Wat is er nieuw

Mijn goudvis sprong, overleefde en nu eet ie niet meer.

• Onderwerp starter Onderwerp starter springendegoudvi
  • Startdatum Startdatum
S

springendegoudvi

Guest
Hallo allen,

Een paar weken geleden werd mijn angst waarheid. Na een leuke avond kwam ik thuis en ik miste mijn goudvis in het aquarium.. ik schrok toen ik hem ''dood'' zag liggen op de bank. Snel pakte ik het netje en het bleek dat ie nog leefde.. ik hem snel terug in de bak maar hij was zo zwak.. alle vinnen aan elkaar geplakt en hij zag grauw.

Toen die tijd had ik nog een goudvis en ik heb ze een dag bij elkaar in gelaten. Ik kwam thuis en toen deden ze allebei vreemd. Ik heb ze apart gezet de ��n nog in het aquarium (1) en de springende vis in een wat kleiner aquarium(2) omdat ie heel raar deed. Bij aquarium 2 ( waar dus die springende vis in zat) heb ik een filter gedaan en in het andere aquarium (1) een zuurstof pomp.

Het niet springende visje ging zich weer prima gedragen nadat ik aquarium 1 schoon had gemaakt. Terwijl de andere het niet goed deed en ik dacht dat ie dood ging ( logisch want ik weet niet hoelang hij buiten het water is geweest). Maar toen de dagen verstreken en ze allebei nog leefden zat de springende vis ineens helemaal onder wit achtig slijm, zn ogen waren grijzig, hij zwom niet veel en zn staart rafelde af. Ik op internet gekeken en ik zou hem/haar zoutbad kunnen geven (zonder jodium)en esha 2000 halen en hem apart kunnen zetten. Ik heb dit allemaal gedaan en het ging heel goed met em. Hij zwom, hij had hij had alleen ( ik denk door dat slijm of iets) zijn oranje kleur verloren op de rug ( verder nog wel oranje) Na 2 weken alleen gezeten te hebben en beide visjes het goed deden heb ik ze weer bij elkaar gezet. tging een tijdje goed maar toen de niet springende vis zich ineens vreemd gin gedragen heb ik esha 2000 erin gedaan en ik heb de waterwaarden getest maar er was niets aan de hand volgens de waarden. Toen toch allebei maar weer apart gezet en een paar dagen ging het goed maar uiteindenlijk is de niet springende visje dood gegaan 🙁.

Maar we zijn nu 3 weken verder en opeens eet mn springende vis niet meer. Hij zwemt maar een beetje in de hoek en hij komt ook niet meer bij me..

Wat kan er aan de hand zijn?
Nog steeds stress? doe ik iets fout? hij kan zich verschuilen achter plantjes enzo.

Ik doe nu elke dag watertesten en deze blijven goed (volgens dat ding hoe ik het af moet lezen). Water ververs ik om de dag 1/3 van de bak. Ik heb een filter en een zuurstof pompje erin.
Vis ziet er goed uit, geen gerafelde vinnen kleur is oke ( alleen op de rug dan niet he) hij zwemt, hangt niet op de bodem. Hij eet alleen niet en dat baart me een beetje zorgen.

En wat ik dus niet snap is dat de springende vis het overleefd en toen ik ze dus weer bij elkaar inzette toen het goed ging de niet springende vis dood ging 🙁

Sorry voor het lange verhaal.. ik hoop dat het duidelijk is 🙂

Wat zijn de afmetingen van het aquarium?

Ik heb nu een 50 liter aquarium.

WARNING: missles incoming! 😀 :sorry:
Ik moet je helaas mededelen dat je aquarium te klein is.
Goudvissen horen in een vijver met minimaal 2,5 meter zwemruimte en er moet 200liter per vis worden gerekend
Ik hoop dat ik je niet teleur stel 😉
Je goudvisje kan bij mij een mooi huisje vinden!
PB me maar voor verdere info!

Welkom op het forum!

Het kan zijn dat ie zich alleen voelt of stress
Goudvissen zijn echt sociale dieren en kwijnen echt weg als ze alleen zitten
Bij mij krijgen ze; 3 meter zwemruimte,lekker eten, heel veel plantjes om lekker tussen te spelen, en 3 andere goudvissenvriendjes van hetzelfde formaat! 🙂
Goudvissen kunnen 40cm en 30jaar worden!
Denk er alsjeblieft over na 🙂

Helaas heeft mijn voorganger gelijk. Wat ook weleens voorkomt is dat vissen proberen te ontsnappen aan slechte waterkwaliteit door uit het aquarium te springen. Goudvissen zijn grote vervuilers die erg groot worden. Als ze te weinig ruimte krijgen verslechtert de waterkwaliteit heel snel en dat heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid van de vis. Dit horen hele grote vissen te worden en ze horen heel hard te groeien. Doen ze dat niet, dan is er wat mis.

Door hun formaat en gedrag zijn dit eigenlijk gewoon vijvervissen.

ow dat vind ik eigenlijk best wel zielig.. 🙁

Maar welk soort vissen zijn dan wel geschikt voor een aquarium van 50 liter? geen ��n?
En stel nou je hebt een aquarium van 600 liter, dat betekent dat er dus 3 vissen in mogen of zie ik dat verkeerd?? :O

bij de chinees 10 koi karpers in 1m bij 1m

Er kan een hele leuke betta man in je aquarium!
Zoek maar is op; betta splendens man, prachtige dieren!
Dan nog wat garnaaltjes erbij! En wat grote appelslakken! (Errrrrug leuke beesten die appelslakken 😀 )

In een 600 liter aquarium kan je dan wel weer een stuk of 6-8 sluierstaarten houden!
Voor goudvissen is 600 liter denk ik al te klein 😉
Ze hebben echt minimaal 2,5 meter zwemruimte nodig als je ziet dat ze makkelijk 40cm worden en echt heel actief zijn! 🙂

Ze worden niet echt 'makkelijk' 40 cm. hoor 😉
Maar de 30 cm. is zeker normaal.

BettaFish96 zei:
bij de chinees 10 koi karpers in 1m bij 1m
Dat, dat zo is betekent niet dat het goed is.

Of woon jij ook met 20 honden in een 3 kamerflatje? Qua oppervlakte zou dat best kunnen. 😉

Als ik naar de reacties van BettaFish96 (ook in andere topics) kijk vindt hij het veel beter dat mensen problemen krijgen met visziektes en vissen verliezen, dan iets aan slechte visbestanden te doen. Ik kijk niet graag naar zieke vissen en vind het vreselijk om in de weer te moeten zijn met medicatie e.d. en ik neem aan dat dit voor iedere verantwoordelijke aquariaan geldt. Waarom zou je mensen niet behoeden voor fouten die al duizenden keren zijn gemaakt? (En dan heb ik het nog niet eens gehad over het welzijn van de vissen zelf). Maar goed, aan BettaFish96 eigen topics te zien vindt hij het geen probleem om alles maar onnadenkend bij elkaar te flikkeren, maar ga dan in je eentje eigenwijs zitten doen en probeer anderen er niet mee aan te steken.

@Springendegoudvi
Het 60 cm. aquarium is volgens mij het meest gehouden formaat aquarium. Er zijn zeker mogelijkheden. Snuffel daarvoor even rond op het forum om te kijken wat anderen met dit formaat hebben gedaan.

Oke oke het is mij wel een beetje duidelijk. 🙁
Ik zal even rond kijken of ik wat kan vinden wat wel kan in mn aquarium!

Helaas is mn springende vissie vanochtend dood aangetroffen 🙁

Allemaal bedankt voor het meedenken en adviezen! 🙂

Maak anders een topic aan in samenstelling visbestand 😉
Daar kunnen we je verder helpen!
Veel succes met het zoeken van een visbestand!

springendegoudvi zei:
Ik heb nu een 50 liter aquarium.
Mede afhankelijk van de precieze maten kan je in een 50 liter aquarium best leuke combinaties aan vissen/garnaaltjes houden.
Een 60x30x30 aquarium zal zo'n beetje de meest gangbare zijn, en komt netto uit op 46-50 liter.. zo ongeveer, stikt van de geschikte vissamenstellingen voor deze maat.
Weliswaar geen goudvissen nee, maar er blijven zat soorten over die prima kunnen.
Als je adviezen wilt hierover dan horen we het wel 😉

Ongeveer 5-10% van alle vissen in de handel kunnen in zo'n klein bakje dus heel veel combinatie's zijn er nu ook weer niet mogelijk.

Verhoudingsgewijs niet nee, dat neem ik klakkeloos van je aan.
Maar ja.. 5-10% van hoeveel vissen?
Er blijft genoeg over voor een beginnend aquariumhouder om er iets leuks van te maken.. dit soort maatjes worden nogal eens weggezet als 'te klein' voor vissen, of op 't randje zeg maar. Toch zie ik ontelbare bakjes van deze maat voorbij komen die laten zien dat je best veel mogelijkheden hebt om verantwoord leuke combinaties kunt houden.
Maar ja.. de standaard dooddoener is natuurlijk: "groter is altijd beter".

Van wat een gemiddelde dierenzaak heeft zal het zelfs nog geen 5% zijn. Hyphessobrycon amandae, Borasras soortjes e.d heeft de gemiddelde winkel niet.

Maar er zijn wel mogelijkheden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan