Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60 (Paul Stone)


Paul Stone

Well-known member
Lid geworden
14 december 2015
Berichten
48
629584paulstone_0_85_aquariu.jpg



Na 17 jaar ben ik eindelijk weer aan een aquarium begonnen. Twee weken geleden ben ik begonnen met mijn nieuwe Aqualantis aquarium van 330 liter (120 x 50 x 60) met witte kast. Echt mooi afgewerkt allemaal. Wat een licht geven de LED-lampen! En met de bijbehorende controllers gaat het licht heel langzaam aan en uit.
Als filter een Eheim 2075.

Het moet een echte plantenbak worden met kleine visjes. Mijn Dennerle Space 600 CO2 systeem met PH-controller sluit ik aan nadat de vissen er in zitten.

De planten groeien al goed bij een verlichtingstijd van 7 uur die ik nog ga opvoeren tot een uur of 11. Nu wat last van bruine alg maar dat schijnt normaal te zijn bij het opstarten van een nieuwe bak.

Direct na de Kerst wil ik met de eerste vissen beginnen. Een school Kardinaal Tetra's en een schooltje Corydoras. Daarna o.a. nog Fantoomzalmen (ik zit nog te dubben tussen rode en zwarte), een stelletje dwerg chicliden en een stelletje Colisa Lalia.
Helaas is mijn Chloorgehalte nog wat hoog met 1,5 mg/l.


Tips en suggesties zijn welkom!

Paul
 
Bruinalg is normaal bij de opstart.
Mooie bak is het zo hoor. Staat de Anubia links voor niet in de bodem met de wortelstok?? Ik heb de C Panda met Dwergcichliden gehad maar die voelden zich niet echt op hun gemak met de Caca s.
Als je een echte plantenbak wilt dan is de EI als bemesting misschien een overweging voor je of een andere bemestingsmethode.
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Dat ziet er al mooi uit
Ik denk dat de planten achter wel wat meer ruimte willen

Groet John
 
Hoi Paul

Hele mooie bak. Staat er al zeer netjes bij.
De LED verlichting is zeker erg fel. Ik heb daarom ook niet heel de dag alles aan.
De voorste gaat van 10 tot 22 aan. De achterste van 13 tot 19.
Op de controllers. Dus nog met fade time.

Ik zou de CO2 controller toch al aansluiten, als je de verlichting gaat opvoeren. Je kunt dan alles netjes fijn regelen.
En zonder vis, kan er ook niets misgaan.

Je chloor gehalte is wel bijzonder. Heb je gechloreerd water gebruikt?
Met wat extra oppervlakte beweging of tijdelijk een bruissteen erin hangen (bruissteen 's nachts i.v.m. co2) dan zou dit snel eruit moeten dampen.
Of je zou een flesje Aquatan, biotopol erin kunnen doen.
Verder is het wel raadzaam om te achterhalen waar het vandaan kan komen.
Als je het blijft meten, zou ik een watermonster laten testen bij de aquariumwinkel.
Want in NL is het zeer ongebruikelijk.
 
Zoals Marcel al zegt zou ik ook de co2/voeding wel al gebruiken. Je hebt vrij veel licht zie ik en anders heb je straks tekorten.
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Moet de wortelstok van de Anubia boven de bodem en mogen alleen de wortels er in?

Ik wilde meteen een lekkere volle bak dus hou er rekening mee dat als alles goed gaat groeien ik ��n of twee plantengroepen achterin moet verwijderen.

Ik ga eens kijken naar de EI-methode.

Ik zit te denken aan Corydoras Habrosus want die blijven zo leuk klein. Maar de Panda vind ik ook erg leuk. En ik denk een stelletje Apistogramma Borelli.

Dank voor jullie reacties!
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Een Anubia groeit het liefst opgebonden aan een steen of op hout. Eerst een (vis) draaidje gebruiken. Daarna hecht de Anubia zichzelf vast.

Edit:

Is een corydoras similis niet ook een leuk visje?
Ik heb deze in mijn aquarium. Zijn best klein.
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Corydora panda's zijn erg leuk en levendig. Zeker een aanrader. Bij mij kweken ze ook nog spontaan! Wat wil je nog meer... Het voordeel van die mini corydora's is wel dat je in principe een grotere school kunt houden.

Ik heb vandaag net een stelletje A. Borreli gekocht voor in mijn opkweekbakje van de jonge (eigen kweek) Panda's. Ze zijn nu nog een beetje stilletjes, maar zoeken langzaam aan hun weg. Mooi visje, maar voor nu nog nieuw voor mij. Hebben nog geen interesse in de kleine Panda's dus tot nu toe een goede mix.

Heb in mijn grotere bak een stelletje A. Agassizi zitten. Vind ik persoonlijk erg mooie vissen vanwege de ranke bouw, maar zijn tot nu toe wel wat kwetsbaar gebleken. Desondanks heb ik daar vandaag toch een nieuw koppeltje van gekocht. De bouw en de "natuurlijke kleuren" (helemaal ten opzichte van bijv. de A.MacMasteri) kon ik toch niet weerstaan.

Wat dacht je van leuke garnalen voor tussen de mooie planten? Prima opruimers en lekker actieve beestjes. Ik heb tijgergarnalen. Groot genoeg om niet zomaar opgegeten te worden...op zich ook wel handig!

Succes met het zoeken, bedenken en "voor je zien".
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Mooi groen!

Wel nog even nadenken (lees: visbestand topic openen) over de keuzes. Daar kan nog van alles misgaan zo te zien
(karakter/gedragsverschillen, tmperatuur, territorium,...)
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Paul Stone zei:
Moet de wortelstok van de Anubia boven de bodem en mogen alleen de wortels er in?

Ik wilde meteen een lekkere volle bak dus hou er rekening mee dat als alles goed gaat groeien ik ��n of twee plantengroepen achterin moet verwijderen.

Ik ga eens kijken naar de EI-methode.

Ik zit te denken aan Corydoras Habrosus want die blijven zo leuk klein. Maar de Panda vind ik ook erg leuk. En ik denk een stelletje Apistogramma Borelli.

Dank voor jullie reacties!

Ja de wortelstok mag zelf niet in de bodem.
Zoals Ivo al aangeeft kun je het beste een topic openen voor je samenstelling van het bestand ;)
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Zojuist mijn eerste vissen gekocht:
- 18 Kardinaal Tetra's
- 10 Corydoras Panda
- 4 Siamese Kempsvissen (1 man en 3 vrouwen).
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Nu al een leuke bak! Weet je wel zeker dat al zo lang geleden is dat je je laatste aquarium had? Je bent het dan nog niet verleerd! Mooi hoor!


Groet,
Ben.
 
Re: Mijn nieuwe Aqualantis Fusion 120 x 50 x 60

Paul Stone zei:
Zojuist mijn eerste vissen gekocht:
- 18 Kardinaal Tetra's
- 10 Corydoras Panda
- 4 Siamese Kempsvissen (1 man en 3 vrouwen).

Ben benieuwd naar de foto's :foto:
 
Vanmiddag weer eens de wekelijkse onderhoudsbeurt gedaan met bijgaand het resultaat. Links naast de Eikenbladvaren wik ik eerdaags nog een mooie bos Cabomba plaatsen.
 

Terug
Bovenaan