Mijn Mega Grote en Gezellige Nano Bak door NathaliePip


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,087
Locatie
Gelderland
In een andere post heb ik advies gevraagd over nanovisjes. Inmiddels heb ik mijn aquarium ingericht en heb wat schooltjes aangeschaft. Ik had beloofd wat foto’s te posten, daarom dit fotoalbum.

De bak is 140x60x55 cm, op maat laten bouwen door NK-Aquariumbouw.
De verlichting is een Hygger van Amazon 32 watt, die gedimd staat. Dat is voor de visjes, zo zwemmen ze niet onder felle verlichting.
Het potfilter is een Eheim Classis 600 met onder en bovenin een blauwe spons en daartussen filtermedium vanuit mn vorige filter ( Eheim 1200xl). Dat was handig, omdat ik daardoor niet hoefde in te draaien.
De bak wordt verwarmd door een JBL Pro e300.

De volgende vissen zwemmen in de bak:
7x blauwe neon / Paracheirodon simulans
10x vuurtetra / Hyphessobrycon amandae
10x rasbora kutobai / Microdevario Kubotai
10x rasbora galaxy / Danio Margaritatus
10x Luipaarddanio / Danio frankei
2.4 koiguppen / Poecilia reticulata
0.1 betta / Betta splendis
0.1 honinggoerami / Trichogaster chuna
1.1 Kaap Lopez killi / Aphyosemion australe
1.1 Juweel killi / Aphyosemion exiguum
7 Albino corydorassen / Corydoras Aeneis Albino
0.1 Algeneter / Ancistrus
1 Helenaslak
 
Laatst bewerkt:
Niet alle vissen zijn helemaal nano. Ik heb wat vissen een upgrade gegund in hun bestaan.

De honinggoerami wordt nog aangevuld.

De eerste dagen heeft iemand aan de vinnen van de sluierdanio’s geknaagd. Als ik erachter kom wie dat is, ga ik daar een hartig woordje mee spreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
O ja, alle tips welkom.

Ik heb nu wat drijvers (kikkerbeet), maar dat is maar een beetje. Voor de goerami’s en de killi’s is meer misschien nodig?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    204.4 KB · Weergaven: 59
Dank je wel!

Laat je niet misleiden, de planten staan er een kleine week in. Dan ziet alles er nog fris uit.
Ik zal af en toe een foto plaatsen, dan kun je zien wat er met mijn planten gebeurt. Van een deel ga ik zeker afscheid nemen.

Ik heb wel naar aanleiding van jouw topic besloten om iets te monitoren. Dus ik ga voorlopig elke week een keertje nitraat meten. Ik verwacht dat die kleine visjes het niet kunnen bijpoepen wat de planten nodig hebben.

Ook omdat ik geen afscheid kon nemen van mn nitraatafbraakfabriek die mn discussenbak hielp schoon te blijven.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    181.4 KB · Weergaven: 63
Mooie bak hoor en ik ben benieuwd of de Betta met de Killi s ook goedgaat.

Ik observeer ze en tot nu toe gaat het prima. Ik voer elke ochtend diepvries en ze eten allemaal zowel diepvries als droogvoer. Verder gaat iedereen z’n gangetje, geen strubbelingen, geen gevechten. Ik heb gekozen voor een vrouwtjesbetta, die zijn vaak net iets gemoedelijker dan een man.

Verwacht jij mogelijk problemen?

Ik maak me eerder zorgen over de danio’s. Die gaan er denk ik uit en worden herplaatst. Ik kan niet echt aanzien dan ze hapje voor hapje worden afgeknabbeld.
En dat terwijl ik er geen barbelen in heb gedaan, die staan bekend als knabbelaars.
 
Nou je bak is vrij ruim dus dan kan en zal het denk ik wel goedgaan. Betta s houden niet zo van drukte en de Killi s die ik ooit had waren echt drukke rakkers.
 
Het mooie van je boven waterplanten/no2 filter🤗 is dat ze geen onderwater co2 behoeven en je water mooi in balans blijft doordat ze leuk kunnen groeien door wat de vissen uitscheiden.
Al dat groen vind ik een prachtige omlijsting van je bak.

Deze
16799100349461637087137.jpg
16799099644441820821504.jpg
1679909780772949391087.jpg
laat ik boven water sinds 1 week, een aanrader😀
 
omdat ik daardoor niet hoefde in te draaien.
Ik denk dat je wel een vergissing maakt met het indraaien. Het filter is niet het enige wat ingedraaid moet worden van een aquarium. Maar heel het aquarium moet balanseren, je glas, je planten, je bodem, zelfs de vissen moeten in balans komen met alles om hun heen. Je kan allerlij schommelingen gaan opmerken de komende tijd.

Ook na het toevoegen van vissen in een ingedraaide bak, moet de bak weer balanseren vooral als het er zo veel tegelijk zijn.

Of ik moet iets gemist hebben en begrijp me niet verkeerd maar ...
Dus ik ga voorlopig elke week een keertje nitraat meten
Misschien is het ook verstandig om dus goed de nitriet en ammoniakwaardes in de gate te houden.

Daarnaast denk ik dat je héél veel planten nodig hebt om al het nitraat op te vangen, iets wat een week oude planten nog niet goed kunnen omdat ze zich nog aan moeten passen aan de omstandigheden in de bak, en de bak weer aan moet wennen aan de planten, wat veranderingen veroorzaakt waar de planten vervolgens weer aan moeten wennen, aldus schommelingen.

Maar nogmaals misschien dat ik iets gemist heb? 😄 Ziet er super leuk uit hoor nathalie! 😊
 
Ik denk dat je wel een vergissing maakt met het indraaien. Het filter is niet het enige wat ingedraaid moet worden van een aquarium. Maar heel het aquarium moet balanseren, je glas, je planten, je bodem, zelfs de vissen moeten in balans komen met alles om hun heen. Je kan allerlij schommelingen gaan opmerken de komende tijd.

Ook na het toevoegen van vissen in een ingedraaide bak, moet de bak weer balanseren vooral als het er zo veel tegelijk zijn.

Of ik moet iets gemist hebben en begrijp me niet verkeerd maar ...

Misschien is het ook verstandig om dus goed de nitriet en ammoniakwaardes in de gate te houden.

Daarnaast denk ik dat je héél veel planten nodig hebt om al het nitraat op te vangen, iets wat een week oude planten nog niet goed kunnen omdat ze zich nog aan moeten passen aan de omstandigheden in de bak, en de bak weer aan moet wennen aan de planten, wat veranderingen veroorzaakt waar de planten vervolgens weer aan moeten wennen, aldus schommelingen.

Maar nogmaals misschien dat ik iets gemist heb? 😄 Ziet er super leuk uit hoor nathalie! 😊

Je hebt het niet gemist, maar dit was een discusbak met 9 volwassen discussen. Die heb ik vanaf baby op laten groeien, maar zijn herplaatst vanwege de ruimte. Ze zijn naar een aquariumvereniging gegaan naar 2000 liter.

Dus ik heb een keertje goed water verschoond, de bodem afgezogen, wat hout wat ik nog had liggen aangevuld (het grootste stuk stond er al in), planten erin gezet en vissen erin. O ja, en het filtermateriaal over gezet, want het vorige filter was echt te groot.

Dus de bak is ingedraaid voor veel meer belasting dan ik nu heb.
Ik verwacht niet zoveel pieken. Ben bang dat ik nitraat moet toevoegen.

Wel bedankt voor de tip. Ik zal voor de zekerheid half wekelijks testen. Better safe than sorry.😀
 
leuk ingericht, :thumbs:

ik heb wel een vraag over je belichting.
Die Hygger van 32W is toch maar 137cm. En jouw bak is toch 140, hoe heb je dat gedaan?
 
vorige filter was echt te groot.
Te groot? Kan dat ook al 🙈

Dan zal het wel goed zitten denk ik ja 😊 ben groot fan van mega grote nano aquarium. Altijd prachtig om te zien die kleine visjes en blaadjes. Verbaas me altijd hoe klein het leven kan zijn 😄
 
Heel mooi gedaan. Leuk om te bekijken. Ik vind kleine visjes ook wel fijn. Worden soms wat ondergewaardeerd.
 
leuk ingericht, :thumbs:

ik heb wel een vraag over je belichting.
Die Hygger van 32W is toch maar 137cm. En jouw bak is toch 140, hoe heb je dat gedaan?

Je hebt gelijk. Ik heb zo’n soort lamp. Maar hij is wel langer. Ik dacht dat dat hem was. Het is in ieder geval vergelijkbare kwaliteit.
 
Te groot? Kan dat ook al 🙈

Dan zal het wel goed zitten denk ik ja 😊 ben groot fan van mega grote nano aquarium. Altijd prachtig om te zien die kleine visjes en blaadjes. Verbaas me altijd hoe klein het leven kan zijn 😄

Het was een eheim 1200xl. Ik zag al voor me hoe mn visjes niet meer hoefden te zwemmen maar rondtolden.
 
Vandaag mos en een drijfplantje bij gedaan, naast de kikkerbeet die er al inzat. Ik hoop dat er iets gaat aanslaan. Voor de vissen die bij het oppervlakte leven.
 

Bijlagen

  • 6C7CC769-E6E1-4139-9F5B-1A478870019C.jpeg
    6C7CC769-E6E1-4139-9F5B-1A478870019C.jpeg
    244.7 KB · Weergaven: 34
  • E4535006-44B0-4A17-A79D-DBD78A1BB66D.jpeg
    E4535006-44B0-4A17-A79D-DBD78A1BB66D.jpeg
    293.8 KB · Weergaven: 36
En een lotus geplant met kleibol-klei in een spuit geïnjecteerd in de bodem en 2 Vitasub bodem capsules erbij.
 

Bijlagen

  • F44A8C7B-6305-4AD6-A7AB-11EAB4BEDCC0.jpeg
    F44A8C7B-6305-4AD6-A7AB-11EAB4BEDCC0.jpeg
    213.9 KB · Weergaven: 39
Dit probleem heeft zichzelf opgelost. De betta is de bak uitgesprongen. (En ik kwam daar te laat achter). 🙁
Dat had niemand verwacht... Iedereen denkt de betta vecht de tent uit maar hij werd het zo zat hij dacht ik spring er zelf uit! Wat jammer zeg :(
 
Dat had niemand verwacht... Iedereen denkt de betta vecht de tent uit maar hij werd het zo zat hij dacht ik spring er zelf uit! Wat jammer zeg :(

Het was de dagen dat ze in de bak zat het toonbeeld van vreedzaamheid. Maar ja, je weet niet wat een betta denkt.😉
 
De danio’s zijn naar een ander aquarium. Het geknabbel is over.
 
Het was een eheim 1200xl. Ik zag al voor me hoe mn visjes niet meer hoefden te zwemmen maar rondtolden.

Dat was ongetwijfeld prima gegaan. Wij zitten een stuk hoger dan je eerdere filter en ook dat gaat prima hier.
 
Dat was ongetwijfeld prima gegaan. Wij zitten een stuk hoger dan je eerdere filter en ook dat gaat prima hier.

Een andere reden was de herrie van een eheim 1200xl. Een 600 iseen verademing qua geluid. Rust in mn kamer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Er zijn wat ontwikkelingen. Als eerste zou ik laten weten hoe mn planten het doen. Dat gaat wisselend. De eerste twee foto’s van plantjes die zijn verslijmd, de derde foto van sprieten die niet aanslaan en de laatste foto van een van de planten die wel goed aanslaan en nieuwe plantjes hebben voortgebracht.
Tot nu toe doen meer planten het wel dan niet.
 

Bijlagen

  • IMG_0122.jpeg
    IMG_0122.jpeg
    176.1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_0123.jpeg
    IMG_0123.jpeg
    164.8 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0126.jpeg
    IMG_0126.jpeg
    187.5 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0125.jpeg
    IMG_0125.jpeg
    223 KB · Weergaven: 40
Daarnaast zijn er problemen geweest met plotselinge sterfte. Een aantal guppen, 2 blauwe guppen, de killi’s en een cory zijn binnen 2 dagen overleden. Er was niets gewijzigd in de bak.

Ik ben begonnen met een grote waterwissel en heb voor de zekerheid de kamerplanten die met de wortels in het water stonden eruit gehaald. Dat was het enige wat ik als oorzaak kon bedenken.

Daarna heb ik weer een grote waterwissel gedaan en de volgende dag lag er nog 1 gup dood en daarna is de sterfte opgehouden.

De planten gaan niet meer terug.

Nu lijkt iedereen weer in balans en harmonie.
 

Terug
Bovenaan