Wat is er nieuw

Mijn nieuwe inrichting rio240 door rharberink

rharberink

Member
Lid geworden
16 oktober 2012
Hallo,

Heb zaterdag mijn aquarium opnieuw ingericht. voedingsbodem erin, nieuw steentjes, plantjes en hout.
Nu even een weekje in laten draaien, vrijdag me water testen en als alles goed is, mijn nieuwe visjes halen..

Mijn nieuwe visbestand word:

2x blauwe maanvis
2x goude maanvins
6x cor paleatus
2x lalia rood
2x lalia cobalt
6x diamant neon tetra
6x wittop rocaceus
6x ottocinclus

Hiervoor had ik sluierstaarten, die was ik een beetje zat aan het worden en hebben een nieuw onderkomen gekregen!
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... 2_aqua.jpg

Re: Mijn nieuwe inrichting rio240

Zou toch eerst drie weken indraaien aangezien er een hele nieuwe bodem in zit.....

Volgens mij verschillen daar de meningen over wat ik zo her en der hoor.. hoor 1 week, maar ook 2 en 3 weken..
In de winkel zeiden ze dat 1 week goed was, maar test eerst mijn water over een week.. kijken of de waardes goed zijn..

Je filter draaide dus al een tijdje lekker? en heeft gewoon doorgedraaid bij het bodem verwisselen? Dan zie ik geen enkel probleem. Hebben wij hier ook meermaals gedaan - een andere bodem erin zonder opnieuw indraaien. Wel rustig je visbestand gaan opbouwen. Over dat vissenbestand: wat je daar zo bij elkaar hebt gezocht is nog niet bepaald ideaal. Open anders eens een topic bij 'samenstelling visbestand'.

~ Ivo

Los van de meningen gaat het om het proces van bacteri�n die in de juiste balans moeten komen en dat duurt meestal 2 weken in de praktijk in een volledig nieuw ingericht aquarium.
Zet je eerder vissen in je bak stel je ze bloot aan een mogelijk dodelijke nitrietpiek,sommige mensen nemen dat risico en daar zijn de meningen over verdeelt of dat wel zo verstandig is.

Het is dus van wezenlijk belang hoe het zit met het filter... 😉

Dat is idd de belangrijkste factor in dit verhaal zoals jij al aangeeft 😉

Bedankt allemaal voor de reacties.. Ik zie wel dat iedereen hier van mening is om mijn aquarium zoiezo nog 1 week langer te laten draaien dus minimaal 2 weken.. Alleen vind ik het wel gek dat iemand van een Aquarium winkel die dagelijks met aquariums bezig is en ook installeert zegt dat ik binnen een week al mijn vissen erin kan doen...
In mijn filter zitten allemaal nieuwe sponzen en substraat. heb er wel filterstarter ingedaan..

Heb een onderwerp gemaakt in vis samenstelling..

Dat is dan een andere mening van de winkelier.

Toen ik mijn nieuwe bak kocht, nu 4 jaar geleden kreeg ik de tip van de winkel om de bak te plaatsen, water erin, filter laten draaien, planten aanschaffen en zeker 4 weken te wachten om een biologisch evenwicht te kweken en de waterwaardes te laten stabiliseren. Zonder allerlei middeltjes in mn water te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan