Wat is er nieuw

Mijn juwel Rio 180.. wat te doen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joycie
  • Startdatum Startdatum
J

Joycie

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en had eigenlijk gewild dat ik het eerder had ontdekt 🙄

Ik heb een juwel Rio 180 overgenomen via mp. Hij was leeg maar de achterwand en het filter zat er wel al in.

Ik ben zonder veel kennis begonnen en ben vervolgens erg ziek geweest waardoor het aquarium een tijd erg verwaarloosd is geweest. Ik dacht eigenlijk dat er geen redden meer aan was maar het begint toch langzaam weer ergens op te lijken.. heb duizend en 1 vragen en heb ondertussen al een aantal domme beslissingen genomen maar hoop dat daar met jullie hulp een einde aan zal komen..

Bestand is deels wat over is gebleven uit mijn superfish 60 aquarium wat ik met vissen en al van mp had gehaald. Dat was niet mijn eigen keuze en heb ondertussen ook al wat vissen weggegeven om straks zelf iets te kunnen kiezen.

Bij deze een paar foto's (heb alleen mijn mobiel om foto's te maken dus excuus voor de kwaliteit)

Oh haha! merk dat ik nog geen foto's kan plaatsen.. ga ik morgen even naar kijken...

Mijn bestand is nu iig:

*Heel aantal baby Platy's (had de ouders verkocht want wilde deze visjes niet meer hebben maar die bleken dus al voor nageslacht te hebben gezorgd)
*twee corydoras sterbai die in de superfish zaten
*1 baby Black Molly (ook hier de ouders verkocht maar wist niet dat de baby er was tot een week of wat later)
*drie sewellia lineolata (?) Plus een baby die ik pas ontdekte. Deze visjes heb ik zelf gekozen voor deze bak
*heel stel grote gele appelslakken
*twee grote paarse appelslakken
*twee trossen appelslakken eitjes
* stuk of wat anatome helena's
*sesarma bidens krab die in de superfish zat. (Beestje laat zich nooit zien en molt mijn planten volgens mij in de nacht. Ik geef hem voldoende te eten uit angst dat hij anders mijn vissen pakt. Ik heb al onderzoek gedaan en gezien dat mijn bak niet geschikt is voor dit beestje. Wilde hem eerst houden omdat hij er zo leuk uitzag maar wil niet dat hij doodongelukkig wordt bij mij. Hij is wel al een keer verveld en heeft dat goed overleefd dus zo slecht zal het hem ook weer niet vergaan nu.)
*20 kardinaaltetra's die ik zelf heb gekocht voor deze bak

Ik wilde eigenlijk maanvissen gaan houden en had daarom een groter aquarium gekocht
Nu begrijp ik dat ik in een juwel rio geen maanvissen kan doen omdat ze dan te weinig ruimte hebben... dat is wel een flinke teleurstelling maar heb geen ruimte en budget voor een grotere bak dus zal ermee moeten leren leven.

Ben momenteel beetje inspiratiebron.. Wil graag een mooie blikvanger in de bak. Kan wel genieten van de tetra's en sewellia's...

Hoop hier inspiratie op te doen en misschien wat tips van jullie te krijgen

Hier wat foto's:

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

En op de laatste zie je als je goed kijkt mijn baby sewellia tegen de achterwand zitten
360.jpg

Ik had in het begin een soort zandstrand aangelegd wat tussen het hout vandaan naar voren liep. Dat is helemaal gaan mengen met het grind waar ik erg van baal.. nog zo'n ding wat ik had geweten als ik hier al eerder had rondgeneusd..

Hoi Joycie, wat een leuk aquarium met lekker veel planten!

Ik zou in elk geval de cory sterbai uitbreiden met een stuk of 8.
Dat zijn naemlijk echte groepsdieren.
Kan niet zo goed zien wat je op de bodem hebt liggen.

Kardinaal tetra en de sterbai houden van wat warmer water, daar zou ik rekening mee houden met je vissenkeuze.

Prachtige bak, al helemaal voor een beginner!

Bedankt voor jullie reacties..

@Sanneke80: ik heb er speciaal fijn zwart grind inzitten waar op stond dat Cory's het er goed op doen.. in de superfish die ik had overgenomen (met vissen en al) zat heel grof grind dus hoop niet dat ze daar al iets aan hebben overgehouden.
Ik vind de Cory's leuke beestjes en zou het bestand best willen uitbreiden maar wordt dat dan niet te druk met mijn Sewellia's? Die laatste vind ik namelijk wel leuker dus als dat te druk zou worden met meer Cory's dan doe ik liever afstand van de twee die ik nu heb

Verder had ik nog een vraag over mijn Valisneria: die groeit echt de bak uit! Vind het opzichte wel ok omdat het als een soort drijfplant fungeert op deze manier. Maar ik merk wel dat het vlokvoer er nogal in blijft hangen en bovenin krijg ik ook last van bruine baard(?)alg. Had gedacht dat het leuk zou zijn om Valisneria spiralis ertussen te zetten maar eigenlijk oogt dat best rommelig naast de 'gewone' Valisneria. Snoeien doe ik ongeveer om de week en dan haal ik er bladeren tussenuit vanaf de basis zegmaar. Had namelijk ergens gelezen dat ik het niet gewoon mag kortwieken? Ik twijfel erg of ik dat veld wil houden of veranderen... Had gedacht dat het mijn binnenfilter mooi zou maskeren en dat mijn toekomstige maanvissen er blij mee zouden zijn. Maarja, dat feest gaat nu ook niet Door natuurlijk..

Ik kan helaas niet zo 1.2.3. antwoord geven op je vragen.

Wel wil ik zeggen dat je een hele mooi bak hebt!! Vooral voor een beginner!
Ook wil ik zeggen dat je niet te veel moet balen dat je geen maanvissen er in kan doen, die komen ooit vanzelf als je ze graag wilt, in een grotere bak.

Geniet van je aquarium en dit formaat en de vissen die er wel in kunnen 🙂!! Heb ik vroeger te weinig gedaan, en deed er stiekem toch maanvissen in met tegenvallende prestaties. Een mooie school kleine visjes kan ook echt heel mooi, of zelfs mooier!

Haha Canon! Dat was mijn eerste reactie ook hoor: "ach het is een ruime bak dat moet toch gewoon kunnen... ach als ik er dan maar twee neem dan gaat het toch wel?"

Maar ik heb toch besloten het niet te doen omdat ik er niet van zou kunnen genieten als ik weet dat die beesten eigenlijk niet happy zijn.. t is dan alleen wel ff lastig omschakelen omdat je in je hoofd een beeld bij die bak had.

Nu verder kijken naar een ander soort vis die op zijn eigen manier een wow-factor heeft en past bij mijn tetra's. Ik vind het lastig om bij de lfs te vinden wat ik wil omdat de vissen daar vaak nog zo jong zijn en dan zie je niet hoe het uiteindelijk gaat worden

Misschien een leuke Goerami soort? Diamant goerami bijvoorbeeld. Mits voldoende beschutting en drijfplanten kun je daar wel een koppeltje van houden in een meterbak heb ik vernomen. Ik ga deze zelf ook in een Rio 180 houden en hoop op een mooi en rustig mannetje 🙂

Het is ook afwegen wat je wilt.

Wat is het 'wow effect'.
Een rustige bak?
Een drukkere bak?

Je kunt veel met je aquarium. 2 scholen vissen moet kunnen, al heeft mijn voorkeur altijd 1 echt grote school.
30 kardinalen vind ik mooier dan 15 karinalen en 15 roodkopzalmen, om maar eens wat te noemen.

Wat je opzich kan doen, je bak is er wel na, is hout ophangen.

Dit zijn foto's van hoe ik het de eerst keer deed. Gaat puur om het ophangen (de rest van het aquarium is niet zo mooi, vind ik nu):

ucjdh8t5jq0ms.jpg

kmfkwisfwo2na.jpg

Hoi Joycie, Op zich kunnen sewellia's en cory's wel samen. De cory's scharrelen meer over de bodem en de sewellia's veel op de planten het hout en stenen.

Waar je even rekening mee moet houden is de temperatuur. De ene cory doet het beter op lagere temperaturen, andere weer op hogere temperaturen.

Dat is dan ook meteen een belangrijk aandachtspunt voor de rest van je vissen keuze.

Welke vissen wil je echt houden, je zegt al de sewellia's.

Deze willen tussen de 19 en 24 graden en houden van stroming.
De kardinaal tetra wil tussen de 23 en 29 graden
De Cory Sterbai tussen de 24 en 28 graden

Hier zie je al dat wanneer je de temp op 24 instelt, je echt aan de max zit voor de ��n en aan het minimum van de ander, wat niet ideaal is.

Wat je zou kunnen overwegen is om de kardinaal tetra's om te ruilen (als dat mag van de lfs) voor de neontetra of mooier vind ik zelf, de paracheirodon simulans. Deze passen qua temperatuur wat beter bij je sewellia's

De cory sterbai zou ik dan gewoon laten zitten (of een ander huisje voor zoeken) en er een groep (stuk of 7) bij zoeken, van een soort die ook wat koeler willen zitten.

Als blikvanger zou je dan iets moeten zoeken wat ook wat koeler wil en van stroming houdt. De cory vind het super leuk om in de stroming te spelen, die zoeken het zelfs op.

Je appelsslakken willen ook graag die koelere temperatuur.

De meeste appelslak soorten zijn tropisch en willen daarom een temperatuur van rond de 21-23 graden. Het geldt bij appelslakken dat een appelslak bij een temperatuur van hoger dan 25 graden ongeveer ��n jaar zal leven, en bij een temperatuur van 20 graden wel vier jaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan