Mijn eerste alg plaag


Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
144
Leeftijd
23
Wat voor alg is dit?
Mogelijke oorzaken?
Hoe te verwijderen?Bekijk bijlage IMG_4274.jpeg
IMG_4275.jpeg
 
Klopt het dat het vertakt is? Zo ja dan is het Staghorn.

 
Meer info over je aquarium?
Afmetingen, bewoners, verlichting, foto, filter, onderhoud, waterwaardes, recent nieuwe vissen toegevoegd of iets anders veranderd? ect. ect.
 
En natuurlijk de vraag wat je je planten voert.
 
Klopt het dat het vertakt is? Zo ja dan is het Staghorn.

Ja het is staghoorn. Zit er nu al een week in. Is ontstaan tijdens het toevoegen van meer vissen.
 
En natuurlijk de vraag wat je je planten voert.
Ik voer twee x per week de dennerle all in one plantenvoeding
 
Ja het is staghoorn. Zit er nu al een week in. Is ontstaan tijdens het toevoegen van meer vissen.
Dat kan kloppen want dan wordt de bak extra belast waarschijnlijk en de bacterien moeten zich dan in aantal aanpassen waardoor je een nh3/4 piek hebt gehad en dat is een trigger voor deze alg.
 
Meer info over je aquarium?
Afmetingen, bewoners, verlichting, foto, filter, onderhoud, waterwaardes, recent nieuwe vissen toegevoegd of iets anders veranderd? ect. ect.
100x40x50, 9 barbeeltjes, 2 ramirezi, 2 andistrus, 2 leveretti, 5 guppen, 10 corydoras, 4 gourami s, slakjes. Recente vissen leveretti, gourami en corydoras. Zijn wel wat guppen en 2 garnalen eruit naar een andere bak.

38W, led rgb, 7000 lumen, 12 uur aan per dag

Filter; oase biothermo 250

1x per week waterwissel. Filter moet ik vaker schoonmaken. Voorfilter dan, doe ik nu 1x per 2,5 week.
 
Ik heb een eindje gegoogled, maar kan niet vinden of er nitraat en fosfaat in Dennerle All in one basic zit. Ik zie we lin de beschrijving dat ze er van uit gaan dat er meestal al te veel nitraat en fosfaat in aquaria zitten.
Dat is dus in veel gevallen niet waar. Heb je recent een meting gedaan van je nitraat en fosfaat?

Edit:
Met de Dennerle All In One! Elixier worden alle essentiële voedingsstoffen aan de aquariumplanten geleverd. Dit zorgt voor een gezonde groei en ontwikkeling van de planten, en zorgt voor heldere kleuren. Bovendien bevat deze meststof geen nitraat en fosfaat, waardoor algenproblemen worden verminderd.

Je hebt dan een relatief teveel aan andere stoffen. Begin ook eens met een echte all in one toe te voegen, waar dus ook nitraat en fosfaat in zitten. Dan worden je planten iig sterker en gezonder, zelfs als staghorn officieel andere oorzaken heeft.
 
Het heet basic dus ik denk zonder sporen.
 
De bak is 200 liter dus met 7000 lumen is dat 35 lumen en dat is best veel en daar moet je rekening mee houden in de bemesting.
 
nee dus:

 
Dat had ik wel verwacht gelet op de naam basic.
 
Bizar dat een professioneel bedrijf als Dennerle verkondigd dat Macros algen zouden kunnen veroorzaken. In welk tijdperk leven ze daar?
 
Laatst bewerkt:
Tja in theorie kun je planten vergiftigen door een hoeveelheid te geven die toxisch is volgens mij en als de plant dan afsterft dan heb je weer extra belasting wat algen kan veroorzaken maar met je gezonde verstand is dat niet aan de orde.
 
Paar keer goed me water verwisseld, ook omdat ik springende vissen had destijds. Nu is me draadalg eigenlijk helemaal weg. De staghoorn. Ook tijdje geen plantenvoeding gegeven.

Heb vanaf nu me licht 10u aanstaan op timer inplaats van 14 uur en ben afgestapt van de dennerle en ga nu tropica plantenvoeding elke dag 2 pompjes doen. Kijken wat het verschil is. Planten worden al mooier groen met lang het licht aan.
 
Bizar dat een professioneel bedrijf als Dennerle verkondigd dat Macros algen zouden kunnen veroorzaken. In welk tijdperk leven ze daar?
Als er onvoldoende micro's aanwezig zijn of de verhouding is helemaal scheef, kunnen algen zomaar de kans krijgen.
 

Terug
Bovenaan