Wat is er nieuw

Mijn guppie moet gaan bevallen en baby guppie wilt niet eten

Blibje

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2022
Berichten
72
Leeftijd
23
Hallo, wij hebben een aquarium met guppies en eentje daarvan is denken wij hoog zwanger 4 dagen geleden is er een guppie bevallen van 4 jonkjes jammer genoeg zijn er 3 opgegeten en eentje hebben we optijd eruit kunnen halen maar nu zien we dat deze niet wilt eten is dit normaal? En een zwangere gup wil niet bevallen hoe komt dat? Je ziet de zwarte vlek al heel erg, kunnen jullie mij wat tips geven? Alvast bedankt
 
Wat geef je dat kleintje want die heeft een kleine bek en dus heel fijn voer nodig. Wanneer een Gup bevalt is afwachten maar vaak is het na zo n 4 weken.
Om de overlevingskans te vergroten kun je wat drijvers gebruiken als je die nog niet hebt.
 
Wat geef je dat kleintje want die heeft een kleine bek en dus heel fijn voer nodig. Wanneer een Gup bevalt is afwachten maar vaak is het na zo n 4 weken.
Om de overlevingskans te vergroten kun je wat drijvers gebruiken als je die nog niet hebt.
Denk daarbij aan stofvoer.
 
Hallo, wij hebben een aquarium met guppies en eentje daarvan is denken wij hoog zwanger 4 dagen geleden is er een guppie bevallen van 4 jonkjes jammer genoeg zijn er 3 opgegeten en eentje hebben we optijd eruit kunnen halen maar nu zien we dat deze niet wilt eten is dit normaal? En een zwangere gup wil niet bevallen hoe komt dat? Je ziet de zwarte vlek al heel erg, kunnen jullie mij wat tips geven? Alvast bedankt
Ik neem aan dat je de zwangere gup in zo'n drijvend bakje gedaan hebt? want dat word altijd geadviseerd door internep en de winkel, maar dat is de meest grote fout die je kan maken, doordat de gup zo open en bloot in dat drijfbakje zit is dat dermate stressvol voor haar dat ze niet de jonkies zal werpen maar ze juist vast zal houden.

Slimste is om te doen: hoornblad kopen (plant) en dta los in je aquarium laten drijven en de zwangere gup vrij laten zwemmen, door dat hoornblad zullen de jonkies voldoende bescherming vinden om niet opgegeten te worden
 
De kleine guppie heel zo juist gegeten dus dat is inorde en mijn vis die dat zwanger is die zit niet in zo een bakje en die geeft een zwarte vlek vannachter dus dan is die toch zwanger? En die staat dik
 
Guppen zijn doorlopend zwanger dat is niet te zien aan die zwarte vlek overigens, ik had hier 1 gupvrouw die als babyvisje van 1 dag in mijn bak terecht kwam en nooit met mannetjes heeft samengezeten en echt megadik werd en ook zo'n zwarte vlek kreeg, ze at zich tonnetje rond aan de garnalen die ook in die bak zwommen
 
Mijn andere reactie is verwijderd, omdat je een dubbel topic hebt geopend, is niet erg hoor, maar ook mijn vraag heb je een foto 😍
 
Mijn andere reactie is verwijderd, omdat je een dubbel topic hebt geopend, is niet erg hoor, maar ook mijn vraag heb je een foto 😍
Dat heb ik op mn geweten en gelet op je vraag daar had ik hier maar even om een foto gevraagd😉
 
Dat heb ik op mn geweten en gelet op je vraag daar had ik hier maar even om een foto gevraagd😉
Geen probleem John, ik denk dat je hier niet altijd een makkelijke taak hebt 🙂
 
Ik zal je een foto sturen!
 

Bijlagen

  • 16653287648131997792187.jpg
    16653287648131997792187.jpg
    87.9 KB · Weergaven: 118
  • 20221009_135028.jpg
    20221009_135028.jpg
    139 KB · Weergaven: 116
Zijn dat goede foto's ??
 
Ik heb er een van een kant getroken en een van boven konnen jullie dat zien? En zijn dat goede foto's
 
Zwanger maar je ziet vanzelf wanneer ze gaat werpen en dat is niet te voorspellen.
 
Zwanger maar je ziet vanzelf wanneer ze gaat werpen en dat is niet te voorspellen.
Denk jij dat het voor snel is? Wij denken van wel wat denk jij? Zou het kunnen dat die morgen of vandaag nog zou bevallen? Alvast bedankt voor al jullie hulp!!! ☺☺
 
Ze blijft altijd op dezelfde plaats zitten!! Welk teken is dat??
 
Een vraagje oe kun je zien wanneer die gaat werpen wat zijn dan de symptomen?
 
hoe*
 
Wat zijn de symptomen bij een guppie dat die elk moment kan gaan bevallen? Wat zijn de symptomen daarvoor??
 
Dag Blibje ik denk dat je zelf snel zult bemerken of er jonkies geboren zijn.
Persoonlijk heb ik guppen, en soms zie ik dikke dames, en dan denk yes die gaat jonkies krijgen.
Maar toen ik voor het eerst jonkies kreeg was het niet van de dikke dame, en die is tot op de dag van vandaag nog steeds lekker dik.
Persoonlijk heeft jou foto mij niet echt overtuigd of jou dame zwanger is, ik heb meerdere dames met z'n dikke buik.
Maar ik ben geen echt kenner, dus sorry.
 
Vaak zie je wel dat de moeder een beschut/rustig plekje uitkiest om te werpen maar goed dat zal ook per vis wel verschillen.
Lid @stanovic kan er alles over vertellen als expert.
 
Vaak zie je wel dat de moeder een beschut/rustig plekje uitkiest om te werpen maar goed dat zal ook per vis wel verschillen.
Lid @stanovic kan er alles over vertellen als expert.
Ik heb momenteel ook een dikke dame, waar ik van denk dat ze gaat baren, haar gedrag is sinds gisteren sterk veranderd, in territoriaal gedrag.
Ze hangt in een bepaalde hoek, en duld niemand meer om haar heen, ik hoop dat TS nog iets laat weten of er bij haar jonkies zijn geboren?
Dus Blibje laat je ons nog iets weten, want ik ben reuze benieuwd als Guppy fan 😊
 
Het gedrag van een hoogzwanger gupvrouwtje verschilt nogal per geval. De ene trekt zich terug, de andere bijt van zich af en de ene zwemt rustig rond en floept elke jong er zo uit. Dus op zich kan men stellen dat er geen vast gedrag op te merken valt. Doch zal het één van de drie opgenoemde zijn.
Dat een zwangerschapsvlek aanwezig is en dat die donkerder wordt is niet per direct een teken van een zwangerschap. Want ook als er bijv. sprake zou zijn van wormen kan een zwangerschapsvlek donkerder worden. Over de zwangerschapsvlek zelf: De zwangerschapsvlek zelf is niet minder en niets meer dan een stukje transparante huid op de plek bij de schede. Omdat dat stukje transparanter is t.o.v. andere delen van de huid, wordt hetgeen inwendig aanwezig is zichtbaar als zijnde een ietwat donkere vlek. Dat kunnen dus ook ingewanden of uitwerpselen zijn die inwendig zichtbaar zijn. Mocht zo'n vrouw zwanger zijn dan rekt de huid daarzo op en wordt het op die plek de huid dus nog dunner. Destemeer wordt het inwendige daardoor meer zichtbaar wat door ons als donker wordt betiteld.
Wil overigens niet zeggen dat de zwangerschapsvlek altijd donker is. Het kan door verschil in emotie van de vis ook lichter worden. Doch dat komt enkel door een emotiemoment en zal die naderhand weer donker worden. Maar de zwangerschapsvlek zelf, dat heeft een niet zwanger vrouwtje dus ook. Het is niets minder dan een stukje transparante huid.

Het wat blokkig worden van de buik geldt niet elke keer voor een zwanger vrouwtje als ze bijna gaat bevallen. Het kan nl. ook gewoon rond zijn. Blokkig houdt enkel in dat zo'n vrouwtje haar maximale draagtijd gebruikt heeft. Meer niet! Men kan beter kijken of de schede wat open staat.
 
Dag Stanovic, dankjewel voor jou antwoord als guppen kenner/expert.
Toen ik jonkies kreeg wist ik totaal niet van welke dame, de dame van wie ik het had verwacht, bleek het niet te zijn.
Ik vind het jammer dat internet ons ( leken) zo op een dwaalspoor kan zetten.
 
Zoals met alles moet je ervan uitgaan dat niet alle info op internet klopt en vaak is het raadzaam om meer dan 1 site te bezoeken voor info.
 
Dag Stanovic, dankjewel voor jou antwoord als guppen kenner/expert.
Toen ik jonkies kreeg wist ik totaal niet van welke dame, de dame van wie ik het had verwacht, bleek het niet te zijn.
Ik vind het jammer dat internet ons ( leken) zo op een dwaalspoor kan zetten.
Vele mensen, vele meningen...
Maar het komt ook omdat er veel kopieerwerk op het internet te vinden valt. Dus dat houdt mede in dat ook verkeerde info zich snel verbreidt. Vaak zijn het teksten die uit een commercieel boekwerk komen die het internet opgeslingerd zijn. En dan nemen vele mensen zo'n verhaal voor waar.
 
Vaak zijn het teksten die uit een commercieel boekwerk komen die het internet opgeslingerd zijn. En dan nemen vele mensen zo'n verhaal voor waar.
Dat durf ik niet direct te beamen, want ik heb best wel verschillende sites bezocht, toen ik voor het eerst dacht dat ik een zwangere gup had.
Maar opvallend was wel telkens de zelfde tekenen, van het natuurlijk allereerst het dikker worden van de Gup en het groter worden van de zwarte geboorte vlek( zoals dat wordt genoemd) van de vrouwen Gup.
Dat vond ik overal terug op internet sides, bezijden het gedrag van het terug trekken van de zwangere guppy vrouw.
En met name alle extra zorg die je moet nemen als een van je guppy dames zwanger blijkt te zijn, dat vond ik persoonlijk wel erg misleidend en zelfs het advies om te zorgen dat je bij de baring het best aan wezig kon zijn, ja dat heb ik allemaal gelezen als leek, dus kun je voorstellen hoe er op de emoties van mensen met guppen wordt gewerkt?
Maar om nu direct alle info op internet als commercieel te gaan bezien, gaat mij wat te ver.
 
Dat durf ik niet direct te beamen, want ik heb best wel verschillende sites bezocht, toen ik voor het eerst dacht dat ik een zwangere gup had.
Maar opvallend was wel telkens de zelfde tekenen, van het natuurlijk allereerst het dikker worden van de Gup en het groter worden van de zwarte geboorte vlek( zoals dat wordt genoemd) van de vrouwen Gup.
Dat vond ik overal terug op internet sides, bezijden het gedrag van het terug trekken van de zwangere guppy vrouw.
En met name alle extra zorg die je moet nemen als een van je guppy dames zwanger blijkt te zijn, dat vond ik persoonlijk wel erg misleidend en zelfs het advies om te zorgen dat je bij de baring het best aan wezig kon zijn, ja dat heb ik allemaal gelezen als leek, dus kun je voorstellen hoe er op de emoties van mensen met guppen wordt gewerkt?
Maar om nu direct alle info op internet als commercieel te gaan bezien, gaat mij wat te ver.
Het merendeel aan info op het internet m.b.t. levendbarende tandkarpers zijn regelrechte kopieën van teksten uit commerciële boekwerken. Die als een sneeuwbal-effect door derden worden overgenomen en doorgespeeld. Ik heb overigens ook niet gezegd alle info dat door commerciële boekwerken zijn beïnvloed op het internet. Maar het gaat wel op voor het merendeel. En wat ik het meest erge vindt is dat er hierdoor veel generalisaties zijn doorgevoerd m.b.t. levendbarende tandkarpers. Zelfs de term "levendbarende tandkarper" kan nog het nodige aan stof doen opwaaien. Want velen weten nl. niet eens dat het overgrote gedeelte aan dit soort vissen feitelijk geen echte levendbarende tandkarpers zijn doch eierlevendbarende tandkarpers. Er bestaan echte levendbarende tandkarpers doch via de commerciële weg als zijnde minder bekend. En zowel bij de eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers kunnen zich ook nog eens soorten voordoen die superfoetatief zijn.
Het woord 'vivipaar" wordt meermaals verkeerd gebruikt. Want vivipaar heeft enkel betrekking op de echte levendbarende tandkarpers en zijn technisch gezien enigszins te vergelijken met hoe zoogdieren zich voortplanten. In de commerciële wereld wordt de naam "vivipaar' dan ook vaak verkeerd gebruikt bij eierlevendbarende tandkarpers. Deze zijn feitelijk ovovivipaar.

Voor mensen als mij die zich serious dieper in de materie van de levendbarende tandkarpers storten, ergeren zich nogal aan de vele misstanden die door het vele kopieerwerk en generalisaties op het internet belanden. Maar goed, da's niet enkel op dit gebied zo doch ook op andere gebieden. En dat zal ook wel altijd zo blijven, mijns inziens. Het internet is heel mooi en praktisch maar het is ook de snelweg voor verspreiding van verkeerde info.

Ik vind het overigens wel grappig dat je las dat het advies was om aanwezig te zijn bij de bevalling van een vis. Het is absoluut fascinerend om de getuige van een geboorte te zijn maar het is uiteraard geen noodzaak m.b.t de vis of jezelf.
 
Ik vind het overigens wel grappig dat je las dat het advies was om aanwezig te zijn bij de bevalling van een vis. Het is absoluut fascinerend om de getuige van een geboorte te zijn maar het is uiteraard geen noodzaak m.b.t de vis of jezelf.
Bedankt voor alle info Stanovic.
En ja ik las het echt, om heb beste aanwezig te zijn tijdens een baring van je guppy, 🙄 en ik denk dat juist dat soort woord gedachten ons leken onzeker maken.
En te veel zorgen geven om een vrouwtje van zwanger is, en dat ze echt speciale behoefte heeft.

Uiteraard zal ik het bijzonder vinden als ik eens een baring live mee zou mogen maken 🙂
 
Ik denk dat het internet een uitstekende manier is om informatie snel bij een groot publiek te krijgen. Probleem is dat veel mensen alles wat op internet staat meteen voor waarheid aannemen. Gek genoeg als je buurman een of ander verhaal ophangt zou je vragen "wat weet je ervan?". De informatie op internet komt zelfs van mensen die je niet kent. Daarbij zou vertrouwen juist langzamer moeten komen. Waarheid is een rekbaar begrip. De ene zijn waarheid is de andere niet.

Het is belangrijk dat je alles wat je leest altijd zelf een plekje geeft. Stel jezelf de volgende vragen. Maakt dit zin voor mij ? Is dit van toepassing op mijn situatie?
 
Veel is denk ik gebaseerd op ervaringen en geen situatie is gelijk.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan