Mijn kempvis vervaagd


N

Ninake88

Guest
We hebben sinds een paar weken een aquarium met een paar visjes.
Nu is mijn kempvis ziek.
Hij is helemaal vervaagd van kleur en heeft geen energie meer.
Weet iemand raad?

image.jpg
 
Wat zijn je waterwaardes? Wanneer heb je voor het laatst een waterwissel gedaan?
 
Zijn dat allemaal (vlok)voerresten tussen glas en filter? (Ik zou dat toch eens verwijderen dan!)
Welke bewoners zitten er nog in de bak?

Wat is je verversroutine?
 
Hoe lang staat dit bakje en hoe lang zit de vis erin?
 
Betta's moeten proper water hebben anders kan het mis gaan.
 
Zo, je wordt gelijk overvallen me vragen.
Maar als het water nog niet ingedraaid is. heeft hij nog een paar dagen. dan is hij hemelen.

als het filter nog niet ingedraaid is, werkt het nog niet goed.
 
Er zit een lamp in de bak met zuurstof aan.
We hebben het water vandaag nog eens ververst.
Morgen nog eens de waarden meten.
Hopelijk is het dan beter.
Er zitten nog 2 maanvissen, 2 ruitenkuisers en 2 grondkuisers in.
Ken de juiste namen niet

D78609EF-9EB0-47E4-85FE-C1F25E19C91D.jpeg
 
Voor op de ruit is een of andere Pleco. Die wordt nog veel en véél groter.
 
Das volgens mij een Gibbiceps en deze worden idd supergroot.
 
Deze bak is inderdaad te klein voor Manen en een betta houdt van rust en veel drijvers/planten en die mis ik ook. Daarbij moet er niet teveel stroming staan. Ik denk dat deze punten al stress opleveren voor de Betta en hij wellicht door de manen ook de rust niet ondervindt.
 
De betha heeft het niet gehaald
We gaan nu elke dag de bak voor 1/3 reinigen tot de water waardes terug goed zijn.
Hebben ook een andere aquarium gehaald die groter is en klaargemaakt en opgezet.
Wat kan ik nog meer doen?
Hoe lang moet de nieuwe bak ingedraaid worden?

22A0066A-39FE-4154-9147-F6B1FE872349.jpeg
 
Jammer van de Betta.

Ik denk dat het aquarium nog te klein is voor jouw vissen maar ala beter dan voorheen. Er zullen meer posts komen betreft de vissen want ik weet al die soortjes niet wat ze nodig hebben.

Ik neem aan dat de onderste foto het nieuwe aquarium is? Hier zit een on ingedraait filter in. In je oude aquarium zit nog een filter? Zo te zien is het filter in je oude aquarium eentje die je overal in kan hangen.

Nieuwe aquarium gevuld met vers water? Water Zelfde tempratuur als je oude? Dan visjes vangen en overzetten in het nieuwe aquarium en het ingedraaide filter erbij in het nieuwe aquarium. Laat het licht even uit dan hebben ze minder stress.

Hebben ze meteen meer ruimte en oude filter draait dan mee. Deze zorgt voor enigzins wat biologisch balans. Voor de zekerheid 2x in de week de helft van het water gaan verversen als je geen druppels heb om NO2 en NH3 te meten. Oud water eruit en nieuw water zelfde tempratuur als aquarium erin. week of 3 dan moet het goed zijn. Niet dat oude filter gaan schoonmaken!!!

Goed je visjes in de gaten houden. Kijken naar witte plekjes/rafelen vinnen en staarten en bek. Oogjes die meer uit de kop komen te staan, vinnen strak tegen lichaam aanhouden etc. Er bestaat een kans dat de Betta wat ziekteverwekkers heeft achter gelaten en de rest is aangetast. Als je wat zie weer posten dan verder kijken wat te doen.
 
Michelle was me al voor en dubbel heeft geen zin! ;)
 
Dat pijpje van je nieuwe filter kun je omhoog draaien. Hij moet uitmonden naar boven zodat je wat golfjes bovenin krijg. Dit geeft zuurtsof.
 
De betha heeft het niet gehaald
We gaan nu elke dag de bak voor 1/3 reinigen tot de water waardes terug goed zijn.
Hebben ook een andere aquarium gehaald die groter is en klaargemaakt en opgezet.
Wat kan ik nog meer doen?
Hoe lang moet de nieuwe bak ingedraaid worden?

Bekijk bijlage 261085
Er zitten helemaal geen planten in. Volgens mij gaat dat zo nooit goed.
 
Zolang het water qua kwaliteit niet in orde is mogen we er geen plantjes inzetten.
Nu is de kwaliteit bijna op punt maar is het wachten tot de grote aquarium in orde is voor de drijf plantjes en daarna de vissen verhuizen.
 
Iemand waar we het water hebben laten testen zei dat de plantjes kapot gingen door het slechte water en dat we beter even wachten tot het water terug in orde was.
 
Iemand waar we het water hebben laten testen zei dat de plantjes kapot gingen door het slechte water en dat we beter even wachten tot het water terug in orde was.
Wat bedoel je met slecht water? slecht voor de vissen is niet persé slecht voor de planten. planten eten nitraat en fosfaat. Lijkt me noodzakelijk voor het indraaien van een bak.
Indraaien is overigens best lastig. Als er vissen in de bak komen blijkt opeens de hoeveelheid gekweekte bacterien niet meer voldoende om het extra vuil van de vissen tijdig af te voeren. Dus toch weer ammonium/ammoniak en nitriet. Ik heb goede ervaringen met een scheut detoxol (neutraliseert ammonium, zodat wat tijdelijk minder nitriet wordt gevormd ) en denitrol (voegt bacterien toe die de extra nitriet kunnen neutraliseren.).
 
Iemand waar we het water hebben laten testen zei dat de plantjes kapot gingen door het slechte water en dat we beter even wachten tot het water terug in orde was.


Dat is iets wat ik ook niet begrijp. Wel hebben planten voldoende voeding nodig dus dat is wel iets om op te letten als je planten gaat aanschaffen. Planten en vooral snelgroeiers nemen juist veel schadelijke stoffen op dus ik zou juist planten gaan inbrengen.
 

Terug
Bovenaan