Mijn herintredersproject (bderooij)


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Om dan maar meteen de daad bij het woord te voegen, hebben we vanmiddag een 80cm bakje opgehaald.
Ik moet alleen nog filtermateriaal halen maar verder is hij helemaal compleet en schoon.

Ik ga straks direct beginnen, de plantjes staan al te wachten dus de bodem spoelen, erin doen en vullen maar!

aquarium%20leeg.jpg
 
Kom maar op met de inrichting...de speakers moesten van plek wisselen blijkbaar,
 
Vul hem dan eerst tot de helft met water.
makkelijker met plantjes in de bodem zetten,dan je hele arm onder water.

En verkruimel dan wat vlokvoer, om bacterie op gang te brengen.
 
Die speakers zijn van de pc, die is inderdaad verplaatst ja!

Dank voor de tip, voer heb ik nog niet in huis dus dat word na het weekend.
Half vullen was inderdaad het plan, eerst de stenen nog wat uitkoken, ze zijn nog niet helemaal ok. Misschien dat die er later ingaan.
 
aquarium%20dag%201.jpg


Zo... Heb nog wat stenen die nog verkleuren, maar ben niet zeker dat die er nog in komen.
Het staat al redelijk vol zo, dus ik kijk het nog even aan.

Op of aanmerkingen zijn van harte welkom!
 
Na een nachtje is de meeste mist al opgetrokken, mooi veel belletjes op de planten, hetziet er in mijn ogen al mooi uit!

Ben rustig aan het denken over wat er in gaat komen over een aantal weken, er is zoveel moois!
Sowieso wil ik een paar garnalen, vroeger nooit gehad maar nu gaan ze er zeker komen.
Daarnaast kardinaaltetra's, die het altijd mooi doen.
Ben er verder nog niet helemaal over uit, niet te speciaal of lastig, ik begin rustig aan.
 
U vraagt, wij draaien!
Geen geweldige foto's nog, moet de Nikon nog even aanslingeren.

20140824_115911.jpg


Drijfplanten is een idee ja, ik heb een plantenassortiment gekocht bij de welbekende Enschedeese aquariumwinkel.
Ik laat dit even gaan voor ik er andere dingen bij doe, om te zien of het goed gaat.
Wat raad je aan qua drijfplanten?

Morgen in ieder geval filtermateriaal halen zodat die kan gaan draaien.
 
Mooie bak inderdaad!
Ben benieuwd hoe alles aanslaat.
Qua drijfplanten vind ik de Limnobium Laevigatum erg mooi. Maar die maakt wel hele lange wortels. Die je overigens wel kunt inkorten steeds hoor.
 
Ik zal hem eens opzoeken.
Vraag me overigens niet naar de namen van de plantjes die in mijn bak staan, ik weet ze niet allemaal te benoemen behalve de rode lotus (Die een beetje verscholen staat)
Ik ben opgevoed met 'wat mooi is, zet je in je bak', zo heeft mijn vader bijna 50 jaar prachtige bakken gehad.
Nu verdiep ik me er wel meer in maar ik heb even tijd nodig om het allemaal te leren.
 
Zo, het filter draait, er zitten wat vlokjes voer in zoals aangeraden en ik heb er een thermometer ingehangen.
Ook een watertestsetje gehaald van Esha, om het een beetje in de gaten te houden.

Tevens de overige stenen erin gelegd, een beetje opgebouwd om schuilplaatsen te maken.

Nu maar laten draaien en wachten... erg moeilijk voor zo'n stuk ongeduld als ikzelf, nog erger voor mijn dochter die elke dag vraagt of de eitjes van de vissen al uitgekomen zijn ;)

Goed, foto!
20140825_193242.jpg
 
Heb net de teststrip gebruikt en alle waardes zaten rondom de waardes die volgens de bijsluiter ok zijn.
Vergeten op te schrijven natuurlijk, maar dat is voor de volgende keer.

Ben erg content met hoe het er nu bijstaat, kan niet wachten tot de drie weken voorbij zijn!
 
Alleen 1 ding, waarom heb je niet een zwart karton achter de bak geplakt? Dan lijkt hij veel dieper...
 
Achterwand denk ik nog over na, ik denk wel dat ik er een stuk karton of kunststof achter ga plakken.

Gisteravond toen ik thuis kwam, wees mijn vrouw erop dat er op een van de stukken Mopani hout een wit slijmachtig laagje zit.
Ik heb even gezocht op internet, blijkbaar komt het vaker voor en gaat het vanzelf weer weg. Het zou een schimmel of bacterie zijn die uit het hout komt als het nat word en kan het hout er gewoon inblijven.
Het andere stuk heeft het overigens niet (of nog niet?).

Wil toch graag even de mening hier polsen, misschien zijn jullie een andere mening toegedaan.
Foto:
20140826_225901.jpg



En voor het mooie nog even een foto van de rode lotus die in mijn bak staat, die heeft besloten om als een gek omhoog te schieten:
20140826_225915.jpg
 
Mooie bak zo!

Dat wittige laagje is niet erg. Gaat vanzelf weer weg.
Als het je stoort kun je het wegvegen. Komt dan meestal weer terug..maar op den duur verdwijnt het.
 
Thanks, ik laat het gewoon zitten als het niet te erg word.

Ik ben er ook bijna over uit wat erin gaat komen.

5 a 10x Japonica
6x Corydoras
(Het word de Axelrodi, Panda of Sterbai, ben ik nog niet over uit)

10x Kardinaal tetra

4x Trichopsis Pumila of Colisa Lalia, ook nog niet over uit wat het word.


Op- of aanmerkingen?
 
Ik heb vandaag weer een teststrip in het water gehad.
Het is niet erg precies meten natuurlijk, maar dit zijn de waarden die ik kreeg.

Datum meting 23-8-2014
Testmedium eSHa Quicktest
Chloor 0
PH 6.8
KH 6
GH 14
DT 14
TH 7
NO2 0/10
NO3 0/10

NO2 en NO3 zaten qua kleur tussen de eerste twee vakjes in.
Volgens mij zijn deze waardes redelijk OK, al begrijp ik dat NO2 nog wel wat hoger zou mogen, rond de 10.
 
Inmiddels heb ik een aantal bewoners gespot, slakjes.
Ik heb er twee gespot, dus lijkt me geen probleem.

Wel zie ik dat er alg ontstaat op de achterruit, is dat een probleem?
Zoja, wat doe ik er tegen? Minder licht?

Gezien er niet veel veranderd is aan de bak geen nieuwee foto's ;)
 
Ah, bericht bewerken kan maar een bepaalde tijd?
Jammer...

Nieuw berichtje maar dan!

Ik heb zojuist een aantal drijfplantjes en wat mos voor op de steen besteld bij APO, veel goedkoper dan bij de LFS.
Ik ben erg fan van lokaal kopen maar als het verschil 50% of meer is dan ben ook ik snel om.

Daarnaast de knoop doorgehakt over het bestand wat erin gaat komen:
5x Cardina Multidentate (japonica garnaal)
6x Corydoras Pygmaeus
10x Paracheirodon Simulans
5x Trichopsis Pumila

Lijkt mij een mooi groepje bij elkaar. De garnalen breid ik waarschijnlijk later nog uit, wil eerst kijken hoe dit gaat worden, ik heb nog geen ervaring met garnalen, dus vandaar.
 
Zo, even een beetje 'onderhoud' gepleegd.
Dat wil zeggen, een aantal losgekomen bladeren weggehaald, tot de ontdekking gekomen dat er iets plantachtigs bovenin drijft.
Het lijkt op iets van kroos maar zou niet weten hoe het erin komt.
Zie beneden voor foto.

Heb ook de waterwaardes weer gemeten, dit keer met mijn vrouw erbij om de kleuren te beoordelen, in mijn ogen waren ze ongeveer hetzelfde als vandeweek, maar zij oordeelde anders.
Ik weet wel dat er een andere test gaat komen als de boel lekker draait.

Chloor 0
PH 6.8/7.2 (kleur zit er tussenin)
KH 10
GH 7
DT 7
TH 7
NO2 0
NO3 10/25 (kleur zit er tussenin, meer richting de 10 dan de 25)

De plantjes die ik besteld heb bij APO:
2x Limnobium laevigatum
2x Pistia Stratiotes
1x Eichhornia crassipes
1x Vesicularia dubyana

Zag alleen dat ze niet dagelijks versturen en dat ze per morgen op vakantie zijn, zal dus wel een weekje later worden. Gezien ik het toch nog niet aandurf om er vissen in te doen is dat niet zo heel erg.

Dan nog een vraagje, als het hier opvalt:
Moet ik al gaan verversen? Of kan ik het beter laten draaien tot het indraaien klaar is en er vis in komt?

Heb ook een paar foto's gemaakt, bij deze:

20140829_225632.jpg

Rechterkant

20140829_225621.jpg

Bouwwerk 1

20140829_225617.jpg

Bouwwerk 2, met nogsteeds de schimmel op het hout. Het lijkt inmiddels wel weer iets minder te worden

20140829_225604.jpg

Totaaltje

20140829_230248.jpg

Het drijvertje, geen idee wat het is. Heb het eerder nog niet gezien.
 
Netjes hoor.
Is een beetje lastig te zien zo maar je drijvertje heeft wel wat weg van Eendenkroos,als dat het is kan het goed zijn dat je binnen no-time met een plaag zit.
 
OK, inmiddels zwemmen er wat vriendjes in de bak rond, en heb ik de inrichting een beetje aangepakt.
Nieuwe plantjes (drijvers), wat mos op een van de stukken hout, twee plantjes zijn de container ingegaan omdat ze het niet wilden doen en uiteindelijk dood waren.

De stenen zijn wat anders opgebouwd, zo is het net wat ruimer, een aantal planten zijn verplaatst en wat ingekort, en dus vissen.

Het huidige bestand:
6x Corydoras Paleatus
1x Loricardia Parva
10x Paracheirodon Simulans (Al twijfel ik of het toch niet stiekem de Axelrodi is)

Er komen sowieso nog Japonica garnalen in, maar die staan helemaal achteraan in de rij, en ik neig naar een harem Trichopsis Pumila, maar dat kan ook nog wel veranderen. In het verleden heb ik weinig geluk gehad met Goerami soorten dus ik ben er wat bang voor.

Goed, genoeg gekletst, plaatjes! Niet heel erg goed, ik moet nog wat spelen met de instellingen van mijn camera, aquariumfotografie is vrij nieuw terrein voor mij.

Loricaria Parva
DSC_6233.jpg


Corydoras Paleatus
DSC_6277.jpg


DSC_6275.jpg


DSC_6259.jpg


Paracheirodon Simulans (Axelrodi?)
DSC_6253.jpg


DSC_6248.jpg



Bouwwerk links:
DSC_6239.jpg


Bouwwerk rechts:
DSC_6240.jpg
 
Ben je uiteindelijk voor corydoras paleatus gegaan.... ik las eerder dat je pygmaeus zou nemen.
Het vervelende van paleatus is dat zij behoorlijk groot worden en ze eigenlijk wat kouder willen.
Heb ook mijn twijfels of dit echt Paracheirodon simulans is trouwens. Kun je eens een foto maken zonder flits?

Je bak ziet er verder wel super goed uit...
 
Ben je uiteindelijk voor corydoras paleatus gegaan.... ik las eerder dat je pygmaeus zou nemen.
Het vervelende van paleatus is dat zij behoorlijk groot worden en ze eigenlijk wat kouder willen.
Heb ook mijn twijfels of dit echt Paracheirodon simulans is trouwens. Kun je eens een foto maken zonder flits?

Je bak ziet er verder wel super goed uit...
 
Ik kreeg bij de LFS het advies om niet voor de pygmaeus te gaan in een 80cm, maar juist de Paleatus.
Mochten ze te groot worden dan zie ik het dan wel weer, daar is altijd wel iets op te bedenken.
Qua temperatuur lees ik overal 22 tot 26 graden, mijn bak zit op 25 dus dat zou goed moeten gaan.

Deze foto van de Paracheirodon is wat duidelijker, dit was voor de verbouwing en nog zonder donkere achtergrond:
DSC_6117.jpg
 
C. paleatus is een sub-tropische soort. Tijdelijk 25 graden kunnen ze hebben, maar niet constant (dit geldt overigens ook voor Trichogaster lalius die toch al erg zwak is). Ook C. pygmaeus zou ik niet zo warm houden. C. sterbai is een soortje dat wel geschikt is voor hogere temperaturen.
 
Gezien mijn huidige visbestand is de temperatuur omlaag brengen niet zo'n probleem, als dat nodig mocht zijn.
 

Terug
Bovenaan