Titel: Mijn Juwel Rio 240 bij de eettafel – hulp gevraagd bij vissen, planten en filteradvies!
Hallo allemaal,
Ik ben een relatief nieuwe enthousiasteling die bezig is met het opzetten van een
Juwel Rio 240 aquarium (2 jaar oud en gekregen voor een kratje bier
😎). Het aquarium staat
bij de eettafel in mijn doorzonwoning, met
aan beide kanten minimaal 6 meter tot de ramen. Hierdoor staat het op een relatief donkere plek, wat ik hoop dat helpt om algen een beetje onder controle te houden. Ik heb vroeger een klein tropisch aquarium gehad met 2 maanvissen, maar dat is lang geleden. Nu wil ik het groter en serieuzer aanpakken.
Veel van mijn keuzes komen voort uit wat ik gelezen heb. Toch twijfel ik nog over sommige dingen, vooral over de vissencombinatie en of mijn apparatuur geschikt is. Mijn grootste zorg is dat ik straks veel algen krijg, en ik probeer keuzes te maken die dat risico beperken. Daarnaast zoek ik praktische oplossingen voor onderhoud, want mijn keuken (voor waterverversingen) ligt
6 meter verderop.
Mijn ideeën voor de inrichting
Vissen
Soort | Aantal | Waarom deze keuze? |
---|
Discusvissen | 2-3 | Ik twijfel of ze samen met maanvissen kunnen, maar ze lijken me prachtig als toevoeging. |
Maanvissen | 3-4 | Deze heb ik vroeger gehad en ze spraken me toen aan. Ze lijken me mooi centraal in de bak. |
Kardinaaltetra’s | 15-20 | Ik wil een actieve schoolvis die goed past bij de grotere vissen en wat leven in de bak brengt. |
Otocinclus | 8-10 | Kleine algeneters. Ze lijken me handig en goed te passen in een beplant aquarium. |
Corydoras Panda | 8-10 | Bodembewoners die actief het grind doorzoeken. Leek me leuk om te zien en nuttig. |
Amano-garnalen | 10-15 | Alg-opruimers die vaak worden aangeraden. Maar ik vraag me af of ze goed samen gaan met grotere vissen. |
Planten
Soort | Aantal | Waarom deze keuze? |
---|
Vallisneria spiralis | 5-6 bosjes | Een hoge achtergrondplant die structuur en beweging toevoegt. |
Cryptocoryne wendtii | 4-5 bosjes | Makkelijk te houden middenplanten die niet veel licht nodig hebben. |
Anubias barteri | 3-4 bosjes | Een makkelijke plant voor hout of stenen, die goed groeit bij minder intensief licht. |
Java-mos | Voor decoratie | Voor op stenen en hout. Ik las dat het schuilplaatsen biedt voor jonge vissen/garnalen. |
Bodembedekking
Product | Hoeveelheid | Waarom deze keuze? |
---|
JBL Sansibar Dark | 20 liter (4 cm) | Zwart grind schijnt stress bij maanvissen te verminderen? Het past ook bij de uitstraling die ik wil. |
Dennerle Deponit-Mix Black | 9,6 kg (2 cm) | Ik begreep dat een voedingsbodem nuttig is voor de planten, maar ik twijfel of dit de juiste verhouding is. |
Apparatuur
Product | Waarom deze keuze? |
---|
Tetra EX 800 Plus filter | Dit filter heb ik al, maar ik twijfel of het krachtig genoeg is voor deze bak. |
Tetra EX 1200 Plus filter | Overweeg ik als upgrade. Is dit een verstandige stap? |
Eheim Professionel 4+ 600 | Deze lijkt me ook een goede upgrade, vooral qua kwaliteit en betrouwbaarheid. Wat vinden jullie? |
HeliaLux Spectrum LED | Vervanger voor de kapotte standaardverlichting. Het lijkt me handig dat het dimbaar is. |
HeliaLux SmartControl | Voor het instellen van zonsopgang, zonsondergang en gedimd licht. |
Hydor External Heater 300W | Ik wil geen zichtbare verwarming in de bak, dus dit leek me een nette oplossing. |
Hygger Elektrische Stofzuiger | Leek me handig voor bodemreiniging en waterafvoer (bij 6m afstand overbrugging). Maar is dit echt geschikt? |
Gardena Dompelpomp | Om verwarmd water terug te pompen naar de bak over 6 meter afstand. |
JBL ProFlora CO₂-systeem | Dit systeem heb ik al, maar ik weet niet of ik het direct moet inzetten of pas later. |
Twijfels en vragen
- Filteradvies:
- Is mijn huidige Tetra EX 800 Plus filter voldoende voor deze vissen en planten, of is een upgrade verstandig?
- Ik twijfel tussen de Tetra EX 1200 Plus en de Eheim Professionel 4+ 600. Welke zouden jullie aanraden, en waarom?
- Vissencombinatie:
- Kunnen maanvissen en discusvissen samen, of geeft dat te veel spanning?
- Hoe goed werken otocinclus en garnalen samen met grotere vissen zoals maanvissen of discusvissen?
- CO₂-systeem:
- Zou mijn JBL ProFlora-systeem al direct helpen, of verhoogt het juist de kans op algen in de opstartfase?
- Verlichting en planten:
- Hoe stel ik de HeliaLux Spectrum optimaal in om algen te voorkomen en toch genoeg licht te geven aan de planten?
- Zijn mijn plantenkeuzes geschikt voor een bak met af en toe gedimd licht, of hebben jullie betere suggesties?
- Waterverversing op afstand:
- Heeft iemand ervaring met de combinatie van een Hygger stofzuiger en Gardena dompelpomp voor langere afstanden? Mijn keuken ligt 6 meter verderop, en ik wil dit zo praktisch mogelijk aanpakken.
Ik ben enthousiast om iets moois te maken van dit aquarium, maar ik weet ook dat er nog veel te leren valt. Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! 😊
Groetjes,
Tom
Allereerst:
Leuk dat je ons gevonden hebt en erbij bent!
Ik ga (vrees ik) wel een aantal grote vraagtekens bij je gekozen bestand zetten:
Discusvissen in een bak van 1,20 x 0,5 lijkt me geen goed plan.
Voor maanvissen is de hoogte van deze bak nét voldoende, discusvissen zijn nog groter. Voor discusvissen is een hoogte van 70 cm minimaal. Bovendien zijn dit beide vissen die nogal agressief en territoriaal onderling kunnen zijn, en om het risico op verwondingen ed te verminderen, heb je een grotere groep nodig. (Dan praat ik over tenminste 8 stuks).
Ik heb inmiddels van een aantal jaren aquarianen geleerd, dat hoemeer ruimte de visseen hebben, hoe beter ze hun natuurlijk gedrag laten zien. Ik haal altijd maar het voorbeeld van mijn zwaarddragers (Xyphophorus helleri) aan: ik had ze altijd in een 1.20 m bak, en moest ze verhuizen naar mijn 2m bak. Daar leefden ze op en hun gedrag was zoveel rijker, dat ik ze nooit meer terugdoe naar de 1.2m. Terwijl 1.2 op zich ook al ruim voldoende was!
Ik denk dat ik voor jouw bak naar een mediumformaat cichlide of dwerg cichlide zou gaan.
Kleinere vissen in een grotere bak ga je meer plezier van hebben, dan grote vissen in een kleine bak...
Ottoclincus is zeker een optie, zorg alleen wel dat je die pas na een half jaar toevoegt, als de bak gerijpt is. (algengroei heeft met in die algen micro-organismen die ze eten. Een alternatief wat ik je niet onthouden: Sturisoma of Farlowella vittata. Als je meer over hun gedrag wilt weten, roep je maar.
Voor de planten die je noemt, is een laag lumen per liter ruim voldoende (15-20 lumen per liter.). De standaardverlichting van Juwel is daar al te sterk voor. Met een CO2 systeem heb je wel wat meer speelruimte, maar gedetailleerd advies kan ik je daar niet echt over geven.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bodem: je hebt planten gekozen die met (erg) weinig tevreden zijn, maar wilt er een voedingsbodem bij doen. Alternatief zou kunnen zijn: filterzand met kleibolletjesvoeding aan de wortels. Daar doen deze planten het ook prima op.
Wat betreft je filterkeuze: ik heb geen ervaring met de Tetra, daarbij hangt de mate van filtering ook af van je bestand en het aantal. (En dat heb ik vrees ik wat op de schop gegooid...)
Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. Succes!