Wat is er nieuw

Mijn groepjes guppen babys verschillen van kleur?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeemsgup
  • Startdatum Startdatum
J

jeemsgup

Guest
Goede avond

Ik heb nu zo'n 2 maanden een 110 liter bak met 2 neon blue mannetjes guppen en 3 rood blonde vrouwtjes. Nu zijn er dus 2 vrouwtjes bevallen.

Het ene groepje babys is heel licht geel van kleur en het andere groepje is grijs blauwig..

Ik snap het niet want heb dus van de mannetjes precies dezelfde erin en van de vrouwtjes ook.

Dus ik had eigenlijk verwacht dat de baby guppen allemaal het zelfde zouden zijn.

Kan iemand me misschien uitleggen hoe het werkt?

Bvd

groet Jamie

In de genen van iedere gup zitten verschillende kleurencombinaties die door de ouders zijn meegegeven. Dominante kleuren zijn zichtbaar, recessieve kleuren niet, behalve als er geen dominant gen wordt doorgegeven. Elke combinatie van guppen zal dus iets anders geven, behalve als ze raszuiver zijn. Dan zijn de nakomelingen vaak hetzelfde. De kleintjes kunnen allerlei mooie nieuwe variaties laten zien aan kleuren die in de genen van de ouders zitten. Er is best wat over te vinden op internet, maar het is vrij ingewikkeld als je er in de praktijk echt iets mee wil doen.

Maar het punt is dat de 2 mannetjes het zelfde waren. En de 3 vrouwtjes waren ook het zelfde.

Vandaar dat ik het niet snap

Dat ze er aan de buitenkant hetzelfde uitzien, wil niet zeggen dat ze precies dezelfde genen bij zich dragen. Dan zouden het klonen zijn 🙂 Dat bedoel ik. Er kunnen dus toch veel variaties uit deze visjes komen aan nakomelingen.
Bij mensen kunnen 2 ouders met bruine ogen ook een kindje krijgen met blauwe ogen als beide ouders het recessieve gen dragen hiervoor. Dit is aan de buitenkant dus niet te zien.

Aha ok. Duidelijk. Bedankt voor de informatie. 🙂

Het zit vast op het verhaal van het fenotype en het genotype in dit geval; hetgeen Mascha hier ook al stelt. Doch is het ook nog eens de vraag of je zeker weet of de mannen danwel ��n van de mannen de vader(s) is danwel zijn. Mochten ze reeds eerder zaad hebben opgeslagen van een ander en daar uiteindelijk zwanger van zijn geworden dan kan er ook geheel iets anders uitkomen dan jouw verwachtingen.

Jeems mengt 2 grondkleuren.
Dat daar dan ook 2 grondkleuren uitkomen lijkt me een logisch gevolg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan