Wat is er nieuw

Mijn nieuwe aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter IlonaenLex
  • Startdatum Startdatum
I

IlonaenLex

Guest
Hoihoi,

Ik heb me zojuist maar eens geregistreerd! Al veel van jullie topics gelezen en een hoop handige tips gezien!

Ik heb een paar weken terug een compleet aquarium overgenomen van een vriendin van me. Dit is een 80x40x40. Hier zitten al een aantal bewoners in, waaronder vier sluierstaarten, die leven dus veel te klein wat ik begrepen heb maar ze zitten er al 4 jaar in.
Nou heb ik nog wel een paar bewoners waarvan ik niet weet wat het zijn. Heb geprobeerd om er foto's van te maken en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

313252_0_82_aqua_006.jpg

361125_0_82_aqua_007.jpg

618616_0_82_aqua_009.jpg

748696_0_82_aqua_011.jpg

Welkom.

Misschien niet leuk om te horen maar voor iemand met iets meer ervaring ziet het er best dramatisch uit zo je bak.

Eerste foto is Corydora sterbai,tweede kan ik niet op de naam komen derde zijn neon tetra's en de laatse sluierstaart goudvissen die in jouw bak veel en veel te weinig ruimte hebben inderdaad helaas en aan het vergroeien zijn op deze manier.

1e foto is volgens mij een Corydoras Sterbai, 2e zou een ancistrus dolichopterus kunnen zijn, maar ik zit niet zo in de meervallen, 3e foto is een neontetra en ik hoop dat de laatste foto een grapje is?

Wat voor aquarium heb je (formaat, wel of niet verwarmd etc)

Overigens proficiat met je aankoop!

Edit: sorry, formaat heb je vernoemd...
Inderdaad, veels te klein voor je laatste bewoners!

Ik vind het geweldig om te horen Seabait! Kan ik er in ieder geval wat mee doen... Dus spouw maar met tips als je wilt! Ik heb ze namelijk van de wc-pot gered. Een impulsieve aankoop dus... Waarom nemen mensen dieren als ze ze na een tijdje zat zijn?! Maargoed dat ter zijde...

Bedankt voor de namen allebei, ga ik eens opzoeken wat de beste verzorging is. Het aquarium is overigens verwarmd..

Misschien is er een goudvissenopvang in de buurt bij jullie toevallig.

1. Corydoras sterbai.
2. Mannetje van de Ancistrus cf. cirrhosus vaak verkeerd Ancistrus dolichopterus genoemd wat een hele andere vis is.
3. paracheirodon innesi (Neontetra).
4. Vier vergeroeide maar zo te zien gezonde sluierstaarten waarvan er 3 behalve de Calico (die met meerde kleuren) Oranda (deze hebben een goedaardig gezwel op hun kop wat we een wen noemen) bloed hebben.

Bedankt, ik zal eens op zoek gaan! Botia, ik snap als leek je opmerking "bloed hebben" niet helemaal... Kan ik daar iets tegen doen!?

De enige manier om de sluiers nog een fijn leven te laten leiden is dus op zoek gaan naar een opvang? 🙂

Dan zitten er dus ook maar 3 tetra's in de bak... Terwijl dat een schoolvis is... Kan ik daar in deze bak nog iets aandoen? Om er meerdere bij te zetten?!

En ik vat de "kritieken" niet negatief op hoor... Alleen is die impulsiviteit wel heel leuk maar wil toch dat ze bij mij wel een goed leven leiden! 🙂. Dat wil ik proberen in ieder geval. En met respons lukt dat vaak beter dan dat ik zelf ga lopen klooien 🙂
Blij dat ik me toch geregistreerd heb!

Groetjes!

Om te beginnen denk ik zo snel mogelijk die sluiers eruit halen en kijken of je deze elders onder kan brengen, Daarna zou ik pas gaan kijken wat je met de overige vissen wil gaan doen.
Wat is de temp. en wat zijn de waterwaarden?

IlonaenLex zei:
Bedankt, ik zal eens op zoek gaan! Botia, ik snap als leek je opmerking "bloed hebben" niet helemaal... Kan ik daar iets tegen doen!?
Botia schrijft: Oranda bloed hebben, en bedoelt dat vermoed ik als in 'blauw bloed' hebben, niet zozeer dus dat ze er iets aan de vis mankeert ('hij bloedt'), maar iets over hun afstamming. Oranda is een van de varianten sluierstaarten.

IlonaenLex zei:
De enige manier om de sluiers nog een fijn leven te laten leiden is dus op zoek gaan naar een opvang? 🙂
Lijkt me verstandig 🙂

~ Ivo

De temperatuur staat op 23 graden.
Waterwaarde's ga ik vrijdag laten testen, zal dan gelijk vragen of de dierenwinkel iets weet qua opvang.

Oh gelukkig! Een zorg minder... Waaraan kan ik zien of ze vergroeit zijn of zien jullie dat al doormiddel van de foto's?!

Jullie zullen ook wel denken, daar hebben we er weer zo ��n.. 😉!
Maar ik kon ze daar echt niet laten zitten, je kon niet meer door het glas kijken, de bak zat maar half vol en ze stonden op het lijstje om genomineerd te worden voor het riool..

Mascha&Ivo zei:
IlonaenLex zei:
Botia schrijft: Oranda bloed hebben, en bedoelt dat vermoed ik als in 'blauw bloed' hebben, niet zozeer dus dat ze er iets aan de vis mankeert ('hij bloedt'), maar iets over hun afstamming. Oranda is een van de varianten sluierstaarten.
Idd ik doel op de afstamming. Het zijn geen zuivere Oranda's maar ze hebben wel enige kenmerken die kermerkend zijn voor de Oranda maar in mindere mate.

IlonaenLex zei:
De temperatuur staat op 23 graden.
Waterwaarde's ga ik vrijdag laten testen, zal dan gelijk vragen of de dierenwinkel iets weet qua opvang.

Oh gelukkig! Een zorg minder... Waaraan kan ik zien of ze vergroeit zijn of zien jullie dat al doormiddel van de foto's?!

Jullie zullen ook wel denken, daar hebben we er weer zo ��n.. 😉!
Maar ik kon ze daar echt niet laten zitten, je kon niet meer door het glas kijken, de bak zat maar half vol en ze stonden op het lijstje om genomineerd te worden voor het riool..

Nee hoor, lieverd, we zijn blij dat jij het beste met de beestjes voorhebt en enorm je best doet om ze een goed leven te geven. Dikke pluim! :thumbs:

Ik zou de sterbai van het grind halen , ze horen op zand anders beschadigen de voeldraden aan de bek.
tevens horen ze met minimaal 6 waarvoor de bak te klein is.
ik zou proberen voor alle vissen een nieuw huis tezoeken, wellicht via het forum en dan rustig opnieuw beginnen waarbij hier genoeg mensen je kunnen helpen met wat wel bij elkaar past

Sterbai in een 80 kan op zich wel hoor. Zand vinden ze wel prettig. De ancistrus vermaakt zich ook wel op grind en de neons zal het ook worst wezen.

Verbaast mij eigenlijk wel dat die goudvissen de neons niet opgepeuzeld hebben.

MauriceB zei:
Ik zou de sterbai van het grind halen , ze horen op zand anders beschadigen de voeldraden aan de bek.
80x40x40 te klein voor 6 sterbai? Daar kunnen er makkelijk 10 in naar mijn weten.

MauriceB zei:
mee eens, ik vind het grond namelijk erg grof.

ik zou proberen voor alle vissen een nieuw huis tezoeken,
6 is na mijn mening wat te weing ik zou er mminimaal 8 van maken.
en als de bodem erg leeg is(en ik zou een zandbodem nemen) dan kan de sterbai wel

Ik ga eerst maar eens proberen de sluiers kwijt te raken aan een goed adres! Bedankt voor de tips!

Gatsiedarrie, ik krijg er nu toch best wel een naar gevoel bij, dat blijkbaar alle vissen hier niet op hun plek zitten.
Dus betaald voor vissen die niet gelukkig zijn. Nou maakt die 75!!! euro me niet heel veel uit, maar wel het gevoel van bedonderd zijn! Zal dr is zeggen dat er wel een etentje vanaf kan! 😉

Denk dat je vriendin ook niet beter wist maar als je er nog een etentje vanaf kan krijgen is dat altijd goed natuurlijk! 😉

Dat denk ik ook niet hoor, maar de bak was ook zwaar verwaarloosd... Ik kan zo snel geen opvang vinden in mijn buurt. Ik zou eventueel aan de dierenwinkel kunnen vragen of zij ze kunnen opvangen maar zouden ze het daar beter hebben dan bij mij in het aquarium!?

2. Mannetje van de Ancistrus cf. cirrhosus vaak verkeerd Ancistrus dolichopterus genoemd wat een hele andere vis is.

Van bovenstaande zitten er trouwens nog meer in, allemaal met verschillende kleuren en andere stippen. Ook 3 albino's (even snel op google gezocht) maar ze hebben niet allemaal een gewei dus het zijn mannetjes en vrouwtjes.. Gaat dat in een rap tempo? :stop:

Er staat 1 hele grote plant/boom in met een holle stam, daar zit een groot mannetje (gewei) in en daar mag alleen maar 1 albino bij komen. De rest word weggebeukt? Is dit normaal...

Whaaa, waar ben ik aan begonnen!

*verder forums/google lezen doet*

Dan houd ik van meer ruimte denk ik vind ze te fors voor 8 op 80 cm

Ik zie op verschillende sites dat aangegeven wordt dat C. sterbai 8 cm. wordt. Zelf heb ik ze nooit groter dan 6 cm. gezien. Daarbij zijn ze heel rustig vergeleken met een aantal andere Cory-soorten.

Liever 8 in een 80 cm. bak dan 6 en nog veel liever 10. Ik heb gemerkt dat ze met zessen niet op hun gemak zijn.

Heb ze nooit gehad dus ga met de ervaring mee🙂

IlonaenLex zei:
Dat denk ik ook niet hoor, maar de bak was ook zwaar verwaarloosd... Ik kan zo snel geen opvang vinden in mijn buurt. Ik zou eventueel aan de dierenwinkel kunnen vragen of zij ze kunnen opvangen maar zouden ze het daar beter hebben dan bij mij in het aquarium!?

Van bovenstaande zitten er trouwens nog meer in, allemaal met verschillende kleuren en andere stippen. Ook 3 albino's (even snel op google gezocht) maar ze hebben niet allemaal een gewei dus het zijn mannetjes en vrouwtjes.. Gaat dat in een rap tempo? :stop:

Er staat 1 hele grote plant/boom in met een holle stam, daar zit een groot mannetje (gewei) in en daar mag alleen maar 1 albino bij komen. De rest word weggebeukt? Is dit normaal...

Whaaa, waar ben ik aan begonnen!

*verder forums/google lezen doet*

Niet alle vissen zitten verkeerd hoor, maar de combinaties zijn wat ongelukkig.
Als je meerdere ancistrussen hebt, zou ik wel een keuze gaan maken. Het zijn er zo wel veel. en dan krijg je inderdaad ruzie in de tent, zeker met de mannetjes onderling.
Kweken is in principe niet heel moeilijk, dus wellicht inderdaad kiezen voor ��n mannetje, als je geen jongen wilt.
Anders zou je kunnen proberen een extra schuilhol/hout toe te voegen.

W.b. de bodembedekking: het is een kwestie van smaak en visbestand wat je kiest. Ik vind persoonlijk het huidige grind niet zo mooi. Daarnaast zouden de corydora's beter af zijn op zand, inderdaad. Maar er zijn ook veel mensen die ze houden op heel fijn, niet scherp grind (1 a 2 mm).

Enneh, alvast smakelijk eten.... vriendschap nog wel intact?

Ik zou de sluierstaarten niet aan een winkel geven, die weten vaak ook niet zoveel van sluiers af en dan is de kans groot dat ze doorverkocht worden aan iemand die ook een te kleine bak heeft. Misschien kun je ze op internet zetten? En dan alleen aan mensen aanbieden die een bak van 1,20 hebben of groter.

IlonaenLex zei:
De Ancistrus man heeft de broedzorg en jaagt iedereen weg bij een nest.
Het kan dus zomaar zijn dat er een nestje in die boomstam zit.

Zo, daar was ik weer. De sluierstaarten heb ik inmiddels weggeven aan iemand met een 2 meter bak. 🙂! Die zijn dus gelukkiger hoop ik.. Nu zitten er alleen nog algeneters, 2 slakken en corydora's in. Vanavond krijg ik van iemand ook een andere pomp en dan maar rustig aan bedenken wat ik er zelf in zou willen. En wat kan natuurlijk... Ik vind het stiekem toch wel erg leuk! 😉! Alleen is het aquarium wel erg leeg zo...

Oke, bedankt Kenji! Jammer dat ik het niet eerder gelezen heb want die "boom" is er dus inmiddels uit...

PS: De vriendschap is er nog hoor 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan