Mijn eerste aquarium van Tessahol99


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo aquariumfans! Ik heb sinds kort ook een aquarium en het leek me leuk om de veranderingen hier te delen!

Hier begon het allemaal mee op 14 februari 2019.

Dit zijn de veranderingen en toevoegingen qua plantjes en bewoners vanaf die tijd tot vandaag.
(24-4-2019)!

423448C9-8EAC-444C-BF27-38E19F92AB71.jpeg


Bekijk bijlage 271873
 
Mooi begin. De bodem lijkt alleen vrij dik, kan best wat dunner m.i. want dan heb je gewoon meer water Die plant met de lange bladeren rechts hoort niet in de bodem maar (iig met de wortelstok) erboven. Beste kun je die op een stuk hout of steen binden
 
Wat je heel goed kan doen is de achterkant zwart te maken d.m.v. folie of verf, dan krijg je wat meer diepte in de bak en zie je niet wat er achter ligt :!
 
De javavaraan zit vast aan de rots met de wortels wel degelijk boven de bodem :) @Killerfish

Ik had een zwarte achtergrond maar daardoor vond ik de bak een stuk kleiner lijken dus dat heb ik er weer afgehaald. Vind het een stuk ruimtelijker op deze manier. @TonHageraats
 
Je kan ook achterwandposters in het (licht)blauw krijgen en misschien oogt dat wel ruimer maar je moet het doen zoals jij mooi vindt.
 
Mooi, de eenvoud siert. En wat een geweldige betta (was dat niet blub of bubbels ofzo?).

Ik had een zwarte achtergrond maar daardoor vond ik de bak een stuk kleiner lijken
Je kan proberen het grind licht te laten oplopen naar achter toe, dit wekt de illusie dat de bak dieper is.
 
image.jpg
Bubbel inderdaad, deze naam is omdat hij nog elke dag verder gaat aan zijn bubbelnestje zonder reden. Haha.

grind laag is ondertussen verlaagd en het aquarium verplaatst naar zijn eigen kastje. Stond eerst op mijn bureau maar tijdens het gamen ging het water toch iets teveel heen en weer naar mijn mening. Nu heeft hij zijn eigen stabiele plekje.
 
34864FE6-B198-4652-BEF3-CB1F12922CFF.jpeg
0561C6B6-9894-40DE-9B32-156FA7CC92C1.jpeg
Sinds een paar dagen nieuwe plantjes aan de linkerkant van mijn aquarium. De vorige plant bleek een koudwater plant te zijn dus die blaadjes begonnen uit te vallen, dus het leek zowat herfst in mijn aquarium. Deze heb ik er dus uitgehaald maar laat ik in een koudwater bak zonder vissen groeien voor het geval dat ik ooit een koudwater aquarium op wil zetten. De nieuwe plantjes zijn de alternathera reineckii “mini”. Ik voeg om de 2 weken plantenvoeding toe voor de rode kleur van deze plant en tegen de algen.
 
Leuk bakje hoor en misschien is bv een Crypto op de voorgrond ook nog wel leuk en dat zijn erg makkelijke planten.
 
Leuk bakje hoor en misschien is bv een Crypto op de voorgrond ook nog wel leuk en dat zijn erg makkelijke planten.

Dat zijn zeker leuke planten. Wil alleen door de grootte van mijn aquarium hem niet veel verder beplanten op misschien ooit een tapijt plantje na. Bubbel moet nog wel zijn baantjes kunnen blijven trekken :)
 
Het wordt steeds beter. Om het nog mooier te maken: Plak je thermometer aan de zijkant, je hoeft daar echt niet de hele dag tegenaan te kijken. Je hebt een magneet om je ramen schoon te maken. Doe dat ding gauw weg. Het zorgt gemakkelijk voor krassen op je ramen! Je kan je ramen ook schoonmaken met een sponsje of zelfs papier.
Even een vraag over je planten? Je zegt dat je een koud waterplant hebt weggedaan? De plant die ik zie op eerdere foto's lijkt me een Ludwigia, dat is geen koudwaterplant maar misschien bedoel je wat anders? Over de Alternanthera reineckii, vergeet het "mini", een mini is toch wat kleiner, groeit langzaam en is bovendien erg veel licht nodig maar ook CO2. Niet zo'n gemakkelijke plant misschien. Je zou, zoals eerder aangegeven eens kunnen kijken naar Cryptocoryne's. Ze zijn er in allerlei mooie variaties en kleuren!
Hieronder een Alternanthera reineckii "mini".
alternanthera-reineckii-mini-.jpg
 
Om de ramen schoon te maken gebruik ik meestal een pluk filterwatten. Meerde plukken als ik dicht bij de bodem ben geweest (om zand tussen de watten en glas te voorkomen en zo ook krassen).
 
Voor mij werkt die magneet prima, heb maar een relatief klein aquarium natuurlijk, dus op deze manier kan ik net wat makkelijker overal langs komen dan met een doekje of met een spons.

Het wordt steeds beter. Om het nog mooier te maken: Plak je thermometer aan de zijkant, je hoeft daar echt niet de hele dag tegenaan te kijken. Je hebt een magneet om je ramen schoon te maken. Doe dat ding gauw weg. Het zorgt gemakkelijk voor krassen op je ramen! Je kan je ramen ook schoonmaken met een sponsje of zelfs papier.
Even een vraag over je planten? Je zegt dat je een koud waterplant hebt weggedaan? De plant die ik zie op eerdere foto's lijkt me een Ludwigia, dat is geen koudwaterplant maar misschien bedoel je wat anders? Over de Alternanthera reineckii, vergeet het "mini", een mini is toch wat kleiner, groeit langzaam en is bovendien erg veel licht nodig maar ook CO2. Niet zo'n gemakkelijke plant misschien. Je zou, zoals eerder aangegeven eens kunnen kijken naar Cryptocoryne's. Ze zijn er in allerlei mooie variaties en kleuren!
Hieronder een Alternanthera reineckii "mini".
Bekijk bijlage 273997
Ik had idd de ludwigia en deze is voor 18-24 graden en ik heb mijn aquarium rond de 25/26 graden voor mijn betta. Deze plant hield het dus zeker niet lang uit. Ik ben ondertussen opzoek naar een goedkoop iets groter aquarium van rond de 50/60 liter omdat ik daar toch net wat meer mee kan qua inrichting. Weet alleen niet of mijn kastje dat wel houd en daarom heb ik nogsteeds deze 20L.
 
Ik dacht meteen WOW die stenen ( groot stenen fan)!! Toen ik beter keek zag ik dat ze nep waren. Kunt het eigenlijk alleen zien aan die tweede van links zijn super rechte linkerkant en die linkse van het groepje rechts. Ik zou dat iets anders doen. Verder top hoor!
 
Ik dacht meteen WOW die stenen ( groot stenen fan)!! Toen ik beter keek zag ik dat ze nep waren. Kunt het eigenlijk alleen zien aan die tweede van links zijn super rechte linkerkant en die linkse van het groepje rechts. Ik zou dat iets anders doen. Verder top hoor!
Haha die linker steen van het rechter groepje is gewoon omgevallen, staat normaal wel gewoon overeind. Was per ongeluk gebeurt tijdens het schoonmaken.
 
Voor mij werkt die magneet prima, heb maar een relatief klein aquarium natuurlijk, dus op deze manier kan ik net wat makkelijker overal langs komen dan met een doekje of met een spons.


Ik had idd de ludwigia en deze is voor 18-24 graden en ik heb mijn aquarium rond de 25/26 graden voor mijn betta. Deze plant hield het dus zeker niet lang uit. Ik ben ondertussen opzoek naar een goedkoop iets groter aquarium van rond de 50/60 liter omdat ik daar toch net wat meer mee kan qua inrichting. Weet alleen niet of mijn kastje dat wel houd en daarom heb ik nogsteeds deze 20L.
Bij planten staan inderdaad soms opgaves van temperatuur waarin de planten zouden moeten gedijen. Dat zijn de optimale waardes en daaromheen zit altijd een zekere tolerantie. Zo kan je voor de Ludwigia repens, ik meende die te zien, wel rond de 21 tot 30 graden gaan. De Ludwigia palustris kan ook wel temperaturen tot die hoogte aan. Maar, jij bepaald natuurlijk! Dit is aanvullende informatie bedoelt voor eventuele toekomstige aankopen. Het is trouwens goed dat jij je geïnformeerd hebt over wat een plant nodig zou zijn. Veel succes.
 
Bij planten staan inderdaad soms opgaves van temperatuur waarin de planten zouden moeten gedijen. Dat zijn de optimale waardes en daaromheen zit altijd een zekere tolerantie. Zo kan je voor de Ludwigia repens, ik meende die te zien, wel rond de 21 tot 30 graden gaan. De Ludwigia palustris kan ook wel temperaturen tot die hoogte aan. Maar, jij bepaald natuurlijk! Dit is aanvullende informatie bedoelt voor eventuele toekomstige aankopen. Het is trouwens goed dat jij je geïnformeerd hebt over wat een plant nodig zou zijn. Veel succes.
Nja, misschien dat in sommige aquariums de ludwigia wel met hogere temperaturen groeit, maar bij mij ging die helaas gewoon dood. De nieuwe plant die wel voor de temperatuur van
Mijn aquarium geschikt zou moeten zijn doet het namelijk perfect en groeit zelfs harder dan verwacht. Ik heb namelijk redelijk wat drijfplanten als rustplek en beschutting voor mijn betta maar dat houd natuurlijk redelijk wat licht tegen. Hier heb ik wat op verzonnen, namelijk een dun draadje over de breedte van het aquarium waardoor de drijfplantjes alleen achterin blijven drijven, waar ze dus niet al het licht tegenhouden. Bovendien is dit ook makkelijker voeren dan constant de drijfplantjes aan de kant te duwen.
 
De allerlaatste foto van mijn betta in dit aquarium! Ik heb mijn nieuwe aquarium (van 54 liter) er al helemaal klaar voor staan en morgen begin ik me het opzetten en inrichten en hopelijk is het dan morgenavond al tijd om Bubbel in zijn nieuwe huis te verwelkomen!
image.jpg
image.jpg
 
Die bak moet je wel eerst gewoon indraaien. Gewoon morgen overzetten gaat je gegarandeerd problemen opleveren.

Je kunt het proces desnoods versnellen door wat filtermateriaal over te plaatsen van je oude naar je nieuwe filter.
 
Die bak moet je wel eerst gewoon indraaien. Gewoon morgen overzetten gaat je gegarandeerd problemen opleveren.

Je kunt het proces desnoods versnellen door wat filtermateriaal over te plaatsen van je oude naar je nieuwe filter.

Dit is idd een misverstandje, ik laat de oude filter die eigenlijk ook goed genoeg zou zijn voor mijn nieuwe aquarium meedraaien met de nieuwe filter, en ik voeg bodemmateriaal toe uit mijn vorige aquarium. Ook voeg ik extra bacteriën toe om het nog wat te versnellen en dan hou ik het natuurlijk allemaal strak in de gaten, vooral de eerste paar weken. Ook doe ik de helft van het aquariumwater uit mijn 20L in het nieuwe aquarium, dus dit aquarium is dan al zo goed als ingedraait in zekere zin.
 
Dit lijkt mij echt voldoende voorbereid. Succes met de verhuis.
 
Leuke foto's :)

Ik heb naar de foto van je prachtige betta gekeken, en toen schrok ik van zijn vinnen. Ik heb het vergeleken met de eerste foto's die je plaatste. En dat is een behoorlijk verschil, in vrij korte tijd.

Voor wat het waard is, mijn advies is om de tijd die je gaat gebruiken om je nieuwe bak goed in te draaien, een week of 6, te gebruiken om je betta te behandelen tegen vinrot.

Of hij vinrot heeft kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Op de eerste foto dacht ik eerste tekenen te zien. Momenteel zijn het vooral grote rafels in zijn vinnen.

Het kan zijn dat hij zijn vinnen beschadigd tegen de stenen. Misschien zitten daar scherpe randen aan. Ook als hij al een begin van vinrot had toen je hem kreeg, kan dat het rafelen veroorzaken.

Hoe dan ook, het verschil in zijn vinnen is, zeker gezien de korte tijd fors.

Als je mijn advies wil hebben inzake de behandeling dan kan dat uiteraard. Onze eigen betta had hetzelfde, en die is momenteel gelukkig goed aan het genezen.

Ik hoop natuurlijk dat ik het verkeerd zie, maar ik denk van niet.
 
Leuke foto's :)

Ik heb naar de foto van je prachtige betta gekeken, en toen schrok ik van zijn vinnen. Ik heb het vergeleken met de eerste foto's die je plaatste. En dat is een behoorlijk verschil, in vrij korte tijd.

Voor wat het waard is, mijn advies is om de tijd die je gaat gebruiken om je nieuwe bak goed in te draaien, een week of 6, te gebruiken om je betta te behandelen tegen vinrot.

Of hij vinrot heeft kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Op de eerste foto dacht ik eerste tekenen te zien. Momenteel zijn het vooral grote rafels in zijn vinnen.

Het kan zijn dat hij zijn vinnen beschadigd tegen de stenen. Misschien zitten daar scherpe randen aan. Ook als hij al een begin van vinrot had toen je hem kreeg, kan dat het rafelen veroorzaken.

Hoe dan ook, het verschil in zijn vinnen is, zeker gezien de korte tijd fors.

Als je mijn advies wil hebben inzake de behandeling dan kan dat uiteraard. Onze eigen betta had hetzelfde, en die is momenteel gelukkig goed aan het genezen.

Ik hoop natuurlijk dat ik het verkeerd zie, maar ik denk van niet.

Het was mij ook al opgemerkt dat hij er op de foto’s inderdaad anders uitziet. Maar ik kan bijna met zekerheid zeggen dat het geen vinrot is. Het verergert niet en het zijn niet echt missende stukken of rode plekken tegen de huid. Het is alleen dat gerafelde wat gewoon bij zijn vinstructuur hoort. Van de fokker kreeg ik te horen dat er een gedeelte crowntail in zijn vinstructuur zit en dat kan idd op foto’s lijken op vinrot. Dit is dus niet het geval, bubbeltje is kerngezond, wat wel zou kunnen is dat het iets erger lijkt omdat mijn betta de vervelende gewoonte had om tegen de filter aan te gaan slapen waarbij de vinnen iets in de filter gezogen werden, dit heb ik natuurlijk opgelost maar helemaal genezen duurt lang.

Dit is een recente foto van bubbel en zoals je ziet als het vinrot geweest zou zijn, zou hij er een stuk slechter uitzien.
C39C9D8E-A1BB-49C3-AEB6-8FF67964AAC0.jpeg
EBCFC3DC-92EE-4B34-921C-A30FAF9D5B64.jpeg
C39C9D8E-A1BB-49C3-AEB6-8FF67964AAC0.jpeg
8511AEB1-7417-4973-A0AA-7E0E14FBA5DC.jpeg
 
Het was mij ook al opgemerkt dat hij er op de foto’s inderdaad anders uitziet. Maar ik kan bijna met zekerheid zeggen dat het geen vinrot is. Het verergert niet en het zijn niet echt missende stukken of rode plekken tegen de huid. Het is alleen dat gerafelde wat gewoon bij zijn vinstructuur hoort. Van de fokker kreeg ik te horen dat er een gedeelte crowntail in zijn vinstructuur zit en dat kan idd op foto’s lijken op vinrot. Dit is dus niet het geval, bubbeltje is kerngezond, wat wel zou kunnen is dat het iets erger lijkt omdat mijn betta de vervelende gewoonte had om tegen de filter aan te gaan slapen waarbij de vinnen iets in de filter gezogen werden, dit heb ik natuurlijk opgelost maar helemaal genezen duurt lang.

Dit is een recente foto van bubbel en zoals je ziet als het vinrot geweest zou zijn, zou hij er een stuk slechter uitzien.

Deze foto's geven inderdaad een heel ander beeld.
Super.

En ik ga beslist volgen wat je allemaal met je nieuwe aquarium gaat doen.

Ik las dat je je oude aquarium wil gebruiken om planten op te kweken. Dat vond ik leuk om te lezen. We hebben zelf inmiddels ook een aquarium neergezet daarvoor. Ook omdat nieuwe plantjes vaak een moeilijke periode doormaken wanneer je ze krijgt, en in die periode vreselijk veel afval geven in het aquarium. Dat houden we nu dus buiten de bakken met vissen.
En ook ik ben druk mos aan het kweken. Leuke hobby :)

Heel veel plezier :)
 
Momenteel nog een enorm witte waas, hopelijk kan ik snel met betere foto’s komen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    92 KB · Weergaven: 93

Terug
Bovenaan