Wat is er nieuw

Mijn eerste echte aquarium (Hoefsje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hoefsje
  • Startdatum Startdatum
H

Hoefsje

Guest
Beste mede liefhebbers,

De laatste tijd liep ik met de gedachte rond dat ik een echt aquarium wilde beginnen op mijn studentenkamer. Wat allemaal begon met een gekregen goudvis is nu geëscaleerd in een aquarium van 120L. Iedereen op dit forum weet dat goudvissen houden op een studentenkamer niet mogelijk is. Vandaar dat deze ook aankomende lente hun bakje zullen verruilen voor een vijver. Na het inwinnen van veel info over aquaria wilde ik een bak waar ik het wel goed kon doen. Na een tijdje een goedkope bak kunnen vinden via mp.

Dit Juwel aquarium van 80cm breed en ik verneem 120L kwam met gebruiksporen bij mij aan. Waarna we de bak goed hebben schoongemaakt zodat het aquarium echt een nieuwe start krijgt. Nu zijn er verschillende dingen die mij en mijn gedachte bezig houden omtrent het aquarium die ik hieronder even onder elkaar zal uitzetten.

overzicht.jpg

De bodem: Laten we onderop beginnen 🙂 Het aquarium kwam met een oude bodem met daaronder nog een voedingsbodem. Aangezien ik niet precies wist hoe oud deze was en omdat ik een nieuwe start wilde heb ik deze verwijderd. Al het grint heb ik vervolgens nog goed uitgespoeld, waarbij ook nog een hele hoop zand eruit kwam. Zoals jullie zien is de bodem nu zwart met allemaal witte steentjes en nog wat zand en rotzooi zoals steenwol. Daarom zit ik er aan te denken om er misschien ook een nieuwe bodem in te leggen. Mijn oog gaat nu uit naar het Dennerle zwarte kwarts grind. Ik heb de grijze variant nu bij de goudvissen en bevalt mij prima. Ik vind de kleur zwart die er nu in zit ook mooi natuurlijk ogen, de vraag is alleen ofdat bij deze ook is. Kan me ook voorstellen dat zwart heel nep en plastic achtig oogt.

Is Dennerle kwarts grind aan te raden?
Oogt de zwarte variant onder water ook natuurlijk of heel nep?
Er staat dat alle bodemvissen tegen deze bodem kunnen, is dit ook echt zo?

bodem.jpg

De planten:
Ik wil graag een mooie plantenbak, zodat er lekker wat groens op mijn kamer staat. Met de mp-deal kwamen ook een paar planten mee. Deze planten hebben een tijdje droog gestaan en vervolgens nog een dag in een emmer. Dit omdat mijn lieftallige moeder de bak voor mij had opgehaald en hem pas een dag later naar Eindhoven kon brengen. De volgende planten zaten erbij:

Morimo moss ballen
: Deze waren erg vies en er zaten klei bollen aan de binnenkant van een bol. Deze bol heb ik dan ook in tweeen moeten delen om hem mooi schoon te krijgen. Dus nu zijn het er 4. Ze zijn nog erg klein en niet mooi rond. Ik hoop dat als ik ze elke week even uitknijp en rond rol ze weer mooi rond gaan groeien en schoon blijven. Vind het namelijk een erg mooi fenomeen en mooie plant/alg.

Javavaren: Er kwam een kleine javavaren mee van 5 blaadjes waarvan ik er al 2 heb weggehaald aangezien die het niet hadden overleefd. Verder heb ik nog een blad van een javavaren uit een goudvissenzuurstofbosje, dit blad heeft meerdere kiemen op zich. Dus als ik veel geduld heb kan ik daar ook javavarens van laten groeien.

triest.jpg

Anubias: Er kwam een bonk anubias mee dit waren verschillende wortelstammen nog bij elkaar gebonden met een hoop steenwol. Ik verwacht dat die al een paar jaar zo zijn gaan groeien. Was dus ook een hele klus om ze voorzichtig los te krijgen. Nu heb ik dus 4 wortelstammen, of hoe dit ook heet 🙂 en een paar mini's. De anubias hebben het meest geleden onder de uitdroging en ik heb er dan ook al veel bladeren vanaf moeten halen. Ik hoop dat ze het wel blijven doen en heb ze nu allemaal vastgebonden op een stuk hout. Ik zou het mooi vinden als dit hele stuk hout uiteindelijk verstopt is achter mooie bladeren van de anubias.

links.jpg

Cryptocoryne??: Dit is het bosje vooraan rechts van het midden. Beetje een los bosje nog geen idee wat ik ermee moet doen. Weet ook nog niet precies wat het is.

spul.jpg

Dan heb ik afgelopen week met al m'n enthousiasme ook nog plantjes gekocht:

Hygrophila Polysperma: Deze staan nu nog voor de filter. Het zijn snel groeiende en makkelijke planten dus hopelijk doen ze het hier ook goed en zien we binnenkort het filter niet meer.

rechts.jpg

Bacopa Australis: Deze staan links van het midden. Vind het ook een leuk plantje met de kleine blaadjes. Hoop dat het een dichtbegroeid groen bosje wordt. Ben benieuwd hoe hoog deze gaat komen.

links.jpg

Aangezien ik een lekker volle bak wil met planten en hier genoeg mensen zijn die er verstand van hebben:

Welke plantjes zijn makkelijk en echte mooie beginnersplanten, ook niet al te duur?
Ik ben nu al blij met alles wat bloeit dus kan later altijd nog de duurdere planten aanschaffen.

Plantenvoeding: Ik realiseer me dat een goedgevulde bak met planten ook wat extra voeding nodig heeft. Daarom zat ik te denken om de aquariumbemesting basis van de gelijknamige site te bestellen icm de klei korrels.
Bevallen deze positief?
Nog andere aanraders?

Aan CO2 wil ik nu nog niet beginnen, dat is weer voor een later stadium.

De verlichting:
Het aquarium kwam met twee T5 lichten. Deze gaan alleen na 5-10 min automatisch uit. Waarschijnlijk een probleem ergens in het armatuur. Zelf vond ik het licht wat eraf kwam niet zo mooi dus wil eigenlijk toch overstappen op LED, dus nog geen moeite gedaan dit te fixen. Op het moment heb ik van een waterdichte garage LED lamp en een rest stukje laminaat een tijdelijk licht gemaakt. Wil dit in de toekomst waarschijnlijk gaan vervangen met waterdichte LED strips en een TC420. Voor nu oogt de bak best prima met dit licht.

lamp.jpg
kap.jpg

De bezetting: Ik wil graag een gezellige gezelschapsbak zodat er altijd genoeg te kijken is. Zelf vind ik een schooltje kardinaal of neon tetras. Een appelslak en garnaaltjes lijken me ook leuk. Verder zoek ik dus misschien nog een schooltje kleine visjes of een koppeltje van een bepaalde soort. Ik zoek gewoon actieve visjes die ook niet al te prijzig zijn 🙂

Ik heb vast nog een hele hoop andere vragen die vanzelf duidelijk worden maar ik hoop er met ieders hulp een mooie bak van te maken. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gegroet Rens

schattig.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
8*3.5*4 = 112L dus ging er vanuit dan ze hem dan in de markt zetten als 120

Je vermeld hem gewoon naar de actuele aantal liters, wat ook belangrijk is om te doen want veel mensen (ik niet overigens) gaan uit van de stelling 1cm vis p/L Ikzelf ga meer uit van gezond verstand want bovenstaande stelling zou ik dus 60 muskietrasboras in een dennerle 60L cube kunnen houden, hoef je niet te vertellen wat daar absurd aan is.
Dus gebruik vooral je gezonde verstand bij het samen stellen van de bewoners

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan