Wat is er nieuw

Mijn eerste visjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter juppi
  • Startdatum Startdatum
J

juppi

Guest
Goedemiddag,

Sinds kort hebben wij ons eerste aquarium maar het loopt nog niet allemaal zo als het zou moeten. Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven van wat er fout gaat en wat we kunnen doen. Wij hebben op dit moment nog vrij weinig verstand van het verzorgen van vissen.

De situatie is als volgt:

Op zaterdag 28 maart hebben wij 2 goudvissen gekregen op onze housewarming van ongeveer 5cm en 7cm. Deze zaten met een plantje en wat grind in een plastic aquariumpje van 25x20x20 schat ik.

Al snel vonden we het leuk om er wat moois van te maken dus kochten we het volgende;

Donderdag 2 maart (er was al bijna niet meer door het aquariumpje heen te kijken); juwel aquarium 60x30x30 (54L) 2de hands waar schildpadden in hebben gezeten en twee ornamenten 2de hands bij iemand uit het dorp.

Zaterdag 4 maart(en ook door het nieuwe aquarium was al bijna niet meer heen te kijken); naar de dierenwinkel geweest en 3 sluierstaartjes (5cm) gekocht met een extra plantje, een zak grind, een pompje (aqua-flow 50), wat watten, sluierstaart korrels, goldfish aquasafe (tetra) en een slang om poep en viezigheid eruit te zuigen.

Maandag 6 april begonnen 2 sluierstaartjes naar het oppervlakte te happen, op internet stond dat er onvoldoende zuurstof in het water zat dus hebben we een deel nieuw water erin gedaan en het pompje zo gezet dat er meer stroming komt.

Vandaag liggen 2 sluierstaartjes (1 in mindere mate) op de bodem en beweegt hij zo min mogelijk. Op internet stond dat er nitraat en fosfaat in het aquarium zit en de concentratie dan te hoog is. Dus zoals op internet stond nitrate minus (tetra) gekocht, 10L water ververst en het spul toegevoegd.

Ik hoor graag jullie meningen over wat ik fout doe/heb gedaan en tips om het beter te doen.

Groetjes

Laat dat spul maar zitten....

Maar voor nu een waterwissel van dik de helft van de inhoud en dan naar de winkel.....

Ik vind het erg rot voor je om dit te moeten zeggen, maar er zijn toch een aantal elementaire dingen fout. Ten eerste zijn de maten van die aquaria veel en veel te klein. Onverantwoord om dat soort dingen cadeau te doen (kunnen jullie dus niks aan doen). Ten tweede is het zeer gevaarlijk om vissen meteen van het begin af aan in je aquarium te doen. Het water heeft tenminste 3 weken nodig om enigszins stabiel te worden. In die eerste weken krijg je namelijk een piek in het nitrietgehalte van je water en nitriet is dodelijk voor alle levende wezens. Om de allergrootste ellende misschien voor te blijven zou ik snel een groot gedeelte van het water verversen.

Ga dan op je gemak eens even lezen over het houden van goudvissen en de minimale eisen hiervoor. Je komt er dan achter dat die beestjes meer ruimte nodig hebben. Echte goudvissen kunnen bijna 40 cm groot worden, en dan kan je wel begrijpen dat die niet in een bakje van 54 liter passen. Ook sluierstaarten kunnen gemakkelijk 20 centimeter worden als ze op de juiste manier worden verzorgd. Je zal dan dus een beslissing moeten nemen : of een groter aquarium, of een goed ttehuis voor ze zoeken
\
Suc6

Zo jammer dat mensen nog steeds verkeerde informatie krijgen bij het kopen van dieren. Een filter en bodem hebben ongeveer 3 weken nodig om een bacteriecultuur op te bouwen en zo zorgt voor stabiele waterwaardes. Voor nu is het inderdaad even "damage control" en het water flink verversen.

Het beste zou eigenlijk nog zijn om de visjes terug te brengen naar de winkel, je in te lezen in de verzorging van deze vissen, de juiste spullen aan te schaffen en drie weken in te draaien en daarna pas weer visjes te halen.

Zelf ben ik ooit na de vakantie op werk teruggekomen en hadden mijn collega's heel lief goudvissen in een kom voor me neergezet, die zijn zo snel mogelijk naar een beter onderkomen gebracht.

Overigens wel heel goed dat jullie informatie vragen hier op het forum, er zullen genoeg mensen zijn die dat niet doen en de beestjes dood laten gaan.

Overigens wel heel goed dat jullie informatie vragen hier op het forum, er zullen genoeg mensen zijn die dat niet doen en de beestjes dood laten gaan.

+1

Mijn post had wel iets anders gemogen, excuus 😉

Wat ligt er op de bodem en heb je ook een foto van het geheel?

In de dierenwinkel werd ons geadviseerd nog 2 of 3 vissen erbij te doen (totaal dus 4 of 5). We hebben ons geprobeerd zoveel mogelijk te laten informeren maar al deze informatie tot vanmorgen voor mij ook nieuw. Ik heb voor het nitriet gehalte daarom ook direct spul gehaald, het lijkt al een stuk beter te gaan.
Hoelang duurt het voordat vissen deze lengte hebben behaald, ik vind het anders best apart dat deze zo makkelijk in een dierenwinkel worden verkocht.

Dat ook het aquarium en de pomp 3 weken de tijd nodig hadden voor de opbouw van een bacteriecultuur had ik ook nog nooit van gehoord.

Blijkbaar zijn er veel meer mensen die een beperkte kennis hiervan hebben want van de 50 mensen op de housewarming heb ik er niemand over gehoord..

hier nog een foto:
Kritiek is welkom😉
975466_0_82_20150408_16.jpg

Voor nu adviseer ik waterwissels, liefst dagelijks een 20-30 liter. Het lijkt gek maar op deze manier vergroeien de visjes meer dan dat ze zullen groeien. Het lijfje blijft nagenoeg stilstaan en de ingewanden en ogen groeien wel door. Je begrijpt wat dan het resultaat zal zijn.
Het zijn ook echte vervuilers waardoor je aquarium nooit echt schoon zal ogen( mede door het grind ) maar het is bovendien slecht voor de visjes....

Als je het echt heel leuk vind zou ik met het thuisfront overleggen groter te gaan qua bak, anders zou ik een mooi onderkomen voor ze zoeken.

en die dierenwinkel zou ik niet meer geloven hoor 😉 Je bent nu al best wat centen kwijt en niks opgeschoten.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dierenwinkels vaak niet de benodigde (of actuele) kennis hebben. Dat heb ik niet alleen met vissen gemerkt maar helaas ook met andere diersoorten. Gelukkig komen er steeds meer zaken die zich verdiepen in het welzijn van dieren en proberen goede informatie te verstrekken. Toch adviseer ik iedereen om zelf zoveel mogelijk informatie te verzamelen en niet klakkeloos af te gaan op het advies van de dierenwinkel.

De meeste dierenwinkel medewerkers weten vrij weinig van vissen en aquaria. In de opleiding komt het amper aan bod, en daarnaast mag ook iedereen zonder ook maar ��n diploma een dierenzaak beginnen.

Botia zei:
De meeste dierenwinkel medewerkers weten vrij weinig van vissen en aquaria. In de opleiding komt het amper aan bod, en daarnaast mag ook iedereen zonder ook maar ��n diploma een dierenzaak beginnen.

hier geef ik botia gelijk in. heel veel dierenwinkel eigenaren (vooral kleine eenmanszaken) zijn opgestart uit liefde voor dieren. maar in de opleiding wordt "de vis'' verwaarloosd. vaak hebben werknemers ook geen keuze en dan is vaak de keuze makkelijk gemaakt. je baan of het visje.
het blijft een ''lager'' dier.
het beste is daarom ook eerst op bijv. forums te kijken naar informatie.
de meeste mensen zijn zo hier belandt. ik denk dat 80% van alle goudvisliefhebbers hier gekomen is met de vraag of haar of zijn kom goed was en wat ze fout deed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan