Wat is er nieuw

Mijn Lido 120 -Rob-

• Onderwerp starter Onderwerp starter -Rob-
  • Startdatum Startdatum
R

-Rob-

Guest
Zo, mijn aquarium is binnen en heeft zijn plekje gevonden.
200503-1.jpeg

De eerst klus was het uitspoelen van het grind en de bodem bedekken. Dan ziet het er zo uit. Het begin is er.
200503-2.jpeg

En dan volgt het inrichten. Het idee is om het aquarium te vullen met een stuk hout en 1 of 2 stenen. Daarom heen verschillende planten. Omdat het hout nog drijft heb ik dit er eerst zonder water ingezet om te kijken hoe dat er uit komt te zien. Dan krijg je dit ongeveer.
200503-3.jpeg

Daarna heb ik het hout er uit gehaald en de planten er ingezet. Vervolgens het aquarium gevuld. Pomp en verwarming aangezet en verder met rust gelaten. Va die laatste stappen zijn nog geen foto's. Die volgen nog.

Ik ben overigens nog niet echt tevreden met de inrichting. Wellicht ga ik daar nog mee knutselen. Ik denk aan meer hoogteverschil van de bodem. Gelukkig heb ik geen haast met het toevoegen van vissen. Eerst moet de inrichting naar mijn zin zijn en moet het water stabiel zijn.

Aquarium draait nu bijna 2 dagen. Er heeft zich wel een witte waas in het water gevormd. Ik heb me laten vertellen dat dit te maken kan hebben met een explosieve groei van bacteriën en dat dit vanzelf weer zou moeten verdwijn. Klopt dat?

Tot zo ver...wordt vervolgd.
Rob

Aquarium draait nu bijna 2 dagen. Er heeft zich wel een witte waas in het water gevormd. Ik heb me laten vertellen dat dit te maken kan hebben met een explosieve groei van bacteriën en dat dit vanzelf weer zou moeten verdwijn. Klopt dat?
Dat hebben ze je goed verteld Rob, en trekt vanzelf weer weg :thumbs:

Veel succes met de bak.

Mooie bakken zijn het.

Wat me wel opvalt is dat hij links erg dicht op de muur staat. Ik weet niet hoe het van de achterkant is?
Als je ooit over wil gaan op een extern filter kun je wellicht de slangen niet kwijt.

Mooie bakken zijn het.

Wat me wel opvalt is dat hij links erg dicht op de muur staat. Ik weet niet hoe het van de achterkant is?
Als je ooit over wil gaan op een extern filter kun je wellicht de slangen niet kwijt.

O, dat is een goeie. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ruimte is in werkelijkheid wel wat groter dan dat het op de foto lijkt. En aan de achterkant zou het zeker geen probleem moeten zijn. Maar voorlopig heb geen plannen in die richting. Ik hou het vooralsnog even eenvoudig.

En we zijn al weer een week verder. De witte waas is zoals al verwacht na een dag of 2 helemaal weg getrokken. Daarna alleen maar heel helder water gezien. Lijkt me een goed teken. Vandaag met de inrichting aan de slag geweest. Ik heb meer grind in de bak geplaatst zodat ik meer hoogteverschillen op de bodem krijg. Geeft meer diepte. Planten hebben dus ook een ander plekje gekregen. Tevens heb ik een paar andere stenen gekocht omdat ik de stenen die ik had bij nader inzien toch te schreeuwerig vond. Grootste probleem is dat het stuk hout wat ik gekocht heb nogal eigenwijs is. Het wil absoluut niet zinken 😀. Ik heb me laten vertellen dat dit heel normaal is en dat dit wel een paar weekjes kan duren. Dat hout ligt dus lekker te weken in een teil De aanhouder wint. Dit is hoe de bak er nu bij staat. Dat grote zwarte vlak vooraan is de plek waar het hout zou moeten komen.
200513-1.JPG
200513-2.JPG
200513-3.JPG

Die zwarte sterachtige vlek linksboven zie je alleen op de foto's. Licht en water doen rare dingen met elkaar. Ben nog niet echt tevreden. Sowieso komen er nog wat drijfplantjes. Ik sluit ook zeker niet uit dat het nog het een en ander geschoven gaat worden. Voorlopig de boel maar even met rusten en de tijd zijn werk laten doen.

Ik heb me laten vertellen dat dit heel normaal is en dat dit wel een paar weekjes kan duren
Dat is je goed verteld, en dat ligt helemaal aan het hout soort/grootte, je kan het wel vast in je bak doen, maar dan even verzwaren dan kunnen de bacteriën gelijk hun werk doen in en aan het hout.

Inmiddels al weer 2 weken verder en het begint ergens op te lijken. Flink aan het stoeien geweest met de indeling. Het is nog niet helemaal naar mijn zin maar voorlopig laat ik het zo. De boel maar eens een poosje met rust laten lijkt me wel een goed plan. De bak staat er nu zo bij.
200529-1.JPG

Inmiddels hebben de eerste bewoners ook hun intrek genomen. Een vijftal rode fantoonzalmpjes lijken het goed naar de zin te hebben in hun nieuwe onderkomen.

200529-2.JPG
200529-3.JPG

Daarnaast zwemt er ook een dwergkogelvisje rond. Dit op advies van de lsf. Deze zou me af helpen van de slakjes die onuitgenodigd mijn aquarium binnen zijn gedrongen. Maar dat visje houdt zich volgens mij van alles behalve slakken vangen bezig. Bovendien is hij te eigenwijs om zich op de foto de laten zetten 😀.
Al bij al draait de bak lekker ik ben niet ontevreden. Als ik toch iets moet zeuren. Mijn plantjes doen het nog niet helemaal naar wens. Misschien ben ik te ongeduldig. Zoals gezegd, de boel maar eens een paar weekje met rust laten. De natuur zijn werk laten doen.

Dit op advies van de lsf. Deze zou me af helpen van de slakjes
Daar misschien beter een paar Anatome helena voor kunnen inzetten of een netje met komkommer, maar het ziet er leuk uit, lekker laten groeien, succes.

Daar misschien beter een paar Anatome helena voor kunnen inzetten of een netje met komkommer, maar het ziet er leuk uit, lekker laten groeien, succes.

Dat was inderdaad de andere optie die overwogen is 😀 Ik kijk het even aan. Wellicht is die dwergkogelvis als die zich voor de foto's aan het verstoppen is wel druk op slakkenjacht.

Inmiddels al weer 2 weken verder en het begint ergens op te lijken. Flink aan het stoeien geweest met de indeling. Het is nog niet helemaal naar mijn zin maar voorlopig laat ik het zo. De boel maar eens een poosje met rust laten lijkt me wel een goed plan. De bak staat er nu zo bij.
Bekijk bijlage 273885

Inmiddels hebben de eerste bewoners ook hun intrek genomen. Een vijftal rode fantoonzalmpjes lijken het goed naar de zin te hebben in hun nieuwe onderkomen.

Bekijk bijlage 273888 Bekijk bijlage 273889

Daarnaast zwemt er ook een dwergkogelvisje rond. Dit op advies van de lsf. Deze zou me af helpen van de slakjes die onuitgenodigd mijn aquarium binnen zijn gedrongen. Maar dat visje houdt zich volgens mij van alles behalve slakken vangen bezig. Bovendien is hij te eigenwijs om zich op de foto de laten zetten 😀.
Al bij al draait de bak lekker ik ben niet ontevreden. Als ik toch iets moet zeuren. Mijn plantjes doen het nog niet helemaal naar wens. Misschien ben ik te ongeduldig. Zoals gezegd, de boel maar eens een paar weekje met rust laten. De natuur zijn werk laten doen.

Kogelvissen hebben een specifieke verzorging nodig, zoals hier al gezegd wordt is een anatome helena slak een betere oplossing want een kogelvis moet je ook slakjes blijven voeren ( anders groeien de tandjes door ) , een anatome helena slak kan ook overleven zonder slakjes te eten 🙂

Een dwergkogelvis hoeft niet perse slakken te eten, al is het wel een goede keuze wat betreft eten. Het past goed in hun dieet en natuurlijk gedrag. Andere vormen van voer zijn levend voer als muggenlarven en artemia, diepvriesvoer hiervan en sommige dwergkogelvissen kan je ook wennen aan mosselvlees. Sommige eten ook garnaaltjes. Dwergkogelvissen eten geen vlokken en pellets.

Voor de tanden hebben dwergkogelvissen geen slakken nodig. Ze hebben in tegenstelling tot andere soorten kogelvissen zelden last van te lange tanden. Slakken zullen daar ook niet tegen helpen omdat ze het vlees uit de slak trekken. Ze kauwen niet op het huisje. Als de dwergkogelvis de slakken kan aanpakken zal je dus lege slakkenhuisjes en aangevreten slakken tegen moeten komen. Vaak eten ze maar een stukje op.

Ik zou zelf eerder bang zijn dat de kogelvis een probleem gaat vormen voor je fantoomzalmen. Ik lees daar slechte verhalen over. En mocht het nu goed gaan, dan heb je in de toekomst evengoed nog kans dat het misgaat. Een dwergkogelvis wordt meer territoriaal en dominant en daarmee agressief naarmate hij ouder wordt.

Dank voor de antwoorden. De meningen verschillen dus over de vraag of de dwergkogelvis slakken nodig heeft :juggle: Voorlopig kan hij zijn lol op wat ik zie nog wel slaken in de bak. Daarnaast heb ik diepvriesvoer in huis. Daar heb ik gisteren wat van gevoerd. De fantoomzalmpjes lieten het zich goed smaken. De kogelvis keek er niet naar om. Genoeg slak gegeten waarschijnlijk.

Voor nu gaat het goed. De kogelvis toont geen enkel interesse in de zalmpjes en andersom. Als daar verandering in komt, ga ik op zoek naar een andere huis voor de kogelvis .

Een dwergkogelvis hoeft niet perse slakken te eten, al is het wel een goede keuze wat betreft eten. Het past goed in hun dieet en natuurlijk gedrag. Andere vormen van voer zijn levend voer als muggenlarven en artemia, diepvriesvoer hiervan en sommige dwergkogelvissen kan je ook wennen aan mosselvlees. Sommige eten ook garnaaltjes. Dwergkogelvissen eten geen vlokken en pellets.

Voor de tanden hebben dwergkogelvissen geen slakken nodig. Ze hebben in tegenstelling tot andere soorten kogelvissen zelden last van te lange tanden. Slakken zullen daar ook niet tegen helpen omdat ze het vlees uit de slak trekken. Ze kauwen niet op het huisje. Als de dwergkogelvis de slakken kan aanpakken zal je dus lege slakkenhuisjes en aangevreten slakken tegen moeten komen. Vaak eten ze maar een stukje op.

Ik zou zelf eerder bang zijn dat de kogelvis een probleem gaat vormen voor je fantoomzalmen. Ik lees daar slechte verhalen over. En mocht het nu goed gaan, dan heb je in de toekomst evengoed nog kans dat het misgaat. Een dwergkogelvis wordt meer territoriaal en dominant en daarmee agressief naarmate hij ouder wordt.

Bij mij was het omgekeerd, de kogelvissen zijn ( zeer waarschijnlijk ) omgebracht door mijn dwergkreeften..

Bij mij was het omgekeerd, de kogelvissen zijn ( zeer waarschijnlijk ) omgebracht door mijn dwergkreeften..

En andere vissen worden door die kreeften gewoon met rust gelaten?

En andere vissen worden door die kreeften gewoon met rust gelaten?

Ja, de dwerg kogelvis is maar 2,5 cm en mijn dwergkreeften zijn toch een goeie 4 a 5 cm dus voor hun moet het niet zo moeilijk zijn geweest om ze te pakken.

Dan zijn het ook geen dwergkreeften maar baby's van de clarkii ben ik bang

Die clarkii's zijn toch vuurrood? Deze heb ik gekocht als dwergkreeften en zien er zo uit ( zelf heb ik geen foto kunnen nemen want die zijn echt lastig om een gedetailleerde foto van te nemen )

cambarellus-patzcuarense-orange.jpg

Cambarelluspuer3.jpg

Cpo's worden bij lange na geen 5 cm, dus of je schat het compleet verkeerd in, of het zijn geen cpo's

Ik ben benieuwd waarom je dat denkt. Ik heb net veel sites geopend, en de opgegeven lengte varieert tussen 4-5 cm en meer dan 5cm. Niet 1 site, veel sites. Ook onze eigen Cpo's waren 4 a 5cm.

Ik ben benieuwd waarom je dat denkt. Ik heb net veel sites geopend, en de opgegeven lengte varieert tussen 4-5 cm en meer dan 5cm. Niet 1 site, veel sites. Ook onze eigen Cpo's waren 4 a 5cm.

Omdat ik alleen maar uit eigen ervaring spreek en niet wat ik via via van internep pluk

En gelukkig maakt ieder zo zijn eigen keuzes in waar hij zijn info vandaan haalt en welke info hij voor waar aanneemt 🙂

Waar een opmerking over een dwergkogelvis m.b.t. slakjes al niet kan leiden 😀 1 ding is zeker. Bij komen er geen kreeftjes in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan