Wat is er nieuw

Mijn oude appelslak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Ik heb een oude appelslak die me gaandeweg verblijdt heeft met meerdere jonge slakken maar nou lijkt hij echt op...

De slak heb ik nou zelf 3 jaar ongeveer (weet niet hou oud ie was in de winkel) en heeft altijd op 24 graden gezeten in de bak. Vorige week zaten de garnalen nog heel komisch mee te liften op zijn huisje maar sinds deze week lag hij vaak op dezelfde plek, als hij 2 vierkante cm verplaatst was, is het veel.

Heb hem van de week op een stuk komkommer gezet maar hij komt niet uit zijn huisje dat ik weet. Gisteren zaten twee garnalen zowat in zijn huisje met de pootjes op de slak zelf te tripsen. Dat vond ik zo zielig dat ik hem appart heb gedaan met een stuk komkommer. Zijn klepje lijkt helemaal weg dus ik zie wel de slak maar niet zijn afdichtklepje.

Hij leeft nog wel want als ik aan de slak kom trekt hij zich verder terug en hij ruikt ook (nog) niet raar of vies.

Komt dat nou door ouderdom? De andere jonge slakjes zijn heel actief, eten goed en scharrelen de bak op hun eigen slakkenmaniertjes rond. Er is niks veranderd aan de bak, planten, waterwaardes of wat dan ook.

Hier info over de bak.
60x30x30
Inwoners: x vuurgarnalen, 3 jonge appelslakken en 5 jonge koraalplaty's
Temp: 24 graden
No2 0
No3 10
Gh 8
Kh 4
Ph 7
Fe 0,5
Po4 1
Cu 0
Nh3-4 0

Oude en gewonde slakken trekken zich vaak terug om te herstellen. Het diertje steeds verplaatsen werkt averechts.

Dank Jones, moet ik hem dan weer loslaten in de 60 bak? Kan het geen kwaad dat de garnalen dan in het huisje aan de slak zelf zitten aangezien zijn afdichtklep zo goed als weg is?

Die bak zal stabieler zijn dan een bakje met komkommer erin. Ik ben bang dat dit je slak kan kosten vanwege snel verslechterende waterwaardes. Je kan de opening van het huisje een stukje in de bodem duwen zodat de garnalen er niet bij kunnen. Appelslakken graven zich vaak gedeeltelijk in dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Houd er sowieso rekening mee dat dit de laatste dagen van je slak kunnen zijn. Hij is oud en aan het gedrag te zien vindt hij het genoeg geweest. 🙂

Ok, doe ik dat, dank je wel Jones!

zodra hij wel uit het huisje gaat hangen, en dus dood is snel verwijderen... aangezien een dode appelslak erg vervuilt. Ik denk dat hij snel het loodje gaat leggen als ik het zo hoor, was bij mij ook altijd een voorbode....

Heb hem nou beetje ingegraven zoals Jones aangegeven heeft... Denk dat het ook niet lang meer duurt. Daarstraks bij het verplaatsen er nog eens ff aan gesnuffeld en beetje gepord. Nog geen vieze geur en hij beweegt nog als ik eraan kom. Ik laat hem verder met rust vandaag, zal morgen nog een keer snuffelen.

Dat de garnalen gisteren al op de slak zelf aan het tripsen was en niet op het huisje, zei me ook al voldoende...

Heb in ieder geval hele mooie jonge slakken van hem/haar. De slak is blauw en zijn vroegere maatje (die is er al een tijd niet meer) was geel. Dus heb verspreid over 3 bakken, gele, groene, blauwe en ietwat witte rondscharrelen. De rest had ik aan een vriendin gedaan omdat het zoveel jonkies waren.

Hoe het ook afloopt (waarschijnlijk niet goed dus), ik heb veel plezier aan het beestje gehad en hard om moeten lachen als er weer een luie garnaal was die zelf niet wou lopen en meeliftte op hem. Zo zie je maar dat zelfs een "onnozele" slak een verrijking kan zijn en zijn eigen verhaal achterlaat.

Appelslakken zijn inderdaad best leuke beestjes 🙂 Als hij dood is inderdaad snel eruit halen, houd je neus wel dicht want het stinkt echt enorm.

Tot hiertoe is ie er nog... De slak zat vanmorgen helemaal links in het 60l aquarium waar ik hem gisteren neergelegd had en nou zit ie in het midden. Aangezien er veel hout in ligt en planten in staan heeft ie zigzaggend toch een afstandje afgelegd.

Heb de slak tijdens het voeren vd vissen en garnalen eruit genomen, ff gesnuffeld, ff gepord en ff goed bekeken en het lijkt of zijn dekseltje er iets beter uitziet.

Morgen is het courgette dag en dan kijk ik nog wel eens een keer.

Van die vorige slak weet ik nog dat het onmeunig stinkt idd... Viel op zich wel mee in het aquarium maar moest er zonodig weer met mijn neus half in de schelp hangen... Bweik...

Ben er ook blij mee... 🙂 Thx Jones...

Wat een rare kwast zeg... Licht is uit sinds half elf, ga ik net kijken met mijn zaklampje, zit ie over het kienhout heen te racen... Zwaaide ie nog even met zijn sprietjes zo van "ja, hier ben ik hoor"...

Hmmmzzz... Zal me zorgen om niks hebben gemaakt denk ik, misschien was ie een tijdje aan het chillen. In ieder geval bedankt voor de raad en de interesse.

Nou, mijn blauwe appelslak is niet meer... Vanmorgen zaten er een hele hoop garnalen in zijn huisje te tripsen, zijn afdekklepje was volledig weg... Hij had na zijn race-actie van laatst zich ergens verschanst en zat al een tijd op dezelfde plek... De appelslak reageerde nergens meer op toen ik hem porde en ik kon een flauw viezig geurtje ruiken.

Toch naar...

Vandaag plantjes gekocht en daar vond ik 2 mooie puntslakken tussen, die zitten nu in de 100liter bak... Ben ik ook wel blij mee...

Achhh die had effe een opleving voordat ie krak zei.. Balen he..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan