Wat is er nieuw

Mijn Rio 180 bak vanaf de start door GertJan28589

• Onderwerp starter Onderwerp starter GertJan28589
  • Startdatum Startdatum
G

GertJan28589

Guest
Na veel genieten van de aquarium's van andere forumleden leek het me leuk om ook mijn bak eens op het forum te zetten. 2 jaar geleden heb ik een Rio 180 gekocht en opgestart. Helaas heb ik na 2 jaar een ziekte in mijn bak gekregen waardoor ik de bak opnieuw heb moeten starten. Bij deze wil ik jullie hier graag in meenemen!

Zoals gezegd is het een Juwel Rio 180 bak waar ik een Eheim proffessional 3 buitenfilter op gebruik. De vorige keer heb ik een voedingsbodem gebruikt, maar dit beviel helemaal niet. In de nieuwe bak heb ik er dan ook voor gekozen dit niet te gebruiken en over te gaan op plantenvoeding. In mijn vorige bak had ik een daylight en een nature lamp, en deze heb ik allebij weer vervangen voor dezelfde lampen.

Om de bak te starten heb ik hem eerst helemaal schoon gespoeld.. wat een klus! maar dan is hij wel helemaal schoon. Over de achterwand ben ik eigenlijk wel tevreden dus deze blijft erin.

1.png

Goed, en dan dus opnieuw starten. Eerst hebben we even gekeken waar we de inrichting zouden gaan plaatsen. Ziet er een beetje raar uit, maar geeft al wel een mooi beeld van hoe het aquarium er uiteindelijk uit moet komen te zien.

2.png

En dan is het toch echt tijd voor de planten en het water. Persoonlijk vind ik het altijd fijn eerst de planten te plaatsen en dan pas het water erin te doen. In eerste instantie heb ik het hout er niet ingeplaats omdat dit nog bleef drijven, alleen nou blijkt het dat ik een stuk hout heb wat er erg lang over doet, en heb ik het maar met zuignappen vast gemaakt totdat het zelf op de bodem blijft liggen.

3.png

Ik ben al erg tevreden over het resultaat, al is hij nog lang niet af. Het water staat nu inmiddels 2 weken in te draaien. Als het goed is komt deze week ook een bestelling van een soort aquarium gras binnen, dit wil ik graag voor het hout gaan plaatsen als bodembedekking (ongeveer 10 stekjes). Zodra dit er is zal ik weer foto's toevoegen!

Voor nu ben ik al heel erg benieuwd naar jullie reacties!!

Resultaat is zeker fraai.
Lekker laten indraaien zo.

Goed begin 🙂

Wel valt me het volgende op:
- linksachter, is dat een Anubias soort? Zo ja: zorg ervoor dat de wortelstok daarvan boven de bodem uitkomt, anders zal hij gaan wegrotten.
- de stengels van dat bosje in het midden zou je misschien wat meer uit elkaar kunnen planten

~ Ivo

Leuk begin! Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Zorg ook voor wat drijfplantjes, de Anubias (en de meeste visjes) houdt van wat gedempt licht.

Ziet er al leuk uit, maar dat rode plantje is geloof ik een kamerplant.
Die staat links voor.

Leuk bakje hoor en met de tips van Ivo ben ik het ook helemaal eens.
Ga zo door dus.

@ivo .. Inderdaad haha! Zie je op de foto niet goed maar het stammetje zit boven de bodem. Was me gelukkig goed geadviseerd in de winkel. En die stengel in het midden zit zo dicht in elkaar gewikkeld, durfde daar eigenlijk niets mee te doen.

@mndy ja daar zat ik ook al over na te denken, maar ben heel erg bang voor verlies van licht (natuurlijk ook de bedoeling). Toevallig ervaringen hiermee?

@annie... Daar kwam ik laatst ook achter. Las dat deze meestal na enkele weken wel om gaat... Deze heb ik vanuit mijn oude bak meegenomen. Doet het nu toch al 5 weken prima. Vond m wel leuk en heb ik toen bij intratuin gehaald. Merk dat ze daar toch niet heel erg veel verstand van aquariums hebben.. Dat was eens maar nooit weer 😛 dezelfde dag daar ook vissen gekocht, en dat is de reden dat ik nu opnieuw moet starten. Ben erg benieuwd of het plantje het blijft doen. Kan dit verder kwaad in de bak? Anders haal ik m er natuurlijk uit.

En voor jessica en peter en uiterard de rest ook.. Dank 🙂 leuk om de reacties van iedereen te horen.

GertJan28589 zei:
En die stengel in het midden zit zo dicht in elkaar gewikkeld, durfde daar eigenlijk niets mee te doen.
Begrijpelijk, maar ik kan je voorspellen dat als je de individuele stengels van elkaar afhaalt je erachter komt dat daar onderin maar weinig blad zit. Dat is ook het idee van stengelplantjes. Die kun je mooi afknippen tot waar er nog blad zit en dan terugplanten; op den duur voorkom je zo ook kale onderkanten.

GertJan28589 zei:
@mndy ja daar zat ik ook al over na te denken, maar ben heel erg bang voor verlies van licht (natuurlijk ook de bedoeling). Toevallig ervaringen hiermee?
Tsjah die Rio's met hun standaard T5 verlichting. Da's een behoorlijke portie licht voor de liters water en ik ben er zeker van dat er juist daarom op het forum regelmatig algenproblemen voorbijkomen met deze bakken. Veel licht betekent veel vraag naar voeding door de planten en wordt daar niet aan voldaan dan gaat het snel mis. Een beetje licht dempen is zo gek dus niet. De nodige visjes laten hun kleuren ook veel mooier zien onder water gedempte verlichting. Tot slot zijn drijfplantjes doorgaans erg goede waterzuiveraars.

Vrijdag komen er wat nieuwe plantjes in de bak, dan ga ik meteen even met die stengel spelen. Goed om te weten dat je die zo makkelijk kan planten. Denk dat het een mooi effect heeft als deze wat breder staat.

Mmm en ook die goed om te weten, had in mijn vorige bak behoorlijk wat alg problemen. Vaak met alg exit gewerkt maar is toch niet ideaal. Dan denk ik dat het nu maar eens tijd wordt voor drijfplantjes 🙂 wist niet dat de t5 zo "heftig" zijn voor deze bakken.

Toevallig ben ik nu net aan het zoeken naar de bodem (klein grind 3mm, afgerond) en corydoras hierin. Ik heb in mijn vorige bakken altijd dezelfde bodem gehad en ook altijd corydoras, en heb nu ook corydoras in de tijdelijke bak zitten die mee moeten, maar is deze bodem geschikt voor deze vissen? Zand in de bak vind ik zelf niet mooi, en geeft vaak ook wat troep mee.

Bedankt 🙂 🙂

Zo de nieuwe planten zijn geariveerd!! Heb ze er uiteraard meteen in gezet. Het moet natuurlijk nog flink gaan groeien. Heb nu 10 stekjes die langzaam moeten gaan zorgen voor een volledig grasbed. Ben er nog niet over uit of ik de stekjes verder ga snoeien nog. Heb meteen ook even de planten wat anders neergezet. Hieronder alvast de foto 🙂

11.png

Heb ook het kleine visbestand van mijn tijdelijk bak overgezet.Het aquarium zit nu op 3 weken en heb de nitrietpiek gehad. Hieronder de eerste bewoner:

12.png

Voor nu zit erin:
11 garnalen
3 coridora adolfoi (nieuwe zijn besteld, 5 stuks erbij)
1 roodkopzalmpje (wordt volgende week aangevuld met 20)
2 L-nummers

Ohja en nog even voor Ivo.. mijn vriendin vind de plant zo dicht op elkaar mooi, mocht er niet meer aankomen 😛 Ik als man dan maar heel lief gedaan (A)

Ben weer benieuwd naar jullie reacties 🙂

Nu op alg wachten,he.
Je hebt er geen snelgroeiende zuurstofplanten in.
Opstartplanten.
Hoornblad,Cabomba en/of waterpest.

Die trekken silicaten uit het water,waar bruinalg van komt.

wist niet dat de t5 zo "heftig" zijn voor deze bakken.

T5 geeft meer licht ,dan T8.
Daarom beter licht af te schermen.

Een van deze planten heb ik in mijn vorige bak ook niet gehad, weinig last van alg. Heb in mijn filter wel een alg removal zitten. Weet zo even de naam niet. Kan het zijn dat je hierdoor beperkt alg hebt? Gebruikte hetzelfde materiaal ook altijd in mijn andere bak.

Jou bak,jou keuze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan