Mijn Juwel Vision 260 opnieuw in te richten met malawi cichlides, kan best advies gebruiken!


P

p.lankhaar

Guest
Geachte vissenvrienden en forum genoten,

Ik verkeer momenteel in een bepaalde luxe.
Er staat hier op mijn kamer een lege grote bak, (de Juwel Vision 260 met afmetingen 121 x 46 x 64 cm) die ik helemaal vanaf het absolute begin opnieuw op wil gaan bouwen.
En dat wil ik graag nu in één keer goed doen. Degenen die me nog kennen van vorig jaar weten waarschijnlijk nog wel dat ik me toen heb laten verleiden door een paar handelaren die klinkende munt wilden hebben, en in no-time zat ik met een multi culti bak en een lege portemonnee.

Die portemonnee zal nu ook wel weer leeg gaan, maar dan nu op de goede manier.

Al heel lang droom ik ervan om een bak met Malawi Cichliden te maken. Ik ben een enorme liefhebber van deze prachtige en sierlijke vis, vooral om zijn felle kleuren. Fel rood, blauw, geel, dat spreekt me aan.

Nu ben ik eens aan het rondneuzen gegaan, en met dank aan de website cichlidenkwekers.nl heb ik nu een prachtig excel bestand in elkaar gezet met maar liefst 40 soorten die ik een kwalificatie heb gegeven. Zeer mooi, mooi en redelijk.
Van de zeer mooie vissen heb ik er een stuk of 8 soorten paars gemarkeerd. Dat zijn de vissen die eigenlijk echt niet mogen ontbreken. Ook heb ik geprobeerd om hun temperament erbij te zoeken, hoe groot de bak is die ze nodig hebben en welke temperatuur die beesten tof vinden.

Voor de geïnteresseerden, het document is hier als PDF terug te vinden:
http://www.getros.nl/Aquaria/Malawi-Cichliden-Bestand.pdf

En nu de vragen:
Om te beginnen welke soort passen goed bij elkaar. Ik ben dus best wel een liefhebber van de Aulonocara.
Welke passen daarbij en hoeveel vissen kan ik zo'n beetje in die bak kwijt?

Hoe ga ik de bak inrichten? Zand, en stenen, en planten?
Heb gelezen dat die beesten dol zijn op zand en stenen. Zijn stenen ergens te bemachtigen voor een redelijke prijs? Misschien in een tuincentra of ga ik voor de hoofdprijs naar een aquarium speciaalzaak?
En een kennis vertelde mij dat planten maar weinig zin hebben. Een cichlide blijft toch aan het wroeten, dus planten drijven in no time.

Een cichlide bak dus, maar moeten er ook nog algeneters of corydoras bij? En zo ja, welke dan?

En als de bak helemaal ingericht en klaar is, moet ik op zoek naar een goed en betrouwbaar adres hier in Noord-Brabant (omgeving Den Bosch / Waalwijk) waar ik dergelijke cichliden kan kopen.
Maar dan zijn we al wel weer een paar weken verder! Eerst die bak maar eens in orde.
 
Voor stenen kan je inderdaad beter en goedkoper bij een tuincentrum zijn, daar zijn ze vaak per kilo te koop voor relatief weinig geld.
Voor de vissen kan je misschien beter even een topic openen in samenstellen visbestand, daar komen vaak de meeste kenners kijken.

Verdiep je goed in de vissen wat ze nodig hebben dan kom je vanzelf samen met je eigen fantasie op een juiste inrichting.
 
Voor een bak van dit formaat moet je kijken naar mbuna's. Aulonocara worden wat fors voor dit formaat.

Ook geen mbuna's en aulonocara door elkaar mixen want dan krijg je problemen met de voeding

Mbuna: groenvoer groenvoer.en nog is groenvoer.. bij te veel dierlijk eiwit gaan ze dood.

aulonocara: dierlijke voeding, op groenvoer doen ze het niet goed.

Je ziet die 2 door elkaar werkt niet.

Stenen bij de bouwmarkt/tuincentra halen.
Geen scherpe stenen gebruiken.

Bij malawi cichliden houd je ook alleen maar malawi cichliden, zijn vrij agressief en daar zijn corydoras oid niet op berekent.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor het meedenken tot nog toe! Ik ga dus stenen in het tuincentrum halen, en een tweede topic openen specifiek in het Cychliden Topic.
Ik moest alleen wel ergens beginnen, dus heb alles maar even hier in de opening topic neergezet. Meeste forum bezoekers bekijken vaak wel het hele forum, was mijn gedachte.

Die Mbuna's of Aulonocara ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb eigenlijk mijn zinnen toch een beetje op de Aulonocara gezet die ik meer dan gewoon indrukwekkend vind.
En om er nou een nieuw aquarium voor aan te schaffen, terwijl deze net een klein jaar oud is ...... :(

Misschien kan nog wel iemand hier mij iets vertellen over de beplanting die ik het beste kan aanschaffen, waar mijn malawi's blij van gaan worden.
Dan kan ik nl. mijn bak vast opnieuw in gaan richten en gaan indraaien, want dat gaat ook een paar weken duren.

O ja, last but not least ik ga er dat misselijke interne filter uitslopen. Ik ben er een beetje klaar mee.
Qua extern filter is mijn oog hierop gevallen:

https://www.aquastorexl.nl/eheim-professionel-4-250t-2371.html
Wat vinden jullie hiervan? Het leek mij een mooie keuze!
 
Ton,
Het is best wel te verklaren hoe dat komt.
Mijn aquarium heeft een gebogen voorruit. Hij is dus alleen in het midden 46cm. Links en rechts is hij kleiner. Hij is dus wel degelijk 260 Liter.
Zou in dat geval het door mij uitgezochte filter wel volstaan?
 

Terug
Bovenaan