Mijn oude hout nog te gebruiken in aquarium?


I

Ioreth

Guest
Ik had nog een groot stuk hout (59cm) liggen wat voorheen in mijn oude aquarium zat en ik zou dit graag in mijn nieuwe aquarium willen hebben, welke ik nu aan het opstarten ben. De vraag is alleen of dit hout nog goed is. Ik heb geen idee wanneer hout niet meer bruikbaar is.

Het hout heeft 4 jaar droog gelegen. Ik heb het nu 5 dagen in water liggen, maar het zinkt nog steeds niet. Voorheen zonk het bijna meteen.
Het is niet zacht geworden en ruikt ook niet raar ofzo. Het is wel iets donkerder geworden dan het eerst was.

Zou het nu heel lang duren voordat het zinkt of kan ik beter op zoek naar iets nieuws?

IMG_20170302_153911.jpg
 
nee is niet meer te gebruiken, ik kom het wel ophalen.

:p nee gekigheid op een stokje.
Soms duurt het erg lang voor het zinkt.
nu het lang droog heeft gelegen zal het zich weer vol moeten zuigen maar zal even duren. je kan het eventueel tijdelijk verzwaren met stenen ofzo?
of in een bak water met een deksel?

Ik heb ook een stuk hout wat na 2 maanden nog niet wilde zinken, ligt nu verzwaard in mijn bak.
 
Hahaha!

Woa! Twee maanden?! Ja dan zou ik het liever willen verzwaren, zodat het er eerder in kan.
Dan moet ik ergens geschikte stenen gaan zoeken.
 
ja maar dat was 1 erg dik stuk, misschien als jij hem paar weken in een bak water hebt dat hij al wel zinkt. het is even proberen maar anders is verzwaren inderdaad te doen
 
Eventueel kun je misschien onder de dikste kant (links op de foto) een steen binden als het te lang gaat duren.
 
Ik heb een stuk spiderwood die al minstens anderhalve maand in een bak water ligt en nog niet wil zinken. Dus 5 dagen is nog niet zo erg veel.


Je hebt een heel mooi stuk hout moet ik zeggen. Ik word er jaloers van :p
 
ik gebruik zelf altijd kraanheet water om in te wateren, 1-2x per dag water vervangen.
lijkt een stuk sneller te gaan zo.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het toen een keer gekocht op een aquariumbeurs, daar was wat meer keuze (en iets betere prijzen) dan in de winkels hier in de buurt. Ik vind het hout ook nog steeds erg mooi!
Hopelijk kan ik morgen op zoek naar iets aan stenen wat geschikt is voor een aquarium, dan zal ik die er aan vast binden.

Van de week heb ik ook nog 2 kleinere stukken hout gekocht (spiderwood denk ik), maar die zonken dus al na 2 dagen en dat had ik totaal niet verwacht.:eek:
 
Het ene hout is ook vochtiger dan het andere en dat heeft flinke invloed op de tijd dat het gaat zinken.
 
Op zich kan je oud hout prima gebruiken. Behalve als het aan het rotten is, dat kan de waterkwaliteit beïnvloeden en ervoor zorgen dat je een constant terugkerende kaamlaag op je wateroppervlak krijgt (dode bacteriën etc.)
 
Ik had een kleinere stuk wat ging drijven,
In het dikke gedeelte wat onderkant moest zijn met een grote houtboor gat in gemaakt en gevuld met stenen.
Ook een oplossing.
 
Ik heb onder het houteen tegel geschroefd. Toen in debak gelegd en de bodembedekking er overheen. Blijft prima liggen.
 
Inmiddels heb ik het in mijn oude 60cm aquarium (welke niet in gebruik is) gelegd met een zak knikkers om hem onder water te krijgen.
Ik heb namelijk nog geen geschikte stenen kunnen vinden bij de tuincentra in de buurt. Alles bevatte kalk :stom:
Het nieuwe hout krijgt nu steeds een dikke witte laag schimmel ofzo? Volgens mij was dat toen bij mijn oude hout ook en na diverse keren weg halen bleef dat weg.
 
Hout kan idd in het begin behoorlijk schimmelen.
Veel vissen en garnalen vinden het heerlijk hihi.

Je kunt het ergste wegzuigen met een slang, maar kan geen kwaad als het beperkt blijft.
 
kan meestal geen kwaad alleen als je varens of mos op het hout gebonden hebt kan het wat vervelend uitpakken.

vind het zelf afzichtelijk dus ga in het begin regelmatig met een slang en sponsje eroverheen.
 
Ik had inderdaad al mos en anubias op het hout gebonden, dus niet zo handig van mij:oops:
Maar gelukkig werkt het afzuigen wel aardig.

Ik wist niet dat de schimmel geen kwaad kon voor vissen en garnalen. Goed om te weten, al komt er voorlopig nog geen vis in de bak. Eerst nog indraaien en ik hoop dat de planten het blijven doen. Ik denk dat ik de cabomba kwijt ga raken.

Misschien moet ik maar een fotoboek starten, dan kan ik eventueel nog meer vragen stellen.
 

Terug
Bovenaan