haha :p Heb je het aquarium ververst en is het water weer mooi helder en 2 dagen later is hier weer niks avn te zien en is je water weer theekleurig.

Het zal vast wel iets helpen maar het is niet noodzakelijk. Het verdwijnt met de tijd door verversen ook. Kool zal het wel iets versnellen maar dan moet je dit kool ook regelmatig vervangen wil je er echt profijt van hebben. Dus ik zou het gewoon door middel van verversen eruit proberen te krijgen.

Gr. Kevin
 
Leuk bakje en leuke vissen! Haha, en ik gooi juist thee in mijn water om het zo donker te krijgen :D Is inderdaad een kwestie van verversen en wachten tot het hout een keer minder afgeeft..
 
Leuk, nog iemand met kogeltjes! Mooi bakje is het.
Ik ga me zelf ook 3 dwergjes aanschaffen voor men 60 cm bak. Een speciaal aquarium dus, geen andere bewoners behalve slakjes en evt een garnaal ;-). Veel succes met je kogeltje!

Groetjes
Doppeke
 
Ok� dan ga ik gewoon door met verversen. Ik zie trouwens na een verversing niet dat de kleur lichter is en dat hij over de dagen daarna weer donkerder wordt. Het is net alsof ik er weer bruin water in giet, haha.

Doppeke: 3 dwergjes is wellicht net wat te veel. ��n dwergje heeft 40L nodig en elke volgende 20L. Ik zou het eerst met 2 proberen en kijken hoe dat gaat en als er genoeg ruimte/rust is kan je er altijd nog een 3e in zetten, toch? En die slakjes blijven vast niet lang in leven haha!

Bedankt voor de complimenten trouwens iedereen! :)
 
Khoppie: Het kunnen vinnenbijters zijn en ze schijnen zeer territoriaal te zijn. Je moet er dus wel echt een speciaalbakje voor hebben met genoeg ruimte, beschutting, doorbroken zichtlijnen en snelle vissen met kleine vinnen (of helemaal geen andere vissen).
 
Hoe de bak er nu bij staat:

x603DdFXyR_zJMbMhQodGbh04DG74iec.jpeg


Beer himself
x603DdFXyR_zJMbMhQodGbh04DG74iec.jpeg
 
Ik heb nog wel een aantal vraagjes wat betreft de planten.
Je kan duidelijk zien dat de vallisneria een beetje uitgedund is, maar ik zie geen verslijmde bladeren meer dus hopelijk is die herstellende. Mijn naaldgras wil echter niet aanslaan, heeft iemand daar tips voor? Voor de rest wordt 1 blad van de anubias geel, komt dat doordat de javavaren over dat blad heen hangt waardoor er schaduw op valt?
 
om naaldgras te laten groeien hielp bij mij kleibolletjes....

En verder mooie bak hoor ;)
 
Uhh waar haal ik die? Ik heb geen ervaring met plantenvoeding e.d., heb dat nooit gebruikt.
 
Woezel zei:
Iemand nog tips wat betreft het bruine water?
Dat kan wel maanden duren eer het wat minder bruin wordt. Heb ik ook eens gehad.
Voor wat betreft je naaldgras, heeft veel licht nodig. Ik heb ergens gelezen en op YouTube eens gezien, dat na een paar weken na het planten, het gras gesnoeid moet worden.

Leuk bakje trouwens!
 
Woezel zei:
Uhh waar haal ik die? Ik heb geen ervaring met plantenvoeding e.d., heb dat nooit gebruikt.

Bericht bertus eens, die verkoopt volgens mij wel is wat. Is ook stukken goedkoper dan uit de lfs.
 
Dat bruinige van het water komt waarschijnlijk door het hout dat er in staat. Ik vind het zelf juist geweldig, looizuren uit hout en bijvoorbeeld catappablad, eikenblad, elzenpropjes etcetera maken dat het er mooi natuurlijk uit ziet vind ik. Maar goed, als je het niks vindt is de snelste optie om het hout te vervangen door steen. Je kan ook een iets blauwere verlichting gebruiken, dat geeft de optische illusie dat het water wat minder theekleurig is. Het kan in ieder geval zeker geen kwaad dat het die kleur heeft.

Filter je over kool? Dat zou moeten helpen met de kleur ook, maar dan moet je wel om de zoveel tijd je koolfilter vervangen anders raakt deze verzadigd. Overigens zou ik over kool filteren niet aanraden als het niet nodig is, want het filtert er ook vanalles uit dat goed is voor je planten.
 

Terug
Bovenaan