Mijn maanvissen leggen eieren


T

Therk15

Guest
Hallo ik ben nieuw op deze website.
Ik ben ook nieuw in het aquarium wereldje.
Ik heb een aquarium van 100 liter. Daar zitten in 13 neon terta, 1 algen eter en 2 maanvissen die sinds kort eieren zij gaan leggen het zijn er ongeveer 50 eitjes. Ongeveer 15 niet bevrucht en de rest wel. Ik wil graag informatie hoe ik in deze situatie moet handelen.

Alvast bedankt voor het reageren

Gr. Therk
 
welkom

als het de eerste keer is dat ze eieren hebben is de kans groot dat ze niet uitkomen

reken wel dat maanvissen kweken duur veel tijd en plaats vraagt


je maanvissen zitten nu eigenlijk al te klein en met te weinig
 
Ze eten nu ook de eieren op moet ik dit laten gaan of niet.

gr therk
 
laten doen

ben je zeker dat ze de eieren opeten
en er niet over waaieren zodat er vers water doorstroomt
of er enkel de slecht uithalen
 
Wat zou je met de jongen doen moesten ze uitkomen? 100l is inderdaad te klein om maanvissen in te houden. Als je daar nog een nest jongen in wil groot brengen dan gaat dat pas echt krap worden :).

Het koppel kan hun kroost in dit formaat trouwens nooit tegen de andere bewoners beschermen. Er gaan al gauw slachtoffers vallen.

Mijn advies. Koop zo snel mogelijk een groter aquarium +400l en zorg voor wat soortgenoten, of zorg dat dit stel een beter onderkomen krijgt.
 
Mijn maanvissen hebben nu alle eieren opgegeten.
ik ben ook van plan om uit te breiden. IK heb al een aardig bedrag gespaard maar ik weet nog niet zo goed wat voor merk aquarium neem. maar daar kom ik nog achter.

bedankt voor de informatie'
gr therk
 
Als je gaat kijken naar een nieuw en groter aquarium, kijk ook eens naar losse bakken en losse meubels. Soms is het kopen van een los meubel/frame en een nieuwe volglas bak goedkoper dan een "merk" aquarium met meubel erbij. Of als je handig bent, dan een eigen meubel maken en dan een losse bak kopen die je erop kunt zetten. Via marktplaats kun je ook mooie bakken tegenkomen voor een mooi prijsje.
 
Ik heb nu maanvissen in een 300L aquarium. Denk dat ze een keer of 6 de eitjes al hebben opgegeten en vandaag hebben ze weer eitjes gelegd. Ben benieuwd of ze deze keer wel uitkomen.
Het zijn enkele honderden eitjes. (je verkijkt je er zo gemakkelijk op.....)

3 a 4 dagen en dan moeten ze uitkomen toch? vorige keer werd het legsel aan het begin van de 3de dag opgegeten :(
 
Hier iedere 2 weken eitjes die binnen 2-3 dagen weer verdwenen zijn...Ik zou niet weten wat ik met al die jonge visjes moet en laat de natuur in mijn bak zijn gang maar gaan....
 

Terug
Bovenaan