Wat is er nieuw

Mijn eerste aquarium

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
25
Hey!

Ik ben van plan om vanaf volgende week een klein zoetwater-aquarium te houden. Dit lijkt me een zeer leuke bezigheid en staat ook nog eens mooi.
Uiteraard wil ik dit wel een beetje verantwoordelijk doen - leuke thuis voor de visjes creeeren - en daarom zal ik dit forum nog vaak gebruiken.

In mijn eerste post zal ik mijn plannen al even schetsen.

Het aquarium dat ik ga kopen:
Juwel Primp 60l

Deze bevat al reeds verlichting, filtering, en verwarming.

Als bodem ga ik gewoon witte grind (of donkere kleur) nemen. Ik ga niet kiezen voor bodemvoeding omdat mijn aquarium vrij klein is en ik niet zo veel planten ga zetten.

Ik heb nog niet echt nagedacht over de planten. Ik ga vooral kijken naar wat ik mooi vindt.
Wel ga ik sowieso Javamos nemen. Dit omdat ik garnaaltjes wil en ze zich daar blijkbaar graag in verstoppen. Met dit Javamos ga ik proberen een onderwater-boom te maken.
Cabomba caroliniana neem ik omdat deze blijkbaar goed is voor het zuurstof/co2 gehalte. Mijn aquarium zal wel een beetje daglicht krijgen, dus ga ik genoeg planten plaatsen om het co2-gehalte op pijl te houden.

Als ornamenten of versiering ga ik vooral stenen pakken. En misschien ook wat extra dingen zoals een 'gezonken schip' zodat de vissen ook daar in kunnen zwemmen/verstoppen/...

Nu het belangrijkste: De vissen zelf.
Omdat ik een klein aquarium heb, kan ik er - jammer genoeg - natuurlijk niet teveel nemen.
Dus ik dacht het volgende:
  • 15 kardinaaltetras
  • 4 guppys
  • 3 vuurgarnalen
Is dit al te vol? Of kan er meer bij?

Zou dit al een goed begin zijn om te starten met mijn 1e aquarium? Heb ik iets over het hoofd gezien>

Ik hoor het graag! 🙂

Geen idee of je het aquarium van het linkje koopt, maar ik zou even goed rondkijken want de prijs varieert nog al en ik denk dat je die een stuk goedkoper kunt vinden(ik zag dezelfde bij pets place al 20 euro goedkoper). Persoonlijk zou ik niet voor wit grind kiezen, want het wordt simpel weg gewoon heel snel vies. Het verdiepen in planten is wel belangrijk, want sommige planten zien er prachtig uit maar zijn gewoon heel veeleisend en je moet ze natuurlijk wel kunnen bieden wat ze nodig hebben anders redden ze het niet. Ik zou altijd kiezen voor bodemvoeding ook al heb je weinig planten dit is namelijk gewoon een must in mijn ogen. Dit hoeft ook niet ingewikkeld te zijn @tuinkabouter verkoopt deze bodempillen voor een meer dan redelijke prijs en ze werken perfect.
Houd er wel even rekening mee dat je het aquarium 4 weken indraait voordat je er leven in doet en probeer niet alles tegelijk erin te doen maar in etappes. Ik zou denk ik de guppy's weg laten want deze vermenigvuldigen zich erg rap dus na 2 maanden heb je er zeer waarschijnlijk 30. Ik denk ook dat er meer vuurgarnalen bij kunnen, maar dit weet ik niet zeker er reageert straks vast iemand die daar veel vanaf weet!.
Als je binnenkort begint met je aquarium zou je ook een fotoalbum kunnen aanmaken waarbij je de progressie kunt bijhouden en mensen kunnen helpen/reageren. Onder mijn naam staat mijn fotoalbum als voorbeeld. Heel veel plezier en succes!

Welkom, leuke plannen maar inderdaad zijn guppen niet het handigst om te nemen, de bijnaam van de gup is miljoenenvisje en dat is omdat ze zich zo enorm snel voortplanten en heb je in notime een zwaar overbevolkte bak die je ook nog eens nergens kwijtraakt want niemand wil guppen hebben en de winkels al helemaal niet (bezint eer ge begint!!) en vuurgarnalen zijn groepsdiertjes dus 3 is veel te weinig en kun je beter met 10 stuks starten

Mijn ervaring is dat je guppen vrij makkelijk kwijt raakt en dat je er zelfs nog wat aan kunt verdienen. Maar dat zal wel per omgeving verschillen.

Welkom! Leuk, een eerste aquarium :DD. Wat betreft de bodem, die zou ik afstemmen op de bodemvissen die je eventueel zou willen houden. Afgaand op het visbestand dat je zelf voor ogen hebt is een bodem van grind geen probleem. Mocht je in de toekomst bijvoorbeeld wel bodemvissen (bijv. corydoras) willen houden, dan sluit je dit uit door grind te kiezen.
Qua (vuur)garnalen zou ik beginnen met een groepje van minimaal 10 tot 20 garnalen. Garnalen zijn groepsdieren, dus ze voelen zich meer op hun gemak en zullen zich meer laten zien in een groter groepje. Houd er wel rekening mee dat guppen ook wel een jong garnaaltje lusten, ik merkte ondanks dichte beplanting een aanzienlijk verschil in populatie met of zonder guppen.

Omdat 60 liter niet echt veel is, reken maar dat je hooguit 50 liter water overhoudt, denk ik dat je best de nadruk zou kunnen leggen op garnalen, tenslotte zo lees ik tussen de regels door hebben die al een plekje in je hart gevonden, en terecht alle garnalen zijn geweldig om naar te kijken en zoveel variaties mogelijk, ja geweldig

Je zou er gerust 4 of 5 guppy's kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld mooie Endler guppen maar dan wel alleen mannetjes nemen
De variaties van endlers is enorm zoveel kleuren en gewoon prachtig om te zien met een vriendelijk karakter, die goed samengaan met de meeste garnalen
Alle berichten over Endlers en garnalen zijn positief, ook omdat Endlers relatief klein blijven en garnalen niet op hun menukaart staan
Ook zijn de eisen aan het water zo min of meer hetzelfde

Misschien nog es een appelslakje, dan denk ik dat je al 'vol' zit

endler-guppy-male-mix-poecilia-wingei.jpg

In zo'n bak kan je samen met garnalen een mooie betta houden. Dan heb je wel gelijk karakter in je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan