Wat is er nieuw

Mijn nieuw op te zetten Juwel Rio 240 bij de eettafel – hulp gevraagd bij vissen, planten en filteradvies!

speedyconnalis

New member
Lid geworden
22 december 2024
Leeftijd
45
Titel: Mijn Juwel Rio 240 bij de eettafel – hulp gevraagd bij vissen, planten en filteradvies!

Hallo allemaal,

Ik ben een relatief nieuwe enthousiasteling die bezig is met het opzetten van een Juwel Rio 240 aquarium (2 jaar oud en gekregen voor een kratje bier 😎). Het aquarium staat bij de eettafel in mijn doorzonwoning, met aan beide kanten minimaal 6 meter tot de ramen. Hierdoor staat het op een relatief donkere plek, wat ik hoop dat helpt om algen een beetje onder controle te houden. Ik heb vroeger een klein tropisch aquarium gehad met 2 maanvissen, maar dat is lang geleden. Nu wil ik het groter en serieuzer aanpakken.

Veel van mijn keuzes komen voort uit wat ik gelezen heb. Toch twijfel ik nog over sommige dingen, vooral over de vissencombinatie en of mijn apparatuur geschikt is. Mijn grootste zorg is dat ik straks veel algen krijg, en ik probeer keuzes te maken die dat risico beperken. Daarnaast zoek ik praktische oplossingen voor onderhoud, want mijn keuken (voor waterverversingen) ligt 6 meter verderop.

Mijn ideeën voor de inrichting​

Vissen

SoortAantalWaarom deze keuze?
Discusvissen2-3Ik twijfel of ze samen met maanvissen kunnen, maar ze lijken me prachtig als toevoeging.
Maanvissen3-4Deze heb ik vroeger gehad en ze spraken me toen aan. Ze lijken me mooi centraal in de bak.
Kardinaaltetra’s15-20Ik wil een actieve schoolvis die goed past bij de grotere vissen en wat leven in de bak brengt.
Otocinclus8-10Kleine algeneters. Ze lijken me handig en goed te passen in een beplant aquarium.
Corydoras Panda8-10Bodembewoners die actief het grind doorzoeken. Leek me leuk om te zien en nuttig.
Amano-garnalen10-15Alg-opruimers die vaak worden aangeraden. Maar ik vraag me af of ze goed samen gaan met grotere vissen.

Planten

Vallisneria spiralis5-6 bosjesEen hoge achtergrondplant die structuur en beweging toevoegt.
Cryptocoryne wendtii4-5 bosjesMakkelijk te houden middenplanten die niet veel licht nodig hebben.
Anubias barteri3-4 bosjesEen makkelijke plant voor hout of stenen, die goed groeit bij minder intensief licht.
Java-mosVoor decoratieVoor op stenen en hout. Ik las dat het schuilplaatsen biedt voor jonge vissen/garnalen.

Bodembedekking

ProductHoeveelheidWaarom deze keuze?
JBL Sansibar Dark20 liter (4 cm)Zwart grind schijnt stress bij maanvissen te verminderen? Het past ook bij de uitstraling die ik wil.
Dennerle Deponit-Mix Black9,6 kg (2 cm)Ik begreep dat een voedingsbodem nuttig is voor de planten, maar ik twijfel of dit de juiste verhouding is.

Apparatuur

ProductWaarom deze keuze?
Tetra EX 800 Plus filterDit filter heb ik al, maar ik twijfel of het krachtig genoeg is voor deze bak.
Tetra EX 1200 Plus filterOverweeg ik als upgrade. Is dit een verstandige stap?
Eheim Professionel 4+ 600Deze lijkt me ook een goede upgrade, vooral qua kwaliteit en betrouwbaarheid. Wat vinden jullie?
HeliaLux Spectrum LEDVervanger voor de kapotte standaardverlichting. Het lijkt me handig dat het dimbaar is.
HeliaLux SmartControlVoor het instellen van zonsopgang, zonsondergang en gedimd licht.
Hydor External Heater 300WIk wil geen zichtbare verwarming in de bak, dus dit leek me een nette oplossing.
Hygger Elektrische StofzuigerLeek me handig voor bodemreiniging en waterafvoer (bij 6m afstand overbrugging). Maar is dit echt geschikt?
Gardena DompelpompOm verwarmd water terug te pompen naar de bak over 6 meter afstand.
JBL ProFlora CO₂-systeemDit systeem heb ik al, maar ik weet niet of ik het direct moet inzetten of pas later.

Twijfels en vragen​

1. Filteradvies:
    • Is mijn huidige Tetra EX 800 Plus filter voldoende voor deze vissen en planten, of is een upgrade verstandig?
    • Ik twijfel tussen de Tetra EX 1200 Plus en de Eheim Professionel 4+ 600. Welke zouden jullie aanraden, en waarom?
  2. Vissencombinatie:
    • Kunnen maanvissen en discusvissen samen, of geeft dat te veel spanning?
    • Hoe goed werken otocinclus en garnalen samen met grotere vissen zoals maanvissen of discusvissen?
  3. CO₂-systeem:
    • Zou mijn JBL ProFlora-systeem al direct helpen, of verhoogt het juist de kans op algen in de opstartfase?
  4. Verlichting en planten:
    • Hoe stel ik de HeliaLux Spectrum optimaal in om algen te voorkomen en toch genoeg licht te geven aan de planten?
    • Zijn mijn plantenkeuzes geschikt voor een bak met af en toe gedimd licht, of hebben jullie betere suggesties?
  5. Waterverversing op afstand:
    • Heeft iemand ervaring met de combinatie van een Hygger stofzuiger en Gardena dompelpomp voor langere afstanden? Mijn keuken ligt 6 meter verderop, en ik wil dit zo praktisch mogelijk aanpakken.
Ik ben enthousiast om iets moois te maken van dit aquarium, maar ik weet ook dat er nog veel te leren valt. Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! 😊

Groetjes,
Tom

Titel: Mijn Juwel Rio 240 bij de eettafel – hulp gevraagd bij vissen, planten en filteradvies!

Hallo allemaal,

Ik ben een relatief nieuwe enthousiasteling die bezig is met het opzetten van een Juwel Rio 240 aquarium (2 jaar oud en gekregen voor een kratje bier 😎). Het aquarium staat bij de eettafel in mijn doorzonwoning, met aan beide kanten minimaal 6 meter tot de ramen. Hierdoor staat het op een relatief donkere plek, wat ik hoop dat helpt om algen een beetje onder controle te houden. Ik heb vroeger een klein tropisch aquarium gehad met 2 maanvissen, maar dat is lang geleden. Nu wil ik het groter en serieuzer aanpakken.

Veel van mijn keuzes komen voort uit wat ik gelezen heb. Toch twijfel ik nog over sommige dingen, vooral over de vissencombinatie en of mijn apparatuur geschikt is. Mijn grootste zorg is dat ik straks veel algen krijg, en ik probeer keuzes te maken die dat risico beperken. Daarnaast zoek ik praktische oplossingen voor onderhoud, want mijn keuken (voor waterverversingen) ligt 6 meter verderop.

Mijn ideeën voor de inrichting​

Vissen

Discusvissen2-3Ik twijfel of ze samen met maanvissen kunnen, maar ze lijken me prachtig als toevoeging.
Maanvissen3-4Deze heb ik vroeger gehad en ze spraken me toen aan. Ze lijken me mooi centraal in de bak.
Kardinaaltetra’s15-20Ik wil een actieve schoolvis die goed past bij de grotere vissen en wat leven in de bak brengt.
Otocinclus8-10Kleine algeneters. Ze lijken me handig en goed te passen in een beplant aquarium.
Corydoras Panda8-10Bodembewoners die actief het grind doorzoeken. Leek me leuk om te zien en nuttig.
Amano-garnalen10-15Alg-opruimers die vaak worden aangeraden. Maar ik vraag me af of ze goed samen gaan met grotere vissen.

Planten

Vallisneria spiralis5-6 bosjesEen hoge achtergrondplant die structuur en beweging toevoegt.
Cryptocoryne wendtii4-5 bosjesMakkelijk te houden middenplanten die niet veel licht nodig hebben.
Anubias barteri3-4 bosjesEen makkelijke plant voor hout of stenen, die goed groeit bij minder intensief licht.
Java-mosVoor decoratieVoor op stenen en hout. Ik las dat het schuilplaatsen biedt voor jonge vissen/garnalen.

Bodembedekking

ProductHoeveelheidWaarom deze keuze?
JBL Sansibar Dark20 liter (4 cm)Zwart grind schijnt stress bij maanvissen te verminderen? Het past ook bij de uitstraling die ik wil.
Dennerle Deponit-Mix Black9,6 kg (2 cm)Ik begreep dat een voedingsbodem nuttig is voor de planten, maar ik twijfel of dit de juiste verhouding is.

Apparatuur

ProductWaarom deze keuze?
Tetra EX 800 Plus filterDit filter heb ik al, maar ik twijfel of het krachtig genoeg is voor deze bak.
Tetra EX 1200 Plus filterOverweeg ik als upgrade. Is dit een verstandige stap?
Eheim Professionel 4+ 600Deze lijkt me ook een goede upgrade, vooral qua kwaliteit en betrouwbaarheid. Wat vinden jullie?
HeliaLux Spectrum LEDVervanger voor de kapotte standaardverlichting. Het lijkt me handig dat het dimbaar is.
HeliaLux SmartControlVoor het instellen van zonsopgang, zonsondergang en gedimd licht.
Hydor External Heater 300WIk wil geen zichtbare verwarming in de bak, dus dit leek me een nette oplossing.
Hygger Elektrische StofzuigerLeek me handig voor bodemreiniging en waterafvoer (bij 6m afstand overbrugging). Maar is dit echt geschikt?
Gardena DompelpompOm verwarmd water terug te pompen naar de bak over 6 meter afstand.
JBL ProFlora CO₂-systeemDit systeem heb ik al, maar ik weet niet of ik het direct moet inzetten of pas later.

Twijfels en vragen​

1. Filteradvies:
    • Is mijn huidige Tetra EX 800 Plus filter voldoende voor deze vissen en planten, of is een upgrade verstandig?
    • Ik twijfel tussen de Tetra EX 1200 Plus en de Eheim Professionel 4+ 600. Welke zouden jullie aanraden, en waarom?
  2. Vissencombinatie:
    • Kunnen maanvissen en discusvissen samen, of geeft dat te veel spanning?
    • Hoe goed werken otocinclus en garnalen samen met grotere vissen zoals maanvissen of discusvissen?
  3. CO₂-systeem:
    • Zou mijn JBL ProFlora-systeem al direct helpen, of verhoogt het juist de kans op algen in de opstartfase?
  4. Verlichting en planten:
    • Hoe stel ik de HeliaLux Spectrum optimaal in om algen te voorkomen en toch genoeg licht te geven aan de planten?
    • Zijn mijn plantenkeuzes geschikt voor een bak met af en toe gedimd licht, of hebben jullie betere suggesties?
  5. Waterverversing op afstand:
    • Heeft iemand ervaring met de combinatie van een Hygger stofzuiger en Gardena dompelpomp voor langere afstanden? Mijn keuken ligt 6 meter verderop, en ik wil dit zo praktisch mogelijk aanpakken.
Ik ben enthousiast om iets moois te maken van dit aquarium, maar ik weet ook dat er nog veel te leren valt. Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! 😊

Groetjes,
Tom
Allereerst:
Leuk dat je ons gevonden hebt en erbij bent!

Ik ga (vrees ik) wel een aantal grote vraagtekens bij je gekozen bestand zetten:
Discusvissen in een bak van 1,20 x 0,5 lijkt me geen goed plan.
Voor maanvissen is de hoogte van deze bak nét voldoende, discusvissen zijn nog groter. Voor discusvissen is een hoogte van 70 cm minimaal. Bovendien zijn dit beide vissen die nogal agressief en territoriaal onderling kunnen zijn, en om het risico op verwondingen ed te verminderen, heb je een grotere groep nodig. (Dan praat ik over tenminste 8 stuks).
Ik heb inmiddels van een aantal jaren aquarianen geleerd, dat hoemeer ruimte de visseen hebben, hoe beter ze hun natuurlijk gedrag laten zien. Ik haal altijd maar het voorbeeld van mijn zwaarddragers (Xyphophorus helleri) aan: ik had ze altijd in een 1.20 m bak, en moest ze verhuizen naar mijn 2m bak. Daar leefden ze op en hun gedrag was zoveel rijker, dat ik ze nooit meer terugdoe naar de 1.2m. Terwijl 1.2 op zich ook al ruim voldoende was!
Ik denk dat ik voor jouw bak naar een mediumformaat cichlide of dwerg cichlide zou gaan.
Kleinere vissen in een grotere bak ga je meer plezier van hebben, dan grote vissen in een kleine bak...

Ottoclincus is zeker een optie, zorg alleen wel dat je die pas na een half jaar toevoegt, als de bak gerijpt is. (algengroei heeft met in die algen micro-organismen die ze eten. Een alternatief wat ik je niet onthouden: Sturisoma of Farlowella vittata. Als je meer over hun gedrag wilt weten, roep je maar.

Voor de planten die je noemt, is een laag lumen per liter ruim voldoende (15-20 lumen per liter.). De standaardverlichting van Juwel is daar al te sterk voor. Met een CO2 systeem heb je wel wat meer speelruimte, maar gedetailleerd advies kan ik je daar niet echt over geven.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bodem: je hebt planten gekozen die met (erg) weinig tevreden zijn, maar wilt er een voedingsbodem bij doen. Alternatief zou kunnen zijn: filterzand met kleibolletjesvoeding aan de wortels. Daar doen deze planten het ook prima op.

Wat betreft je filterkeuze: ik heb geen ervaring met de Tetra, daarbij hangt de mate van filtering ook af van je bestand en het aantal. (En dat heb ik vrees ik wat op de schop gegooid...)

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. Succes!

Ik sluit me aan bij @Lysia .

Als je cichliden wilt zou je kunnen kijken naar dweg cichliden, blauwe acara's, krobia xinguensis, vlagcichliden, sleutalgat cichliden.. iig iets kleiners 🙂

Ik heb 9 manen op 1.8M en had ze zelf niet kleiner gewild. Er zijn mensen die ze op 1.5 houden.. Wat betreft de hoogte ben ik het niet met Lysia eens. Ik heb een rio240 in de schuur staan, maar daar zou ik ze écht niet in willen. Dan kunnen ze zich amper uitrekken.. De hoogte is 55 cm. maar daar moet de bodem nog af én de bak is niet tot de rand gevuld. als je iets meer dan 40cm water overhoudt is het veel..

Nou ja, daarom zei ik ook dat het minimaal is. Ik zou zelf ook geen manen in een dergelijke bak doen.maar er zijn mensen die zeggen dat het kan.

Je zou nog bij de cichliden een koppeltje Thorichtys (bijv,) elliotti kunnen zetten. Ik heb zelf 2 koppeltjes in een 2m, en dat komt dus neer op 1 koppel per meter. Het zijn geen actieve zwemmers, en vooral druk bezig met hun nestje(s).

Ik zou er geen discussen en geen manen in doen. Ik had discussen in een 1.50x60x55 cm en die heb ik herplaatst omdat ze te weinig zwemruimte hadden vond ik.

Als je grote vissen in een aquarium van 1.20 doet, hangen ze maar wat rond, want ruimte om te zwemmen is er niet. Kleinere vissen geven natuurlijker gedrag.
En de kans op ziektes met het bestand dat je nu voorstelt is groter, want de vissen passen niet bij elkaar, zitten te klein, dan is er stress, wat de weerstand verlaagt, wat zorgt voor makkelijk ziek worden.

Daarnaast kun je op een 1.20 bak niet genoeg filtering zetten zodat het water schoon blijft met zulke vervuilers, waardoor de bacteriedruk groter wordt.
En dat bij elkaar leidt uiteindelijk een groter risico op ziekten en ellende. En dan geniet je niet van je aquarium. Sorry, je mag uiteraard ook dit advies naast je neerleggen. Het is niet zo’n leuk advies. Dat realiseer ik me.

Allereerst:
Leuk dat je ons gevonden hebt en erbij bent!

Ik ga (vrees ik) wel een aantal grote vraagtekens bij je gekozen bestand zetten:
Discusvissen in een bak van 1,20 x 0,5 lijkt me geen goed plan.
Voor maanvissen is de hoogte van deze bak nét voldoende, discusvissen zijn nog groter. Voor discusvissen is een hoogte van 70 cm minimaal. Bovendien zijn dit beide vissen die nogal agressief en territoriaal onderling kunnen zijn, en om het risico op verwondingen ed te verminderen, heb je een grotere groep nodig. (Dan praat ik over tenminste 8 stuks).
Ik heb inmiddels van een aantal jaren aquarianen geleerd, dat hoemeer ruimte de visseen hebben, hoe beter ze hun natuurlijk gedrag laten zien. Ik haal altijd maar het voorbeeld van mijn zwaarddragers (Xyphophorus helleri) aan: ik had ze altijd in een 1.20 m bak, en moest ze verhuizen naar mijn 2m bak. Daar leefden ze op en hun gedrag was zoveel rijker, dat ik ze nooit meer terugdoe naar de 1.2m. Terwijl 1.2 op zich ook al ruim voldoende was!
Ik denk dat ik voor jouw bak naar een mediumformaat cichlide of dwerg cichlide zou gaan.
Kleinere vissen in een grotere bak ga je meer plezier van hebben, dan grote vissen in een kleine bak...

Ottoclincus is zeker een optie, zorg alleen wel dat je die pas na een half jaar toevoegt, als de bak gerijpt is. (algengroei heeft met in die algen micro-organismen die ze eten. Een alternatief wat ik je niet onthouden: Sturisoma of Farlowella vittata. Als je meer over hun gedrag wilt weten, roep je maar.

Voor de planten die je noemt, is een laag lumen per liter ruim voldoende (15-20 lumen per liter.). De standaardverlichting van Juwel is daar al te sterk voor. Met een CO2 systeem heb je wel wat meer speelruimte, maar gedetailleerd advies kan ik je daar niet echt over geven.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bodem: je hebt planten gekozen die met (erg) weinig tevreden zijn, maar wilt er een voedingsbodem bij doen. Alternatief zou kunnen zijn: filterzand met kleibolletjesvoeding aan de wortels. Daar doen deze planten het ook prima op.

Wat betreft je filterkeuze: ik heb geen ervaring met de Tetra, daarbij hangt de mate van filtering ook af van je bestand en het aantal. (En dat heb ik vrees ik wat op de schop gegooid...)

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. Succes!
Hallo Lysia (en ook alle andere liefhebbers die veelal op jouw bericht reageerden), dank je wel voor je eerlijke verhaal waarbij je inderdaad mijn ideeën volledig onderuit haalt hahaha. Uiteraard is dat ook precies de reden dat ik het hier zo uitgebreid heb neergezet omdat ik het belangrijk vind gelijk goede keuzes te maken en mezelf geen ellende en ergernis op de hals te halen. Als ik jouw bericht en dat van anderen lees dan denk ik dat ik er inderdaad goed aan doe om me meer op dwerg cychliden te richten. Ik heb er inmiddels al een stuk meer over gelezen en het is duidelijk dat ze qua gedrag erg interessant lijken te zijn. Het enige waar ik een beetje mee 'zit' is dat je om territoriaal gedrag te voorkomen er in mijn bak maar 2 soorten dwerg cychliden aangeraden lijken te worden. Is dat inderdaad zo of kan dat wel iets meer zijn? Wat zou een gezond vissenbestand ook met andersoortige vissen in mijn bak kunnen zijn waarbij je leuke kleuren, beweging en activiteit garandeert zonder risico te lopen op territoriaal gedrag? Iets meer tips en tricks als ik die kant op ga denken wordt gewaardeerd want ik merk dat ik toch wel wat erg veel verschillende verhalen lees en mijn kennis nog wel erg beperkt is. Nogmaals dank!

Op zich gaat het niet zozeer om het aantal soorten, maar de territoria. Veel van 1 soort kan ook problemen geven.

Ik ben zelf niet zo in de dwergjes, maar er zijn echt tientallen soorten..
je kan eens rondkijken bij Utaka te Amersfoort, die hebben vaak veel zitten. Of op hun stocklist kijken en dan even googlen..

De Maroni is ook een leuke en erg rustige soort.

Als je de rest van het bestand en de inrichting erop aanpast kan je een mooi groepje van dezelfde soort houden. Dan zijn ze op het mooist in kleur en gedrag. Een makkelijke soort om mee te beginnen is Apistogramma macmasteri, hiervan zou je 5 mannen en 5 vrouwen kunnen houden in een bak van 120cm. Verder dan geen soorten op de bodem, veel hout, stenen, bladeren en andere zichtlijnbrekers. Heel mooi om daar bijvoorbeeld een school kardinaaltetra's bij te houden.

Als je van de vorm van discussen en maanvissen houdt kan je ook kijken naar goeramies. Die zijn iets minder hoog gebouwd maar wel mooi afgeplat. Een groepje Trichogaster chuna of lalius (let op, er zijn maar weinig gezonde te vinden) of een koppel Trichopodus leeri zijn prachtig.

Het is altijd lastig om voor iemand anders een bestand te bedenken, aangezien smaken verschillen en er zo veel keuze is.
Bovendien is het bestand (in meer of mindere mate) afhankelijk van de waterwaarden die je in jouw bak kunt bereiken. Het makkelijkste is om de waterwaarden zoals ze uit jouw kraan komen als uitgangspunt te nemen en daar een bestand bij te zoeken.
AquaInfo is een betrouwbare site,waar je met het zoekfilter/ zoekfunctie een voorselectie kunt maken. Dan kun je die hier posten en dan afwachten wat je meer gevorderde mede-aquarianen er van vinden.

Overigens een paar tips:
corydorassen zijn er in veel soorten en zijn gezellige bodemscharrelaars. (Wel in meer of mindere mate incompatibel met veel cichliden)
Killivissen (vooral Fundulopanchax gardneri, maar er zijn er meer) zijn erg mooi, maar wel rovers.
Apistogramma's (vooral kweekkleuren) zijn erg gevoelig voor een matige waterkwaliteit en ik zou ze niet adviseren voor een beginnende aquariaan.
Dwergoerami's vergeet je beter meteen, 80% zijn geïnfecteerd met het Iridovirus, en dat betekent dat ze snel overlijden.
Melanotaenia spp. zijn er g mooi (vind ik) en zijn er in veel prachtige kleuren, dus hier kun je zeker je blik over laten gaan.

Dit klinkt alsof er niets overblijft, maar maak je geen zorgen: er is nog meer dan genoeg over om uit te kiezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan