Mijn kaploze Rekord 600

H

Hanneke85

Guest
Hallo allemaal, hier een forum newbie! Hanneke aangenaam :)

Ik heb een nano aquarium met 3 blauwe platy's en 8! baby platy's in een broedbak. Aangezien ik graag een groter aquarium wil heb ik via marktplaats een enkele bak en meubel aangeschaft voor een mini prijsje. Een zwarte Rekord 600.

De bak is schoongemaakt, getest en (met uitzondering van 2 laatste filters die ik morgen ga kopen) klaar om op te starten. Ik gebruik geen voedingsbodem, geen co2 en heb een -bioflow super- filter systeem erin. Ik wil een zo 'natuurlijk/minimal' mogelijk bak met maar een klein aantal vissen. ( 10 tot 15 platy's ) en zo helder en wit mogelijk licht. Ik gebruik geen maanlicht simulatie lamp en ik heb mijn verlichting doorgaans 12 uur per dag aan. Ik heb een aantal planten met grote bladeren en een aantal mosballen. Verder probeer ik het zo minimaal mogelijk in te richten.

Nu komt mijn vraag; ( <-- Ik ben trouwens echt een beginneling hoor ;)

Ik wil graag losse daglicht lampen. Ik studeer voor ruimtelijk ontwerper en ben in de gelegenheid zelf iets te bouwen. Kan ik boven mijn bak een 'normale' daglicht lamp hangen van Philips bijvoorbeeld? En zo ja, met welke specificaties moet ik dan rekening gaan houden? En wat is jullie eigen voorkeur? Een tl balk of led? Ik wil graag rond de 100 euro te blijven, 150 euro maximaal!
Hoe werkt het eigenlijk met water wat opspat? Adviseren jullie een losse acryl plaat bovenop mijn bak? Ik heb nu dus een bak zonder kap.

Hier een plaatje welke mijn voorkeur heeft, lekker modern!
(Wat ik zelf ga bouwen dus, want dat is dan weer lekker goedkoop, haha)

http://www.bol.com/nl/p/philips-mylivin ... 020114420/

Ik hoor van jullie, als jullie nog iets willen weten moet ik het eerst opzoeken denk ik maar ik reageer altijd!

Bye!
 
Vwb de lamp moet je even googlen wat het juiste spectrum is wat je nodig hebt. Planten doen het vaak wat beter bij wat roder licht, dacht rond de 600 nm? Ik heb 'gewone' TLs bij de bouwmarkt met twee verschillende spectra gehaald en die in de kap geplaatst.
Achterin een wat rodere voorin een wat blauwere. Vooral blauw licht schijnt algengroei te bevorderen.
De TL's in een aquarium hebben waterdichte fittingen, mogelijk zijn die gewoon los te krijgen.
Hou bij een open bak wel rekening met verdamping en stof wat in het water terecht komt. Ook kun je niet alle soorten vissen houden zonder kap, maar denk niet dat dat met platys een probleem zal zijn.
Als je een acrylplaat op de bak gaat leggen zal hier altijd condenswater op zitten en op den duur kalkaanslag.
 
Ah! Bedankt! Ik zal eens zoeken naar een waterdichte fitting. Dat zou ik dus even zijn vergeten ;) Ik wilde de fittingen in een koof bevestigen die aan kabels aan het plafond hangt. Best elegant toch?

Ik wil voorkomen dat er onbelichte plekken ontstaan en twee lampen voor elkaar in twee tinten lijkt mij inderdaad een goede zet!

Ik heb nu ook een open bak en ik moet regelmatig wat water toevoegen inderdaad. Maar mijn kleine dikzakjes (platy's dus) lijken het wel prettig te vinden.

Heb jij tl lampen die dimbaar zijn, of zijn niet dimbare lampen geen probleem?
Hoorde dat een geleidelijke overgang van licht naar donker beter is voor de vissen?
Dan zou ik er ook een dimmer bij moeten kopen :D
 
Mijn TL's zijn niet dimbaar. Wel heb ik ze op een tijdklok staan.
12 uur belichting is trouwens best ruim. Bij mij gaan ze om 11 uur aan, smiddags tussen 16-17 uur uit, 17 uur weer aan tot 22.30 uur.
Wil je ook planten in je bak houden?
Overigens, misschien zijn RGB LED strips ook een optie?
Die zijn in verschillende klasses (waterdichtheid) te krijgen en met de juiste materialen kun je die zelfs via wifi een heel programma aan kleuren en lichtsterktes laten doorlopen. Dan kun je echt zonsopgang en -ondergang stimuleren.
 
Ik heb planten staan, maar niet in een bodem aangeplant. Omdat ik een klein bakje heb nu, kies ik ervoor om mijn planten goed bij te houden, te trimmen waar noodzakelijk is maar ze zitten allemaal nog in hun potje. (daar moet ik nog iets op verzinnen hoor!) In de nacht heb ik oppervlakte waterplanten die de rest van de zuurstof opnemen zodat ik geen algen krijg en dit gaat al een jaar goed.

Ik wist niet dat je met rgb led strips je planten ook fotosynthese kan laten ondergaan??
Het is zeker de moeite waard om even wat vooronderzoek te doen.

Ik houd van hele minimalistische bakken. Hardscapes, met boslandschap. Ik houd van planten met grote bladeren en ik heb nu de anubias heterophylia staan en een kleine bacopa caroliniana, (deze laatste vinden mijn vissen gewoon leuk om in rond te hangen, dus vooruit!) Het liefste heb ik alleen groot gebladerte, of simpele grote grassen. Ik heb een mooie balans in mijn bak nu, het water is net niet helemaal helder maar mijn vissen zijn echt prachtig op kleur! :D

Ik ga kijken naar die twee tinten tl verlichting. Zeker als ik in de toekomst een andere grotere bak neem dan is een losse tl makkelijk te vernieuwen. Een tijdklok erbij is zeker een goed idee! :D
 
Hanneke85 zei:
Kan ik boven mijn bak een 'normale' daglicht lamp hangen van Philips bijvoorbeeld? En zo ja, met welke specificaties moet ik dan rekening gaan houden?
Ja dat kan.
Je moet alleen rekening houden met de lengte/wattage van de buizen, en welke kleur je het mooiste vind. 830/840 is geler 865 wit en als je hoger gaat word het blauwer. Je kan ook 2 buizen combineren.

Hanneke85 zei:
En wat is jullie eigen voorkeur? Een tl balk of led? Ik wil graag rond de 100 euro te blijven, 150 euro maximaal!
Met mijn 2 linker handen iets plug-and-play. :D
Voor 100 euro heb je DEZE , uitpakken en klaar.
Als je er iets design van wil maken kan je er altijd iets rond bouwen om het wat mooier te maken.
Er zijn ook goedkope dimmers die je er op kan aansluiten, wat wel handig is want er komt heel wat licht uit.
 
Wohaa! Dat is eigenlijk precies wat ik zoek! :D

Ik kan er alsnog een mooie koof omheen bouwen van aluminium of gewoon zo ophangen!
En bestellen is een fluitje van een cent zie ik, top top top :)
Super bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan