Wat is er nieuw

Mijn meervalletje heeft mischien iets

• Onderwerp starter Onderwerp starter fifi de walvis
  • Startdatum Startdatum
F

fifi de walvis

Guest
Mijn meerval kwam zonder dat wij het doorhadden van de winkel met eenwondje. Moetten wij ons over dit wondje zorgen maken?
IMG-20210109-WA0002.jpg

Moeilijk te zien zo op een foto met slechte witbalans (verkleurd)
Heeft de wonde "viskleur" of is het wit getrokken.
Ook zie ik een spikkeling rond de wonde.
Als de wonde gewone kleur heeft zou ik le niet direct zorgen maken. Dat febeurt wel vaker. Enkel zorgen dat je wateren bodem goed proper is. Hoe minder bacteriën er zijn, hoe minder kans op infectie.
Is de wonde toch verkleurd heb je 2 mogelijke oorzaken. Ofwel heeft die zich ergens aan verwond en is die wonde gaan beschimmelen/is er een bacteriële infectie in gekropen.
Ofwel is de wonde zelf veroorzaakt door een (vleesetende) bacterie.

In beide gevallen zou ik aanraden om de vis afzonderlijk te zetten (in quarantaine) en eventueel te behandelen met anti bacterieel middel (bvb sera bactopur direct)
In het geval van vleesetende bacterie is je visje zo goed als ten dode opgeschreven (veel van deze bacteriën vallen niet te behandelen)

volgens mijn vriendin was hij al wit uitgetrokken maar volgens mij is het nog even visachtig als gister. naar wat kan ik googlen qua behandeling als het wit wordt?

Zou eerder vooral ook kijken of het zich niet uitbreidt. Schimmel is vaak makkelijk te zien en wordt echt een wattachtige pluis. Bacterie zal (op den duur) gaan uitbreiden. Verder zijn er evt nog wat parasieten die de wond kunnen bezetten. Wat je wel zonder problemen kan doen is evt wat Voogle halen/erin gooien. Dit is een middel zonder antibiotica dus veilig voor het filter en stimuleert het herstel van de slijmhuid en immuunsysteem. Ik gebruik het standaard bij nieuwe vis vanwege o.a. stress van transport e.d. Zijn meerdere hier die het gebruiken en ook meerder topics over te vinden. Verder kun je altijd extra water wisselen, verlaagt de bacteriedruk o.a. Heb het bij m'n Cory's ook gehad en trok binnen een week weer weg.

Gr
Stefan

Het breid zich uit dus hij zit in quarantaine. Dank jullie voor de hulp. We gaan het behandellen.

Het breid zich uit dus hij zit in quarantaine. Dank jullie voor de hulp. We gaan het behandellen.
Als de vis zo van de winkel kwam zou ik ook even contact met de winkel opnemen 🙂

Dat is het eerste wat morgen gaat gebeuren. Alsnog bedankt!

We zijn er net ook achter gekomen dat hij nog een andere dezelfde soort plek heeft dus dit kan niet anders dan iets naars zijn.

20210109_194824.jpg

Dat van de laatste foto is een prolaps, dat is niet te fixen en einde oefening

ow nee

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan