Wat is er nieuw

Mijn eerste DIY 60 liter binnen-aquarium van Dicquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dicquarium
  • Startdatum Startdatum
D

Dicquarium

Guest
Mijn eerste binnen-aquarium, want ik heb van de zomer mijn eerste 120 liter buiten-aquarium ingericht. Daarin zwemmen nu 6 goudvissen (nog wel klein, maar eigenlijk te veel, maar dat is even een andere issue).
Deze wil ik voor de vorstperiode gebruiken als winterverblijf voor mijn goudvissen. In ieder geval komewnde winter, daarna wil ik een 24/7/12-oplossing buiten hebben staan.

Wat zit er in het binnenaquarium:

De hardware:
- 'SuperFish Home 60 liter aquarium (oude model) inclusief deksel en witte LED-verlichting.
- SuperFishAquaflow 100 filterpomp;
- Thermometertje.

Achtergrond:
- fotoafdruk 40x60cm mat van een van internet geplukte backdrop. Dit verlijmd op een stevig stuk dun multiplex en achter aquarium geplaatst.

Ondergrond:
- Voorgrond: wit zand. Achtergrond: laag substraat en als afdekking zwarte kiezels 1-3 mm (alles besteld bij Hornbach);
- Met kunststof wiggen wandjes tussen de stenen en de wanden en de stenen onderling aangrebracht om uitvlakken van zand en grind te voorkomen. De ondergrond loopt van laag naar hoog, voor het diepte effekt;

Boompje:
- 1 stuk lavasteen waarop gemonteerd (met zuurvrije siliconenkit) 1 stuk aquariumwortel. Dit met ondersteuning van metalen (met kunststof gecoate) gaasmatjes opgeleukt met lichtgroene Javamos wat op de gaasmatjes is vastgezet met dun naaigaren;
- 3 Moon stones (gatenstenen). Deze aan de bodem van het aquarium vastgelijmd met zuurvrije siliconenkit en de holle ruimten daaronder opgevuld met PUR-schuim. Dit om te voorkomen dat substraat en zwart grind onder de moon stones door spoel en zo mijn tropische zandstrand visueel vervuilt;

Planten:
De plantjes zijn uitgezocht op goudvisvriendelijk, wat er eigenlijk op neer komt dat ze niet vriendelijk zijn voor goudvissen. Ze vinden ze gewoonweg geen vreten (Javamos) of de bladeren zijn te stug.
- Op de Moon stones: Javamos. Overwegend lichtgroen (weet de latijnse naam daar helaas niet van)en een paar plukjes donkerder groen 'Vesticularia Montagne Christmas in-vitro' (verzin ik niet zelf), vastgelijmd met 'Dupla Plantfix'.
Was wat enthousiast en nu worden mijn vingertoppen bijna niet meer herkend door mijn telefoon...;
- Links, achter de linker Moon stone: 1 struikje 'Microsorum Pteropus', met de wortels in het substraat en rondom verzwaard met zwart grind;
- Achter de middelste Moon stone: 1 struikje 'Anubias Barteri var. Nana', vastgelijmd op een scherf straatsteen;
- tussen de rechter Moon stones: struikje van een Anubius-soort met een wat kleiner blad dan die andere (weet ook hier de naam niet meer van).

Nog te doen:
- Besteld via AliExpress: 1 meter multi-color LED-strip (220 Volt, met aftandsbediening). Deze monteer ik in het deksel. Witte LED-verlichting is prima voor overdag (aquarium staat nou niet bepaald in de buurt van daglicht) maar voor 's avonds wil ik wat rustiger kleuren, groen bijvoorbeeld, en kunen dimmen.

Het resultaat (en nog wat miniaturen van de opbouw onder de bijlagen):
20191011_190918.jpg

Bijlagen

• 20191006_143706.jpg
    20191006_143706.jpg
    98.6 KB · Weergaven: 152
  • 20191009_115716.jpg
    20191009_115716.jpg
    37.1 KB · Weergaven: 115
  • 20191009_120424.jpg
    20191009_120424.jpg
    41.9 KB · Weergaven: 111
  • 20191010_103434.jpg
    20191010_103434.jpg
    111.8 KB · Weergaven: 119
  • 20191010_180236.jpg
    20191010_180236.jpg
    48.2 KB · Weergaven: 109
  • 20191011_161431.jpg
    20191011_161431.jpg
    34.7 KB · Weergaven: 114
  • 20191011_165625.jpg
    20191011_165625.jpg
    53.1 KB · Weergaven: 119
  • 20191011_183530.jpg
    20191011_183530.jpg
    35.1 KB · Weergaven: 131
  • 20191011_190427.jpg
    20191011_190427.jpg
    125.8 KB · Weergaven: 110
  • 20191011_190626.jpg
    20191011_190626.jpg
    46.6 KB · Weergaven: 129
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er degelijk uit, buiten de maat dan, maar dat heb je zelf al door.
Zijn er verder nog vragen over inrichting of dergelijke, aangezien je topic bij inrichting staat. Anders moet je even vragen aan een beheerder om het topic te verplaatsen naar fotoalbums.

Zijn er verder nog vragen over inrichting of dergelijke, aangezien je topic bij inrichting staat. Anders moet je even vragen aan een beheerder om het topic te verplaatsen naar fotoalbums.
Tsja, de maat gaat er ws. voor zorgen dat ik na de winter uit ga kijken naar kleinere bewoners.
Verder geen inrichtingsvragen voor deze, ik zal ff een moderator aanschieten.

Admins... kom ze nog niet veel tegen op dit forum, maar als een van jullie dit leest: graag dit topic verplaatsen naar de juiste map (zie bovenstaande verzoek).
Alvast mijn dank!

Admins... kom ze nog niet veel tegen op dit forum, maar als een van jullie dit leest: graag dit topic verplaatsen naar de juiste map (zie bovenstaande verzoek).
Alvast mijn dank!
Dat had ik al voor 06.00 uur vanmorgen gedaan 😀 zie ook je meldingen daarover.
Als je wat te melden hebt of te vragen kan je dat doen door links onder aan de post op rapporteer te drukken en daar je verzoek te plaatsen.

Ik weet niet welke vissen je precies hebt (hoe groot en welke "variant") maar scherpe zaken (zoals de uiteindes van de metalen gaasmat, de scherpe punten van het hout of de hoeken van de moonstones) vormen een risico voor deze (soms nogal lompe) vissen.
Zeker als je ze met 6 in een bak van dit formaat dropt....
Misschien iets om rekening mee te houden.

Dat had ik al voor 06.00 uur vanmorgen gedaan 😀 zie ook je meldingen daarover.
Als je wat te melden hebt of te vragen kan je dat doen door links onder aan de post op rapporteer te drukken en daar je verzoek te plaatsen.
Ah ok, dank je en bedankt voor de tip!

Ik weet niet welke vissen je precies hebt (hoe groot en welke "variant") maar scherpe zaken (zoals de uiteindes van de metalen gaasmat, de scherpe punten van het hout of de hoeken van de moonstones) vormen een risico voor deze (soms nogal lompe) vissen.
Zeker als je ze met 6 in een bak van dit formaat dropt....
Misschien iets om rekening mee te houden.
Hoi Willem666,

Wilde er goudvissen in stallen voor de vorstperiode (die zitten nu in een 100 liter aquarium in mijn achtertuin) maar heb besloten om die bak middels verwarming vorstrvrij te houden dus die goudvissen blijven buiten.
Ben er ondertussen over uit dat ik in de binnenbak een aantal chinese vuurbuiksalamanders ga houden.
De scherpe randen van het gaas zijn overigens redelijk stomp afgewerkt en straks overwoekerd met dat Javamos. Moet nu alleen even nadenken over een droge plek voor die diertjes, maar heb al een idee.

To be continued...

Leuk ingericht en is die witte bodem heel fijn zand want ik denk dat met salamanders dat snel kan mengen met de rest van de bodem.

Leuk ingericht en is die witte bodem heel fijn zand want ik denk dat met salamanders dat snel kan mengen met de rest van de bodem.
Dank je Jessica! Ja klopt, is fijn zand, gescheiden met kunststof schotjes van het daarachter gelegen substraat met daarbovenop zwart grind.
Was nog niet bezig met hoe ik eventuele vermenging kan tegengaan, bedankt dat je me daarop wees.

De scheidingen zitten op 3 punten in mijn bak. Ik zit er aan te denken om aan de buitenzijden wat jasvamos op de bovenranden van de schotjes te plakken of daarachter kleine plantjes te planten.
Voor het centrale deel zoek ik nog wel een oplossing, zonder teveel afbreuk te doen aan de visueel naadloze overgang van wit zand naar zwart grind.

Wie mij voor die laatste situatie aan tips kan helpen nodig ik uit hier te reageren :zwaai:

Met schotjes werken is natuurlijk een goed idee maar zelf dacht ik dat Salamnders weleens flink over de bodem heen kunnen gaan waardoor vermenging lastig of misschien wel niet is tegen te gaan. Maar goed ik heb verder weinig kennis over het gedrag van deze beestjes.

Met schotjes werken is natuurlijk een goed idee maar zelf dacht ik dat Salamnders weleens flink over de bodem heen kunnen gaan waardoor vermenging lastig of misschien wel niet is tegen te gaan. Maar goed ik heb verder weinig kennis over het gedrag van deze beestjes.
Ze wroeten ook in modder, weet niet hoe ze fijn zand ervaren maar ik ga het meemaken. En mocht het toch tot vermenging komen: so be it. Het is straks hun huisvesting, zijn mogen het verder 'inrichten' ;-)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan