Mijn garnalen bakje superfish aqua led 30 (sander058)


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
nadat ik nu al een tijdje een rio 180 zuid amerika heb en nu weer met mijn studie bezig ben en meer boven aan het bureau zit miste ik toch een beetje het uitzicht van een aquarium. Waarom niet een aquarium op het bureau met garnalen!! Zonder overleg het bakje gekocht en die is vandaag binnen gekomen. Ik heb de tropical kit genomen omdst hier al een verwarming pomp en thermometertje bij zit. Hieronder wat foto’s

B48F7462-F95F-4CB4-9E50-169F890A00E7.jpeg
6B28A240-BB04-49F7-90A2-89D46FD5C026.jpeg
A03402C6-B896-4391-83DB-31FCC382E00B.jpeg
281096CA-E2AA-430D-973C-49189E31B4BC.jpeg


Daarbij heb ik nog zo een klein filtertje van mijn vroegere aquarium. Is het een goed idee om beide naar de vooruit gericht te plaatsen 1 met schuim filter media en ander met bijvoorbeeld kersmische buisjes en schuim/watten zodat de garnalen er niet ingezogen kunnen worden?

Hieronder nog de bodem en de plantenvoeding die ik heb gekozen. De korelgroote is 1-2 mm afgeronde korrel.

8221F4C8-1650-420C-8A5C-EC7DA262DFE0.jpeg
4233F80A-640A-40E0-930F-AA3060735082.jpeg
5F58F891-E1CD-4B0D-A3EF-10DA3F259004.jpeg
F5E4CDE2-0ABC-4D2E-81BD-553A398DFDA1.jpeg


Morgen komt de volgende bestelling binnen met onder andere wat stenen en hout en kan ik starten met de indraai periode!!

BC46E8FC-0B3C-4E8B-99DF-810E8CC28D27.png
 
Ziet er goed uit! Veel plezier met het opstarten van je bakje. Weet je al welke garnalen er in gaan komen?
 
Ziet er goed uit! Veel plezier met het opstarten van je bakje. Weet je al welke garnalen er in gaan komen?

Ik denk dat ik met de wat makkelijkere soort begin. Vuurtjes of cintroentjes. Maar vind blauw ook erg mooi. Maar kan zo niet 1 vinden die op normaal kraanwater gehouden kan worden
 
Ik denk dat ik met de wat makkelijkere soort begin. Vuurtjes of cintroentjes. Maar vind blauw ook erg mooi. Maar kan zo niet 1 vinden die op normaal kraanwater gehouden kan worden

Leuk! Je hebt wel blauwe Neocaridina soorten (zelfde als de citroentjes en de vuurtjes). Zelf heb ik Blue Fairy garnalen (helder licht blauw) maar je hebt ook Blue Velvet/ Dream(donkerder blauw). Hou wel rekening houden met de kleur van je bodem, donker blauw komt bijvoorbeeld minder mooi uit op een zwarte bodem.

Gelukkig heb je nog even om te kiezen ;)
 
Leuk! Je hebt wel blauwe Neocaridina soorten (zelfde als de citroentjes en de vuurtjes). Zelf heb ik Blue Fairy garnalen (helder licht blauw) maar je hebt ook Blue Velvet/ Dream(donkerder blauw). Hou wel rekening houden met de kleur van je bodem, donker blauw komt bijvoorbeeld minder mooi uit op een zwarte bodem.

Gelukkig heb je nog even om te kiezen ;)


Ja dat klopt ik heb een licht grijze bodem. Kunnen deze gewoon op kraan water dan?
 
Bij mij zitten ze ook gewoon op kraanwater.

Wanneer je er op let dat ze bij de kweker ook op normale bodem en kraanwater zitten en de waarden niet teveel van die van jou verschillen, moet dat volgens mij goed gaan.
 
Mag ik dit als een garnalen proof filter beschouwen?
image.jpg


Wou deze gebruiken voor het bio filtermedium en de andere voor het echt filteren
image.jpg
 
Leuk hoor Sander ben benieuwd,zou het zelf wel bij 1 filter houden (die van Dennerle) want voldoet prima voor zo'n bakje met garnalen en scheelt weer techniek.
 
Leuk hoor Sander ben benieuwd,zou het zelf wel bij 1 filter houden (die van Dennerle) want voldoet prima voor zo'n bakje met garnalen en scheelt weer techniek.

Oke dus dat andere filtertje er gewoon uitlaten? ja ben zelf ook benieuwd morgen avond komen de planten dus kan ik gaan starten!
 
Ik ben benieuwd naar jou bakje .
Laat het vervolg maar komen :D
 
Oke dus dat andere filtertje er gewoon uitlaten? ja ben zelf ook benieuwd morgen avond komen de planten dus kan ik gaan starten!

Kun je geen extra casette voor onder dat hoekfilter kopen en die er onder zetten? (je hebt wel die xxl hoekfilters maar ik weet niet of daar verschil inzit dan zo'n kleine met een extra opzetstuk? Heb je toch net effe die extra filtermaterialen! ) Maar noodzakelijk is het natuurlijk niet echt. Als je de motor maar goed schoonhoudt. Op kleine bakjes is een tweevoudig filter wel handig want je kan haast niet een deel van het hoekfilter verversen zonder gelijk een nitrietpiek te krijgen (is mijn ervaring dan)
 
Kun je geen extra casette voor onder dat hoekfilter kopen en die er onder zetten? (je hebt wel die xxl hoekfilters maar ik weet niet of daar verschil inzit dan zo'n kleine met een extra opzetstuk? Heb je toch net effe die extra filtermaterialen! ) Maar noodzakelijk is het natuurlijk niet echt. Als je de motor maar goed schoonhoudt. Op kleine bakjes is een tweevoudig filter wel handig want je kan haast niet een deel van het hoekfilter verversen zonder gelijk een nitrietpiek te krijgen (is mijn ervaring dan)

vandaar dat ik die andere er ook in wou doen met alleen maar van die bioballetjes dit om alleen maar bacteriën in te nestelen het nadeel van een kleiner aquarium is wel dat je gelijk zo vol zit :D
 
vandaar dat ik die andere er ook in wou doen met alleen maar van die bioballetjes dit om alleen maar bacteriën in te nestelen het nadeel van een kleiner aquarium is wel dat je gelijk zo vol zit :D

Als ie d'r onder zou passen in de hoogte valt het toch wel mee? Maar is wel een stuk lelijker.....:br:
 
Als ie d'r onder zou passen in de hoogte valt het toch wel mee? Maar is wel een stuk lelijker.....:br:

dat is waar maar dan heb je 2 uitstromen onder elkaar ik kan wel eens kijken voor een ding eronder om die er onder te plaatsen voor extra filtermateriaal. en anders alles goed in de gaten houden na het schoonmaken van. en kan ik die andere altijd nog toevoegen.
 
Hierbij dan mijn ingerichte bakje :D

732BDAB6-9C3B-43BB-9C5C-29B8224AFD01.jpeg
F26F3B33-2A36-43B2-B65E-692A845FA7C3.jpeg
67F2806A-0929-4175-B2F7-A62859C93004.jpeg

7BA4A8FF-5B3D-4686-A700-9EAF9B4C8A26.jpeg


Nu 4 weken draaien en zorgen dat alle plantjes wat gegroeid zijn. De achterste worden 5 tot 10 cm hoog.
 
Laatst bewerkt:
Leuk ingericht zeg! Zelf zou ik toch dat filter in de andere hoek plaatsen, dan zie je hem minder

Dat is ook zo alleen prop ik alles achter die planten en ben ik bang dat het filter niet echt efficient werkt en toch vind ik het filter van derrenle wel meevallen qua uiterlijk. Ik erger me meer aan de heater vandaar sat die wel in de hoek zit
 
Ziet er leuk uit zo!
 
Leuk ingericht, nu hopen dat het allemaal mooi door gaat groeien :D
 
Leuk bakje, mooi ingericht.
Zou met deze kleur bodem kiezen voor rode garnalen denk ik. Of donkerblauwe.
 
we zijn inmiddels 3 weken en 2 dagen verder en heb vandaag een watertestje gedaan dit zijn de waardes:

PH: 7,5
GH: 11
KH: 10
NH4: 0/niet meetbaar
NH3: 0/niet meetbaar
No2: 0
No3: 25mg/L
P04: 2mg/l
Fe: 1mg/l

de waardes zijn volgens mij voor de planten goed alleen toch heb ik last van verslijmde planten/zwart wordende drijfplanten. ik denk zelf dat dit door de toevoeging van dennerle Carbo elixier komt. ben hier mee gestopt en zie dat er planten zijn die niet verder verslijmen of zwart worden maar juist nieuwe bladeren maken. zal over een paar dagen weer een testje doen om te zien wat de waardes doen zonder toevoegen van carbo elixier.

zijn de GH en KH en Po4 te hoog voor de vuurtjes? ijzer is wel iets te hoog maar dat maakt niet uit want er zit nog niks in op planten na.
 
ja zonder foto :D meer omdat het nog niet echt foto waardig is.. stomme planten het enige wat het een beetje goed doet is het mos. ben gestopt met dennerle carbo en zie nu wat verandering komen

Ah zo, nouja, we zien de foto wel verschijnen eer het bakje weer mooi is dan!
 
Hierbij dan weer een update van het garnalen bakje en jawel nu bewoond! :) de planten zijn weer gaan groeien na het stoppen met carbo elixier. Dus dit ga ik niet meer gebruiken de enige planten die nog niet echt aangegroeid zijn zijn mijn bodembedekkers linksvoor in de bak.

Hieronder enkele foto’s en ja er zit een heel groot cattapa blad in had er 50 gehaald voor mijn rio180 ach dacht dan kan er ook wel een paar in de kleine maar ze waren toch wat groter dan ik dacht

FF871E82-F3AA-4293-9663-717F37FE06DA.jpeg

01634BDA-2046-48D2-A3B6-D6CADAA1F680.jpeg

675B7801-851F-4145-A3AC-761B6A474572.jpeg

180ECC81-7902-4DF2-984E-B7D25A81E0DB.jpeg
 
Leuk ook de bewoners, de cattapa kan je ook in stukken knippen en over de bak verdelen, of delen ervan gebruiken.
 

Terug
Bovenaan