Wat is er nieuw

Mijn plantenrandjes worden geel

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaanAquarium
  • Startdatum Startdatum
D

DaanAquarium

Guest
Beste aquaforum mensen,

ik heb twee dagen geleden (extra) planten gekocht. mijn vallisneria asiatica blijft goed groen op een blad na. maar een andere plant die ik al had krijgt nu gele bladeren (nu nog aan de randjes) Ik vraag me af of dit een normale reactie is als er nieuwe planten komen of dat er iets mis is!

Ik heb een meet setje voor het water dus wil je de water waarden weten dan zal ik voor jullie meten.

ik gebruik easy life profito.

Alvast bedankt!
Daan

Een foto zegt meer dan duizend woorden.

weet ik maar misschien is het dan moeilijk te zien, het is altijd het proberen waard. ik zet hier zometeen een foto neer.

721763daanvk_0_82_pic_1724.jpg

het is moeilijk te zien maar het plantje staat achterin het aquarium en de camera heeft weinig zoom.

976135daanvk_0_82_pic_1722.jpg

alweer moeilijk te zien, neem de tijd even om het te kunnen zien. in het echt ziet het er veel erger uit kan ik jullie vertellen!

Hopelijk kan ik meer worden geholpen!

Ik zie niks hoor. Iemand anders wel misschien??
Trek desnoods even de stengel uit het grind en fotgrafeer hem dan dichterbij als dat lukt.

Re: Mijn plantenrandjes worden geel

Lijkt wat alg,zoals opstart alg.

Mijn aquarium draait al een jaar. dus waarom opstart alg?

trouwens het gaat om deze plant he.
695949_0_82_pic_1724.jpg

en wat kan ik er aan doen, er komen trouwens ook gaten in de bladeren 🙁

ik word er niet echt wijzer van, het alg is trouwens niet echt geel maar meer bruin en ik kan de waterwaardes voor jullie meten. dat doe ik wel even.

Ja graag. Verder nooit geen problemen gehad??
Is dit een nieuw verschijnsel??
Ik moet toegeven dat ik met de foto nog niet echt veel kan hoor. Beetje donker.

Ja weet ik dat de foto slecht is misschien maak ik wel een filmpje ofzo.
ik heb vaker alg gehad maar niet in deze vorm.
de resultaten van de test:
chloor: 0
no3: 50
no2= 0
gh: 16d
kh: 6d
ph: 7.6

hopelijk kunnen jullie hier iets mee 🙂

Als eerste valt me op dat je bijna geen co2 in je bak hebt. Ook heb je de po4 niet getest?????
De no3 is juist erg hoog en bijna te hoog als dit altijd zo is.
Kun je verder wat over de bak zeggen zoals hoeveel liter en wat voor licht je hebt en hoelang dat brandt per dag.
Voeg je alleen profito toe en zo ja, hoeveel??

Is het alleen deze plant die dit heeft??

Alleen deze plant heeft het. ik heb niet echt co2 behoevende planten in mijn bak en heb nu niet het budget voor een co2 set, Misschien bio co2? po4 heb ik niet kunnen testen want ik getest met testnstrips va tetra. uhmm laat ik zeggen dat het no3 veel hoger was en dat dit vergeleken met eerst redelijk laag is. hij was eerst 100. mijn aquarium is 63 liter en ik voeg dus elke week 6 ml profito toe (morgen weer). Ik heb mijn aquarium samen met mijn broertje en in zijn systeem zit dat hij de filter schoonmaakt tijdens het schoonmaken van het aquarium, volgens mij is dit ook niet goed. Hij wil trouwens ook niet veel uitgeven terwijl hij een baantje heeft (hond uitlaten) en ik niet! hij wil liever andere dingen en vind de hobby niet heel geweldig zoals ik. hij wou bijvoorbeeld geen nieuwe planten, daar heb ik lang over moeten zeuren want we hadden pas 3 kleine plantjes en al zouden deze groeien was het nog niet erg beplant. (volgens hem wel maar hij wou gewoon geen planten erbij) dus het geld is wel een beetje een probleem. Stel jullie zeggen dat ik een co2 set moet kopen wil hij dat niet en beweert dat het niet nodig is (zelfde verhaal als bij planten 😀)

Groeten
Daan

Dan maak je Bio Co2 ,toch?

Zou er geen dure set voor kopen.

DaanAquarium zei:
Ik heb mijn aquarium samen met mijn broertje en in zijn systeem zit dat hij de filter schoonmaakt tijdens het schoonmaken van het aquarium, volgens mij is dit ook niet goed.
Het is inderdaad niet goed dat hij het filter bij elke schoonmaakbeurt schoonmaakt, hiermee gooit hij de bacteri�n weg die nodig zijn om afvalstoffen af te breken.

Ik heb dit gekocht voor het bio c02 systeem. zit meteen een terugloop ventiel bij en een kraantje.

671101_medium_1.png

trouwens ik heb ook meteen een lucht slangetje die erbij zit, nu nog wat flessen (niet moelijk) en een recept (suggesties)

Je kunt 150-200 gram suker doen op 1 liter en 2gram gist van bv Dr oetker. Verkoopt de supermarkt wel hoor.
Als ertocch niet zoveel beplanting nog is zou ik ook geen dure set kopen voor dat bakje, dat is ook zonde ja. Bio co2 moet prima kunnen.
Tja dat ene plantje is er misschien 1 die het gewoon niet goed wil doen. Dat gebeurt de meeste wel eens en dan is vaak de enige optie hem te laten gaan of te vervangen. Maar je hebt hem net zie ik dus die moet denk ik gewoon nog goed aanslaan in je bak. Dat gaat dan vast nog wel goedkomen hoor. Even geduld denk ik dus.
Leuk dat jij het aquarium wel leuk vind hoor.

Blijft een feit dat de no3 te hoog is eigenlijk. Misschien is er door het weggooien van de goede bacterien veel nitriet ontstaan en is dat omgezet in nitraat en dat daardoor deze waarde hoog is opgelopen.
Om deze lager te krijgen zou je een grote waterwissel kunnen doen waardoor het een stuk lager zal zijn.
Teststrips zijn ook niet echt heel nauwkeurig dus het is een indicatie, maar zou ook wat lager kunnen zitten.
ik zou over een paar dagen het nogmaals meten.
je no2 is nu 0 zie ik dus daardoor zoude no3 niet meer op mogen lopen.

de plant waar het om gaat zit al langer in de bak en is niet nieuw trouwens.

nog een vraagje over de co2 set. om de dop waterdicht te maken heb je een lijmpistool nodig, die heb ik niet. zijn er alternatieven?

Trouwens waarvoor is de bio co2 nu handig? toch voor de algen bestrijding? en de planten groei.

ik heb al gelezen dat het beter is voor de planten groei is en dat het gewoon nodig is
ik maak wel een neiuwe topic over de bouw van dit alles 🙂

Door co2 toe te voegen gaan plantjes over het algemeen wat sneller groeien. Kun jij wel gebruiken met die hoge no3 waarde. Je kunt trouwens wel beter een omgekeerd bakje gebruiken in plaats van zo'n soort bruissteen waar mee je co2 in water jaagt. Dan heb je kans dat je te veel co2 in het water jaagt waardoor vissen een zuurstoftekort krijgen.
Lijmpistool is niet perse nodig.
Met en boormachine gaatje boren in de dop waarmee je door beetje prutsen t luchtslangetje in kunt proppen. Dus gaatje net heel iets kleiner/even groot als luchtslangetje. Dan is het ook wel waterdicht als het strak op elkaar zit. Hier ook zo gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan