Wat is er nieuw

Mijn reddingsactie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daan73
  • Startdatum Startdatum
D

Daan73

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben Daan (46) en heb me ontfermt over een zwarte sluierstaart die ik aantrof tijdens een verhuizing. Deze zat in n bakje van 15 x15 x 25, beetje wit grind en dat was het, was puur als "leuk" decoratie aangeschaft waarschijnlijk. Ik kon het niet aanzien en heb deze overgenomen om een beter leven te geven. Die dag alles aangeschaft wat me werd geadviseerd, ook n maatje erbij. Ik had nooit voor deze "hobby" gekozen en vind het ook spannend of ik het wel goed doe. Ik plaats hier wat foto's zodat de deskundige hier mee kunnen kijken. Bij voorbaat dank.
IMG_20191219_113928.jpg
IMG_20191219_113923.jpg
IMG_20191219_113932.jpg

Hoi Daan,

Ten eerste wil ik je complimenteren met je reddingsactie. en hoe je er mee omgaat! :thumbs::thumbs:

Maar om eerlijk te zijn is je huidige aquarium ook aan de krappe kant voor de 2 vissen, De minimum laat ik even openstaan voor de kenners binnen de Forum zoals @michelle1 die kan je wel beter adviseren hierover.

ook Welkom btw

Bakje is nog wel aan de kleine kant idd, maar stukken beter dan het 5 liter bakje, deze bak is al snel 40 liter?

Welkom Daan, en super dat je je over deze sluier hebt ontfermd, en ook voor een maatje hebt gezorgd.

Zoals hierboven al wordt aangegeven, is deze bak inderdaad aan de krappe kant voor twee sluiers. Je moet nl. 50 l water per vis rekenen, ze kunnen behoorlijk groot worden.

Ik heb zelf 3 sluiers in een 200l. bak ( 100x40x60, netto 176l), en er zwemt ook een Ancistrus in. Dat is voor mijn bak echt de maximale bezetting.

De temperatuur om een sluierstaart te houden is tussen de 15 en 25 graden C., dus een verwarmingselement is niet nodig.

Deze vissen zijn nogal vervuilend, en dus moet je wel een flinke filtercapaciteit hebben en daarnaast vaak water verversen. In mijn bak draaien 2 Fluval U4 binnenfilters en een Eheim Powerhead, en ik ververs wekelijks 50% van het water. Mijn bak draait momenteel stabiel. Velen gebruiken echter een externe filter ( of 2!), maar daar is veel info over te vinden op dit forum.

In de genoemde link is al veel informatie te vinden en er zullen wel snel echte kenners reageren ( ik ben pas afgelopen zomer op de goede manier gestart 😉 ).

Ik zie trouwens dat je al wat middeltjes hebt aangeschaft ( als je straks de kennis hebt opgedaan om je bak stabiel te houden heb je die niet meer nodig) en ook zie ik voer staan op de foto. Sluiers eten van alles, maar ik heb begrepen dat tropisch visvoer ( althans, de vipam tropical vlokken die ik hier had staan) niet zo goed voor ze is ( kunnen ze verstopping van krijgen). Bij mij krijgen ze Hikari pellets, diepvries en levende artemia, watervlooien, muggenlarven, en regelmatig gekookte gepelde diepvriesdoperwten( werkt goed tegen verstopping, ook preventief).

Laatst bewerkt:
Welkom Daan,

Wat zal de mooie zwarte sluier blij zijn met jou. Je zult nu inmiddels wel even een shock te verwerken hebben ivm al je aan geschafte spullen. Erg jammer dat je in handen ben gevallen van niet z on goede dierenwinkel.

Verwerk even de shock en lees info.

Voor nu laat ik het even bij; doe om de dag zoveel mogelijk water eruit zodat visjes net nog onder water zitten en doe er vers water van dezelfde temperatuur in het aquarium. Emmers vers water even die temperatuur meter erin. Leg een bordje op je bodem en laat daar de emmer op leeg lopen zodat het niet op je bodem kletst. Verwarming kan je eruit halen en voordat je ververs even stekker van filter eruit (niet schoon maken!!!!) als weer vol water zit stekker erin. Sluiers hebben veel vers water nodig en jouwe nu extra omdat jouw aquarium en filter nieuw is en niet is ingedraaid. Anders worden ze geheid ziek en zullen dood gaan.

Haal de grote zwarte steen eruit en die bosjes planten moeten die watten en lood af. De plantjes kun je gewoon laten drijven. De zwarte steen neemt alleen maar ruimte in en je zwarte sluier is een telescoop waar je voorzichtig mee moet doen met scherpe zaken. Je bodem is ook een gevaar maar daar kom je na wat lezen ook wel achter. Die kun je niet zo even eruit trekken en een nieuwe voor in doen. Dit moet met wat beleid. Lees wat info over bodems.

Geen flesjes die je daar heb staan erbij gooien. Als ze nog nieuw zijn kun je ze wellicht terug brengen en geld terug krijgen. Tenminste als je in Nederland woon. De bactostart kun je wel gewoon gebruiken.

Lees wat info over handige manieren verversen met tuinslang. Aquarium en filter indraaien. Waterwaardes. Of stel vragen in betreffende forum gedeeltes zodat mensen je verder op weg helpen.

Succes met je mooie sluiers en ik hoop niet dat je na vandaag nachtmerries krijg van je aquarium 😀 Komt best goed als je voorlopig even flink water blijf verversen. Je zal vanzelf het tankvirus te pakken krijgen.

Onder dit bericht zie je een link naar mijn foto album. Kun je zien hoe groot jouw black and orange beauty s worden.

Welkom Daan.

Iedereen probeert het hier heel voorzichtig te zeggen, ik begrijp alleen niet zo goed waarom want normaal zijn we veel strenger.. Je post hier volgens mij voor advies dus ik zal de stoute schoenen maar aantrekken. Bij sluiers adviseren we een aquarium van minimaal 125x40x40cm (200 liter) met een goede externe filter erbij en daar zouden dan maximaal 4 sluiers in passen. De 50L per vis waar Giebeltje het over heeft is slechts deels waar. De 'regel' is een aquarium van 125x40x40cm en 50L per vis, voor 2 vissen kun je dus niet makkelijk 100L rekenen. Dit ivm de ruimte die ze gewoon nodig hebben. Kleiner, ook als het er 'maar' 2 zijn is gewoon niet goed. Uiteraard goed van je dat je deze sluiers wilt redden maar ik ben bang dat jouw reddingsactie nog niet over is. Die vissen worden binnen no-time zo groot dat je ze met twee handen moet optillen, het nieuwe aquarium is dan ook nog steeds veel te klein. Ja, het is beter dan een 15L bakje maar helemaal omdat het er nu twee zijn.. is de vooruitgang nihil.

Loodjes om de plantjes heeft michelle al gezegd die moeten er af, het substraat wat je hebt is mij veel te grof en ik ben bang dat een van de sluiers daar een keer in gaat stikken. Je filter mag iets omhoog zodat de spraybar net onder het wateroppervlakte zit een klein beetje naar beneden gericht. Die zuurstofplanten heb je wel goed gedaan, dat is altijd handig helemaal bij een startende bak.

Wellicht als je echt iets voor die sluiers wilt doen en je de ruimte hebt, kijk op marktplaats voor een tweedehands groot aquarium. Vaak zijn er hele mooie aquaria voor een prikkie te koop en dan kun je de sluiers wellicht in hun volle glorie oud zien worden. Ik ben bang dat het in het aquarium wat je nu hebt binnen enkele maanden over zal zijn.

Ondanks al mijn opmerkingen wens ik je toch veel plezier en succes in jouw nieuwe (ontzettend leuke) hobby!

Laatst bewerkt:
Welkom Daan fijn dat er nog mensen zijn wie het lot van dit soort vissen zich aantrekken.
Over de aquarium afmeting ben ik wel met Daniel eens dat 50L per vis zonder de juiste breedte ook niet goed is maar ik vind de geadviseerde 1.25m erg ruim genomen. Ik zou deze lengte wel aanhouden als je kwaliteits sluiers koopt welke erg groot worden. Maar voor de gemiddelde lfs sluier zal een meter ook wel voldoen. Mocht je de keuze en budget hebben zal ik wel altijd voor groter gaan 😉.

Welkom Daan.

.... Bij sluiers adviseren we een aquarium van minimaal 125x40x40cm (200 liter) met een goede externe filter erbij en daar zouden dan maximaal 4 sluiers in passen.
..., het substraat wat je hebt is mij veel te grof en ik ben bang dat een van de sluiers daar een keer in gaat stikken. ...

Ik zou toch minimaal 150cm adviseren.
Ik heb zelf ooit ook sluiers in een 400l bak gehad en dat was best krap.
In die tijd vond ik het aquariumkwarts erg mooi als bodem, maar dat ging niet goed met de sluiers.
Ze happen regelmatig in de bodem en dat kwarts kwam in de kieuwen vast te zitten, die heb ik met een pincet moeten verwijderen.
Ik heb toen direct de bodem eruit gehaald en vervangen door filterzand, dat gaat veel beter met sluiers.

Voorlopig gaat het nog goed hier, maar inderdaad, iets meer lengte is wel aan te bevelen. Hier gaat dat niet helaas, ik heb de kast destijds om een bestaande meterbak heen laten bouwen, en daar mijn toenmalige goudvis in gezet. Hopelijk krijg ik nog ooit een eigen praktijkruimte waar ik een rio 240 ( of nog mooier, een 450:smitten:)neer kan zetten. Voorlopig blijft het minstens eenmaal per week 50% verversen, vooral nu ze zo goed groeien. Mijn grootste sluier is inclusief staart inmiddels 17 cm.
Mijn bak heeft tegenwoordig wel een bodem van filterzand, en dat is heel fijn voor het grondelen.

Ja, daar ben ik wel een beetje bang voor, want hij ( het is een man) is volgens mij nauwelijks meer dan een half jaar oud. Die 450 zag ik online staan. Helaas staat er hier een grote kast met spullen van manlief op de enige plek waar ik die bak neer zou kunnen zetten ( betonvloer, de rest is hout), anders had ik 'm al gekocht... Maar goed, wie weet wat volgend jaar gaat brengen en heb ik straks een eigen praktijk...

Sorry Daan, even offtopic in antwoord op bovenstaande

(Nee, ik studeer psychologie en zou het liefst iets van Lifestylecoach worden. Tot nu toe heb ik nogal zwaar fysiek werk gedaan, totdat mijn lijf overbelast raakte, dus nu is het tijd voor iets anders. Ik zit nu in een reintegratietraject.)
Maar nu weer terug naar Daan :deal:

Hopelijk heb je iets aan deze overwegingen, en heb je de ruimte om je vissen een grotere bak te geven dan ze nu hebben.

Welkom! Top dat je die vis overgenomen hebt en bereid bent geweest te investeren. Ik zou zeggen lees de adviezen maar doe het rustig aan. Mensen hier zijn soms zo goedbedoelt gretig om te helpen dat, dat wat intimiderend kan zijn. Anyway het aquariumvirus zal vanzelf toeslaan:thumbs: Succes!

Hoi Iedereen en bedankt voor de adviezen en inzichten. Nu n paar weken verder. Dit was dus n ongeplande "reddingsactie", ik heb nooit de intentie gehad om aan een aquarium hobby te beginnen. Ik heb een groot hart voor alles in nood, en daarmee trek ik nogal weleens zaken op de schouders. Ik begrijp al jullie adviezen en zou het zielsgraag uitvoeren etc. Maar wat ik nu heb staan en in huis heb gehaald is eigenlijk al meer dan ik kan. En ben al op zoek naar n echte liefhebber. Ik heb er überhaupt al moeite mee dat ze eigenlijk gewoon in een rivier, meer of zee zouden moeten zwemmen. Mocht iemand hier interesse hebben dan mag het gratis opgehaald worden. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en passie. Fijne dagen.

Ik woon in Haren vlakbij Oss, NB. De winkel waar ik alles heb gehaald etc was hier n speciaalzaak, spierings in Oss.

Het herplaatsen van sluiers is erg moeilijk.

Het is nu te koud om ze buiten te plaatsen. Dit zou in het voorjaar kunnen. Iemand met een mooie vijver bijv.

Om deze maanden te zorgen dat ze niet ziek gaan worden of dood gaan zou je kunnen overwegen om even een specie kuip bij gamma ofzo te halen. Die zijn niet zo duur. Volgens mij zijn die iets van 90 liter en verdubbeld het water volume. Volgens mij heb je tegenwoordig ook witte dan zie je de vissen wat beter dan op zwart. Je kan dan je filtertje erbij in zetten. Zorg dat filteruitlaat wat hoog staat zodat water oppervlak beweegt. Dit geeft zuurstof. Als je filter zo min mogelijk schoon maak en de 90 liter 2x in de week voorzie van zoveel mogelijk vers water overleven ze het wel tot dat het wat warmer is. Beter een keer wat meer water verversen dan te weinig dus als je even verveel mag 3x of 4x ook 😉 Geen ijskoud water.

Beter geen bodem/grint erin en gooi wat bosjes water pest erbij zodat ze wat te snoepen hebben. Het is voor jouw oog niet zo fraai als het aquarium maar voor de sluiertjes veel fijner om in een speciekuip rond te zwemmen 😉

Vergeten; een goede optie is ook een opblaasbaar zwembadje voor kinderen. Hoogte is niet zo belangrijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan