Wat is er nieuw

Mijn eerste grote tropische bak

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
19
Hallo allemaal,

Gisteravond heb ik mijn sluierstaarten een heel mooi nieuw thuis gegeven in en bak van 450 L met nog 5 vriendjes 🙂 Ze krijgen daar de allerbeste verzorging, dus ik heb ze met een gerust hart achtergelaten.

Nu komt er voor mij een nieuw hoofdstuk waar ik nog bijna geen ervaring mee heb. Ik heb hier al eerder wat over gedeeld en al wat tips gekregen, maar ik dacht dat ik misschien nog meer reacties zou krijgen als ik er een apart onderwerp over plaats.

Ik heb een Juwel 180 Vision met een Eccoflow 1000 filter. Qua licht zit er een Juwel Day 742 mm en een Juwel Nature 742 mm in. Deze bak wil ik nu naar een tropische bak omzetten. Ik loop alleen heel erg vast op welke planten geschikt zijn. Er is voor mij geen mogelijkheid voor een co2 systeem en ik ben van plan om met voedingscapsules of kleiballetjes te werken. Iemand tips welke goed werken?

Op dit moment zit er filterzand in de bak en dit wil ik erin houden. Er staan wat anubias planten in en Java varens, maar ik merk dat hier snel alg op komt. Staat nu nog wel op kamertemperatuur.

Ik zou het heel mooi vinden om veel planten te plaatsen met verschillende kleuren, maar ik weet niet of dit mogelijk is met het licht dat ik heb en de weinige Co2

Ik hoor graag jullie tips!

Hoi Gwen.

Ik heb een Juwel rio 350 met de standaard bijgeleverde verlichting erin. Ik heb met wat bakpapier één van de twee buizen ongeveer voor de helft 'gedimd' en dus nog 75% van de normale verlichting over. Het bakpapier heb ik rond een week of 8 aangebracht vanwege enorme algengroei. Ik heb een week of 4 (?) geleden 2 Sturisomas toegevoegd die met erg veel enthousiasme de algen te lijf gaan. Mijn verlichting staat 8 uur aan. Ik heb drijfplantje op een vijfde van het wateroppervlak.
Ik heb een fijn grind/zand bodem met kleibolletjes en bemesting van aquariumbemesting.nl: nitraat, fosfaat, tensomix. Bij de opstart heb ik halverwege de grintbodem een paar zakjes lateriet & kleibolletjesmix gestrooid en dan verder weer substraat erop.
Sinds de aanpassing in verlichting doen de volgende planten het goed:
Hygrophila crymbosa*
Pogostemon octopus*
Nymohoides taiwan*
Crypotocoryne bronskleurig*
bucephalandra
Microserum windelov
anubia nana
Cardamine lyrata
De rode tijgerlotus had ik opgegeven, maar laten staan (je weet maar nooit) en het lijkt erop dat ie zich aan het herstellen is en hij is nieuwe blaadjes aan het vormen, dus fingers crossed.

Ik sluit uiteraard niet uit dat andere planten het niet zouden doen, maar het geeft je een idee in welke richting je kunt zoeken.
Van de planten gemarkeerd met een sterretje heb ik een stekje een exemplaar voor je. Geen overweldigende aantallen, maar als ze het doen, worden het er vanzelf meer. Daarnaast heb ik ook nog cryptocoryne groen, javavaren (maar die had je al dacht ik) en vallinseria gigantea. Ik vermoed dat deze het ook wel zullen doen en daar kun je dus ook een paar stekjes van krijgen.
Stuur maar een pbtje als je er aan toe bent en interesse hebt.

De drijfplantjes (limnobium laevigatum) en vlotvarentjes zijn niet erg tevreden in de Juwel, maar ik kan ze regelmatig verversen vanuit mijn 2m. Als je daar ook wat plantjes van wilt, kan dat ook.

P.S. ik heb wel eendenkroos, maar met goed spoelen zou je dat er wel tussenuit moeten krijgen.

Laatst bewerkt:
Hoi Gwen.

Ik heb een Juwel rio 350 met de standaard bijgeleverde verlichting erin. Ik heb met wat bakpapier één van de twee buizen ongeveer voor de helft 'gedimd' en dus nog 75% van de normale verlichting over. Het bakpapier heb ik rond een week of 8 aangebracht vanwege enorme algengroei. Ik heb een week of 4 (?) geleden 2 Sturisomas toegevoegd die met erg veel enthousiasme de algen te lijf gaan. Mijn verlichting staat 8 uur aan. Ik heb drijfplantje op een vijfde van het wateroppervlak.
Ik heb een fijn grind/zand bodem met kleibolletjes en bemesting van aquariumbemesting.nl: nitraat, fosfaat, tensomix. Bij de opstart heb ik halverwege de grintbodem een paar zakjes lateriet & kleibolletjesmix gestrooid en dan verder weer substraat erop.
Sinds de aanpassing in verlichting doen de volgende planten het goed:
Hygrophila crymbosa*
Pogostemon octopus*
Nymohoides taiwan*
Crypotocoryne bronskleurig*
bucephalandra
Microserum windelov
anubia nana
Cardamine lyrata
De rode tijgerlotus had ik opgegeven, maar laten staan (je weet maar nooit) en het lijkt erop dat ie zich aan het herstellen is en hij is nieuwe blaadjes aan het vormen, dus fingers crossed.

Ik sluit uiteraard niet uit dat andere planten het niet zouden doen, maar het geeft je een idee in welke richting je kunt zoeken.
Van de planten gemarkeerd met een sterretje heb ik een stekje een exemplaar voor je. Geen overweldigende aantallen, maar als ze het doen, worden het er vanzelf meer. Daarnaast heb ik ook nog cryptocoryne groen, javavaren (maar die had je al dacht ik) en vallinseria gigantea. Ik vermoed dat deze het ook wel zullen doen en daar kun je dus ook een paar stekjes van krijgen.
Stuur maar een pbtje als je er aan toe bent en interesse hebt.

De drijfplantjes (limnobium laevigatum) en vlotvarentjes zijn niet erg tevreden in de Juwel, maar ik kan ze regelmatig verversen vanuit mijn 2m. Als je daar ook wat plantjes van wilt, kan dat ook.

P.S. ik heb wel eendenkroos, maar met goed spoelen zou je dat er wel tussenuit moeten krijgen.
Echt super bedankt voor je berichtje! Dit helpt me al heel goed. Dat bakpapier is wellicht een slimme optie, want ik merk ook dat het licht wel erg fel is. Denk je dat een Sturisomas voor mijn bak ook een optie is of is het daarvoor een te kleine bak? Ik stuur je zo even een pbtje, want eventuele stekjes vind ik echt super ☺️☺️

Voor jouw bak is Farlowella vittata waarschijnlijk prima geschikt (die zijn wat rustiger, ik heb ze allebei), maar wel pas als je bak een tijdje draait of als je zeker weet dat ze geblancheerde groenten eten.
Ottoclincus schijnt ook een goede en leuke algeneter te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Overigens kunnen ze helpen met algen op te ruimen, maar bestrijden moet je zelf doen.

Heb je led buizen @Lysia? Klinkt met T5 misschien beetje brandgevaarlijk of stel ik het me verkeerd voor?

Ikzelf heb een rio 180, ik heb stukjes PVC buis over mijn lampen geschoven om deze te dimmen.

Omdat een co2 systeem geen optie is, zou je ook eens kunnen kijken naar Bioco2 met een omgekeerd bakje.
Dit is heel eenvoudig zelf te maken van flessen wat koppelingen en wat slang. Hier zijn genoeg artikelen over te vinden.

Voor jouw bak is Farlowella vittata waarschijnlijk prima geschikt (die zijn wat rustiger, ik heb ze allebei), maar wel pas als je bak een tijdje draait of als je zeker weet dat ze geblancheerde groenten eten.
Ottoclincus schijnt ook een goede en leuke algeneter te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Overigens kunnen ze helpen met algen op te ruimen, maar bestrijden moet je zelf doen.

Otocinclus vinden diatomen (bruinalg) heerlijk!

Met Otocinclus zou ik beslist wachten totdat de bak goed gerijpt is en je een flinke plantenmassa hebt, dan vinden ze redelijk wat 'aufwuchs'. Ze vinden niet altijd even makkelijk commercieel voer. Of beter gezegd, ze herkennen het vaak niet, of het is een kwestie van "wat de boer niet kent...".

Neem je de Oto's te vroeg, dan moet je ze met kunst en vliegwerk, op een niet zo optimale manier, in leven houden. Bijvoorbeeld door het voeren van courgette. Maar Oto's hebben zeker ook dierlijke proteïnen nodig.

Vaak zijn Oto's al sterk vermagerd bij aankoop, en zie je ook uitval in het begin, wellicht mede hierdoor. Ga je voor Oto's, kijk dan bij aankoop of de buikjes mooi rond zijn, niet ingevallen. Want dan maak je al een slechte start met ze.

Misschien al vroeg, nog voordat je een bestand gekozen hebt, deze info. Maar ik geef hem liever nu dan achteraf.

Otocinclus vinden diatomen (bruinalg) heerlijk!

Met Otocinclus zou ik beslist wachten totdat de bak goed gerijpt is en je een flinke plantenmassa hebt, dan vinden ze redelijk wat 'aufwuchs'. Ze vinden niet altijd even makkelijk commercieel voer. Of beter gezegd, ze herkennen het vaak niet, of het is een kwestie van "wat de boer niet kent...".

Neem je de Oto's te vroeg, dan moet je ze met kunst en vliegwerk, op een niet zo optimale manier, in leven houden. Bijvoorbeeld door het voeren van courgette. Maar Oto's hebben zeker ook dierlijke proteïnen nodig.

Vaak zijn Oto's al sterk vermagerd bij aankoop, en zie je ook uitval in het begin, wellicht mede hierdoor. Ga je voor Oto's, kijk dan bij aankoop of de buikjes mooi rond zijn, niet ingevallen. Want dan maak je al een slechte start met ze.

Misschien al vroeg, nog voordat je een bestand gekozen hebt, deze info. Maar ik geef hem liever nu dan achteraf.
Bedankt voor de tips en ik ga erop letten! En het kan allemaal niet te vroeg hoor die tips 😉 Aan al jullie ervaringen heb ik wat 😊

Echinodorus soorten gaan ook prima met voedingsballetjes en zonder CO2. Vallisneria ook.

Aquariumbemesting.nl zakje kleibolletjesmix bestellen en rustig bij de tv bolletjes van maken.Die gebruik ik iig, maar er zijn ook kant& klare bolletjes te krijgen. Daar kan iemand anders je wel over vertellen.

Aquariumbemesting.nl zakje kleibolletjesmix bestellen en rustig bij de tv bolletjes van maken.Die gebruik ik iig, maar er zijn ook kant& klare bolletjes te krijgen. Daar kan iemand anders je wel over vertellen.
Ik ken deze: https://www.jbl.de/?mod=products&func=detail&country=nl&lang=nl&id=2346

Maar het fijne van zelf bolletjes maken vind ik dat je ze kleiner kunt maken of wat platter kunt drukken als je bodem niet al te dik is.

Ik zie dat ik op die website alleen vanaf 10 euro kan bestellen. Zijn 2 zakjes mix nodig of is het dan beter om voor nog iets anders te gaan?

Meerdere zakjes bestellen, en bij de opstart van je bak een laagje mix in de plantenzone. En daar dan weer wat zand over. Dan hebben je planten meteen een goede start. En je kunt ook zakjes plantenvoeding meteen bestellen. Scheelt in de portokosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan