Mijn eerste bakkie (Flappie 2909)


F

Flappie2909

Guest
In januari 2018 kregen wij onze eerste aquarium. Na jaren een zoetwateraquarium te hebben gehad trokken we de stoute schoen aan en kochten ons eerste zoutwateraquarium. Het werd en klein aquarium, een SERA Marin 130 L., om maar eerst eens te kijken of het beviel. Het werd een periode met vallen en opstaan maar dat zal de gemiddelde aquariaan waarschijnlijk wel bekend voorkomen. Maar.... de aanhouder wint dus ooit zal het wel een mooi aquarium worden.

20180113_130929.jpg


De olifantsoren (zo heten die anemonen volgens mij) waren een cadeautje van de Riwachter waar we onze spullen kopen.

20180113_130918.jpg


Helaas hebben zij het ook niet gered. Ze hielden hun kleur maar werden kleiner en kleiner. Er drijven er nu nog 2 of 3 heeeel klein (niet meer dan speldeknoppen) in de bak rond.
Vervolgens ontstaan dan de eerste bewoners.

20180128_140859.jpg


In maart worden de eerste bewoners gekocht. Onder andere een prachtige aardbeianemoon maar ook deze heeft het helaas niet gered.

20180312_135808.jpg


20180312_140722.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo n bakje heeft tijd nodig om stabiel te worden en ik denk dat het best wel goed gaat komen. Leuke inrichting zo met die visjes.
 
Leuke uitdaging! Wil ik hier ooit ook nog aan gaan beginnen. Geduld is een schone zaak en het gaat vast wat moois worden met toekomstige koralen
 
En dan verschijnen er in mei ook opeens angstaanjagend uitziende wormen (ben de naam even kwijt) Dat werd een aardige plaag maar net zo snel als dat ze kwamen waren ze ook weer weg. Dat zal wel een voorbode geweest zijn voor het feit dat de waterkwaliteit steeds slechter werd.

20180603_213953.jpg


En de zeeegel doet ook zijn werk. Opruimen van een dode garnaal.

IMG-20180611-WA0005.jpg


En toen ging het helaas helemaal mis. Ik bleek niet op de juiste manier de waterkwaliteit te meten met als gevolg onderstaande foto.

20180823_222623.jpg


Op dit moment heb ik alle water gewisseld en beginnen we weer van voren af aan. Nu probeer ik wel goed te meten maar de waterwaardes zijn helaas niet goed. Veel te veel PO4 en de Nitraatwaarde is vanaf het begin ook al te hoog. Nu dus maar hulp van een collega aquariaan ingeroepen die morgen voor het eerst komt kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Op dit moment heb ik alle water gewisseld en beginnen we weer van voren af aan. Nu probeer ik wel goed te meten maar de waterwaardes zijn helaas niet goed. Veel te veel PO4 en de Nitraatwaarde is vanaf het begin ook al te hoog. Nu dus maar hulp van een collega aquariaan ingeroepen die morgen voor het eerst komt kijken. Ik hou jullie op de hoogte.

Hier helpen we je ook heel graag :)

Wat deed je achteraf gezien niet goed? Dat maakt verder niet uit.. maar ik ben gewoon benieuwd wat fout ging. Alle ervaring zijn goud waard zeg maar...
 
Leuk bakje met mooie inrichting :thumbs: en ook mooi om weer een zoutwateraquarium te verwelkomen hier.
Een zoutwateraquarium vergt veel geduld om stabiel te worden maar met een beetje doorzettingsvermogen gaat het vast goed komen.

Ik snap heel goed dat je de aardbei koraal niet kon laten staan in de winkel, deze zijn echt bijzonder mooi maar helaas behoren ze ook tot de lastigste koralen om gezond te houden. Ze moeten dagelijks gericht gevoerd worden en niet te veel licht krijgen, het vele voeren is dan ook meteen weer een aanslag op de waterwaarden.
 
Wat ik niet goed deed was dat ik niet op de juiste manier de waterwaardes meette. Ik had alleen een SERA teststrip zetje waar ik regelmatig mee testte en ik controleerde zoutgehalte en voegde ter compensatie van verdamping voegde ik osmosewater toe. Ik dacht dat dat wel voldoende was maar weet nu wel beter. Ik heb nu een Colombo testzet waar ik beter mee kan meten maar waardoor ik nu ook weet dat oa PO4 en NO3 te hoog zijn.

Ja die aardbei koraal was prachtig en ik voerde hem ook regelmatig (niet elke dag want ik dacht dat als hij bij het eten geven van de andere dieren niet openging hij wel geen honger zou hebben) maar weinig licht in zo'n klein bakje lukt haast niet. Ik heb hem inderdaad op meerdere plaatsen geplaats maar helaas.
 
Wat ik niet goed deed was dat ik niet op de juiste manier de waterwaardes meette. Ik had alleen een SERA teststrip zetje waar ik regelmatig mee testte en ik controleerde zoutgehalte en voegde ter compensatie van verdamping voegde ik osmosewater toe. Ik dacht dat dat wel voldoende was maar weet nu wel beter. Ik heb nu een Colombo testzet waar ik beter mee kan meten maar waardoor ik nu ook weet dat oa PO4 en NO3 te hoog zijn.

Ja die aardbei koraal was prachtig en ik voerde hem ook regelmatig (niet elke dag want ik dacht dat als hij bij het eten geven van de andere dieren niet openging hij wel geen honger zou hebben) maar weinig licht in zo'n klein bakje lukt haast niet. Ik heb hem inderdaad op meerdere plaatsen geplaats maar helaas.

Thanks voor de info.

Komt wel goed. Als je laatste foto inderdaad is zoals hij er bij staat heb je wat tijd nodig. Ondertussen zou ik die persoon die bij je langskomt eens vragen of hij ervaring heeft met het verwijderen van glasanemonen. Nu je bak leeg is en doorstart zou je daar mooi even in kunnen grijpen.
 
Oke dus er is wat nieuw steen in gegaan (dood?), en de bak is leeg gemaakt en herstart. Dat levendsteen wat bovenaan ligt is halverwege een doorstart. Hou je skimmer goed in de gaten. Als je bekertje vol zit mag je best een foto ervan plaatsen. Is altijd goed om te zien.

Je hebt best wel wat dieren in je bak. Je zult dus in verhouding tot de hoeveelheid water die je hebt best wel veel moeten voeren. Dat kan wel werken.. maar dan moet je wel water wisselen elke week.
Hoe vaak wissel je water?
 
De foto hierboven is vanmiddag gemaakt. Die slakkenhuizen haal ik er weer uit want die waren bedoeld voor de heremietkreeft om te verhuizen maar ze zijn veel te groot. Maar eens kijken waar ik geschikte slakkenhuizen kan vinden. Ik heb nu geen zichtbare glasanemoon meer en bovendien heb ik daar een garnaal voor gekocht.
 
Succes met je bak, ik heb geen verstand van zeeaquarium. Ik woon wel in de buurt van
Soest maar kan je echt niet helpen.
Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die je kunnen helpen en geduld is idd een schone zaak, zolang je dat
hebt gaat het goed komen.
 
De foto hierboven is vanmiddag gemaakt. Die slakkenhuizen haal ik er weer uit want die waren bedoeld voor de heremietkreeft om te verhuizen maar ze zijn veel te groot. Maar eens kijken waar ik geschikte slakkenhuizen kan vinden. Ik heb nu geen zichtbare glasanemoon meer en bovendien heb ik daar een garnaal voor gekocht.

Ja top. Dit gaat wel goed komen. Het zou wat makkelijker zijn als je minder vissen zou hebben. Maar het komt wel goed. Je zult het een tijdje moeten laten rusten. Ververs het liefst 2x per week ongeveer 20% water voor nu.
Normaal zou het iets minder kunnen.. maar je moet denk ik best veel voeren.

Wat voer je de vissen precies? en hoe vaak?
 
Er is geen nieuw steen in gegaan en ik weet niet of het dood is. Alle steen is er tegelijk 8 maanden geleden ingegaan. De skimmer doet goed zijn werk en hou ik goed in te gaten. Als hij weer vol zit zal ik er een foto van maken maar meestal is de vloeistof groen/geel en ruikt wat eiwitachtig. Vorige week zaterdag (1 september) is alles eruit gegaan. Stenen allemaal in het originele water bewaard, zand gewassen met osmosewater en nieuw water in de bak. Afgelopen vrijdag voor het eerst gemeten en daarbij kwam aan het licht dat er veel te veel PO4 (0,8) en verhoogd NO3 (4) in het water zat. Op advies van de Rifwachter 5 a 6 cm water eruit gehaald en aangevuld met Osmosewater. Daarna weer gemeten en PO4 was inderdaad verlaagd naar 0,6 maar natuurlijk nog steeds veel te hoog. Ik wil zeker in het begin zeer regelmatig (1x per week) ongeveer 10 cm water (zoveel dat de anemoon nog net onder water staat) vervang.
 
Zo staat de bak er nu bij.

Bekijk bijlage 257910


Ooohh dat ziet er al veel beter uit gelukkig.

Doordat je waarschijnlijk een langere periode een veel te hoge po4 hebt gehad is dit gaan bufferen in het steen, hierdoor zal het waarschijnlijk nog wel een aantal maanden gaan duren voordat je de po4 waarde onder controle zult krijgen. Dit hoeft geen probleem te zijn maar probeer hier wel de tijd voor te nemen en plaats voor die tijd liever geen vissen of andere vervuilers meer (dit zal er alleen maar voor zorgen dat het veel langer duurt voordat de balans is gevonden).
 
Albert K. bedankt! Ik heb inmiddels iemand uit Eemnes die morgen voor het eerst komt kijken en er volgens mij wel verstand van heeft. Dus dat komt wel goed. In overleg met deze aquariaan zal ik even bekijken hoe vaak we gaan verversen. Hoe het voer heet weet ik niet precies. Ik heb een klein rond potje met korreltjes die erg naar vis ruiken; Mysis (uit mijn hoofd gezegd) en kleine vierkante diepvriesblokjes (rood en groen) die ik ze om en om geef. Maar ook dat wordt morgenavond natuurlijk besproken.
 
Er is geen nieuw steen in gegaan en ik weet niet of het dood is. Alle steen is er tegelijk 8 maanden geleden ingegaan. De skimmer doet goed zijn werk en hou ik goed in te gaten. Als hij weer vol zit zal ik er een foto van maken maar meestal is de vloeistof groen/geel en ruikt wat eiwitachtig. Vorige week zaterdag (1 september) is alles eruit gegaan. Stenen allemaal in het originele water bewaard, zand gewassen met osmosewater en nieuw water in de bak. Afgelopen vrijdag voor het eerst gemeten en daarbij kwam aan het licht dat er veel te veel PO4 (0,8) en verhoogd NO3 (4) in het water zat. Op advies van de Rifwachter 5 a 6 cm water eruit gehaald en aangevuld met Osmosewater. Daarna weer gemeten en PO4 was inderdaad verlaagd naar 0,6 maar natuurlijk nog steeds veel te hoog. Ik wil zeker in het begin zeer regelmatig (1x per week) ongeveer 10 cm water (zoveel dat de anemoon nog net onder water staat) vervang.

Ik hoop trouwens niet dat je het vervelend vind als ik allemaal vragen stel :) , ik kan ook heel goed mijn mond houden als ik irritant overkom. Alvast excuus :D

Weet je zeker dat Rifwachter dit heeft gezegd?
"""Op advies van de Rifwachter 5 a 6 cm water eruit gehaald en aangevuld met Osmosewater."""

Had je een te hoog zoutgehalte in je water? Ik zou verwachten als je zout gehalte goed is dat het moet aanvullen met zout water ipv Osmose.
 
lbakker bedankt! Nee, voorlopig koop ik niets meer. Eerst wil ik die waterwaardes goed hebben. En tijd heb ik ook meer dan genoeg. Als je op een bepaald moment maar verbetering ziet.
 
lbakker bedankt! Nee, voorlopig koop ik niets meer. Eerst wil ik die waterwaardes goed hebben. En tijd heb ik ook meer dan genoeg. Als je op een bepaald moment maar verbetering ziet.

Bedank die jongen die langs komt ook namens ons :D. Altijd fijn als iemand de moeite neemt!
 
Nee hoor World Citizen geen probleem. Het zoutgehalte was 1,025 dus niet echt te hoog maar andere waardes waren wel te hoog. Dit was letterlijk wat de Rifwachter zei maar ik denk nu dat die reactie dan bedoeld is op het verhoogde Mg en Ca. Ik dacht dat het grootste probleem die PO4 was en dat daar de oplossing op sloeg van 5-6 cm water er uit en afvullen met osmosewater. Maar ik zal het wel verkeerd geinterpreteerd hebben.

Okay,


PO4 is inderdaad niet goed……ff nog een keer meten want hij is 27 keer te hoog!


Nitraat is ook nog te hoog…….waarschijnlijk inderdaad residu van de stenen net als bij de PO4.


Ca, MG zijn relatief te hoog maar dat hangt samen met een iets te hoog zoutgehalte. Mijn advies: 5-6 cm zeewater er uit en afvullen met osmosewater.
 
lbakker bedankt! Nee, voorlopig koop ik niets meer. Eerst wil ik die waterwaardes goed hebben. En tijd heb ik ook meer dan genoeg. Als je op een bepaald moment maar verbetering ziet.

Dan moet het goed komen.
Een no3 waarde van 4 is trouwens helemaal niet te hoog hoor, dit is prima en zeker na zo'n doorstart.
 
World Citizen: Dat zal ik doen. Ook ik ben erg blij dat hij zo enthousiast zijn medewerking wil geven!! We zullen het zien en ik hou jullie op de hoogte maar ga er nu voor vanavond mee stoppen. Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage!!
 

Terug
Bovenaan